Dobrý deň,
Poprosil by som o radu s manželkou sa rozhodujeme, či ísť do podlahového kúrenia, alebo do radiátorov. Ide o novostavbu a s podlahovým kúrením nemám praktické skúsenosti a tak sa trocha toho obávame.
Hlavne mi ide o to, ako dosiahnem na noc nižšiu teplotu na spanie v detských izbách (keďže viem že podlahovka má určitý dobeh), keď ale do takej 19.00 hodiny potrebujem, aby mali v izbách teplo, či už kvôli učeniu alebo iným aktivitám. Nechcem v noci nižšiu teplotu, pretože chcem šetriť ( to mi je úplne jedno) ale chcem v noci nižšiu teplotu kvôli spánku, tzn. Ide mi len o praktičnosť. Má stým niekto skúsenosti?
Ďakujem
Palo
Dobry den, myslite si ze ma zmysel podlahove kurenie pri moznej stavebnej vyske cca 12cm (tj izolacia tak 5cm sa zmesti), alebo je vhodnejsi radiator ked dom nie je podpivniceny?
@altereggo Ja osobne by som do podlahovky nešiel, nech je dom akýkoľvek. Som za klasické plechové radiátory, samozrejme esteticky nainštalované. Ich výkon pre jednotlivé izby vypočítať na čo najnižší teplotný spád, napr. 50°/ 35°, a nebudeš mať problém, ani pri tzv. nízkoteplotnom vykúrovaní.
@petersd až na to že pri radiátoroch máš v celom objeme miestnosti veľké rozdiely teplôt, teplo len hore nad rad. najvyššie no dole je najchladnejšie a naviac zaberajú zbytočne priestor, pri podlahovom takmer všade rovnaká teplota, , ak by boli rad. také skvelé dal by si niekto námahu robiť podlahovú, podľa mňa lepšieho vykur. syst. zatiaľ niet.
@toky1 ja viem ze sa to da ale otazka bola ci nevadi ked mam moznost dat zateplenie v polovici prizemia len 5cm + mozno systemova doska. Aj ked je asi pravda ze v tomto pripade je lepsia volba radiatory to je bez komplikacii
@petersd aka je vyhoda radiatorov? Napada ma len mensia zotrvacnost, v prechodnom obdobi ak sa ochladi/otepli, tak radiatory zapnem/vypnem. Kym sa ohreje poter v podlahovke tak to potrva ovela dlhsie
@haciendman Pridám ešte že pri vyšších tepelných stratách prestupom cez obvodové konštrukcie a vetraním domu je niekedy problém dostať z podlahovky dostatočný výkon na ich pokrytie hlavne ak je malá plocha podlahy alebo je povedzme zastavaná nábytkom - kuchyňa, kúpelňa napríklad. Radiátor je možné pri troche šťastia dať väčší a technicky sa dá do neho púšťať vykurovacia voda s vyššou teplotou.
@kejsix Ak máš 10m2 podlahovej plochy k dispozícii na podlahové vykurovanie a potrebuješ ním pokryť tepelné straty 1000W tak to podľa mňa nedokážeš. Je to možno chyba návrhu tvaru miestnosti, zastavania nábytkom a podobne ale nie chyba návrhu podlahovky. Z teplovodného podlahového vykurovania nedostaneš 100W/m2. Si myslím.
@altereggo moj amatersky nazor od stola je, ze cez tu podlahu budes mat +- rovnaku tepelnu stratu aj s radiatormi + vacsi diskomfort, takze by som isiel urcite do podlahovky.
Nejake 2 cm ziskas, ak das anhydrit namiesto cementoveho poteru.
Dalej vies dat lepsiu izolaciu namiesto EPS, napr. PIR FA TE dosky a si v klidku. Alebo resolova/fenoval pena, napr. Austrotherm Resolution maju podlahovy variant.
Izolacne 5 cm PIR FA TE = 7.83 cm EPS 100S - nie je to tak davno, co ludia nedavali do podlahy viac ako 10 cm EPS...
Ani systemovu dosku by som nedaval. Co najviac PIR + anhydrit a vybavene.
@zefe Ja som nevravel o dnešnej dobe.
Poznám niekoho, kto chce v rodinnom dome nezateplenom vyhodiť plynový kotol a radiátory a urobiť nové podlahy a podlahové vykurovanie s tepelným čerpadlom vzduch-voda s tým, že zatepľovať bude možno v ďalšej etape o pár rokov. Rekuperáciu nechce. A potreboval by aby mu tá podlahovka vykúrila barák pred zateplením. A má s tým problém.
@zefe ja mam projektovane straty na kurenie 48kWh/m2 (neviem preco je tam potreba energie 58kWh/m2) . Radiatory maju vyhodu v tom, ze na druhom poschodi budu tak ci tak, takze by sa musel urobit druhy okruh za 1000€ .
@altereggo 48 kWh/(m2a) je merná potreba tepla na vykurovanie, 58 kWh/(m2a) zohľadňuje aj účinnosť, straty v rozvodoch... tieto čísla ale nemajú nič s návrhom vykurovania - na navrhnutie podlahovky / radiátora potrebujete tepelnú stratu t.j. údaj vo Wattoch alebo mernú stratu W/m2
Podľa mernej potreby tepla ide o nízkoenergetický dom a je šanca, že môžete mať dobre fungujúce nízkoteplotné vykurovanie, napriek slabšej izolácii podlahy v prízemí. Použite šedý EPS S, ktorý má lambdu len 0,031 W/mK alebo PIR panel s lambdou 0,022 - pri kúrení elektrinou sa oplatí.
Poschodie má zrejme veľmi nízku tepelnú stratu = nemá stratu podlahou a zvyšok tipujem izoláciu aspoň 30 cm hrubú. Takže si pozrite v projekte tepelnú stratu každej miestnosti a na stránke Korado zistíte, aký radiátor treba pre teplotu vody okolo 40°C. Vybavené.
@altereggo Tak kombinacia s radiatormi na poschodi je uz ina situacia.
Nie je to len o druhom okruhu, podlahovka potrebuje ine teploty vody, atd. Toto treba fakt dobre navrhnut a spravit. Ak chces jednoduchy a lacnejsi system, potom radiatory vsade.
Kazdopadne co najlepsou izolaciou v podlahe nic nepokazis.
@blacksr Podla projektu je merna strata 196 W/m, poschodie ma 30cm izolaciu to mate pravdu, v zhadom na to ze to je rekonstrukcia je to postacujuce podla projektanta. V podlahe ma 10cm ale mne sa to nie vsade da spravit kedze niekde uz su betonove podlahy spravene, ale to je dobry napad dat sedy eps , pre kombinaciu s elektrickou podlahovkou, dakujem za radu.
@blacksr no dom ma 162m2, v EHB je Potreba energie v budove bez strát pri
výrobe tepla v kWh/(m2.a) 58 kWh/m2 a Merná tepelná strata prechodom Ht 113W/k Merná tepelná strata Hv 85 W/k. Merná tepelná strata bez tepelných ziskov 198 W/k , zial
@altereggo Tak to sú iné údaje. EHB a energ. certifikát hovoria o množstve tepla, za čas, pri priemernej teplote. Podľa tohoto sa volí zdroj tepla a rentabilita úsporných opatrení.
Ale výkon kúrenia sa navrhuje podľa údajov v projekte vykurovania. Nie za čas, ale ako okamžitá veličina, pri nízkej vonk. teplote. Myslela som, že odtiaľ ste zobrali tých 198. Pri návrhu kúrenia vôbec nepozerajte EHB.
To sú 2 rôzne veci. I keď súvisia.
@toky1 ak je malá plocha stačí tam menej tepla a na pokrytie strát dáš potrebné množstvo slučiek ,alebo pri elektr. potrebný výkon folie alebo vodičov ale pri podlahovke treba poriadne zatepliť, jediná výhoda radiátora je rýchlejší nábeh, ak sa dlhšie nekúrilo , 20M je veľa i na saunu pri tej ploche @blacksr , mne stačí po 90% vykur. obdobia 2-3 kW na 75 m2 aktívne ,ostatné do 120 len pasíívne od susedných, max 5 kW aj pod -25
@altereggo Podlahove kurenie je najkomfortnejsi sposob vykurovania, o to niet pochyb. Podlahu potrebujete zateplit tak ci tak. Z technickeho hladiska ohladom prevedenia sa priklanam k nazoru @zefe , no este by som vam odporucal upriamit pozornost na systemy tzv. suchej podlahovky, ktora je prave urcena pre nizke konstrukcne vysky podlah, napr. integra creaton. Ano, lacne to nieje ale to nieje ani PIR izolacia. Funkcne to vsak je na 100%, otazka je, ako ste s rozpoctom.