Zdravim,
tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie.
Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby.
Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-)
POUZIVANIE:
Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365
Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb.
Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam.
Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti.
HLUK:
Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo.
Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit.
SPOTREBA:
Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W.
V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal.
CO2:
Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma.
Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja.
FILTRE:
Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe.
OSTATNE:
1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime.
3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce.
4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval.
5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide.
Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal.
Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari).
Pekny vecer.
Link na .pptx subor
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
@lipton734 To vazne citis studeny padajuci vzduch o teplote 16-17C pri minimalnom vykone 20% ? Tomu sa mi nechce verit, ved tam mas tanierovy ventil, ktory ten vzduch rozprasi do priestoru.
@majkisper Za cenu toho cidla podla mna kupis Netatmo meteostanicu, co ti toho ponuka ovela viac.
@jarosujo Z tohto pohľadu možno áno, niektoré rekuperácie už ale majú integrované toto čidlo, tak myslím, že využiť sa to dá. Veľa pri tomto riešení všeobecne závisí od toho ako je človek náročný, čo všetko chce mať a na čo má financie
@jarosujo zial ano, tato konkretna izba. v spalni ani v obyvke to necitim. v obyvke mam dokonca otvorene na 2cm a to necitim. neviem ci sa to nejak hlupo odraza od steny, zavesu ale je to citit a nerad by som tam mal male dieta a celu noc nanho padal studeny vzduch :/
skusal som aj ohrev na 21 °C ale citim to stale. postel som presunul dalej od okna ale.. to je take..
@asex
@lipton734 co keby si tu jednu vetvu zavrel? Ved v prvom rade to ma sluzit tebe a x domov funguje bez rekuperacie, takze sa nemusis bat ze potom sa nebude dat v tej izbe ani dychat...
Skor si vsak myslim ze to citis studensi vzduch od okna. Ale to je iba moj nazor/ skusenost.
@velli či sa to oplatí, to si musíš sám zvážiť, ja keď som dával reku od nilanu tiež som to pozeral, čo je to zač, na čo je to vhodné a najmä ako to funguje, lebo vlastne pri rekuperácii ti ide o to aby si mal doma čerstvý vzduch - nie vydýchaný, a vlastne to čidlo sníma kvalitu vnútorného vzduchu a potom na základe toho môže regulovať intenzitu vetrania, čo som si zisťoval, čítal po nete, tak tie hodnoty by sa mali držať pod 1500ppm, dobré je podľa mňa mať to čidlo buď v obývačke alebo v spálni, aj keď jasné, že ich v dome môže byť aj viacej, ale čo sa týka vhodnosti, tak na to sa môžu názory odlišovať
@velli Protiprúdová jednotka je dobrá tak v prvom roku bývania keď suší dom ako besná, ale 90% zákazníkov s protiprúdovým výmenníkom od druhého roku bývania kupujú zvlhčovač. Pri rotačnej, sa odvlhčuje menej, jednotka vracia cca 40-50% vlhkosti, Mám však zákazníka čo ju dal do 100 rokov starého kamenného domu a aktuálne mu po 3 rokoch bývania klesla vlhkosť v dome na neuveriteľných 20% a že si ide kúpiť tiež zvlhčovač... takže moja skúsenosť je taká, že aj s rotačnou sa dá ísť do extrémneho vysušenia, ale 90% ludí má teraz v zime cca 36-40% vlhkosť. Všetko záleží od intenzity akou vetrajú.
@lipton734 tanierový ventil fúka úplne do strán, nie je možné aby pod ventilom bolo niečo cítiť. Jediné čo je možné cítiť je následné odrazenie po okne, kde sa vzduch výrazne ochladí a vlastne sám o sebe ako studený padá na dol. Riešenie je dať normálnu záclonu na okno. Prípadne sa môže tanierový ventil otvoriť na 1,5cm, a zo strany okna tam do medzery dať molitanový pásik, aby akoby fúkalo iba do strany miestnosti.
Pri R200V je veľmi dôležité kontrolovať stav filtrov, lebo sa vedia rýchlo zaniesť a potom ide jednotka na plný výkon aby kompenzovala tlakovú stratu a tak to potom skutočne fúka viac ako by malo.
@asex@velli
Budem sa opakovat - nie rekuperacia, ale VETRANIE ako take v zime vysusuje vzduch v dome. A vetrat treba, ci uz tak alebo onak. Studeny vzduch vonku je proste suchy, aj ked ma relativnu vlhkost kludne aj 90%. Dole je graf jedneho tyzdna u kamarata, ktory nema rekuperaciu, ale vetra oknami. Z toho pekne vidiet zavislost vlhkost vs vetranie. Dovolim si povedat, ze pokial ma niekto v zime vysoku vlhkost, tak proste nevetra a ma zly vzduch v dome. Nebavme sa o novostavbe a podobne.
@kaspy sak ja sa aj snazim o tom si nieco nastudovat, precitat rozne clanky po nete, ale je toho fakt kvantum. To ozaj asi neni sanca aby som sa zorientoval vo vsetkom, ked toto je vec, ktora ma bude snad trapit len raz v zivote :-D
@jurkoboss tak to je potom fajn, toto tvoje zistenie ma prekvapilo celkom, ale aspon viem, ze ako je to realne zo skusenosti.
@cielo33 ty mas to cidlo k rekuperacii ci nie?? Kolko taka sranda stoji, ked by to jednotka nemala, ze by sa to zvlast dokupovalo??
@asex tak to dobre klesla, to by mi ani len nenapadlo, zaujimava skusenost.
@jarosujo takze vlastne, ked clovek vetra v zime vo vacsom mnozstve, tak je ten vzduch suchsi hej? Takze to moze mat problem s tym v podstate ktokolvek, kto viacej vetra, ci uz cez okna alebo aj prostrednictvom rekuperacie, hej?
@jarosujo diky teda za info. Lebo nemal som predstavu jak je to. Ale stale lepsie jak keby bola vlhkost nejaka vysoka a tvorili by sa plesne. Rekuperacie je v takomto pripade asi aj ako fajn prevencia pred nimi =-)
@velli v domoch kde majú riadené vetranie s rekuperáciou určite nemajú plesne na stenách ani v rozvodoch. Každý kto má dobre spravenú rekuperáciu by si ju dal znova, ak by sa mal znova rozhodovať, a to nie je len reklamný slogan.
@asex s týmto súhlasím na plnej čiare, má to veľa do seba, len kopa ľudí má stále pred týmto rešpekt pretože nevedia, že čo vlastne od riadeného vetrania očakávať, môj otec ten je skeptik voči novým veciam :-D Ale za mňa je rekuperácia skvelé riešenie, vyrieši aj problémy s plesňami, aj s alergiami istým spôsobom a ešte to šetrí aj peniaze a ten komfort 8-)
@asex mozes mi prosim ta este napisat, ze ako je to s ohrevom vody vdaka rekuperacii, respektive odpadovemu vzduchu? Ma to podla teba zmysel zriadit si aj nieco taketo?
@velli získavať teplú vodu z odpadového vzduchu z rekuperácie je v podstate skôr o komerčnom ťahu ako o zdravom rozume. Na prvý pohľad OK, ale problém je samotný vzduch a jeho merná tepelná kapacita. V normálnom dome človek vetrá na 90-100m3/hod. Po zrekuperovaní energie má odpadový vzduch veľmi blízku teplotu tej vonkajšej a tak je v podstate už nevyužiteľný.... ale sú tu výrobky ktoré hovoria niečo iné... Ak si niekto kúpi aktívnu rekuperáciu ktorá hovorí že mu vyrobí aj teplú vodu, tak si treba uvedomiť z čoho ju vyrobí... V prvom rade pôjde na vyšší výkon napríklad na 400m3/hod. takže v podstate bude zbytočne vetrať. viac ako treba a podľa toho sa nám zopne aj kúrenie. Odpadový vzduch v lete má dosť energie aby sa prehodil do vody, ale v zime už nie a tak namiesto toho aby jednotka vzduch zrekuperovala ho hodí do vody a prichádzajúci na tvrdo dohreje špirálou... inak povedané, vodu zohriala špirála v spolupráci s kúrením... takže je to to isté ako by to zohrial bojler.... To isté sa deje ak má niekto bojler s TČ a má prívod aj odťah v interiéry.... Bojler si vyrobí svoju teplú vodu, ale zachladí dom, ktorý musí zohriať kúrenie, ktoré je spravidla elektrické. Ten kto má plyn si predsa nedá bojler s TČ, ale zohrieva plynom pochopiteľne. Keď už tak bojler s TČ má význam iba ak si bude brať vzduch z vonka a do vonka ho bude aj vyfukovať... ale potom pozor do akých teplôt vie reálne fungovať... a aká je reálna návratnosť takejto investície... ja nie som proti inováciám, ale prezlečené mačkopsy mi nevoňajú...
@asex@velli noo zas tak čierne to nebude. Momentálne je vonku 0 C. Odťah z interiéru 25 C a prívod má 36 C. Samotné kúrenie som spúšťal 1. decembra, čiže dovtedy to potiahla rekuperácia. A okrem jedného prípadu, keď sme fakt minuli mrte teplej vody, tak sa nestalo, že by chýbala. Celková spotreba za rok 6700, kde by som to rozdelil po 1/3 na kúrenie, rekuperácia (TÚV, chladenie a dohrev vzduchu) a ostatné spotrebiče.
A jednotka v zime rekuperuje stále vzduch z interiéru, je tam TC, čiže COP je stále vysoké, takže to stou špirálou je buď nepochopenie princípu alebo tlačová chyba. Apropo, jednotka ide na prvom stupni, čo je 20 percent z 350 m3 a ide tak celú zimu, čo je ďalšia zavádzajúca informácia. Viem, že aktívne jednotky nemáte v láske, ale preháňať to zas netreba ;-)
praveze @14054 ja by som bol rad, keby som dosiel na to, ze je to fajn, ze je to dobre, ked je jednotka takymto sposobom vybavena, ty mas aky typ?
Do decembra to bolo schopne potiahnut? Myslel som, ze to je len tak, ze kym neklesnu nejako nizsie teploty, ze mozno nejaky oktober by to pomohlo, ale ze potom bude uz treba samotne kurenie spustit. To si ma tymto zaskocil.
@velli Samozrejme zalezi od tepelnych strat. Cim mensie, tym dlhsie to dokaze potiahnut. Pokial si dobre pamatam, rok predtym som kurenie spustal posledny novembrovy tyzden, ale my kurime na 23 stupnov, niekedy aj viac, mame male dieta a tych par eur...Co sa letnej prevadzky tyka, tak to v pohode dokaze udrzat teplotu 25 stupnov aj pri tych naj vypekoch. Ale dolezite je zase dobre tienenie okien presahom strechy alebo exterierove zaluzie...nam tieni presah, dobry architekt ti to dokaze navrhnut tak, aby si mal cez zimu co najvacsie zisky a cez leto zase aby ti do interieru slnko nesvietilo
Iny zdroj tepla zatial nemame, takze ta spotreba hore co som pisal je komplet cely dom, nemeram zvlast reku a kurenie, ale malo by to vychadzat priblizne na tie tretiny. Mame Nilan VP18K a urcite tu na MS najdes viac ludi, ktori maju tuto konkretnu jednotku, staci to vyhladat. Cenovo to je samozrejme uplne inde ako pasivna reku ale tie peniaze vobec nelutujem, kedze sa blizi doba, ze ludia za chladenie cez leto budu davat viac penazi ako za kurenie cez zimu. Jednoducho som zrusil krb, komin a tie srandy okolo toho a to mi tu jednotku v pohode zaplatilo. Tak smelo do toho :-)
@14054 ja tu nedávam zavádzajúce informácie. Nenapísal ste tu žiadny konkrétny údaj o spotrebe elektriky, ak ide vaša jednotka na 20% to je 70m3/hod. nie je možné aby vám kúrila dom a z daného objemu vyrobila aj teplú vodu, je to proste mimo fyziku !!!!!... Pri objeme 70 m3/ hod je spotreba ventilátorov cca 28W... všetko ostatné je dohrev vody alebo vzduchu...
aj ja mám doma auto na vodík a dojazd 10 000 km....:-). prstom na mape...
ja som nepovedal že to nefunguje, ale že to nie je také zázračné... e netreba mať ružové okuliare...
Pre istotu to zopakujem. "Z objemu vzduchu 70m3/hod. nie je možné dom vychladiť, ani zohriať, ani vyrobiť z toho teplú vodu! " a aktívne jednotky predávam, keď to niekto vyložene chce, ale mu to vždy aj vysvetlím čo kupuje.
@asex Pocas chladenia ide na stupen 2, co je 40 percent. Cez zimu, ked zohrieva, staci stupen 1, co je tych 20 percent. Elektricku spiralu na dohrev TUV mam permanentne vypnutu. Ja v tom ziadne cary mary nehladam, napisal som realne skusenosti s realnou spotrebou. Myslim, ze na TZB info presne tieto veci riesili, staci pohladat, isto je tam aj odpoved.
@asex Chápem čo ste chceli povedať, no spýtam sa, moja rekuperačná jednotka podľa popisu vyrobí / ušetrí / nech to berieme akokovek / z 1kw eletriny 39kwh tepla aspon podľa tech. listu. Chápem že to ide len cez repukeračný výmenník a idem len o výmenu tepla vyduchu pri vytraní / teda žiadny ohrev TUV, ani aktivovaný dohrev.
1kw spotreby je cca 1 den prevádzky. Myslím že z 39kwh by čisto teoreticky niečo tú TUV mohlo ohriať
@asexhttp://www.airforum.cz/viewtopic.php?... tu riesia to auto na vodik.....
@ruren
A co mam akoze merat? Ja opisujem elektromer par krat do mesiaca, ale hlavne prveho a posledneho. Potom je jednoduche zistit, kolko mi berie kurenie. Na nilan vyrobca udava rocne priemer 2100-2300 a zbytok mam ostatne spotrebice v dome. A ked som to poratal, cuduj sa svete, vyslo mi to priblizne na tretiny kurenie/reku/zbytok. Mne je tych par kwh co prehodim tam alebo tam uplne jedno. Podstatne je, kolko platim mesacne a aku mam spotrebu za rok, kapisto?
Ak silou mocou chces presne udaju, tak si to hod do googla, je dost ludi, co maju tuto jednotku, meraju to a udaje daju niekde na net, alebo prispeli do fora
@janopopovec Zle to pocitas, to ze 1kWh z elektriny usetri 39kWh tepla znamena, ze tych 39kWh ti vrati vo forme ohriateho vzduchu (ktory sa ohreje vo vymenniku) naspat do interieru. Ale ked by si tych 39kWh zobral na ohriatie vody, tak uz ti neostane energia na ohriatie vzduchu. Aktivna rekuperacia funguje tak, ze zvysne teplo, ktore sa "nespotrebuje" vo vymenniku a v pripade pasivnej rekuperacie doslova vyfukne von z domu, tak toto teplo aktivna rekuperacie este odoberie a nim ohrieva vodu, pripadne dohrieva vzduch.
@14054 Stále len dohady. U mňa rekuperácia tak max 2% z celodennej spotreby v zime a nie 1/3 ako tvoja spotreba 2300 kWh čo je 1/3 s celkovej spotreby je už pomaly dohromady viac, ako moja spotreba pri plne elektrickom kúrení s mojou pasívnou rekuperáciou.
@ruren ja ti to poviem na rovinu. A to, že zrovna s tebou to riešiť nebudem, lebo aj tak máš problém s pochopením písaného textu. Vyššie je už toho čo sa aktívnej reku týka vysvetlené až až. Potom je aj pochopiteľná tá spotreba. A tým sa nadväzuje zase na spotrebu pri kúrení. Ale keď nedokážeš pochopiť tieto elementárne veci, tak ako potom pokračovať? :-D