Rekuperácia a vaše skúsenosti s ňou

Zobraz úvodný príspevok
Bývam v rodinnom dome vykurovanom klasickým ustredným kurenim a teda plynovým kotlom a radiatormi. Casto máme suchý vzduch počas vykurovacieho obdobia asi ako každý kto nemá riadenne vetranie. Staviam rodinny dom, chcem rekuperaciu a chcem sa opýtat ludí, ktorí používaju rekuperaciu či sa im nestáva VOBEC, VOBEC, VOBEC, že by mali ráno sucho v hrdle alebo nose ako pri bežnom vykurovaní. Viem, že predajcovia naslubuju všetko možne aj nemožne ale čo realna skusenost vás uživatelov??????????
Odpovedať
Profilova fotka
@quakdafak mne to vysvetľovať nemusíte výustka DN 100 = 7853mm2, dvere 900 x 5 = 4500 mm2. a to musia byť bez prahu. Ak odsávanie bude mať inde menší odpor, tak tie dvere jednoducho vynechá . Tlak výustky zostane, ale odpormi sa zníži a teda účinnosť je neistá
Odpovedať
@jan45 preco pocitas plochu potrubia DN100, ked nie kazde potrubie pri vyustke ma prave tento priemer a nie kazda vyustka ma tento priemer? Navyse na vyustke je tanierovy ventil, ktory upravuje plochu, cez ktoru prudi vzduch.
Odpovedať
@jan45 mno len treba mysliet aj na to ze v tej izbe je daky ten privod a ten tiez robi daky ten pretlak z tej izbe : ))
Odpovedať
@jan45 Ak je poziadavka na tesnost dveri, tak potom do kazdej miestnosti dotiahnut privod aj odtah. Kludne opat stropom, vzduch sa tak ci tak premiesa. Ake je poziadavka na vykurovanie, tak potom je vhodne privod riesit podlahou a odtah stropom. Pri jednotkach s moznostou vnutornej cirkulacie, sa to tak obvykle riesi tiez. Ak vsak idem robit pasivnu rekuperaciu s klasickymi (rozumej priezvucnymi) interierovymi dverami, tak je zbytocne komplikovat a predlzovat rozvody. Viac to stoji a efekt je rovnaky. PS: Ja mam pod dverami 7mm medzeru. V nicom mi to nevadi a necitim rozdiel medzi zatvorenymi alebo otvorenymi dverami, "klasicke" prahy nemame, iba prechodove listy. Ani CO2 merak nevykazuje rozdiel.
Odpovedať
@jan45 Podla tejto teorie: "Ak odsávanie bude mať inde menší odpor, tak tie dvere jednoducho vynechá" by mi vlastne nemohlo fungovat vetranie, kedze v obyvacko-kuchyni (jedna miestnost) mam aj privod (v obyvacke) a odtah (v kuchyni). Ale od toho sa robi prave zaregulovanie systemu. A potom prides na to, ze celkova plocha otvoru zaregulovanej vyustky je aj tak vacsinou mensia ako plocha spary pod dverami.
Odpovedať
Profilova fotka
@danculd @jan45 prierez cez ktory prudi vzduch z vyustky do miestnosti ma 5000 mm2 pri otvoreni na 10 mm, takze to zodpoveda ploche prierezu pod dverami. @jan45 ma pravdu v tom, ze kvapaliny a plyny prudia vzdy cestou mensieho odporu.
Odpovedať
@jozopan Nenapisal si z akej velkej vyustky, lebo ja mam doma rozne. Resp. tie na odtah mam v roznych velkostiach. Ja som ani nevyvracal, ze prudenie ide cestou mensieho odporu, to je mi jasne. Preto treba urobit zaregulovanie, ako som pisal.
Odpovedať
Profilova fotka
@danculd pisal som privodny anemostat, ja mam velkost 125 ( priemer taniera 150 mm). Druhou castou komentara som chcel len povedat ze konstatovanie @jan45 "Ak odsávanie bude mať inde menší odpor, tak tie dvere jednoducho vynechá" je pravdive v suvislosti s tym, ze kvapaliny a plyny prudia vzdy cestou mensieho odporu. Samozrejme ze zregulovanie treba urobit, ale to sa robi pre urcity stav ( vacsiniu vsetky dvere zatvorene).Ale staci ze niekde nechas otvorene dvere a prudenie sa zmeni, ale nie je to nic dramaticke.
Odpovedať
Ak mozem ma niekto rekuperaciu s AC motormi a ma s tou jednotkou nejaky problem (hlucnost, poruchovost ci ine starosti)? Jednotky s tymi motormi co som pozeral maju z vyroby prednastavene tri stupne pre regulaciu otacok pri EC motoroch sa tieto urovne daju uzivatelsky nastavit co VRAJ pri AC motoroch nejde a su natvrdo dane. Ale ten cenovy rozdiel.... Apropo ma niekto skusenosti so znackou VENUS, vyzera to cenovo velmi zaujimavo. DAkujem vsetkym za komentare.
Odpovedať
@niless neviem, ktore rekuperacie maju AC or EC motory, viem vsak, ze niektore umoznuju plynulu zmenu otacok 0-10V ovladanim Treba sa na to opytat pri vybere rekuperacie, z praktickeho hladiska je otazne, nakolko to je nevyhnutne
Odpovedať
@niless rozhodoval som sa podobne ako Ty medzi AC a EC. Nakoniec som, napriek vyššej cene, vsadil na EC. Odradila ma možnosť brumu z AC motorov pokiaľ nejdu na plný výkon, pretože lacný regulátor reguľuje AC motor zmenou napätia a pri tom vznika ten brum. Najvhodnejšia regulácie pre tieto motory je frekvenčný menič, ktorý stojí toľko, ako 2 EC motory. Regulácia EC je plynula zmenou napätia 0-10V. Regulátor vyjde na 15E. Zatiaľ to ide bez problémov.
Odpovedať
@niless venus mam doma. Namontovana este nieje, ale skusal som ju na zemi zapojit a aj vsetky tri rychlostne stupne. Ziadny brum sa nekonal...
Odpovedať
Článok sa načítava...
@megdesign tak mi poradil odborník. Snaď sa tu najde niekto, kto to okomentuje...
Odpovedať
@niless Jednoznačne keď si vyberaš doporučujem jednotku s EC motormi. Su usporne, tiche, jednoducha regulacia, dlha životnosť. AC motory maju už len vykopavky.
Odpovedať
@megdesign Ak mozem kupili ste 300 ci tu vyssiu verziu? Zvazujem ci treba ist do vyssej triedy kvoli tlakovym stratam systemu. Mam rovne 110 DN plastove rury ale dvojpodlazny dom.
Odpovedať
Rozdiel v efektivite EC vs AC.
Odpovedať
@niless kupil som 500m2h
Odpovedať
Profilova fotka
@niless ak mas svetlost 110 hviezdicovo tak si v pohode a tlakove straty su pri beznom prietoku pre miestnost pod 2 Pa/m. Ak to mas vsak tahane ze hlavna vetva ma 110 a vetvi sa z nej na miestnosti tak to by uz bolo zle...
Odpovedať
@abobo nemam to hviezdicovo lebo mam poschodovy dom a dispozicia domu je taka aka je. Na privode aj odtahu mam po dve vetvy a z kazdej ide po tri privody a odvody, rozdiely su dlzky vetiev. Blacksr sa mi zda ze tiez nema hviezdicu a v pohode jej to funguje. Zle? Myslim ze fungovat to bude.... ano nie je to najvhodnejsie riesenie mne sa jedna len o to ze ci sucet vradenych odporov bude taky aby RJ vedela dat aspon 100-125 m3/h co je potrebna vymena pre 5 ludi v dome. Nechcel som ist do 7 cm plastovych hadic kde rychlost prudenia je omnoho vyssia (tym aj hlucnost) a oranzove kanalove rury su plasty ktore odolavaju ozonu (pre ozonovu dezinfekciu rozovdu generatorom ozonu) a nepodliehaju korozii povrchu. Sive kanalizacie HT rury ani hadice s polyetylenovym povrchom vo vnutri neodolaju. A riesit hviezdicovo rozvod bolo komplikovane. Skratka je to tak ako to je.
Odpovedať
Profilova fotka
@niless tak to neni najlepsie. Pri plastovych hadiciach je sie maly prierez ale kazda niestnost ma svoju hadicu a niekedy aj dve... To sa neda povedat ci ti to bude k spokojnosti fungovat. Zalezi na tlakovovej strate rozvodov. Ale uz teraz si myslim ze vetrat to bude nedostatocne a v noci budes pocut hluk.. Ty chces sice vetrat na hygienicke minimum co je 5x30 m3, no takymto prietokom dom idealne neprevetras a vacsi mozno cez tu ruru RJ ani nepretlaci... :-|
Odpovedať
Na tie kanalizačné potrubia nech si zapojí hajzel a nemusí riešiť rekuperáčnu jednotku. Aj tak mu tie rúry nahovno poslúžia.
Odpovedať
@ruren Tak to je argument na urovni :-p Ale nemusite sa bat podelim sa skusenosti a potom uvidime ako budete reagovat.
Odpovedať
@niless Myslím, že jediná skúsenosť čo z toho vzíde bude ľútosť prečo som to tak sprosto urobil. Ďakujem o takú skúsenosť sa nemusíš deliť somnov.
Odpovedať
@abobo Nic v zlom ale preco mate pocit ze to bude vetrat nedostatocne alebo ze to nebude fungovat? Podla tabuliek (kolena, odbocky a pod.) aj pri najvyssich rychlostiach by tlakova strata systemu nemala presiahnut 60-80 Pa pri 110 DN. LEbo moj rozvod nie je komplikovany a az na par 90° kolien mam vsade 45° kolena a odbocky aby som znizil tlakove straty. Ina malo kto tusi ze klasicka odbocka tvaru T ma jeden z najvyssich odporov, potom aky odpor musi mat rozdelovac vzduchu? V letakoch som tuto informaciu nikde nenasiel. Ja nie som prvy kto ma takto rieseny rozvod vzduchu. Navyse sustavu bude mozne vyregulovat cez tanierove ventily + este budem osadzat aj penove regulatory vzduchu pripadne klasicke skrtiace klapky, ktore posluzia. Apropo moj rozvod nie je ze mam cez cely dom natiahnutu ruru a z toho odbocky. Ved pozrite Ako som pisal samostatna vetva pre prizemie a samostatna pre poschodie a tam su tri odbocky od 2 do 4 m. A do PVC rur som siel len preto ze akoo jediny z plastov nepodlieha korozii pri cisteni rozvodov ozonom. HT rury aj flexirury s LDPE polyetylenom vo vnutri su nachylne na koroziu povrchovej vrstvy. Ale to asi nikto neriesi pri navrhu rozvodov. Samozrejme kovove su v tomto OK ale flexirury su podlo mojho nazoru dost slabe najma pri montazi staci mala nepozornost a mate dieru v hadici.
Odpovedať
@ruren Naco vobec reagujes? Nikto nestoji o tvoje bezobsazne reci. Ak si frustrovany tak bez von. Zbohom.
Odpovedať
Profilova fotka
@niless pretoze dom nemozes DOBRE vyvetrat minimalnym hygienickym mnozstvom 5x30 m3/h, skor pocitaj 0,6 x objem domu. Uz pri tejto hodnote prietoku (150m3/h) je rychlost prudenia v potrubi 4,4 ms-1 a to je vysoko nad doporucovanu hodnotu 2,5 ms-1. Z vyustiek budes pocut v noci ked je ticho neprijemny akusticky sum a bude ta to nutit este znizit prietok a teda defacto nevyuzijes vyhody vzduchotechniky naplno.Za dalsie vyustku privodov v kuchyni budes musiet solidne skrtit, aby ti nieco dotlacilo aj do tych dvoch vzdialenych izieb na poschodi , takze hlukovy prejav pri skrteni este o nieco vzrastie. Ja sice niesom ziadny VZT expert, ale ver mi, takto to dobre neni a uz vobec nie idealne. ;-)
Odpovedať
@abobo TO viem ze to nie je idealne ale pre mna bola priorita moznost dezinfekcie potrubia ozonom (preto PVC plast a nie iny plast) a ist do vacsich priemerov potrubi. Samozrejme dispozicne riesenie domu atd. Na to aby tie prietoky sa priblizili tym potrebnym prietokom samozrejme budem musiet skrtit, s tym ratam, skratka budem musiet robit s tym co mam. Inak ake potom su prietoky v tych malych trubiciach DN 70 Duotec a podobne? Ved mne vychadza tretinova plocha potrubia pri DN 70 (vnutorny priemer 64) oproti mojmu DN 110 (d 105). Aj keby tam dali dve hadice stale ta plocha je lne 2/3. Mam vyhliadnute penove regulatory prietoku + nastavenie anemostatov. Budem to cele nastavovat anemometrom tak sa potom podelim o vysledok.
Odpovedať
Profilova fotka
@niless ahoj, tiez mame rekuperaciu, plochu asi ako ty, len bungaloval, ale rozdeleny na dennu a nocnu cast. takze tiez dve vetvy na jednu stranu, dve vetvy na druhu stranu. dlzka rur je asi este vacsia, kedze ide o bungalov do L. pocet nasavani, vyfukov, asi to iste. jednotka komfovent, tusim 255m3/h. po stvrtom roku uzivania ti poviem ze staci ked jednotka ide od 20 do 30 percent. tiez sme piati. ked niekedy treba vyvetrat, napriklad vyprazanie, tak otvorim dvere. ziadna veda. nic nepocut, ani v izbe ani pri jednotke. ked prilozim ruku na vyduch, tak citim ze ide vzduch. rury su plechove tusim 120. nastavovanie, ked sa presuvame, ze ideme do inej izby spavat, tak tam pootvorim tanierik, inde privriem. takze, neries, namontuj, vyskusaj, ak ti je malo, tak pridaj. u nas to bolo skor vymena filtrov, ktore nie su lacne, vysusanie vzduchu a izolacia nasavania a kondenz vody. drzim palce.
Odpovedať
@niless Ešte by si sa mohol naučiť aj počítať. Keď z jednej 110-ky rúry vedieš vzduch do troch anemostatoch máš prierez 9503 mm2 . Antibakterialne z vnútorným priemerom 64mm ku každému anemostatu dve potrubia spolu prierez 19302 mm2 . Tak ktoré je viac?
Odpovedať
Profilova fotka
@niless pocitas zle kamarat. Pri hadicovom systme je to vzdy HVIEZDICOVY rozvod, takze tam rataj na vyustku 30-45 m/3 a to jednou az dvoma rurami pri bezpecnej prietokovej rychlosti vpohode poriesis. A neviem naco riesis dezinfekciu ozonom. Naco panikaris? Men 4x do roku filtre a nic nebudes musiet nikdy cistit. ;-) Nechces nahodou menit aj hadice na pitnu vodu po dvoch rokoch ked sa ti tam usadi vodny kamen a na nom ine zalezitosti? 8-)
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?