Zateplenie stropu v starom dome.

Chcel by som zateplit strop v cca 60ročnom dome... momentálna skladba stropu je: betonový poter 3-4cm heraklit 3cm dosky 3cm vzduchova medzera medzi tramami 20-25cm dosky 3cm palach 1cm omietka 2-3cm strecha je vymenená za novú 30° z palenej škridle, s paropriepustnou fóliou. povala sa zobytnoňovať nebude. Dom je podrezaným, zatiaľ nezateplený, nové okná z trojsklami. momentálne to 3 roky nevlhne a máme rel vlhkosť vzduchu okolo 50%. bez podrezania to bolo cez 75% tak už mám panický strach z vlhkosti v dome. Môj zámer je rozložiť nejakých 10-15cm polystyrénu po povale a nad ním urobiť drevený rošt na ktorý sa dajú záklopové dosky.... (OSB som po samoštúdiu vylúčil) bude toto riešenie efektívne? Zvažujem aj znižovanie stropu kvôli vizuálnemu vyrovnaniu. Jednalo by sa o zníženie pomocou SDK len o hrúbku UD profilu +- 2-3cm oprava nerovnosti. Len SDK a nič viac. Všetci majstri ma nabádajú použiť parozábranu a zatepliť to čo najviac zo strany interiéru. Neviem či je moja dedukcia správna, ale myslím že strop ktorý tam momentálne mám prepúšťa všetku vlhkosť smerom na hor a za to vďačím dobrým podmienkam v dome. Neviem či sú moje obavy z nárastu vlhkosti v dome opostatnené pri aplikácií parozábrany. Neuzamkne sa všetka vzdušná vlhkosť práve v obytnom priestore?
Odpovedať
@kirko vlhkosť, ktorú v dome nadýchate, navaríte a naperiete, vyvetráte spolu s vydýchaným vzduchom cez okná. Cez omietku a poter na strope prejde von len minimum vlhkosti. Nad sadrokartón daj parozábranu a na poter rozroluj 2x20 cm (dokopy 40 cm) mäkkej rolovanej vaty. Kde potrebuješ po povale chodiť, tam si sprav pódium z dosiek
Odpovedať
Vďaka za odpoveď, ak cez poter prejde tak málo vlhkosti, tak načo sa potom trápiť z parozábranou? Je parozábrana nutná ak by som dal namiesto vaty polystyrén? Nezávisle na cene. Počítal som tepelný odpor konštrukcie. pri aktuálnom stave mám R=0,47 ak by som dal 5cm vaty nad sadráč R=1,89 10cm vaty nad sadráč R=3,28 fukana izolacia medzi palach R=5,9 10cm vata na povalu + zaklop R=3,1 15cm vata R=4,41 20cm vata R=5,73 25cm vata R=7,05 30cm vata R=8,36 40cm vata R=11 Tých 40cm nebude zbytočne veľa? tepeleny odpor stien bude po zateplení cca R=4,2. Ak dvihnem podlahu na povale o 20cm tak mám klieštiny 180cm od podlahy. To mi príde z praktického hladiska ako maximum čo možem podlahu dvihnúť. Ešte si počkám na cenovu ponuku na fukanu izolaciu. Ostatné si viem dosť reálne naceniť a spraviť svojpomocne. V prvom kole som tu fukanu akosi zabudol zvážiť.
Odpovedať
@kirko s parozábranou je to tak, že difúzny odpor konštrukcie smerom zvnútra von by mal klesať. Ak by si teda len na súčasný strop rozroloval vatu, parozábranu netreba. Ak ale budeš dávať izoláciu aj pod a medzi palach, parozábranu treba. Ak potrebuješ intenzívne využívať povalu a nevadí ti, že si uberieš zo životného priestoru na prízemí, daj 10 cm vaty nad SDK a strop vyplň fúkanou izoláciou. Tak ti ostane poter pochôdzny a tepelný odpor konštrukcie bude okolo 9, čo je fajn. Keďže veľa tepla uniká smerom hore, zateplenia stropu nie je nikdy veľa
Odpovedať
Profilova fotka
@kirko len taky postreh, ktory sa tu isto casto spominal ... teplo ide hore, takze na streche / povale je vhodne dat vacsi tepelny odpor ako na stenach .. (moj laicky nazor), a podla STN 730540 je odporucany tepelny odpor R=9.9 ...
Odpovedať
@jakino presne takúto odpoveď som potreboval počuť. popravde strašne rád by som sa zateplovaniu z vnútronej strany z výraznejším znižovaním stropov a použitiu parozábrany vyhol. Tá fúkaná izolácia by ma ani nenapadla, ale na zaklade tohto môjho dotazu sa mi ozval jeden človek z ponukou, tak som to zaradil do rovnice. Na základe tvojich doporučení si myslím že by nasledovná skladba stropu mohla fungovať - 2,5cm zaklopové dosky - ohoblované vysušené nech sú špáry minimálne, možno perodrážka - 20-30cm vaty - poter na povale je krivý +-10cm najmenej je 20 najviac je 30 zhodou náhod na severnej strane je tá výška 30cm. tak si dám tú námahu že, kúpim aj balík nejakej tenšej a kde to pôjde doplním na maximum -betonovy poter -heraklit -25cm palach -2cm omietka -3-5cm vzduchova medzera, čo najmenšia možná, len na zrovnanie stropov. -SDK to s tým teplom čo ide hore je samozrejme pravda, tých 9,9 zrejme nedám, ale pri tej skladbe čo som napísal nebudem od toho ďaleko. ono v starom dome je to celkovo kompromis. síce strop a steny zateplím ale pôvodné betonove podhlady sú súčasť venca, tam bude tepelný most jak svina. prikladam načrtok ako to ma hotove vyzerať.
Odpovedať
@kirko jaby som aj ten veniec obalil do izolácie. Perodrážku tam nedávaj, medzi doskami musia byť špáry
Odpovedať
@jakino len otázka je že ako. do toho trojuholníka medzi krokvu a pomurnicu mám 10cm otvor medzi stresnou fóliou a pomurnicou. tam mi vojde tak akurát ruka. tak teorticky by sa tam dala vložit vata. a potom pri tvorbe novych podhladov zostane taký 10cm medzipriestor medzi novym podhladom a starým podhladom, tak tam by sa tiež dalo niečo voložit ale viac sa toho asi nedá spraviť. nebude ta vata tahat vlhkosť z betónového venca?
Odpovedať
Profilova fotka
@kirko ak by bol veniec vlhký tak si to potiahne v prvom rade múr....ale odkiaľ a aká vlhkosť by sa mala dostať do venca?....mohla by tam vzniknúť možno z interiérovej strany ako kondenzácia v mieste tepelného mostu vytvoreného vencom. Preto je podľa mňa parozábrana, (ktorá stojí takmer nič ) vnútorej strany pod tým palachom dobrý nápad. Je pravda že vlhkosť prechádza cez steny v malom množstve ale treba si uvedomiť že výmenou okien človek môže zvýšiť vnútornú vlhkosť lebo okná budú tesné....áno, mohol by vetrať viac ALE stačí keď sa stretne viacero faktorov (viac ľudí, viac varenia, sušenia, a nízke teploty vonku) a môže sa objaviť pleseň.... P.S. ten starý "podhľad" sa nedá odrezať ?
Odpovedať
@eagleowl ja som okná menil. mám salamander 92 blueevolution. ako sme ich vymenili problémy z vlhnutím začali. odkopal som základy dal styrodur, nopovku prisypal gulatym kamenom. pomohlo len čiastočne. tak som to dal podrezať, ale len obvodové múry. problém z vlhnutím je už 3roky preč. no je u nás veľmi vysoko spodná voda, sused na to trpí neskutočne a dovolím si typnúť že dom berie vlhkosť aj z pôdy pod ním a aj cez základ nosného múru v strede domu. to už nie je v mojej kompetencii odizolovať. vzdušna vlhkosť aj v zime nepresiahne 55% tak som maximálne spokojný. to je alfa a omega toho že všetko chcem izolovať s maximálnym citom a snažím sa čo najviac ponechať priedušnosť. V celku ma hlava boli ako zateplit fasádu, ale to sa tu teraz nerieši. ten starý podhľad sa dal odrezať ked bola strecha dole, ale celý veniec je vysoký 12cm a železo je popreletané aj do toho pásiku, ten pásik má 5cm na výšku. základy sú z komického betónu tak si nedovolil ten poddimenzovaný veniec ešte zmenšiť aj za cenu tepelného mostu. Mám nutkanie do toho medzipriestoru namieru narezat polystyren. 10cm plát by vošiel medzi krokvy. a ked by sa zarezal podla sklonu strechy tak by to mal prekryť celé. tej vaty sa obávam aby ozaj nebrala vlhkosť akúkoľvek a tým pádom by bola pomurnica stále vo vlhku.
Odpovedať
Profilova fotka
@kirko na jednej strane chceš nechať prievzdušnosť na druhej na to chceš poukladať EPS...to je trochu proti sebe, (hoci EPS nie je parozábrana ). Byť Tebou skonzultujem to s podrobným opísaním na tzb-info.cz a obrátim sa tam v diskusii na p. Kubíčka, ktorý tam rieši takéto veci už pekne dlho a má značný prehľad. (nevýhodu EPS vidím v tom že sa nijako nedokáže prispôsobiť nerovnostiam a nepresnostiam ako píšeš na nerovnom povrchu). Veniec sa ohrieva od teplých stien a žiadna kondenzácia ani vlhkosť tým pádom na ňom z vonku nehrozí....podľa mňa jedine z vnútra - čomu zabráni parozábrana. Obaliť veniec do vaty by šlo...do EPS si to síce viem predstaviť... ale nechcel by som to robiť a s výsledkom by som si nebol istý ...rovnako bude asi výsledok neistý pri ukladaní eps na krivú povalu. ...iste pomôže ale čo bude reálne R nikto asi nespočíta :) Fúkaná izolácia podľa mňa nie je dobré riešenie lebo cenovo to nie je nič moc vzhľadom na vlastnosti a pokiaľ je človek trošku zručný položená vata vyjde lacnejšie a hlavne ju možno hýbať v prípade robenia nejakých prestupov (digestor) atď.... P.S: na prestupy pozor...tam môže najľahšie vzniknúť problém
Odpovedať
@kirko musel by som ten trojuholník vidieť naživo, ale zrejme by som aj ten dal celý zafúkať izoláciou
Odpovedať
no tak som tu mal na obhliadke človeka od fachu z rodiny, tak mi potvrdil že samotný veniec určite zatepliť, ale radšej polystyrénom. Vata okolo pomúrnice mi nebola doporučená, že v prípade ak by sa tam vyskytla akákoľvek vlhkosť aj keď ako bolo aj tu spomínané, nemá tam čo hladať, tak by ju vata pobrala a nepustila, tým pádom by vzniklo riziko že bude pomúrnica stále vo vlhku. Tak si dám tu mravenčiu prácu a veniec zateplím 12cm polystyrénom. Viac tam ani nevojde a zhruba toľko pôjde časom aj na fasádu. Škoda že, ma to nenapadlo riešiť ked bol krov vo výstavbe, ale vtedy na to nebol časový rozpočet. Som bol rád že to bolo rýchlo zafoliovane. čo sa stropu týka: zahádžem minerálnou vatou 20-30cm kolko kde vojde, spravím tam dreveny rošt a nabijem na to záklopové dosky. Je relatívne najlacnejšie, prácnosť primeraná, verím že to bude dobré. Najvacsa oštara bude ohoblovat 3kubiky dosiek a počkat aspon rok kým sa scvrknu. SDK budem montovať priebežne. Jednu izbu tento rok, ostatné až budúci. Tak v prvej izbe dám pokusne aj parozábranu a ked nenarastie vlhkosť tak ju dám aj pri montazi aj do ostatných izieb. Každopádne ďakujem za rady z ktorých som pospájal riešenie problému. Už to len zaplatit a zrealizovat :-D
Odpovedať
Článok sa načítava...
@kirko zaujímalo by ma, kde ten známy zobral to, že vata poberie vlhkosť a už ju nepustí :-D Vata je hydrofobizovaná a pre jej nízky difúzny odpor sa dáva tam, kde je v styku s drevom... A dosky sa hobľujú až po usušení, lebo mokré za zasekávajú v hobľovke
Odpovedať
@jakino možno som len zle interpretoval čo mi povedal. Myslím že chcel povedať to že v prípade poruchy strechy je navlhnutá vata horšia než mokrý polystyrén. Dalšia vec je že tá vata by pretrčala až von medzi krokvami a bola by volne prístupná pre vtáky a hmyz až do jari. Strechari mi hovorili že s podhladmi je dobré počkat pol roka od dokončenia strechy. tak od minulého týžfdna čakám do jari, no diery tam pol roka mat nechcem. V zime vtáctvo nehniezdi tak snád nebudu do toho polystyrenu tolko bagrovat. Na jar to treba stihnut kym začnu hniezdit. To sa potom zatepli odspodu a zabedni sa to OSB doskami. dosky budem hoblovat ručným hoblíkom. už som tak hobloval 4 kubíky dosiek na altánok hnet po privezení z pily a nebol s tým žiaden problém aj to išlo celkom od ruky a výsledok veľmi slušný. Takto priveziem znova dosky, ohoblujem a vynesiem na povalu, nechám to tam rok alebo aspon jednu letnú sezonu čakať a na jesen to možem skompletovať. Nepotrebujem aby to vyzeralo ako plávajúca podlaha, stačí aby tie dosky neboli chlpaté a dali sa prípradne aspon trošku pozametať.
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?