Návrh rozvodov rekuperácie a zemný register

Zobraz úvodný príspevok
Profilova fotka
Ahojte, chcem Vas poprosit o pripomienky k mojmu navrhu.
Odpovedať
a kde su teraz ti mudrlanti, co rozpravaju, ze zemny register je sprostost a kazda rekuperacia ma dohrev, ktory by musel v tejto zime ist 24/7 co pri tych ich 1-2kw je masaker a hlavne financny nezmysel. Alebo radsej vypnu rekuperaciu, lebo nedokaze fungovat. Viacej sa rozmrazuje ako vetra :-D
Odpovedať
@rkorba lebo problem ZR nie je v tom, ze by bol neefektivny. Problemom je hygiena pouzivania, preto sa neodporuca. Rotacne vymenniky nezamrzaju, a doohrev funguje aj v mrazoch. Ide teda o usporu penazi, zial, s vaznym zdravotnym rizikom. Ak bude pocet dni doohrevu za zimu 60, x 10 kWh denne, stoji to 70 E rocne. Ak kuris elektrinou, je to jedno, cim ohrievas vzduch. A nie kazda zima je takato kruta.
Odpovedať
stale pocuvam o rizikach a vsetci co ho maju si ho pochvaluju a to ho ani necistia, ako by mali, alebo planovali ;-) A to nikto nepouziva specialne striebrom potiahnute extremne predrazene systemy, ale obycajne kanalizacne rury svojmopocne za par korun, cize keby takato zima bola kazda, tak mam navratnost ZV do 4 rokov, ale tu sa hovori o komforte (v lete chladi, v zime ohrieva) a nie o navratnosti ako u celej RJ.
Odpovedať
@rkorba V lete ZR kondenzuje takmer nonstop. Je to liahen pre rozne plesne a cistenie je nutnost. Samozrejme ma nesporne vyhody ako v lete, tak aj v zime, ale obrovska nevyhoda je prave zdravotne riziko. K plesniam sa moze pridruzit aj prienik radonu, ak sa niekde nahodou ZR porusi. Co sa ceny tyka, kolko stoji taky ZR? 1000-2000Eur? Mna stal predohrev 200Eur a tuto zimu zozral cca 50kWh, co je asi 6Eur (zima je tuha a este nie je koniec, takze to bude viac), ale minulu zimu to bolo asi 20kWh! Navratnost ZR je oproti tomu v nenavratne a zdravotne riziko ziadne. Jedine, co nemam je ZR pre letne chladenie, ale to mam poriesene stropnym chladenim. ;-)
Odpovedať
Predohrev ta stal 200E a mna stoji 40m 200mm rury vratane vsetkych kolien do 250E a vykop je v ramci kladenia sieti. No nic kazdy ma svoje ;-) Oba systemy sa mozu pokazit, ZR mozu prerast korene (nie v mojom pripade) a predohrev je iba dalsi elektricky spotrebic so svojou zivotnostou.
Odpovedať
Prečo ste nepoužili soľankový zemný výmenník namiesto vzduchového, keď je náročný na údržbu a má zdravotné riziká ? Kto má soľankový, nech dá info či mu v týchto posledných mrazivých dňoch stíha dohrievať vzduch.
Odpovedať
@supiiik to si ako na to prosim ta prisiel, ze v lete kondenzuje ZR nonstop? Mas ho doma? Vies posudit? Ci si len nieco nasiel na Google? Rovnako suma 2000€? To mas odkial tu cenu? Vsetko zavadzajuce informacie... @rkorba ja ho mam pod domom a v lete som na vystup zemneho registra polozil kus DT zohriateho slnkom na cca 29°C. Behom dvoch hodin schladilo tento kus DT na cca 11°C. Ako uz ziaci ZS v 6. rocniku vedia, kondenz /alebo orosenie pivovej flase, vytiahnutej z chladnicky/ nastava vtedy, ak pride k prudkej zmene teploty v kratkom case. Preto treba pri ZR s tymto javom pocitat pi navrhovani prietoku vzduchu/hod.
Odpovedať
@megdesign a ty sk uz videl ruru v zemi, ktora by nekondenzovala? Prudi rurami konstantne vzduch? Ak ano, zrejme vchadza ladovy do teplej zeme, a zakonite kondenzuje, v lete naopak, pricom kondenz NEMA kam odtiect. Ak by si RJ napojil na kanalizaciu, zrejme by by tiez predohrievala vzduch. Oproti kanalizacii ma ZR vyhodu, ze nim neprudia sracky, ale inak je to lacna PVC rura v zemi bez kontroly.
Odpovedať
@peto99 Trochu ti musím oponovať. Ak vchádza studený vzduch do teplého prostredia, tak voda v ňom obsiahnutá nekondenzuje. Takže v zime by problém s kondenzom nemal byť. V lete súhlasím, že to riziko tam je. Ak je v teplom vzduchu vodná para, tak ochladením v ZR môže kondenzovať. Ale v zime nemyslím.
Odpovedať
@chrobak7 mal by si vidiet moju plastovu sachtu, je plna vody v zime aj v lete. A to je vzduchotesna. Odkial sa tam teda berie voda? Vznika rozdielom teploty poklopu a dna sachty. Zdravotne riziko ZR je zname uz roky, a kedze existuje moznost ho obist doohrevom, nema zmysel riskovat kvoli niekolkym euram rocne. Ja pustam 100 m3 aj v mrazoch, denne to stoji 10 KWh, ale kurim elektrinou, takze je to jedno. A vlastnici ZR vacsinou elektrinou kuria.
Odpovedať
@megdesign Nie, na google som to nehladal. Pamatam si to este zo 6 triedy ZS :-) Ak teply vlhky vzduch prechadza prostredim, kde okolite objekty maju teplotu pod teplotou rosneho bodu vzduchu (tvoja rura v zemi), tak tesne pri tomto objekte sa vzduch schladi natolko, ze RV vzduchu stupne na 100% a kedze uz viac stupat nemoze, tak na tomto objekte sa vlhkost vo vzduchu opat meni na kvapalinu, cize kondenzuje...
Odpovedať
Profilova fotka
ZR cistim stále na jesen, mám tam lanko a jednoducho cez rúry pretiahnem plysaka :-D .V rúrach je trochu prachu, neviem odkiaľ, keďže mám na vstupe filter. 8-) Na foto je teplota za RJ, vzduch čo smeruje do izieb. A aj teplota v dome. Ináč teplota je vyššia lebo som ten deň nekuril, kúrilo slniečko :-) . Teplota v interiéry ešte stupla, dôvod umývačka riadu, akurát doumyvala. Za velke minus povazujem vlhkost vzduchu za RJ.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@megdesign Ja sa ešte k praktickej stránke ZR neviem vyjadriť, len pred 2 mesiacmi som ho zakopal. Mne vedie z pivnice pod záhradným domčekom cez základy domu pod základnou doskou. Celá rúra je vyspádovaná smerom von, do tej pivnice, kde začína rúra. Ak by bolo veľa kondenzu, spravím niečo na tú rúru a odvediem kondenz do studne, čo je hneď vedľa. Ten ZR plánujem využívať na chladenie špajze a spravím aj možnosť prepojenia s rekuperačnou jednotkou, aby v zime odtiaľ nasávalo externý vzduch. Je tam ešte možnosť v lete tým vzduchom chladiť miestnosti. Či to bude fungovať alebo nie, dám o rok vedieť. Možno je to dobrý nápad, možno nie, ale veľa dobrých vecí vzniko systémom pokus-omyl.
Odpovedať
@supiiik preto som napisal, ze treba pocitat s tymto javom a nehnat tam vzduch 500m3/hod. ZR ma bezat na pomaly prietok dlhodobo, aby prichadzalo k schladzovaniu pomaly, tym padom ani nebude kondenzovat voda obsiahnuta vo vzduchu v lete. Ak mi na metri dlzky potrubia schladi 30°C vzduch o 0,2°C, ziadny kondenz sa nevytvori. Ak tam nazeniem 30°C a na metri mi to schladi o dajme tomu 5°C /co je technicky nemozne/, tak jasne, ze sa steny orosia... Mam ZR o dlzke 44 metrov. Ak mi na kazdom metri schladi vzduch o 0,2°C, na vystupe by som /ak pocitame, ze to bude linearne/ mohol mat pri vstupnej teplote 30°C teplotu vystupneho vzduchu 21,2°C. Dalsia vec: Prietok nesmie byt velky, nakolko po niekolko hodinovom bezani by rura ohriala okolitu zeminu a stracal by ZR ucinnost. Preto musi byt prietok vzduchu co najmensi mozny vzhladom k potrebe chladenia objektu. http://www.tzbportal.sk/kurenie-voda-...
Odpovedať
@megdesign to znamena aky prietok v zime a v lete? Ja mam v zime min 100 m3 a v lete 250 m3, s vynimkou horucav, ked je cez den vypnuta
Odpovedať
@chrobak7 ja som nedal antibaterialne rury, ale normalne odpadove. Investicia tak 100€. Cize ak to nebude fungovat tak, ako si predstavujem, odstavim to, "zablendujem" a ostane v zemi zakopanych 100€. Pri tej cene investicie do celej stavby je to zanedbatelne. :-)
Odpovedať
@megdesign a 22 stupnovym vzduchom schlladis velke makove
Odpovedať
@megdesign JA mám asi len 20 m tej oranžovej kanalizačnej rúry. Ale vzduch nasáva z tej pivnice, takže mala by stačiť aj táto dĺžka. Zároveň tým budem vetrať aj tú pivnicu. Pod stropom je prívod externého vzduchu.
Odpovedať
@peto99 no toto budem vediet, ked to spustim. Ale urcite budem zacinat s nizkymi otackami ventilatora. Sledovat tvorbu kondenzu /tyzden-dva?/ a ked sa nebude tvorit, otacky o daco zvysit. A tak dovtedy, pokial nepridem pod hranicu "rosneho bodu" . Da sa to vysperkovat tak, ze dam cidlo von, cidlo do zeme a budem riadit otacky ventilatora podla "rosneho bodu". Ale to uz je Level 2. :-)
Odpovedať
@peto99 bavime sa o dlhodobom/nonstop (24h/365d) chladeni/bezani ZR, nie ze zapnes klimu a fuka ti 8°C vzduch a mas vychladene za hodinu....
Odpovedať
@megdesign ved pisem, v lete ked je v noci vonku 22, neschladim dom pomocou RJ ani o pol stupna celu noc. ZR skusat samozrejme mozes, ale radsej kup RJ s rotacnym vymennikom a doohrevom (byva v cene), ak bude ZR fungovat, da sa napojit aj tak, ak nebude, budes mat funkcnu RJ bez ZR
Odpovedať
@peto99 no ked klesa teplota von - teplota nasavaneho vzduchu do ZR, klesa aj teplota vzduchu vychadzajuceho zo ZR, nakolko zem ma stabilnych kolko? 12-13°C? Rotacny vymennik nebude, bude tato reku: http://www.e-vetranie.sk/rekuperacia-...
Odpovedať
@megdesign nepaci sa mi, moze byt problemova
Odpovedať
@peto99 ok. Tak odporuc nieco v cene do 1000€. ;-)
Odpovedať
Ja mozem potvrdit, ze elegantne riesenie toho, aby rekuperacia v zime nezamrzala, je rotacny vymennik. Mne ide RJ celu zimu nonstop, ani raz som si nevsimol, ze by sa vypla. A to tu bolo aj -28°C. Ale zas nepozeral som na ovladaci panel 24/7.
Odpovedať
@megdesign Vzduch ma schopnost rozpustat vodnu paru a naviazat ju na seba. Myslim, ze sa to vola adsorpcia. Tato schopnost je tym vyssia, cim je vyssia teplota vzduchu. Teply vzduch pojme viac vodnej pary, ako studeny. Preto relativna vlhkost klesa, ak zacnes vzduch ohrievat, avsak mnozstvo rozpustenej vodnej pary zostava rovnaky. Pokial zacnes ochladzovat teply letny vzduch ZR, tak sa stane to, ze dajme tomu 30°C vzduch ma na zaciatku vymenniku presne takuto teplotu a vlhkost dajme tomu 60%. Po par metroch jeho teplota klesne a RV stupne. Postupne, ako klesa teplota, stupa RV az po hranicu 100%. Nasledne si uz hlada miesto s teplotou aj o tisicinu nizsiu ako teplota vzduchu a kondenzuje, cize uz kondenzuje na vsetkom. To ale odporuje s tym, co si myslis, ze cim nizsiu rychlost budes mat, tym lepsie. Praveze pri nizsom prietoku pojde teplota na vystupe este nizsie a 100%RV dosiahne skor. To ale je len cast problemu. Vzduch zacne kondenzovat este skor, pretoze ZR na to, aby fungoval musi mat povrch stien chladnejsi, ako je vzduch, inak by neprebiehal prenos energie zo vzduchu do stien registra. Cize kondenzovat zacne hlboko pod 100% v zavislosti od 3 premennych: vlhkost vzduchu, teplota vzduchu a teplota stien vymennika. Vysoka rychlost prudenia zase zvysi teplotu na vystupe, co posunie rosny bod dalej k vstupu, ale zase prezenies vymennikom viac vzduchu a teda aj vlhkosti. V skutocnosti teda bude situacia este horsia. Mysliet si, ze ti to kondenzovat nebude a ze to prestis rychlostou prudenia je naivne. Kondenzovat to bude, zmier sa s tym. Mozno pravidelnym cistenim predides problemom, ale ako vravim, kondenzovat ti to bude na 100%. Fyzika plati aj pre tvoj register, bez vynimky!!!
Odpovedať
@megdesign 265 m3/hod je podla mna malo. Ja mam 300, ale keby som kupoval teraz, tak idem do 400-500. Lepsie je mat vacsiu jednotku a nech ide na minimum, ako malu a na velky vykon.
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 nevedel by si urobit meranie? Pred RJ a aj za RJ. Zaujima ma hlavne vkhkost. Ja som meral pomocou meteostanice. Strcil som vonkajsiu jednotku do RJ. Vid obr.
Odpovedať
@supiiik uvidime ;-)
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu ako dlho si tam mal tten teplomer? lebo jemu trva kym namera realne hodnoty, @supiiik aj keby sa tvoril kondendz tak za noc musi v tom prievane vyschnut @chrobak7 tiez to budem riesit pivnicou ktora nebude vobec pouzivana len na pokusy :) chcem ju este naplnit tehlamy aby sa v lete naakumulovali a naopak v zime schladili na leto , som zvedavy, pri tomto rieseni sa kondenzom nemusime zapodievat :) aky mas priemer rury v pivnici na nasavani?
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?