Kurenie v bungalove a ohrev TUV

2. sep 201631

Zdravim, dnes som bol za projktantom a jeho kurenar ma dost vystrasil, tak by som sa chcel spytat ci ma pravdu. Projekt este nie je hotovy akurat dokoncujeme podoris, neskor asi dodam.
V kratkosti, jedna sa o bungalov, cca 20x7,8 m vratane garaze (ta je na vychodnej strane napriec celym domom. Vsetky obytne miestnoti su na juh, obyvacka juho-zapad.
Zatial sme sa bavili, ze by malo stacit 50tka ytong bez zateplenia, alebo nova lambda 45 bez zateplenia. Okna ramov chce priteplit multiporom, ked som dobre pochopil. Teplo / chlad chce akumulovat v prieckach, zabudol som nazov, ale mozno Silka, ked som pozeral na strankach ytongu, pretoze hovoril aj o zvukovej izolacii.
Je to dobry napad?
Ohladom kurenia, kurenar odporuca bez mihnutia oka podlahove kurenie, aj napriek tomu stale este nie som presvedceny na 100% - hlavne kvoly nabehu, a podla mna nove NED nepotrebuju predsa takmer permanetne kurenie, ci sa mylim? - kotol by mat plynovy.
Pri stavbe chcem uz mat rozvody na rekuperaciu, jednotku by som dokupil neskor, aby som na to nemusel brat uvery,...Avsak kurenar povedal, ze uz bez rekuperacie neskolaudujem.
Bavil som sa s nim o ohreve TUV, jeho odpoved bola okamzite, ze musim vyuzit obnovitelny zdroj, inac sa nezmestim do certifikatov a neskolaudujem. Vtedy som mu prestaval doverovat, to kazdy musi mat TC alebo slnecne kolektory? btw: jeho odporucanie radsej slnecne kolekotry ako fotovoltaika, pretoze by som potreboval dat 6-8 panelov. Nestaci ohrievanie plynovym kotlom, pripadne samostatny bojler na plyn?
Co si myslite, neprehana ten kurenar? Co by ste poradili?

PS: dom bude stat v okoli Kosic, cize nie pod Tatrami

  • Ja by som vymenil oboch. No kúrenára okamžite. O aký dom totiž ide. Aké má mať vo výsledku parametre čo sa týka tepelných strát. Chcete NED, pasívny dom, slnečný dom alebo dom, ktorý má len prejsť cetrifikáciou? Veď od toho sa musia odvíjať všetky ostatné veci, od skladby obvodových stien cez izolácie až po kúrenie a všetky súvisiace technológie. Písali ste NED. A dal vám projektant aj parametre aké dosiahnete jeho navrhovaným riešením? Mne to pripadá také "Slovenské", oblbnúť a následne ošklbať. V jednom s tým kúrenárom ale súhlasím. Nízkoteplotné kúrenie v domoch s nízkymi stratami má viac pozitív a nábehu by som sa nebál. Pri nízkych tepelných stratách nedochádza k tak prudkým výkyvom teploty čiže netreba okamžite zakúriť. A čo sa týka tej akumulačnej hmoty stien. To je tiež jedna z chimér dosť rozšírená. Opýtajte sa pána projektanta, aké množstvo tepelnej energie sú tie steny schopné prijať za aké obdobie a následne ho vyžiariť pri poklese teploty o 1 stupeň Potrápte ho aj v teoreticko-praktickej rovine. Nech vám povie ako vám to pomôže pri kúrení. Idete investovať vlastné peniaze na vlastné bývanie. Tak sa nedajte len tak oblbnúť kadejakým odborníkom. Stačí používať tú prostú otázku "Prečo" alebo "Ako". A nestačí odpoveď, lebo on tomu rozumie, ale na všetko existujú normy, predpisy, zákony a smernice. Ale hlavne zdraví rozum. Držím vám palce, bude to však aj od vás vyžadovať trochu teoretickej prípravy, aby sa vám nestalo, že vás budú šklbať ako hus.

  • @maros_s  Rekuperácia ani solár ani TČ nie sú povinné. Stačí splniť limit pre mernú potrebu potrebu tepla na vykurovanie pomocou izolácií a trojskla. Pri kúrení a ohreve TUV plynom vyjde aj limit pre primárnu energiu. Na TUV sa solár neoplatí, takže tu sa dá argumentovať ekonomickou neuskutočniteľnosťou (vo vyhláške je taká zmienka, ale k obnovovaným budovám) a mernú potrebu tepla na TUV ponechať v kategórii B. Celková energia vyjde v A1, čo je hlavné.

    Na kúrenie odporúčam podlahovku, nebude sa kúriť stále, dlhší nábeh nevadí, lebo "dlhší" znamená napr. 30-60 minút. Nie pol dňa ako v klasických domoch.

  • Vobec nerozumiem preco chcete stavat z 50 Ytongu, pripadne zo 45? Uz teraz mate dom velmi uzky a este si ho chcete zbytocne zuzit hrubym murivom? To vam kto nakukal taku sprostost? Ved takto si zastavate zbytocne dalsich cca. 8m2 a bude vas to stat viac penazi ako uzsie murivo (napr. 30 Ytong) a EPS izolacia na nom. A este to bude mat aj horsie tepelne vlastnosti. Drzte sa pravidla: "murivo ma iba nosnu funkciu, zateplenie tepelnu" a usetrite peniaze na uzitocnejsie veci. Murivo je ovela drahsie ako EPS.
    Co sa tyka energetickej narocnosti, tak nas dom (vid. fotoblog) mame v energetickej triede A0, ktora zacne byt povinna az v roku 2020 a to kurime iba plynom.

  • Sponzor fóra
  • @durim  Podla mna staci mi dom ktory prejde certifikatmi, zlepsovat si ho mozem postupne. Podla mna dom by mal byt usporny, ale nie prehnane, aby sluzil majitelovi, a nie majitel domu - napriklad nulovy dom vyzaduje urcite viac pozornosti ako A1

    @blacksr  Ak dobre chapem, unik tepla+ kurenie A1, ohrev B, spolu A1, cize nie je problem pri stavebnom ani pri kolaudaci. Ak ano, to som potreboval pocut aby som mohol argumentovat.

    @danculd  cenovo sme to s projktantom este neprepocitavali. Ja som rozmyslal, ze murivo ma dlhsiu zivotnost ako EPS, myslim ze aj mechanicku odolnost. Vznikne jedna stena kde rosny bod bude v nej a nie niekde pri zatepleni, kde to moze vadit (mozno sa mylim), ytong je vraj paropriepustny, neviem ako je na tom EPS - alebo to nemusim riesit kedze bude skor ci neskor rekuperacia? Nepotrebujem platit 2krat dopravu, 2krat montaz (murovanie a aj zateplovanie). v konecnom dosledku teda to moze byt lacnejsie. A co sa tyka plochy, tu na fore citam odporucania 30cm ytong, 20cm zateplenie, alebo 38cm tehla + zateplenie. to som snad na tom istom nie?
    Jedine co vidim plus je ze zateplenim prekryjem spary medzi tvarnicami.

  • @maros_s ohrev B nemusis stacit. Podla EC je B od 43-86kWh/m2/rok, pricom norma pripusta max 50kWh/m2/rok a pri domoch s lepsim faktorom tvaru este daleko menej.

  • @maros_s  To je OK ak vás zaujíma len certifikácia. Ale myslím si, že nestaviate dom kvôli papieru ale pre seba. A vždy je možné nájsť kompromis medzi požiadavkami a financiami. V tomto smere súhlasím s blacksr aj ostatnými. Vždy je to uhol pohľadu a toho čo od svojho domu očakávate. Len ešte trochu k tomu čo ste písal. Každý stavebný materiál používaný u nás je paropriepustný jeden viac iný minimálne. A k tej vašej paropriepustnosti. Na tú by som sa u muriva až tak nespoliehal. Je pravda, že bude pohlcovať vlhkosť, ale iba po určitú hranicu. A každý dom dostatočne vzduchotesný môže pri zlom vetraní splesnivieť. Je jedno z čoho je. Ďalšia vec je, že s rastúcou vlhkosťou sa zhoršujú tepelné vlastnosti materiálu. To je taký drobný fakt, na ktorý sa akosi pozabúda. Ona tá mrcha vlhkosť sa totiž v tom murive najprv usalaší a až neskôr odparí. Je to dané fyzikálnymi vlastnosťami materiálu. EPS je materiál, ktorý je teoreticky "večný". Jediné čo poškodzuje jeho štruktúru je UV žiarenie čo však v prípade dobre zrealizovaného zateplenia a kvalitnej omietke vlastne nemá zmysel. Isté je to, že nás všetkých prežije a možno aj našich potomkov. Čiže tým by som sa netrápil. A pre pevnosť povrchu platí to isté, teda v prípade, že sa nechystáte mlátiť do stien kladivom. Ceny to je už iná otázka. AK sa budete spoliehať na iných čo sa týka cien za materiál a práce, tak máte len jednu jedinú istotu, že tú stavbu preplatíte aj keby ste ju stavali zo slamy. Verte, že viem o čom hovorím. A k poslednej vete, prekryť spary je vždy dobrá vec, no ak sa nemýlim tak dnes sa z Ytongu stavia na tak minimálne spary, že by to nemal byť vlastne problém. Pre mňa je toto však iba teória, ja som betónový.

  • @maros_s  dnes je potrebne sa obzrieť po trhu....a nesústrediť sa na prvotné investície , dôležitejšie sú prepočty ročných nákladov v plnej prevádzke domu, a neposlednom rade návratnosť. Kúrenár vyzerá že pôsobí ako naši politici" 😉

  • @maros_s "A co sa tyka plochy, tu na fore citam odporucania 30cm ytong, 20cm zateplenie, alebo 38cm tehla + zateplenie. to som snad na tom istom nie?" - tak to sa mýliš, lebo zateplenie vysúvaš do exteriéru za hranicu základovej dosky, takže neuberáš si z plochy domu, navyše aj základovú dosku máš menšiu.
    Aký tepelný odpor bude mať tá Tvoja tvárnica?
    Lebo brúsená tehla Heluz Family 30 cm má R=3,78 m2K/W, 20 cm polystyrénu má R=5 m2K/W. 😦

  • @maros_s  Tepelny odpor Ytongu P1,8-300 500mm je R6,24.
    Tepelny odpor Ytongu P2-350 300mm je R3,53 + tepelny odpor EPS 70F 200mm je R5,25 co je vo vysledku = R8,78. A navyse tento variant bude financne uspornejsi, osetrene tepelne mosty okolo venca, prekladov, okien, dveri,... a budes mat hlavne vacsiu uzitkovu plochu v dome (cca. o 11m2). Ak ta ani toto nepresvedci, tak uz neviem.

  • a to este nepocitame, ked sa rozhodnes pre vapennopieskove tehly, pri taktom uzkom bungalove je skoda ist co i len do 30 cm ytongu.

    my tiez budeme mat bungalov, a stany budeme 175mm VPC s tym, ze spekulujeme, ci tam nedame 15cm VPC. na to das 30cm zateplenie a si pri R mas co 9,65 len na zatepleni a s odporom konstrukcie je v dnesnej dobe dost zbytocne uvazovat, to ma skor plnit akusticku, akumulacnu a samozrejme nosnu funkciu.

  • vdaka za pripomienky, skusil so poziadat projektanta ci by vedel dodat nejake prepocty. ci to je jedno a vseobecne plati ze mur + zateplenie je najlepsia volba? Mam tu aj viac menej finalny podoris (pocitam s 1 metrom od suseda, z vychodnej strany je hlavna cesta, z juhu vedlajsia).

    Rekuperacia by sa mala riesit tak ze odvod vzduchu v kuchyni, kupelke, WC a privod v obytnych mistnostach a bez prahove dvere, pripadne nejake mriezky? ale je lepsie privod a odvod v kazdej miestnoti?

  • Zdravim,
    dostali sme sa konecne ku nejakym cislam. Toto poslal kurenar
    Potreba energie systému prípravy teplej vody [kWh/a] 2 437
    Potreba energie systému prípravy teplej vody bez elektrickej [kWh/a] 2 437
    Podlahová plocha budovy [m 2 ] 129,00

    S tepelnym cerpadlom
    Merná potreba energie systému prípravy teplej vody bez elektrickej [kWh/m 2 .a] 11,67 (trieda A)
    Bez tepelneho cerpadla
    Merná potreba energie systému prípravy teplej vody bez elektrickej [kWh/m 2 .a] 18,89 (trieda B)

    Ako som spominal, budeme mat plynovy kotol a podlahovku. Kotol je navrnuty Viessmann Vitodens 200 W s výkonom 11,8 kW kedze ročná energia na vykurovanie je Qvyk,r= 13,6 MWh/rok. Ročná energia na TUV Qtuv,r= 8,1 MWh/rok.

    Mozete mi poradit? Musim davat to tepelne cerpadlo za 2300e (navrhovane je Ariston Nuos EVO 200/ resp 250 )? Neda sa pouzit nejaka krbova vlozka na ohrev vody ako doplnkovy zdroj? Pripadne iba kotol ktory moze ohrievat aj vodu? Hladam nejake aj ine alternativy, ci to TC je najlepsia mozna ? (v pomore zaobstaravacej ceny, spolahlivosti, nakladov,...). Pripadne mozem poslat aj cely projekt kurenia ak niekto ma chut a cas sa na to pozriet a zhodnotit.

    Zatial sa jedna o projekt pre stavebne, chcem aby to preslo, ale nechcem mat zviazane ruky. Ked som siel za stavebnikmi, tak kazdy chcel vydiet projekt, ale ten este nebol hotovy, takze moja predstava je dat schvalit projekt na stavebnom co najskor, aby sme mohli tahat zaklady a vyber kotla sa bude riesit pocas stavby, ked uz bude vsetko jasne a prisposobi sa pre kolaudaciu. Viete mi povedat aj ake velke zasahy do projektu kurenia a ohrevu TUV mozem robit pocas stavby aby nebol problem pri kolaudacii?

  • @maros_s  ten proejektant má aj nejaké skúsenosti a už to robil? Dom má 100m2, pri normálnom zaizolovaní potrebuje 3kW na vykurovanie, pri plynovom kúrení žiadny iný systém na ohrev vody sa neoplatí.

  • @m168  odvahu máte, ale skúsenosti nie.

  • @maros_s  ak budeš mať plynový kotol, tak neviem čo špekulujete s TČ - daj aj ohrev TÚV tým plynovým kotlom. Zmeň asi projektanta, ktorý ti poradí ako sa to dá spraviť jednoduchšie a nie komplikovanejšie.

  • Sponzor fóra
  • @maros_s nevyjadrím sa k múrom ... len k tvojmu domu ...
    Príde mi absolutne to vnútro a dlhá chodba ...nesympatický dom bez žiadneho nápadu ..o ničom ... užitková 98m2 ...a obyvačko- kuchyňa klasický obdlžnik o ničom ...ledva 7metrový ... ja mám 810cm a citím sa tam trochu stiesnene...
    Pozri si napríklad prodom bungalov 139 daj si ho zrkadlovo ...... prilep si tam tú tvoju garáž... ten dom vnútro má ducha...

  • Viete mi dat priklad niejakeho kotla ktory by tym padom splnal normu? Pretoze kurenar sa prave tym ohradza ze iba s plynom sa nedostaneme do normy a teda ziadne stavebne povolenie nebude.

  • @maros_s  keď to nevie urobiť, žiadna norma mu nepomôže. Kotly vyhovujú všetky.

  • @maros_s  Výpočet je zle, preto mu to nevychádza. s plynom to splníte. Ročná potreba energie a zrejme aj tepla je mimo. Ak to vydelím podlahovou plochou, vychádza merná potreba vyše 100. Musí to navrhnúť tak, aby výsledok mernej potreby tepla na vykurovanie bol pod 50.

  • @maros_s  planujeme velmi podobny bungalov, ale straty cca 1,8kW a budeme kurit cez strop (kvoli stropnemu chladeniu a aj kureniu), voda cez elektrokotol. lebo ani plyn sa v tejto situacii neplati, aj ked ho mame na pozemku.

    kazdopadne vo vasom pripade velmi silno odporucam, oddelit garaz a namiesto tej miestnosti nad spalnou urobi satnik. a garaz len opriet o dom, ale oddelit ju. zbytocne velke straty cez nu budete mat a aj tak budete musiet zateplit vnutornu stenu.

    ale ako uz pisali iny, vymenil by som v prvom rade kurenara, aj tu na modrej streche je kopu dobrych. a bude to stat za to. kazdopadne 11k kotol je kravina

  • @m168  bylo by možné uvést skladbu konstrukcí? díky

  • @m168  1,8 a podobný bungalov? Papier znesie 😐

  • @14054  napriklad @jozopan  ma straty tusim len 1,6 , takze mame este rezervu 🙂

    vsak aj este budeme optimalizovat projekt (okna etc). cize nie je to nic nemozne .. len sa projektant/kurenar musi vyhrat s detailami ..

    @r4d3k74  zakladane na polystyrene, monolit doska, stena VPC 175, 350 sedy polystyren resp vata, strop monoliticky (stropne chladenie/kurenie), a cca 400-600 zateplenie (je tam aj spadovanie)

  • @m168  tak predsa len jozopan ma kompaktnejsi tvar ako 20*7,8 , i ked pri masívnom zatepleni je uz faktor tvaru budovy zanedbatelny. Otazka je skor, ci sa tych 35 cm grafitu aj niekedy vrati. Ja sam davam 30 cm sedeho na 24 cm porobetonu, 50 cm vaty do stropu a do podlahy 24 cm eps. S aktívnou reku mi to robi stratu 2,4 kw a este to znizovat mi uz pride nenavratne, ale ... 😶

  • @14054  cenovy rozdiel medzi 300 a 350 je maly, najdrahsia je praca a lesenie. dokonca celkovy rozdiel medzi dajme tomu 150 a 300 je az smiesne zanedbatelny. skor v nasom pripade mame vacsi problem v tom, ze vacsinou sa robi 300 a by sme potrebovali bud 150+200, alebo nejaku kombinaciu, co sa mi az tak nepozdava. a radsej by som chcel blok, ale to je na inu debatu.

    ci sa to vrati je samozrejme otazne, ale to si clovek hovoril aj pred 15stimi rokmi ked zateploval 100 namiesto obvyklych 50 polysu a teraz si poviem, nie neoplatilo sa to, lebo to bolo malo : 😎

    navyse ide uz ozaj o to ako to cele urobit pri tych malych stratach. ja keby som nemal strach/paniku z vykurovania kablami/rohozami v podlahe, tak asi do toho ideme, ale skratka nie je to moja salka kavy, tak budeme mat radovo drahsie stropne kurenie a najma chladenie, aj ked to viem, ze sa nam nikdy nevrati.

    inak co sa tyka optimalizacie, este sme to neprehnali PHPP, takze preto hovorim o optimalizacii. kedze zatial to ma v rukach architektka. tak nejako este dufam, ze kurenar to zoptimalizuje. kedze mame velnu ruku co sa tyka rieseni.

    no a my budeme mat pasivnu rekuperaciu, nejako po zapocitani nakladov mi ta aktivna nevychadza vyhodne, aby mi zohrievala trosku vody, a jej cena je fakt vysoka. typu nilan 18k.

    a hej 20*7,8 je dost sliz, aj ked ja by som najmu tu garaz v tomto pripade riesil inym stylom.... a celkovo by som na mieste @maros_s  vymenil kurenara. a som tak nejako zistiil, ze to je asi najdolezitejsia profesia, kedze od toho ako ti to on navrhne a ak dobre poradi uz pocas projektu, tak mozes este upravit skladbu stien, izolacii a mozes dosiahnut za relativne pohodove peniaze sialenu usporu na prevadzkovych nakladoch ..

  • @leilak1  Podoris sa od poslednej fotky zmenil. Bohuzial som limitovany uzkym pozemkom, takze na sever sme nechceli davat velke okna, aby sme mohli ist co najblizsie ku susedovy zo severu. S tym ze garaz a terasa bude dostavana vo faze 2 a bude mat plochu strechu. Dom ma sedlovu strechu. Zatepleny bude strop, nie strecha.

    @blacksr  Pozrel som do ineho dokumentu co poslal, a tam je Celkové tepelné straty 5943 W

  • @maros_s  Pokud bude mít tento domek na dnešní poměry průměrně zateplený strop, podlahu a nějaká lepší okna, tak jsou ty tepelné ztráty nesmyslné. Bude mít podobný jako tento bez garáže - 16,5x8,35 a já jsem na konstrukci ytong 250 + eps 250, podlaha 200 eps, strop 450 vata tepelné ztráty na 3,8kW bez rekuperace. Můj projektant je předběžně spočítal na 3 kW s rekuperací.

  • @maros_s  tento podory je ozaj daleko lepsi, a ked ako pises oddelite garaz uplne stavebne, tak nie je co riesit. ale tie straty su ozaj vysoke, aku mas skladbu obvodovych stien ? kolko je planovana izolacia do podlahy a do stropu (dufam, ze myslene na strop a nie pod strop a idealne nezateplene podkrovie). inspiraciu ozaj pozri na @jozopan , on to ma super poriesene.

    kazdopadne ako pise @r4d3k74 , tie straty by mali byt velmi malymi zmenami mozne znizit aspon o 50% .. najma ak to je ozaj temer juzna orientacia.

    inak ak by si staval z VPC 175 resp 115, tak len na prieckach ziskas dalsich 20 cm na sirku "zdarma"

  • Uz som dostal kompletny projekt od kurenara, cisla mi pridu ine, tak bud nieco pomenil, alebo ja som zle nakopiroval
    Asi Vas trochu sklamem, ale predsa som sa rozhodol pre ten Ytong Lambda YQ. tepelny odpor stien 5,59. Zo spodu bude 14cm Isover EPS Neofloor a este 8 EPS perimeter (snad som to dobre pochopil), tepelny odpor podhlahy 6,63, strop 2x20cm vlna, tepelny odpor 10,56 (strecha nezateplena). Priedusnost domu (ak to dobre chapem) splnam minimalne poziadavky. Pri kolaudacii som nechcel byt limitovany rekuperaciou, ale v buducnosti bude. Pri stavbe bude robena predpriprava (ak sa zvysia peniaze mozno bude aj pri kolaudacii) Merná potreba tepla na vykurovanie - mesačná metóda 37,45 kWh/(m2.a)

    A tu je to problematicke tepelne cerpadlo. Ale vraj toto je len projekt, a pocas stavby mozem rozmyslat nad niecim inym, napriklad dat solar, napojit krb na ohrev vody... (neviem este ako by sa dalo zmestit do normy, ale ze musim pouzit aspon 1 obnovytelny zdroj)
    Potreba energie na prípravu TV budovy 15,89 kWh/(m2.a)
    Potreba energie na prípravu TV vrátane strát pri distribúcii a výrobe TV 11,67 kWh/(m2.a)
    Potreba energie na prípravu TV vrátane strát pri distribúcii a výrobe TV (so zohľadením obnoviteľného zdroja) 7,56 kWh/(m2.a)

  • @maros_s  Tepelná strata 5943 W je únik tepla pri výpočtovej teplote napr. -12 alebo -15°C. Čiže aký výkon musíte do domu dodávať, aby ste v ňom udržali stabilnú teplotu. Čiže 6 kW.

    ad
    maros_s Pozrel som do ineho dokumentu co poslal, a tam je Celkové tepelné straty 5943 W

Pridaj príspevok

    Nenašli ste čo ste hľadali?

    hľadať len v názvoch tém
    Odporúčaní dodávatelia
    Výroba a predaj kvalitných drevných eko brikiet LES, predaj výberových eko peliet LES v kvalite A1 a A2, predaj doplnkového sortimentu.
    Navrhujeme a montujeme úsporné kúrenie šité na mieru stavby. Komplexné a individuálne riešenia v oblasti voda, plyn, kúrenie.
    Výroba krbových vložiek na individuálnu zákazku. Návrh a realizácia krbov podľa Vašich snov.
    Články od našich partnerov
    HELUZ ocení víťaznú fotografiu tabletom Apple iPad
    Podľa čoho si vybrať schody na povalu?
    Spoznajte účinné riešenia pre teplo a teplú vodu
    Archív článkov od partnerov