Ahojte kurenari. Prislo chladnejsie pocasie, a chystame sa ho vo zdravy prezit v teple domova. Do sucasneho domu sme sa nastahovali v januari a kurenie sme neriesili, nejako to kurilo a my sme mali ine starosti. V lete sa spoliehalo nato, ze na zimu to nejako pojde a vyskytli sa problemy. Dom bol stavany svojpomocne od zakladu, clovek, ktory ho staval nemal evidentne velke znalosti tematiky kurenia a tak je kurenie uplacane, len aby bolo. Opisem moj problem, a moj navrh riesenia, chcel by som od vas nejake pripomienky a rady do zivota, pred tym ako sa pustim do prestavby. Opis kurenia. Ide o vodne podlahove kurenie, dvojpodlazny dom. Dva rozvadzace, jeden na prizemi, druhy v obytnom podkrovy. Kotol sa nachadza dole. Plocha kurenia dole cca 80m2, plocha hore okolo 65m2. Kazdi rozvadzac ma 4 okruhy. Jednoduchy rozvadzac, 4 modre ventili, 4 cervene prietokomeri, na privode a spiatocke motylik + automaticky odvzdusnovaci ventil. Kotol panther condens 25kko, stvorcestny ventil + 60l zasobnik vody. Cerpadielko asi 40w, lozisko v haji zelenom. Problem je nasledovny. Nemozne dosiahnut prietoky, aby podlahovka kurila. Termostat na 21.4C, zopne pri 21.2C 6-7 hodin huci kotol, kym teplota stupne na 21.8C kedy kotol vypina. Prietokomeri vycistene, stvorcestny ventil v poriadku, expanzka a tlak kotla v norme, okruhy preplachnute, napustena voda + inhibitor. Jedinym problemom ostava cerpadlo. Rozvadzace maju tak male skrine v otvoroch v stene, ze sa do nich nic viac nevzmesti. Potrebujem zvysit prietoky. Meral som termokamerou teploty po zopnuti kotla, a po urcitom case kurenia. Na podlahe je 6cm poter, 0.8 ker. dlazba, podlahe trva takmer hodinu, kym zacne byt citelne vlazna v okoli rozvadzaca, do podlahy ide 35C tich je tam okamzite, na spiatocke sa nedostanem na viac ako 23C voda vychladne v podlahe skorej ako prejde cely okruh. Kotol ide na minimalny vykon s coho vacsinou len tlaci cerpadlo aby mal co dohriat. Chcem sa preto spytat, ako vyriesit pridavne cerpadlo. Kotol je zavesny, pod nim su vyvody na hada do zasobnika a kurenie, vsetko je dalej zasekane v stene, zo steny trcia len kolena. Prilozim fotografiu. Nieco som otom cital a rozmyslal. Chcem sa spytat ako by ste to riesili vy. Ziadny kurenar nema v tomto obdoby volno aby som to mal s kym riesit. Pod kotol by som chcel umiestnit anuloid a kotol napojit priamo nan, dat vymenit sucasne cerpadlo v kotle. Za anuloid buchnut silne cerpadlo, ktore stym riadne pohne aby sa dokazala prehriat cela podlaha, nie len par m2 na zaciatku okruhov. Otazka znie, aky anuloid, ake silne cerpadlo, ako to umiestnit, ako cerpadlo spinat, ci nebude cerpadlo nicit stvorcestny ventil v kotle, a ci to bude mat zelany elekt. Ak sa najde niekto kto s tym pracuje a poradi, budem mu vdacny
@daralbajda Áno, fungujú kotolne bez anuloidu, hlavne tie staršie.
A čo sa toho klepotania týka, tak som mal aj v nedeľu, keď som pozaral Občana za dverami pocit, že aj tam majú prehodený prívod so spiatočkou... :-)
@dzamino dúfam, že Vás dostatočne doplietli. Aj profesionáli sa nechajú uniesť. Jediná správna pripomienka sú malé prierezy na pripojení, ale ani anuloid ani čerpadlo nezvýšia teplotu spiatočky. Jednoducho zvýšte výstupnú teplotu na 40°C a uvidíte. Ak bude treba, tak eše 1-2 °C. To že nábeh trvá dlho, je bežné u podlahovky, nechápem len ako sa môže stať, že teplota podlahy tak klesne. Podlahovka potrebuje kúriť priebežne. Dá sa aj nárazovo, napr. ak sa miestnosť používa 8 h, ale potom treba začať na 50°C, po hodine alebo nábehu teploty klesnúť na udržovaciu teplotu 30°C
@jan45 skumam toto kurenie uz par dni, dnes som objavil zasadnejsi problem, a dovod, preco podlahovka skratka nekuri, hoci termostat dal prikaz na kurenie, a teplotu do podlahy mam na 40°C kotol nekuri, len bezi obehove cerpadlo. Moje skumanie a citanie servisneho manualu ku kotlu ma dostalo po lahke vysvetlenie. Cez servisne menu kotla > cez kod 096, som presiel do nastavenia kotla, kde ma zarazili dva udaje. Kotol kuri do podlahovky vykonom 24kW, aktualny prietok cerpadlom je 2litre za minutu (pri otvorenych okruhoch), casove nastavenie horaka je 20minut(ochrana proti castemu zapalovaniu). S toho vypliva: kotol zakuri, 24kW vykon pri prietoku 2 litre, teplota vody za vymennikom dosahuje 40°C po asi 40tich sekundach. S toho mi vychadza, ze kotol zohreje asi 1.5litra vody, nadobudne pocit ze uz si odrobil svoje, a sfukne plamen. Ochrana proti castemu zapalovaniu ho drzi 20minut nez opat zakuri na 40 sekund. Takze z osemhodinoveho kurenia hori horak dokopy asi 16 minut pri vykone 24kW teda kotol vyroby za osem hodin max 6kWh tepla (s coho este cast vyleti do komina) s tim ze zohreje podlahu len v technickej miestnosti, dalej sa tepla voda do miestnosti nedostane. Nudzovo som to vyriesil tak, ze som max. Vykon kotla nastavil na 6kW, a ochranu casteho startu stiahol na 2 minuty. Takze kotol hori dlhsie, trva mu dlhsie dostat sa na teplotu 40°, a ked sa mu to podari a zhasne, tak za dve minuty zapali znova a zajtra idem montovat anuloid a pridavne cerpadlo, kedze kotlove cerpadlo ide tiez na vymenu, ma 38W a nevladze(lozisko je prec) vascinu vody tlaci do automatickeho bajpasu (ma ochranu proti pretazeniu). Skusal som kurenie z tymto nadstavenim, pricom viem ze zapalovanie trpi a asi aj cely kotol, ale po dvoch hodinach som sa dostal na hodnoty: 6zapaleni, teplota na vystupe kotla 40°, teplota na spiatocke 33°C teplota dlazby v obyvacke, kupelni, kuchyni, chodbe 25°C. A konecne som mal doma chvilku aspon 21°, zajtra budem pokracovat v badani a ked tak sa podelim o dalsie vysledky
@dzamino vymen len cerpadlo v kotli.
10 ky domov su spravenych napriamo kotol a rozdelovac. Tie kotlove cerpadla bez problemov zvladaju podlahovku s 1200 m rur.
@gkrivanek@jan45@daralbajda
Ahojte, zapojil som anuloid, nastavil kotol. Teplotu vody kotla som dal na 50, pridavne cerpadlo ma slusny vykon, takze taha vodu z kotla a sucasne spiatockovu, takze do podlahy ide vo vysledku voda, ktora ma okolo 35-40 stupnov, tuto teplotu a pomery vykonov oboch cerpadiel budem v nasledujucich dnoch este skumat a upravovat. Zatial fungujem stylom, zapnem kotol, dam do zastrcky cerpadlo, kotol kuri hodinu, potom ho vypne termostat (mam nastavenu na kazdu hodinu inu teplotu, striedavo pozadovanu a nizku) aby kotol nekuril dlhsie, lebo dobeh podlahovky je takmer tri hodiny (asi 2 stupne+ po vypnuti kotla) problem je vsak v tom, ako pripojit pridavne cerpadlo tak aby zapinalo a vypinalo sucasne z kotlom. Prvy pokus bol, kupa prilozneho termostatu ktory som nastavil na 26° a prisroboval o vystup teplej vody. Problem je v tom ze cerpadlo sa nestihne nakopnut skorej ako kotol zhasne, teplotu na termostate uz znizit nemozem, aby sa nespinalo len vplyvom okolitej teploty. Ked sa vsak termostat zapne a rozbehne obehove cerpadlo, problem je v ukonceni kurenia, cerpadlo sa odmieta vypnut lebo trubka je stale horuca, a cerpadlo pretlaca vodu z podlahy cez kotol, takze sa vypne az ked podlaha vychladne...3 hodiny. Preto prikladam fotku zapojenia kotla, ci neviete kam napichnut relatko, aby sa subezne spinali obe cerpadla.
@dzamino no nedoporucujem to zapajat na zakladnu dosku mozes ju dvoma cerpadlami pretazovat.
Ked to chces subezne tak pouzi kabel ktory ti ide do obehoveho cerpadla pouzi spinacie rele cca 20Eur a spinaj fazu na to druhe cerpadlo. Ale nikdy to tak neriesim ale pouzivam napr Salus PC 11 kde sa da nastavit kedy ma zapnut a kedy vypnut.
@gkrivanek nechcem pripojit cerpadlo na kotol, cerpadlo pojde zo siete, len potrebujem v kotle najst signal, ktory mi zopne relatko a to sietove napatie pre pridavne cerpadlo. Konektor kotloveho cerpadla je na druhej polke dosky, oznacenej ako 230AC...problem vidim v tom, ze cerpadlo je pripojene 6 pinovym konektorom, kostra a 5 ciernych kablov, nechapem ako je riesena modulacia vykonu cerpadla. Skor som rozmyslal napojit relatko na kontakty pre termostat. Je tam dvojpin, na svorkach je 24V, termostat zapne, teda svorky skratuje a je na nich 0V. Akurat co cievka od relatka, nebude ju kotol chapat ako skrat? Mam doma par relatok a odpor na cievke je okolo 650ohmov, skusal som cievku relatka vlozit do konektora pre termostat a kotol to chape ako prikaz na kurenie, otazkou je, ci nemozem nieco vybaranit, ak na kontakt pre termostat zapojim potenciometer aspon 50k a skusim, pri akej hodnote kotol naskoci, a ci sa mi podari zohnat rele v danym alebo vacsim odporom cievky
Alebo, urobit si pod kotlom krabicku, v ktorej si urobim maly zdroj, napriklad 12V, a pripojit izbovy termostat nanu, termostat zopnutim uzavrie okruh a zopne dve relatka, jedno relatko bude ovladat cerpadlo, druhe relatko bude spinat kotol a pripojim ho na povodnu svorku pre termostat.
@dzaminohttps://www.protherm.sk/pdf/produkte/... str23. skusal si prevadzku so zatvorenym bypasom a d.19=3? preco si komplikujes zivot a nevymenis len kotlove cerpadlo? si si isty ze pracovny bod sustavy je mimo niektoru charakteristiku cerpadla? vies to podlozit dakym vypoctom napriklad tlakovou stratou a potrebnym prietokom v podlahovke? planujes zonovu regulaciu ? ( to je jediny dovod preco by mohla byt alpha 2 nastavena na autoadapt a nie na konkretny prietok pre dany teplotny spad). zapojenie kotol anuloid ma svoje caro ale ak sa da ( a v tvojom pripade by sa malo dat) treba sa mu vyhnut. ako spravne poznamenali diskuteri ( a trosku ta zmiatli vykonom cerpadla a prietokom v sekundari na co si spravne reagoval :)) ) nerovnovaha primarneho a sekundarneho okruhu ti zbytocne skomplikuje zivot ( a pri premenlivych prietokoch v pripade zonovej regulacie budes merat a skumat co sa v tych okruhoch vlastne deje, dufam ze niesi ten typ co kazdy m2 chce zonovo regulovat.). mas kondenzacny kotol, podlahove vykurovanie, tam ziadna teplota vykurovacej vody 40-50C nema co hladat ak mas dobre dimenzovane trubky v podlahe ( jedine v pripade boost nabehu ale aj to je len u tunerov co maju rozdiel komfort/utlm >1 stupen lebo chcu strasne setrit naklady na kurenie). a nezabudni este riesit aj poistny termostat pre priapad ze by fakt mala ist do tej podlahy voda 50C+.
@rvs ahoj, vdaka za tvoj prispevok. Zacnem pekne poporiadku. Dom som kupil koncom januara, takze vykurovacia sezona ma iba oblizla, skutocne som sa tejto veci zacal venovat az teraz na jesen. Dom som nestaval ani nerobil kurenie, je zle navrhnute, zle prevedene. Vacsie zasahy do kurenia momentalne robit nemozem a nechcem, kedze v horizonte par rokov budem robit kompletnu rekonstrukciu obytneho podkrovia, vymena stresnej izolacie, vymena podlah v podkrovy, uprava podlahovky v podkrovy atd...prevadzka zo zatvorenym bypasom, ano skusal som, cerpadlo nevladze, nechce sa mu...dosiahol som len hluk a s toho usudzujem, ze aj vacsie opotrebenie cerpadla, prietokom to nepomohlo. Podlahovka je preplachnuta, rozvadzace jednoduche, nic nieje zaskrtene, zaseknute ani skratovane. Prietoky boli tak fatalne, ze kotol po par sekundach zhasal plamen, lebo sa mu na spiatocke nestihala vracat voda aby mal co ohrievat. Par sekund kuril, a 20 minut cirkuloval. To bol pociatocny stav. 7 hodinove kurenie a na termostate +0.4° pricom vonku bolo 14°. Zacal som studovanim navodu, toho co si mi teraz linkol. Hral som sa z vykonom cerpadla, z bypasom, hral som sa z vykonom horaka, hral som sa z casovou ochranou proti castemu zapalovaniu. Dosiahol som nejake vysledky, ale na ucet zivotnosti celeho kotla, caste zapalovanie, nizky vykon, maximalny vykon cerpadla...a aj tak velmy pomaly nabeh. Preto som sa prestudoval az k teme pomocne cerpadlo a anuloid. Kupil som cerpadlo a anuloid. Nastavil kotol na 16kW, cerpadlo na zlaty stred, zatvoreny bypas, voda na 50°(viem ze 50° do podlahy nepatri) a zacal to cele pozorovat. Termostat da prikaz na kurenie - kotol naskoci - horak ide takmer naplno - cerpadlo nehuci - prietok takmer kubik za hodinu - kotol nezhasa, kuri nepretrzite kym termostat nevypne - pomocne cerpadlo taha cez anuloid spiatockovu vodu, takze do podlahy nejde viac ako 40°(zatial), podlaha ma po hodine kurenia 25° - kotol sa vypina a minimalne pol dna oddychuje. Pre mna je to zatial fajn vysledok, stym, ze este doladim teplotu vody a donastavujem prietoky v rozvadzacoch. Paci sa mi, ze kotol kuri na 50° pricom do podlahy sa tolko nedostava, kedze podla tabulky ma pri tejto hodnote najlepsiu ucinnost. Od septembra som spalil do dnes 36m3 plynu a to sa vieme z detmi cvachtat vsetci v plnej vani vody kazdy vecer :-D. Co sa tyka zonovej regulacie, niesom uchylak co si potrpi na spanok 19°, varenie 20°, pozeranie telky 22°, vyprazdnovanie sa 15° a po osmej hodine vecer vsetko o -1°. V podstate je mi fajn, ked bude v kazdej miestnosti pocas celeho dna 21-21.5°. Na zonovu regulaciu sa teda nechystam, len budem musiet vyriesit zvlast termostat na prizemi a zvlast termostat v podkrovi, kedze tieto casti domu maju roznu skladbu podlach, stien, izolacii, nabeh podlahovky, ochladsnie priestoru. Chcem na oba rozvadzace namontovat servohlavice, mat termostat dole aj hore, pricom kazdy dokaze zapnut kotol, zapnut pomocne cerpadlo a otvorit svoju skupinu okruhov (teda dve zony). Takze v buducnosti sa budem venovat tomu, v sucasnosti mi staci len to, aby som nemusel stat pri kotle a davat do zasuvky cerpadlo vzdy, ked je treba prikurit. Kedze som sa nedopatral konkretnemu rieseniu "pouzi ten a ten pin, ten a ten konektor sluzi nato", zbuchnem plosak, maly zdroj, dve relatka, jedno na spinanie kotla, druhe na cerpadlo a v buducnosti to pouzijem ako zaklad pre nezavisle vykurovanie prizemia a podkrovia > 8 hlavic, dva termostaty, zopar relatok na otvaranie hornych a dolnych okruhov, spinanie cerpadla, startovanie kotla, mozno to osperkujem tym, ze zlozim nejake ekvitermicke monstrum :-D a budem dufat ze mi to bude sluzit
@dzamino pekna vizia a drzim ti palce aby sa ti to podarilo vsetko zrealizovat. nech ta to nadsenie neopusta, lebo pre realizaciu ho budes dlho potrebovat. napis aj @mgx bude mat z teba tiez radost. ak kuris 50C aku mas teplotu spiatocky? kde si vycital ze pri tejto teplote ma najlepsiu ucinnost? pozri este toto http://kondenzace.kvalitne.cz/, pripadne aj tu prispevky o ekvitermike a regulacii. v pripade dvoch nezavislych okruhov ti hrozi nerovnovana kotloveho a vykurovacieho okruhu ktoru budes musiet riesit modulaciou kotla a tam uz on/off spinanie nestaci. som fakt zvedavy ako toto cele dopadne. kedy mas v plane tu prerabku?
@rvs teplota spiatocky zacina klasicky pri 20-21° a postupne rastie, po hodine kurenia sa blizi k 26°. Co sa tyka tabulkovej hodnoty 50° je super vyhodna...moj omyl, ide o vykon horaka a teplotu odchadzajucich spalin, mam este co studovat :-D
@dzamino Co mas presne za kotol? Ako si prisiel na to, ze mas slaby, zly prietok. Meral si to, ak ano ako ? Ak mas dva rozdelovace v tvojej sustave skusal si jeden rozdelovac uplne uzavriet resp. odpojit ? Aky bol vysledok ?
"Prietoky boli tak fatalne, ze kotol po par sekundach zhasal plamen, lebo sa mu na spiatocke nestihala vracat voda aby mal co ohrievat. Par sekund kuril, a 20 minut cirkuloval." Nemas nahodou dodrbany alebo zle nastaveny zmiesavaci ventil v kotly ak ti to kotol umoznuje ? lebo to co popisujes by si snad musel mat tu podlahovku vyskladanu zo slamiek... nikde nepises ake maju trubky v podlahe priemer, pises ze na spodku mas 80m2 a 4zony, ak dotycny kladol rozvody z roztecou 150mm nemal by si prekrocit 650m, vrch by nemal mat viac ako 550m a kotlove cerpadlo by to malo v pohode zvladat.
Skus si uzavriet vrch aby tam voda vobec netiekla a pustaj vodu len do spodku a ak mas moznost nastavit teplotu kotlovej vody tak tu nastav 35 pripadne 40C, taktiez ak mas moznost cez logiku kotla pustit cerpadlo na pernamentny chod tak ho pust a uvidis ci ti bude spodok kurit, ak nie tak zmeraj teplotu vody na vstupe do podlahoveho rozdelovaca. Tiez som si nikde nevsimol ci si popisoval ako tie dva rozdelovace mas spojene.
Pri kotloch Protherm , pomocné čerpadlo sa dá riadiť cez Riadiacu dosku 230V ktorý sa namontuje vedľa hlavnej elektroniky v kotli, a následne v servisných parametroch sa nastaví či to bude cirkulačné čerpadlo , alebo pomocné čerpadlo ...Takto čerpadlo bude bežať len v prípade keď sa kúrí pri teplej vode nie ...
@quakdafak ahoj, vela otazok v jednom prispevku :-) ale skusim to, kotol je p.condens 25kko. To, ze je zly prietok hovoria prietokomery, a samotny vysledok kurenia. Rozvadzace su nad sebou, system stupacka. Skusal som vsemozne varianty, jedina funkcna varianta, kedy kotol ako\tak kuril, bolo pri 3/8 okruhov (co mi dost nevyhovuje) aj to pri povodnom nastaveni viac blokoval horak ako kuril. Podlahovka neni zo slamiek a neviem ci ma kotol nejaky zmiesavaci ventil, ma bypass, skusal som ho zavriet, vysledok tiez nepotesil. Stavba a funkcia tohto kurenia ide proti fyzike a logike. Neviem kde inde je chyba, okrem malych prierezov trubiek na vyvode z kotla po rozvadzace, ktore sa bohuzial nachadzaju zamurovane v stene/strope/za sadrokartonom v podkrovy. Posledny bod, kde pises o pokuse z jednym rozdelovacom, permanentnym chodom cerpadla a vodou 35-40° uz nebude mozny, pod kotlom mam anuloid, pridavne cerpadlo, a kurenie ide vyborne, dnes som opat pokrocil, znizil som teplotu vody do podlahy na 35 a bohate postacuje a nakreslil som si dosku, ktora bude ovladat kotol, pridavne cerpadlo, a otvaranie rozvadzacov na zaklade dvoch termostatov. Ked to cele doladim, zmeram spotrebu pridavneho cerpadla aby ma nehodilo vyuctovanie za elektrinu na lopatku :-D
@dzamino@quakdafak myslel trojcestny prepinaci ventil na pripravu TUV, ci ti tam neskratuje okruh. ked kuri len podlahovku tak pozri teplotu vystupu kotla pre TUV. a teda otazka je, pozri charakteristiky oboch cerpadiel a moc sa asi lisit nebudu a teda preco si nechcel riesit primarne len to kotlove cerpadlo? zaujima ma co budes riesit dalej na strane kotla do buducna, tak budem rad ked budes mat cas podelit sa potom o svoje skusenosti. dakujem.
@dzamino tak ked uz mas anuloid tak uz nic :)
Este jedna otazka okruh rozdelovacov mas spajany akym potrubim 1/2" 3/4" 1" ? Nevidel som ich preto ta sprosta otazka :-D
Inac to co vsetko popisujes mi s tymi zlymi prietokmi mi pride bud na slabu dimenziu rozvodov k rozdelovacom, alebo zmiesavaci ventil v kotly, ten sa moze posrat a zacyklit ti kotlovy okruh nemusi byt posahany ten ventil moze to byt aj vadou v logike kotla, ale aj zle nastavenej logike kotla. Osobne by som si do kazdej tej stupacky supol na vstup a vystup tlakomer z teplomerom, aby si si vedel odsledovat co ti v tych rozvodoch lieta kedze ich nepoznas, mam za to, ze ti to pomoze lepsie vyregulovat sustavu, kedze budes vediet co ti tam to medium v trubkach robi :-D a od toho sa da uz odpichnut, ak si to budes chciet vyregulovat.
V kazdom pripade pri podlahovke by ti obehove cerpadlo malo ist 24/7 pri vykurovacej sezone (ak mas vonkajsie cidlo a na kotly nastavenu vykoruvaciu sezonu pod napr. 18C), ci kuris alebo nie cerpadlo ma ist, ak nepojde nebudes kurit teda mozno budes ale len velmi kratku chvylu (v zavislosti od nastavenia kotla a termostatu) co moze byt presne tvoj problem ktory opisujes. Ja som mal obdobny problem preto ti to pisem. Bud som mal prekurene alebo nevykurene a nevedel som preco :-D ale tuto z RVS sme to rozluskli, tiez som chcel do toho tlacit anuloid a vsakovake vychytavky. Nakoniec to mam vyregulovane a som docela spokojny aj uctom za plyn :-p
@quakdafak ahoj, problemom su poddimenzovane rozvody, ale ako som pisal, su v stene a sekat sa mi momentalne nechce, jedneho dna vsak pride aj nato. Konkretne na kotle su 3/4 vyustenia na tuv aj na vykurovanie, dalej je 3/4 eurotis hadica, na 3/4 koleno do steny, odkial dalej pokracuje 1"plast-hlinik ako stupacka az po rozdelovace. Viem ze najnizsi prietok/najvacsi odpor pre cerpadlo a vseobecne prietok su prave tie eurotisove hadice...zial momentalne nevidim moznost ako to cele povymienat bez velkeho zasahu do potruby v stenach, ktore ani neviem kade vsade lezu a plany od domu nemam. Preto som zvolil docasnu variantu anuloid a silne cerpadlo, ktore robi co treba. Vystup kotla je prepojeny len z anuloidom, cela slucka ma asi 2 metre, a prietok anuloidom je vyborny, dalej sa o to stara pomocne cerpadlo. Cerpadlo ma 3 vykonove stupne, nepotrebujem cerpadlo z automatickou regulaciou, kedze nastavenie okruhov sa nemeni, nemam zonovu regulaciu ani nic, preco by som musel cerpadlo nastavovat (tak isto cerpadlo v kotle ma zatvoreny bypass a nastavenu pevnu uroven vykonu (2 z 5) v tomto rezime ma nizku spotrebu a dostatocny prietok. Pomocne cerpadlo bezi na stupni 2 (po novom ho bude ovladat povel termostatu), co je 85W, a po zopnuti cerpadla a otvoreni vsetkych okruhov je sucet na vsetkych prietokomeroch okolo 16l za minutu. Pri vyregulovani okruhov, pretoze niektore su kratke niektore dlhe, niektore miestnosti potrebujem kurit plnou parou niektore nie, pojde pomocne cerpadlo asi len na stupni 1 co je 65W. Zaujimavy je len fakt, ze kotlove cerpadlo to nezvladalo, ma regulovatelny vykon tusim v 4 ci 5tich stupnoch, tusim do 40W, a prietoky boli takmer nulove...okolo 2l za minutu co kotlu nestacilo ani ked horak bezal na 6kW. Co sa tyka cyrkulovania vody 24/7 pocas vykurovacej sezony, nevidim v tom zmysel...kotol vyhreje podlahu behom 2 hodin, potom je odstaveny, a podlaha je tepla dalsich 4-5 hodin, nevidim dovod hucat cerpadlom nonstop, ked je dom vykureny, ekvitermiku nemam, kotol je riadeny on/off termostatom, teplotu vody regulujem na kotli rucne, nezabije ma raz za tyzden, podla predpovede pocasia teplotu vody o par stupnov znizit/zvysit podla potreby. Co sa tyka uctov za plyn, som mimoriadne spokojny, kym som byval sam v rodicovskom dome, nezateplenej 45ke palenej tehle, dom v tvare L asi 150m2, spalil som denne pri vonkajsej teplote okolo 5-10° okolo 7-8 kubikov a pri teplote -10-0° aj 16-20kubikov...tu mam spotrebu okolo 1.5 kubika a ked bolo -16 tak max 4.5-5.5kubika
@dzamino ak sa ti to tak bude spravat ako pises a budes spokojny aj s tepelnou pohodou v priestore tak si stastny clovek a s najlacnejsou ekvitermou. pretoze presne ako pises dT vykurovacej vody pocas sezony moze byt takych 10C a to 2-3 krat za sezonu nieje problem nastavit na kotli aj manualne. este mi prosim ale odpovedz na tu moju otazku preco si nechcel riesit primarne len to kotlove cerpadlo, pripadne mi posli typ toho podavacieho cerpadla.
@servismadmont presne som toto teraz montoval a je to super oproti tomu teplotnemu co som mal doteraz, pekne to zopina ako sa spusta kotol na kurenie, mozem len odporucit! :thumbsup:
@dzamino - kontrolu by som zacal eurotis hadicou, realny DN 3/4 je totiz 1/2. co ti dost podstatne obmedzuje prietok vody medzi kotlom a rozdelovacom. korugovanu ruru (EUROTIS) treba pouzit o priemer vacsiu. Ty by si mal mat medzi kotlom a rozdelovacom priemer potrubia aspon DN26 (tzn. 1coll), resp 28mm ocel/med. Tvoj hlavny problem je, ze PK nestiha pojat teplo, ktore mu kotol dodava.
@dzamino Anuloid kondenzačnímu kotli nepomůže, ale uškodí. Pouze je třeba optimalizovat topnou soustavu. Tedy především zvládnout průtoky. 8 větví, x 1,5 l/min = 12 l/min = 720 l/hod. Pro kondenzační kotel tak akorát, musí být pro omezení na 6 kW minimálně 3600 x 6kW/20st/4,2 = 257 l/hod. Nyní se podíváme na sestavu. Pokud jsou nahoře 4 větve, pak propojka trubkou o vnitřním průměru 16 mm délky 4 metry a pak další4 větve a opět 4 metry trubky vnitřní průměr 16 mm, pak vycházejí transportní tlaky 12 kPa. k tomu cca 30 kPa na každou větev. Kotel logicky 42 kPa při průtoku 720 l/hod nedá. Proto pomocné čerpadlo v sérii s kotlem. Spínané například termostatem na trubce.
Tím dosáhnete dostatečný průtok do všech větví. Až polovinu jich můžete zavřít a netopit tak tam, kde nepotřebujete. Termostat k podlaze v nejchladnějším místě, ovladače k jednotlivým hlavicím v přehřívaných místnostech jako nejjednodušší zónové řízení. Rychlosti a průběhy teplot popisuji v sekci podlahové vytápění. Víc v mém profilu.
@josef_vavra@mgx
Vase rady si vazim, bohuzial anuloid uz je namontovany. Vcera som teplotu z kotla chcel stiahnut z 50° na 35° a problem pretrvava. Kotol v momente zacne cyklovat (12sekund kurenia, 2 minuty ochrana horaku) som tam kde som bol. Skusil som teda este jeden pokus. Zavrel som vyvody z anuloidu do podlahy a nechal otvorenu len slucku KOTLOVE CERPADLO > VYMENNIK KOTLA > ANULOID, pomocne cerpadlo a vlastne cela druha vetva bola uzavreta na oboch stranach. Nechal som vsetko vychladnut a nastartoval kotol. Moj prvy pokus bol nabrat do odmerky 45° vodu a preliat ju cez eurotisovu hadicu, ktoru mam navyse, metrova hadica bola cela horuca behom prvych dvoch sekund liatia vody s toho usudzujem, ze ked zapnem kotol, mala by byt bleskovo horuca hadica az po anuloid a vzapati aj hadica spiatocky...no nestalo sa, kym teplo preslo po anuloid a do spiatocky, ubehlo asi 20 sekund. S toho mi vychadza, ze chyba bude niekde inde. Ked kotol zohrieva TUV, mimochodom tiez cez tieto hadice, trva sekundu dve, kym je horuca voda aj na spiatocke od vykurovacieho hada, kotol pri zohrievani tuv necykluje vobec, praveze slape takmer naplno kym nenabije zasobnik. Takze cerpadlo tlaci asi dost dobre. Akonahle chcem aby kotol kuril do podlahy (respektive do anuloidu) cerpadlo ma velky problem. Takze moj vecer som zase stravil citanim manualu a googlackych tem o tomto kotle a prisiel som k dalsiemu zisteniu. Ked kotol tlaci do hada na TUV, voda cirkuluje trojcestnym ventilom priamo do hada, bez pouzitia vymennika na dne kotla, a bez filtrovania vody. Ked kotol tlaci do podlahy, voda ide dalsim vymennikom, bypassom a filtrom pevnych castic. Nikto ste nato sice neupozornili zatial, ale skusim zavolat servisaka, opat vypustim kotol, a nech predomnou vyberie vymennik, filter aj cely trojcestny ventil, aky bordel vnom je, lebo to je posledna vec do ktorej som sa este nepozrel, ktora by mohla blokovat prietok. Okrem toho, poznamka k pripojeniam, ci pol col 3/4 alebo col, nieje to jedno kezde kotlove cerpadlo tlaci do vymenniku spiatockovu vodu, a tam je 1/2 colova medena trubicka?
@servismadmont ahoj, vyriesil som to po svojom, prave som dorobil riadiacu jednotku, ktoru ovladaju nezavisle dva termostaty, ma vystupy na regulovanie pohonov na okruhoch a zapina si pomocne cerpadlo a kotol sama, sice je to len on/off regulacia, ale ked vypucujem filter a vymennik bude fajn
@dzamino Kotol Panther Condens 12/25KKO nemá žiadny druhý výmenník , len nerezový hlavný výmenník . Neni tam žiadny filter pevných častíc , je tam sitko pod doskovým výmennikom ale to len keď je prietoková verzia kotla KKV. Treba sa zaoberať s automatickým bypassom , čerpadlo v kotli a trojcestny ventil či sa nenachádza v nejakej strednej polohe a otočí vodu cez had zásobníka, alebo či nieje zaneseny výmennik zo strany vody . Tá 3/4 " eurotisova hadica nemá stým nič spoločného , tam nebude problém ...
@dzamino Takto keď tam je aj anuloid tak nieje problém a môže to fungovať aj takto, ale keby tam bolo len samostatne čerpadlo a vpripade keď sa kotol prepnete na ohrev TUV tak to čerpadlo pomocné by bežalo lebo termostat pýta teplo a vytváral by podtlak pod kotlom a trpelo by čerpadlo, ale keď je anuloid tak to čerpadlo vie cez ten anuolid otočiť vodu v prípade ohrevu TUV ... Tá elektronika čo je originál nato, presne vie kedy má zapnúť a vypnúť čerpadlo, ma to aj dobeh tak isto ako aj kotlove cerpadlo