Rekuperácia po roku - postrehy

Zobraz úvodný príspevok
Zdravim, tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie. Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby. Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-) POUZIVANIE: Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365 Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb. Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam. Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti. HLUK: Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo. Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit. SPOTREBA: Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W. V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal. CO2: Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma. Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja. FILTRE: Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe. OSTATNE: 1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p... 2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime. 3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce. 4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval. 5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide. Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal. Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari). Pekny vecer. Link na .pptx subor https://drive.google.com/file/d/0B-hs... Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Odpovedať
Profilova fotka
@janopopovec ano lebo ta cast vlhkosti ktou uz nemoze obsahovat vzduch pri podlahe sa presuva vyssie, a tym je vlhkejsi zvysok, a ako to riesis? rekuepracia to nevyriesi asi ze? lebo stale pracuje len z vlhkym vzduchom, a realne kondenz nikde neodvadzas lebo sa mu branis , tak?
Odpovedať
@janopopovec Skúsim nejaké dáta od "aktiváka" Mám RJ Atrea rada "R" čo znamená, že okrem vetracieho okruhu má i cirkulačný, ktorý pri režime automat udržiava požadovanú teplotu v dome... Ako zdroj chladu mám vonkajšiu kondenzačnú jednotku Fujitsi AOYG12LMCA s chladiacim výkonom cca 4 kW... Dom ochladzovaná plocha 133 m2, bungalov plochá strecha bez presahov . Spálňa orientovaná na juhovýchod, portál 2,5 x 2,25 m a obývačka orientovaná na juhovýchod a juhozápad s rovnakými portálmi akurát x 2. Vonkajšie tienenie hliníkové žalúzie avšak v obývačke cez deň orientované na juhovýchod nefunkčné, nakoľko manželka pracuje z domu a pohybuje sa veselo von a dnu, takže do cca 13.00 hod, slnko veselo pečie dovnútra... Rekuperácia prostredníctvom vonkajšej jednotky ochladzuje cirkulačný vzduch a to výkonom 400 m3 /hod, Reguluje výkon kond. jednotky tak, aby teplota vzduchu neklesla pod 16 st., kde by hrozila kondenzácia. I pri vonkajších vysokých teplotách nejde kond. jednotka na viac ako 25 %. Prívod vzduchu je v podlahe zaizolovanými kanálmi do každej miestnosti. Nastavená teplota 25 st. C. Vlhkosť vzduchu sa pohybuje okolo 60 %...
Odpovedať
@praktikman ale toto je cisto aktivna rekuperacia?? ked mas ktovu este tu vonkajsiu kondenzacnu jednotku? to trochu zavadzas a porovnavas rozne veci..kolko stala ta Atrea +rozvody+montaz, kolko stala ta vonkajsia jednotka?
Odpovedať
@jblaze Do podlahy nechavam pumpovať vodu 18,5 st. pri povcrchu ma plavačka cca 19,5 st. +, ale ako kde a podľa dlžky okruhov. Kupely nechladím a niečo si manželka želala pozatvarať tak som jej vyhovel. Vonkajši vzduch má vysokú vhlkosť, a ked je pumpovaný rekuperáciou nijako sa neupravuje, jedine čo robí že podľa nastavenia teplot a skutočných teplot bud prehana krížovým výmenníkom alebo ide napriamo, zavísí od pondmienky ktorá je splnená. Cim intenzívnejšie chladím tým mám vačšiu vlhkosť. Ak dodržím podmienku neotvárať terasové okná a tienenie je tam celkom príjemne. Dá sa nastaviť aj 11, ale upravuje rosný bod automaticky a pridávama poistku +2 st. / povedzme že aktuálny rosný bod 15,7 st. teda voda pojde do max 17,7 st a to je v pohode dosiahnutelné / @praktikman mna by zaujímalo že kolko stupnov ti dáva vyústka vetrania na vstupe do miestnosti , a či sa ti podarilo dosiahnuť aj menej ako 25 st. lebo táto teplota je u niekoho bežná aj napriek horúčavam. Ak áno koľko to bolo? Pri klasickej nástennej klíme sa dá izba podchladiť uctihodne. No na to treba ten výkon. Ty máš 144m2 a 4kw teda technicky na max 40m2 ale ak vraviš že je to OK .
Odpovedať
Profilova fotka
@janopopovec ja ti mozem odmerat na vyustke teplotu pri chladeni, mam uz zaizolovane potrubia, ;) chladiaci vykon 2.5 kw
Odpovedať
@janopopovec koľko má na výustke neviem nemeral som to, dom má 133 m2 nie 144 m2... viem len teplotu na vstupe do potrubia... a tú udržuje na okolo 16 st. C... Samozrejme viem, že sú i domy, ktoré i bez chladenia majú 25 st. pokiaľ sú tienené a neotvárajú sa neustále portály a nechodí sa hore dole... Dcéra má izbu na severovýchod a tá má bežne nižšiu teplotu o 1 až 1,5 st. oproti nám v obývačke
Odpovedať
Profilova fotka
Vsetko krasne teorie, ale garantujem Vam pani, ako nahle budete potrebovat naozaj chladit, t.j. navsteva, poriadny obed, vypekanie, zavaranie, kvaskovanie, pernikovanie... rekupka to neutiahne.
Odpovedať
@kaspy ja budem teraz zisťovať informácie, či existuje možnosť do systému vzduchotechniky s riadeným vetraním pripojiť aj malú klimatizáciu jednotku, kľudne aj tu mobilnú, čo ponúkajú v elektro obchodoch za 200 eur. Aké sú možnosti, či by to mohlo sposobit nejaké komplikácie a podobne. Cieľ by bol dosiahnut, aby to nachladilo vzduch privadzany do interiéru v lete, a aby to nahrievalo vzduch v zime. Či vôbec je niečo takéto možné.
Odpovedať
Profilova fotka
@jurkoboss usetri cas..nie neda. Klimatizacia funguje na uplne inych objemoch vzduchu ako rekup. Daj klimu a hotovo...naco zbytocne spekulovat/?
Odpovedať
@jurkoboss Mobilnu klimu ani zadarmo, vymenis lepsiu teplotu vzduchu za bolest hlavy z hluku, ktory tato klima robi. Okrem toho si vobec neviem predstavit, ako by si to chcel napojit a zladit prietoky vzduchu v klime a rekuperacii.
Odpovedať
@kaspy máš pocit, že žijem život pustovníka a jedávam mastený chleba ? teóriu si dal len ty... ja žijem v dome s chladením RJ 4 roky
Odpovedať
Profilova fotka
@praktikman sorry ak som sa ta dotkol, nech sluzi!
Odpovedať
Článok sa načítava...
Profilova fotka
@praktikman ale tych 400m3/h je nejak vela na "beznu" rekup.
Odpovedať
@kaspy nedotkol... veď len diskutujeme 😎
Odpovedať
@kaspy ja už rekuperáciou mám Samotnú klímu by som nechcel Preto spekulujem, či do existujúcej zástavby riadeného vetrania by išlo vopchat malú klimatizáciu jednotku A naďalej by sa využívali aj rekuperácie a aj rozvody vzduchotechniky v dome
Odpovedať
Profilova fotka
@janopopovec Pre mna to nie je zanedbatelny vykon. Viem ako je to u nas doma, ze je to pocitovo lepsie, ta teplota je nizsia, ze sa vo vnutri nevarime vo vlastnej stave. Ale ano nemusi to byt fajn pre kazdy dom. Ide aj o to aky je dom, z coho postaveny. Tiez ako je tienenie urobene, tebe to sediet nemusi. Ale nam to doma vyhovuje 😄 Keby nevyhovovalo hned by som to riesil 😄
Odpovedať
Profilova fotka
@barbie888 Vacsinou nie, aspon co som ja pozeral, nemal by to byt problem a predsa len ty potrebujes aby to dobre islo aj v zime, pretoze tam je to vyuzitie rekuperacie este vacsie. Aspon u nas, nemal som rad vetranie v zime otvorenymi oknami a tymto sme to eliminovali 😄 Od nilanu mam, niekde do diskusie som aj fotku pridaval, jak to mam.
Odpovedať
@stanlej @jurkoboss Ja som tiež uvažoval či sa nedá nejako inteligetne vsunuť do rekuperačných rozvodov zariadenie na ochladozvanie priamo ako výstup z TC , niečo ako výmenník , aj kondenz by sa dal v pohode odvádzať do odpadu. Teploty sa nastavia také aby v rozvodoch nebol kondenz, no nejde tak ani o kondenz vnutri rozvodov, ale po jeho povrchu z vonku. Mne ide potrubie z technickej cez garaž voľne na plafone, potom stenami, SDK kastlíkami, niekde pod SDK / zniženie stropov/ a pod. Na poschodí zase medzi 1 a druhou vrstvou izolácie vlnou. Ak by v týchto tretích priestoroch cez ochladzovanie vzdochom na jej povrchu vznikal kondenz vlhkosť by sa hromadila v stavebných konstrukciách a ten prúser s plesnami si ani neviem predstaviť. Je škoda že som nedal izolované rozvody, tie na prízemí by snád ani tak nevadili, ako tie vo vlne hore určite. Jednoduchšia možnosť je pripojiť funcoilovú jednotku priami k AN , prestup je blízko pri technickej cez stenu aj s odvodom kondenzu do odpadu. No len pre obývak - halu - kuchynu. Výstup chladivej vody pri zaťažkávacích testoch bol +3 st. , to by bolo chladenie ja k bič
Odpovedať
@janopopovec to si daj rovno klimu a mas pokoj :-) I ja som tak urobil v kuchyno obyvacke, lebo situacia si to vyziadala. Ked sa pecie v lete bez exterieroveho chladenia (zatial) 3h tak teplota ide rapidne hore a treba ju z priestoru odcerpat.
Odpovedať
@rkorba no je to najjednoduchšie, ale neporiešim južnu spálnu na poschodí, a dalšie. Cetrálne by to bolo lepšie. Tienenie externé bude. Ale podlahové chledenie do pekne dá , akurát že je to pre nohy mierne nekomfortné / ani nie mne , ale manželka /
Odpovedať
Profilova fotka
@jurkoboss ako sa tu viac krat spomina, akonahle nemas zaizolovane rozvody, tazko...
Odpovedať
Ahojte 😊 zaujíma ma názor tých čo majú rekuperaciu a samozrejme aj tých ktorí sa tomu rozumejú. Robíme komplet rekonštrukciu starého domu s tým ze z pôvodného domu zostalo jeden a pol múru inak len také kúsky. Je to pálená tehla na jednej časti kombinácia s kvadrami. Predstava pri bývaní je mať otvorené terasové dvere od jari do neskorej jesene (ako sa bude dat podľa počasia) aby bola obývačka prepojená s vonkajškom. Moja otázka znie oplatí sa v takomto prípade rekuperácia? Ak ano akú by ste dali a prečo? Keďže ten dom nebude super premakany a nebude ani bez tepelných mostov ktoré sa pri starom murive asi dajú predpokladať. Vďaka 😊
Odpovedať
@janopopovec takto presne to má riešené Atrea... priamy výparník (výmenník tepla) vložený do RJ (odvod kondenzu + ovládací modul na vonkajšiu kondenzačnú jednotku) Podmienka je samozrejme zaizolované prívodné potrubie, v mojom prípade v podlahe...
Odpovedať
@jurkoboss kukni rekuperaciu jablotron futura. K nej sa dá dokúpiť tepelné čerpadlo ktoré v lete chladí a cez zimu kúri. Všetko originál od nich. Bracho to teraz kúpil a má to začať montovať tak uvidí sa keď to bude bežať ako to funguje. V podstate je to tak že na odsávaní z exteriéru je vodný výmenník ktorý ohrieva/chladí odvádzajúci vzduch.. Rekuperaciu majú navrhnutú tak že nepotrebuje predohrev. Sam som zvedavý na to ako to bude fungovať. Ja som není ochotný vyvaliť toľké prachy za to tak chcem si rekuperacjj stavať. Uvidím časom čo bude lepšie 😄
Odpovedať
Profilova fotka
@luckapav to njieje o tom ci sa to oplati, keby sa vam v aute pokazila vzduchotechnika a museli by ste vetrat len oknami, asi by to nebolo komfortne
Odpovedať
Profilova fotka
@jurkoboss jasne ze sa to da zakomponovat taky chladic https://vetraniearekuperacia.sk/index... odvod kondenzu, a uz aky zdroj chladu si vyberies, ci vodu zo studne, alebo nejaky okruh pod domom, alebo TC to je na tebe ;) a rozvody netreba izolovat, pri chladeni ani kureni, na potrubi sa neurobi kondenz ani ked je v dome 27 a potrubie ma 15 stupnov, lebo klesajucimi stupnami pri chladeni klesa aj vlhkost,, mam to odskusane pohoda ;)
Odpovedať
@jblaze ten link co si dal ma v popise len na teplo, odvod kondenzu nema, o vykone som sa nedocital nic. Ale dalo by sa mi to skombinovat s teplovodnym krbom priamo to centralneho vzduchu, ale ten mi ide do AN a odial do podlahovky. Ale zaujimava vecicka , vskutku. Ale mozno by to slo zapojit seriovo viac jednotiek za sebou aby sa docielil pozado vany vykon. Ma niekto z vas manikov doinstalovany nejaky difuzer na vonne esencie do vzduchotechniky. ??
Odpovedať
@janopopovec Neviem teda, aku vonu by si to chcel, ale tu mas zlozenie jednej takej tej beznej blbosti, co si ludia vesaju na zrkadlo alebo na vyduch vzduchu v aute : Zloženie: Kumarín, nerol, 3-Phenylbutyraldehyde, Alyl 3-cyklohexylpropionát (ethoxymethoxy) cyklododekanový, heliotropin, karvón, Nopyl acetát, Trans-anetolu, Eukalyptol, Trans-Menthon, Delta-damascone, Dimethylcyclohexenyl 3-butenyl ketóny, rozmarínu silicou oranžový olej terpény, 4-terc-butylcyklohexyl acetát, 2-methylundecanal, dimetyl-3-cyklohexen-1-karbaldehyd, Pimenta officinalis extrakt plodov, Ocimum basilicum olej, Lavandula hybrida olej, Limonén, allylanisolu, Cistus Ladaniferus Resin Dufam, ze ta to preslo 🙂
Odpovedať
@janopopovec ty už si riadny kajsmentke :-) Ty už to chces mať fakt viac ako dokonale
Odpovedať
@jarosujo preslo,no a ako chemika si ma prekvapil milo. Esencie si extrahujem , destilujem a miesam sam. Skor mi slo o zariadenie na davkovnie. Ked som sme boli posledne v Borovici na Strbskom plese, pytal som sa na to lebo v celom hoteli je velmi prijemna vona taka welnesova bylinkovo - borovicova,kto tam bol mi da zapravdu. Maju to riesene centralne a ide to podla nastaveni difuzera priamo do vzduchu. Pre bezne pouzitie som nasiel nieco okolo 500 € , ale ako aromatherapy by tostalo zato. Vtip je v tomze to nemoze ist vkuse lebo to nos centralne vyblokuje, preto to pulzove davkovanie.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?