Nastavenie Daikin Altherma 3

Zobraz úvodný príspevok
Ahojte. Nevie náhodou niekto ako nastavím, aby mi kurilo v čase 12.30-14.30 a potom zasa 18.30-20.30? Stačí mi to takto, keďže zatiaľ v dome nebývam. Ideálne, keby to kúri v tomto čase podľa ekvitermiky. Nejako to neviem v tom pláne nastaviť...
Odpovedať
@bigtoudy altherma 3 meria presne celkovu spotrebu - elektricky prikon i ked v kratkodobom horizonte ukazuje bludy. Porovnaval som to s tym meracom na foto a sedelo to +/-2 kWh pri cca 250 kWh takze sa to da povazovat za smerodajne. Aktualny elektricky prikon (W) vidim na externom wattmetri a aktualny vystupny tepelny vykon (W) si vypocitam podla vzorca: rozdiel teplot x prietok x tepelna_kapacita_vody = tepelny vykon stupen celzia x (liter za minutu) /60 x 4180 = watt Potom podelim vykon deleno prikon a mam aktualny COP 🙂 Najvacsia blbost je neustale vypinant a zapinat tepelne cerpadlo. Znizuje to zivotnost komponentov a zvysuje spotrebu. TC je velmi komplikovane a sofistikovane zariadenie ktore transformuje teplotu energie pomocou izobarickeho javu a preto neustale "hlada" svoj pracovny bod. Po kazdom zapnuti musi znovu hladat svoj pracovny bod od zakladnych hodnot. A este je pritazujuci fakt ze vyrobca ma v riadeni pouzite svoje vlastne bezpecnostne-hranicne konstanty a prepocty ktore su skryte. TC potom nerobi presne to co od neho uzivatel caka ze urobi podla uzivatelskeho nastavenia 🙂
Odpovedať
Ja som včera dal svoj denný rekord v spotrebe, t.j. 30kWH 😄 Samozrejme v noci bola teplota okolo -18.5°C, čo aj tuto na "miernom severe" nebýva už bežné.
Odpovedať
Profilova fotka
@bksl tolko sprostosti, co si tu popisal v jednom prispevku som na tomto fore uz davno necital. 🙂 1) ziadny izobaricky "jav" neexistuje-jedine ze si ho akurat vymyslel. TC funguje podla jednoducheho carnotovho cyklu ( ked som chodil do skoly ja, bola to fyzika 2 triedy na strednej skole) a jeho pracovny cyklus ziadnu "izobaru" neobsahuje. Je tam len: -izotermicke vyparovanie (pri konstantnej teplote) - adiabaticka (izoentropicka) kompresia (pri stalom tlaku) -izotermicka kodnenzacia (zasa pri stalej teplote) - adiabaticka (izoentropicka) expanzia (pri stalom tlaku) 2) TC ziadnu citujem "transformaciu teploty energie"nevykonava. Je to len otocena chladnicka a precerpava nizkopotencialnu tepelnu energiu na vyssiu uroven. Lebo energia teplotu nema (a nikdy nemala). 3) ziadny pracovny bod TC nehlada. Pracuje podla CC, jedine co v zaklade meni a prisposobuje su otacky kompresora a obcas odmrazovaci cyklus. Hodnoty pracovneho cyklu su viac menej dane konstrukcne a pouzitymi komponentami a pouzitym chladivom . Tie kedze su dane fyzikalne sa velmi menit nedaju. Chladivo ti nebude menit skupenstvo pri inej teplote/tlaku, ako je dana. 4) perly o bezp.konstantach a skrytych nastaveniach 🙂. Daj sa radsej na pisanie rozpravok, TC je uplne obycajny tepelny stroj a sprava sa presne, ako vyrobca alebo technik chce. Trosku sikovnejsi majster si ho vie postavit aj doma. Netreba za tym hladat ziadne woodoo ani skrytu magiu. je v poriadku, ze TC nerozumies, ale netreba tu pisat hluposti a robit z komara somara...
Odpovedať
@mgx dufam ze sa teda vyznas v TC tak sa aspon teda nieco naucim - myslim to naozaj v dobrom. Som uz na to moc stary aby som si porovnaval kto ma vacsieho 🙂 Popisem po bodoch v dalsom prispevku.
Odpovedať
1) ja to mam z tohoto zapamatane ale priznam sa neskumal som to hlbsie: https://en.wikipedia.org/wiki/Isobari...
Odpovedať
2) Mas pravdu ze energia teplotu nema. Mal som dat teplotu do uvodzoviek ale chcel som to napisat aby tomu porozumela aj vacsina ostatnych. Chapem co pises ale vacsina ostanych to asi naozaj nechape 🙂 Priklad co som myslel: TC dokaze odcerpat zo vzduchu co ma teplotu 0 stupnov energiu a tym tento vzduch ochladi napriklad na -10C. Tato energia sa uchova do oleja kompresora TC. Prostrednictvom stlacenia tohoto oleja kompresorom sa potom tato energia odovzda do vymenika ale uz s vyssou teplotou oleja ako bola teplota vzduchu z ktoreho sa energia odcerpavala. Toto je uz dufam aj podla teba ok 🙂
Odpovedať
@bksl olej nie, olej nám slúži na mazanie, stláčajú sa pary chladiva, olej prúdi spolu s chladivom, ale viacmenej je pre nás nežiaduci, ale zároveň potrebný na mazanie kompresora. 😉
Odpovedať
3) Pod pracovnym bodom myslim hladanie optimalneho stavu kedy TC pracuje v optimalnej efektivite podla poziadaviek uzivatela - zvacsa teploty vystupnej vody z vymenika. Tuto teplotu mozeme povazovat hadam iba za jedinu nemennu konstantu. Ak je ale aktivna ekvitermika alebo modulacia tak sa pravidelne meni aj tento parameter. A teraz tu dolu mas hodnoty ktore sa stale menia a TC ako Altherma 3 sa preto neustale prestavuje: - zmena vonkajsej teploty a vlhkosti - zmena vnutornej teploty - zmena pozadovaneho vykonu pre udrzanie konstantnej teploty v miestnosti pri zmene vonkajsej teploty (rozne straty miestnosti pri roznej vonkajsej teplote) TC Altherma 3 ma dva frekvencne menice vo vonkajsej jednotke a pravidelne meni otacky motora kompresora a aj otacky ventilatora ktory ohrieva trubky s olejom kompresora. Zaroven expanzny ventil je proporcionalne regulovany a nie len ze zavri uplne a otvor naplno.
Odpovedať
@robo28w olej zas pisem preto aby porozumeli aj ludia ini ako ty 🙂 Vyraz chladivo sa snazim uz nepouzivat pri TC lebo to zvadza ze ako moze TC kurit ked ma v sebe chladivo. A ked napisem R32 tak zas polovica ludi nebude vediet 🙂
Odpovedať
Profilova fotka
@bksl 1) izobaricky dej (nie jav) je fajn, ale to nema s TC skoro nic. Pisem skoro, pretoze urcite su situacie kde izobaricky dej nastava, ale nie ako sucast carnotovho cyklu. Pri izobarickom deji s idealnym plynom o stalej hmotnosti je objem priamo umerny termodyn. teplote (Gay Lussacov zakon). Mozes postudovat... https://onlineschool.cz/termomechanik... 2) ziadna energia sa do oleja neuschovava. TC pracuje s chladivom (to je latka, ktora sa lahko odparuje a skvapalnuje a sluzi k prenosu tepla v okruhu). Olej tieto vlastnosti nema. Olej je v zmesi s chladivom len preto, aby sa kompresor nezadrel, lebo mazat sa musi (chladivo mazacie vlastnosti nema). Dalsia vec je sposob vypoctu COP ktory uvadzas - je uplne nespravny.COP sa z prikonu kompresora vypocitat neda ! Da sa odmerat, ale len v laboratornych podmienkach (kalorimetricka rovnica). V zasade plati COP=e=Tout/(Tout-Tin) v Kelvinoch. Tzn. ak mam zdroj tepla s T=10c a vystup T=50c, moj COP=8. Ale takto to nefunguje....v praxi cyklus neprebieha podla idealneho CC-nedokonalost kompresoru, fyz.vlastnosti chladiva, tlakove straty. Viac info-literatura Dvorak, Kvazar,Petrak SNTL 1987 (qua stara kniha!) Dalsia vec, ze COP nikoho nezaujima, dolezite je SCOP (alias COPsk) a ten sa da iba odmerat (bezne sa pohybuje 2-5).
Odpovedať
@mgx ten vypocet ale sedi z grafmi od vyrobcu takze asi bude dobry 🙂
Odpovedať
4) "TC je uplne obycajny tepelny stroj ... " Ver mi ze Altherma 3 ma naozaj daleko technologicky (ovladanim) od prevedenia elektrickeho kotla alebo plynoveho horaku pouzivanych v domacnostiach 🙂 ... a sprava sa presne, ako vyrobca alebo technik chce." Po anglicky sa to vola "compressor operating envelope" neviem to po slovensky ako sa to u nas vola 🙂 Urcite vies co to je. Takze ak nejakou kombinaciou vstupnych parametrov uzivatela alebo instalatera hrozi "opustenie" tejto "envelope" tak su automaticky aktivovane "safety" konstanty - nastavenia a kompresor robi nieco ine ako sa cakalo 🙂 Takze tolko k mojim ropravkam 🙂
Odpovedať
@mgx myslim "komercny" COP podla ktoreho si zakaznik kupuje tepelne cerpadlo a ti vyrobcovia co ho maju najvacsie sa s nim vytahuju vsade kde sa to da 🙂
Odpovedať
Toto ale nebude altherma 3 ale nejaka ina altherma lebo mne realne 35 LWT krivka vychadza presne medzi 30 a 35 na grafe ale v celom pasme.
Odpovedať
Tak pre jednostartovu regulaciu Altherma 3 treba nastavit toto: Rozumej ze pustis raz a uz ide vecne 🙂 1. "Overshoot" na max hodnotu tj. 4 stupne
Odpovedať
2. "Modulation" na "YES" a hodnotu rozsahu mam na 5. Cim vacsia hodnota tym riadenie meni teplotu vystupnej vody vo vacsom rozsahu. Teoreticky vyssia hodnota znamena rychlejsie ohriatie podlahy ale zaroven nizsiu efektivitu TC nakolko cim vyssia teplota vystupnej teploty tym je nizsia hodnota COP tj menej tepla za viac penazi 🙂
Odpovedať
Článok sa načítava...
Ekvitermiku cize "Weather Dependent" netreba zapinat. Modulacia sa o zmenu teploty vystupnej vody postara dostatocne. Samozrejme k tomuto nastaveniu musite mat zapojeny inteligentny izbovy termostat. Napriklad: BRC1HHDW S klasickym termostatom ON/OFF to asi fungovat nebude nakolko riadenie potrebuje vediet aky je rozdiel medzi ziadanou a aktualnou nameranou teplotou.
Odpovedať
Takze vcera vecer to pomaly islo u mna vedla domu od -10 C nizsie tak som posledoval co to robi ked odmrazuje vonkajsiu jednotku. Kazde odmrazovanie znamena: - zastavenie motora kompresora - otocenie 4-cestneho ventilu - spustenie motora kompresora - odmrazenie vonkajsieho chladica teplom ziskanym z vymennika vo vnutornej jednotke - vypnutie motora kompresora - otocenie 4-cestneho ventilu - spustenia motora kompresora Urobilo to 3-4 krat za hodinu, horor proste 🙂 Ked mate aktivny okruh TUV tak berie vyhrievacie teplo na odmrazenie zo zasobnika teplej vody. Ked mate aktivny okruh podlahovky tak berie teplo z podlahy domu. Ked prave aktivny okruh nema dostatok tepla na rozmrazenie tak pripoji zalozne elektricke spiraly.
Odpovedať
Takze realne pri cene energii "plyn vs elektrina" v pomere 1:2 je pod nejakych -12 C plynovy kotol uz jednoznacny vitaz.
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 9 mesiacoch
Chcem varovat majitelov inteligentneho izboveho termostatu BRC1HHDW ktory mam aj ja. Dlho mi trvalo kym som zistil ze je to v originale shit vyrobok co zle meria izbovu teplotu. Cidlo je skryte v spodnom lavom rohu skatulky ktora je komplet uzavreta okrem malej mriezky pri cidle kde sa ma akoze dostat merany vzduch. Toto uzavretie robi to ze v lete sa skatulka prehreje a realne ukazuje viac ako je realna teplota. Vyriesil som kompenzaciou teploty v riadeni o 1,5 C co pomohlo ale vtedy mi este nedoslo ze to nestaci nakolko cidlo je stale akoby v obale a plynulo nereaguje s dostatocnou odchylkou. V zime zas ukazovala skatulka menej nakolko je sice zvnutra domu ale na severnej strane a tahala zimu od steny a tym chladila zas aj cidlo. Kurenie sa spravalo potom divoko - malo dlhu odozvu na nastupanie teploty. Vytiahol som senzor von a som zvedavy co to bude robit teraz :)
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od bksl:

Chcem varovat majitelov inteligentneho izboveho t…
@bksl Ja som žil v tom, že nástenný termostat sa musí dávať na interiérovú priečku. :-) Každopádne asi naj je bezkáblový, ktorý je možné operatívne preložiť kamkloľvek. Teda až dovtedy, pokiaľ ho decká neodnesú do záhrady :-)
Odpovedať
Ten bezkablovy je naozaj najlepsi. Mam na starom dome a mam uz svoje miesta kde je optimalne ho polozit podla toho v ktorej izbe sa kuri.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@bksl Ja som žil v tom, že nástenný termostat sa …
@toky1 Mne sa osvedčilo miesto v pasívnom dome (a všetky novostavby sú teraz také), kde termostat "vie" zachytiť: - či v ten deň bude slnečno - či sa ochladí, či fúka - či sme doma. Čiže jeho umietnenie mi pomohlo skĺbiť funkcie izbového termostatu, vonkajšieho čidla a ekvitermiky. Výsledkom bolo miesto pri terasových dverách tak, - aby na termostat priamo dopadli slnečné lúče ranného slnka, - blízka telka a PC vyžarujúce teplo - okná a dvere sú vždy trochu netesné a aj horšie izolujú než nepriehľadné konštrukcie, preto pri nich teplota klesá v dome ako prvá. Takéto "sofistikované" umiestenie termostatu za 50 € je fajn. Vykurovacie intervaly t.j. nastavená vyššia teplota na termostate len dva: 1 hodina nad ránom a 1 hodina podvečer. A buď sa využije alebo nie. Najčastejšie to býva tak, že sa kúrenie zapne každé druhé ráno na hodinu. Čiže v nových domoch termostat isto nie do stredu domu, nedajboh ku krbu (ak je len 1 pre celý dom). Vždy treba vo fáze projektu premyslieť, z akých celkov sa skladá dom, ako sú svetové strany, či je krb... Podľa toho dať buď jeden alebo viac termostatov, alebo dokonca zónovú reguláciu. Starodávne pravidlo pre umiestňovanie termostatov už neplatí v nových domoch. A samozrejme, v nezateplených ho treba dodržať.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od bksl:

Ten bezkablovy je naozaj najlepsi. Mam na starom …
@bksl 👏🙏
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od blacksr:

@toky1 Mne sa osvedčilo miesto v pasívnom dome (a…
@blacksr a ako riesis narazove teplo (znacny prisun energie) v pasivnom dome ? rekuperaciou ? Zapne sa velka telka, vykonne PC, zacne sa varit v trube atd.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od bksl:

@blacksr a ako riesis narazove teplo (znacny pris…
@bksl Narazové teplo je od slnka. Užívame si teplo o 1-2°C a keď svieti do očí, zatiahne záves. Ono sa to naakumuluje do nábytku a stien. Dom má okná klasickej veľkosti. Keby boli "výklady", muselo by sa cloniť a pasívny solárny zisk by bol nevyužitý. Všetko s mierou.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od bksl:

@blacksr a ako riesis narazove teplo (znacny pris…
@bksl Rúra a varenie: vtedy vzniká aj pach a para, takže sa viac vetrá. (Okamžitý nával tepla je rovnaký ako v klasickom dome, rozdiel je v zotrvačnosti.) Na Vianoce si dokonca otvorím okno. A aj tak vyjde reálna merná (s)potreba 11 kWh/(m2a). Ako som už písala, všetko s mierou, v slobode, ale koncepčne.
Odpovedať
Tak vytiahnutie snimaca von s Madoka modulu pomohlo. Ukazuje rychlo aktualnu teplotu (musel som ale nastavit offset +1 C aby to bola presne realna teplota). Ale hlavne sa uz neprehrieva priestor lebo snimac rychlo nastupa na realnu teplotu a vypne TC skor oproti tomu ako to robil pred upravou.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?