Kúrenie a regulácia v novostavbe

Zobraz úvodný príspevok
Zdravim, Som uz zufala, lebo som tuto problematiku riesila uz s niekolkymi kurenarmi a kazdy ma presviedca o niecom inom. Potrebujem poradit ako na kurenie a regulaciu v nasej novostavbe. Vykurovat sa bude splitovym tepelnym cerpadlom vzduch, voda. Vsade v dome bude iba teplovodna podlahovka, krv nebude. Dvojpodlazny dom bude mat centralnu rekuperaciu, manzelova pracovna, ktora je prilepena k domu, bude bez centralnej rekuperacie. Manzel potrebuje v pracovni vela vetrat, bude tam mat aj silny digestor a jeho strecha je vyvysena, nema rovny znizeny strop, ale ma atrium. Chceli sme zonovu regulaciu a kablove termostaty v kazdej izbe, aj v pracovni. Urobili sme si na to predpripravu. Potom sme sa ale dozvedeli, ze to pri cerpadle nie je take jednoduche. Pretoze riesenie s viacerymi termostatmi moze sposobovat castejsie startovanie kompresora cerpadla a to nie je dobre. Takze bud nam odporucili dat len 1 centralny termostat pre cely dom alebo mat viacere termostaty, ale pridat do kotolne akumulacnu nadobu. Dalsi kurenar ma zvozil, ze akumulacne nadoby sa davali pred 100 rokmi. Treti mi povedal, ze by dal tiez len 1 termostat a do manzelov pracovne pri pridat 2 nizkotepelne radiatory. A stvrty povedal, ze to prilis komplikujem a on by radiatory nedaval, ale nechal by len podlahovku, akumulacku by nedal ale dal by 300 litrovy bojler (aj ako nahradu akumulacky). 300 litrovy bojler mi zas nepresiel u druheho, lebo vraj ten ma zmysel, len ak by sme davali ohrev vody cez kolektory, co davat nebudeme. A takto si ma tocia uz celkom pekne dlho. Bojim sa, ze manzel bude mat v tej pracovni prilis chladno ak budeme mat len 1 centralny termostat, pretoze tam bude vela vetrat. Medzi manzelovou pracovnou a domom bude vzduchotesne dvere. Takze, ako by ste vyriesili tento problem a nastavili regulaciu, vykurovanie, termostaty?
Odpovedať
1
2
@sadell To su nizke TS a dost naddimenzovany vykon TC bez poriadnej AN to bude urcite cyklovat a este ked uvazujete o zonovke to bude katastrofa, TC bude zapinat/ vypinat dookola. Ze mate AN neznamena ze sa tam bude voda prehrievat na vyssiu tt do " zasoby" . Ja by som vam radil jednoznacne AN minim 500l ta cena za jednu nadobu uz vela vzhladom na typ TC nespravi ale efekt bude zaruceny. 100l topnej vody sa minie rychlo hlavne ked bude mat tt 30 -36 st. Pre TC nejeka musi byt a minimalka je tych 50 - 100 ale to kvoli ochrane TC a aj defrostom. Spravte to tak ako mame my, aj ja mam predpripravu na zonovku a teraz budem dopajat. Mam v podstate 2 nezavisle okruhy ak neratam TUV.1 TC - akumulacka 2. Akumulacka - podlahovka. Obe idu ekvitermickou regulaciou s 1 centralneho termostatu. Ja mam TS 5,6kw a TC 10kw.nominal. Ked je potreba kurit TC zopne vyrata si potrebnu teplotu a toci, pri mojom a vasom pomerovom vykone vs straty sa voda v spiatocke ohreje rychlo, dotlaci tu 100ll a TC vypina, 100l An sa minie rychlo a zase zopina. Mne ked priskrti zmiesavaci ventil nic sa nedeje lebo TC dalej tlaci vodu do AN pretoze to je samostatny okruh, kym ju ohreje cyklus trva dlhsie, medzitym ked aj ochladne podlahovka zmiesavac viac pootvori okruh a dalej odobera teplo takze sa to este viac predlzi. Tipujem ze s AN 100 a este zonovkou to bude zarucene cyklovat, kurenar to neriesi lebo ho to nezaujima , alebo nevie. Daikiny su zname typ ze aj ked maju vysoky pocet startov za cas nejako zazracne sa nekazia, ale ci sa neskrati zivotnost kompresora by som neriskoval, 5 rokov aj 7 pojde a potom moze klaknut. Zonovka to zamiesa este viac, juzne a poschodove okruhy sa natopia pouzatvara ich a priskrti prietoky a TC bude trpiet viac. U mna centralny termostat bude len vyratavat hodnotu topnej vody pre dom, o odber pre izby sa postara zonovka Na TC sa da nastavit aj minimalna hodnota topnej vody napr 30 st pod ktoru nepojde. Zonovka bude prepojena cez komunikacny port ku TC, mam 17 okruhov a 2 rozdelovace ak bude zopnuty co i len jeden okruh zopne aj zmiesavaci ventil podlahovky. Okrem klasickych termoelektrickych ventilov typu on/off su aj lepsie ktore udzuju teplotny spad povedzme 5 st. cize sa len priskrtia nie uzatvoria celkom. Treba to spravit premyslene, lebo efekt nebude dobry, cele to bude rozladene a nebudete spokojni. Do AN mozete casom topojit solar alebo dohrev FVE. Neviem ci ratate aj s chladenim, tym padom vacsia AN bude nutnost.
Odpovedať
@sadell A este som zabudol, ziadne radiatory a zbytocne komplikacie naviac , podlahove okruhy vyjdu lacnejsie. Kto by kupoval nizkotrplotne drahe radiatory alebo este riesil rozny teplotny spad a zbytocnej znizoval efrktivitu TC .
Odpovedať
Profilova fotka
@sadell 3,9kw straty a 8kw cerpadlo? Cele zle... Invertor bude mat spodny vykon niekde okolo 3kw a to su straty pri - 15 ak si zoberiem tuto zimu tak by sa TC vkuse zapinalo a vypinalo To skorej 6kw cerpadlo plus AN s obsahom 2-3x ako bude obsah podlahovky ( skorej viac kedze bude viacej vetrat) a do kazdej miestnosti zonovu regulaciu Manzel bude mat teplo vatcsie a v ostatnych izbach bude ako si nastavis napriklad U manzela 25, obyvacka 23 detske 22 spalna 20.... Ak niektoru miestnost viacej vyvetras (ochladis) dokuri sa iba ta jedna miestnost bez prehriatia ostatnych
Odpovedať
@janopopovec radiatory urcite nedame. Nevies, kde na nete by som si mohla nastudovat nejake schemy a informacie ako tepelne cerpadla a zonovky, akumulacky funguju? Nech sa tomu mozem viac rozumiet. Ano, aj toto riesenie cez akumulacku nam ponukli, zvazujem ho asi najviac momentalne. Nepaci sa mi moznost ist bez akumulacky.
Odpovedať
@sappa ano, paci sa mi skor taketo riesenie. Ale otcovi sa to nepaci, ze cez akumulacku sa to robilo pred 100 rokmi. Ale mne sa to tak paci, lebo to tym padom budem mat pod kontrolou. A vyber kw cerpadla? Fakt mala som ponuky asi od 10 firiem, plus mi straty ratali 2-ja tzb a vsetci ma tlacia do takehoto. Teda okrem jedneho, ten by dal trochu nizsie. Dokonca aj do vyssich kw ma niektori smerovali. Myslim, ze toto by ale mohlo byt akurat. Ja mam straty pri -15 v hodnote 3,9 kw plus ohrev teplej vody 1,5 je spolu 5,4. Takze daikin, ktory ma v nominali pri 35 stupnovej vode, pri -15 hodnotu 6 kw, sedi akurat. 5,4 a 6 je maly rozdiel a je tam akurat trosku rezerva. Ci myslis, ze to neni ok? Dik.
Odpovedať
Profilova fotka
@sadell tak jedine co to moze vyrazne ovplivnovat je TUV a teda kolko vas je doma ako casto sa kupete a teda minate vela teplej vody... Ale podla mna 6 kw je ok
Odpovedať
@sadell zial neviem o takom zdroji, je to vec praktickej skusenosti. Firmu co montuje TC nezaujima kolko cyklov bude robit za den, hlavne ze funguje. A vec druha TC by sa malo dat na mieru primerane tepelnym stratam a myslim si ze na vase TS je 8kw silne, preto bude cyklovat a este okruhy zonovky. Normalne termoventily su on/off cize plne otvorene / zatvorene, ked sa uzavrie viacero vyrazne znizia prietok a odber tepla zo zdroja, spiatocka dosiahne rychlo pozadovanu hodnotu a aj AN o objeme 100l sa rychlo nabije, preto to bude cyklovat. Primerany vykon TC do domu zabezpeci dlhe cykly kurenia , idealne skoro nepretrzitu prevadzku. Ale aj kompresor TC ma urcity pocet motohodin a pocet startov ( jeden servisak mi vravel ze Stiebel ma 100 000 startov, ale neviem ci to je pravda ). Idealne je spravit kompromis medzi jednym dlhym behom a poctom startov. A to sa da len vacsou AN. Ja mam denne aj s TUV 4 -6 startov v zime. Pridavnu hodnotu vacsej AN som zistil nahodou ked som ju pre teplovodny krb musel mat. Aj vase riesenie so 100l bude funkcne, a TC pojde, a myslim ze vpohode aj par rokov kym neklakne kompresor, ale Daikiny znesu vela co tu pisu chlapci ktory ho maju. Zase vyssi vykon TC zabezpeci ze pobezi na nizsom vykone teda otackach kompresora a vetraka co ma tiez svoju vyhodu, tichsia prevadza a mensie namahanie kompresora. Neviem ci oststni suhlasia ale moja skusenost je taka. Ked pozriem na parametre mojich cyklov kurenia tak vetrak na 40 % a kompresor na 50Hz co je minimum, takto bezne bezi kym nie je 0 st. A to kurim na skoro 25 st. Cize bud das primerany vykon aminimalnu AN alebo prestreleny vykon a vacsiu AN , staci sj 500l. Ak tam bude zonovka treba to fakt premysliet. Ak chcete aj chladit a to cez funcoilove jednotky napojenie je ku AN, Sorac pani a damy za dlhe prispevky. Schemi zapojenia zonovky su celkom nazorne na strankach TECh ( zonovky ) Napr. Tu http://tech-reg.sk/k/seria-7
Odpovedať
@sappa styria. Mame to mat so zabudovanym bojlerom 180 litrov. Vanu pouzivame casto. 6 kw pri -15 je ok pises? Ci to myslis tak, ze mam kupit nie 8 kw, ale 6 kw cerpadlo?
Odpovedať
@janopopovec a tou akumulackou mi ponukli 2 riesenia. Bud ju tam doplnit len na vyrovnavanie alebo tak, ze cerpadlo sa bude starat len o akumulacku. A rozdelovace si vsetko budu tahat len z akumulacky. Uz sa mi to pletie, ktory sposob by si uprednostnil? A aku znacku cerpadla mas ty? Myslis, ze sa mam vykaslat na ten daikin? Zvazovala som dlho aj ten najnovsi mitsubishi eco inverter.
Odpovedať
Profilova fotka
@sadell ak pouzivate casto vanu tak chod do 8kw lebo inak bude pouzivat na dohrev tuv spiralu
Odpovedať
@sadell Daikin je OK ale ake umoznuje nastavenia neviem. Ja mam stiebel eltron ale je drahe. Neviem kolko stoji ten vybrany Daikin ale urcite za Stiebel bude viac. Mam vzduch - voda a vysoke SCOP . Moje TC umoznuje nastavit nezavisle okruhy jeden cisto akumulackovy a jeden podlahovka. Sice su tam priblizne podobne teploty pri ekvitermike, ale vsetko sa da vyladit na mieru. Aby si si lepsie vedel prestavit uvediem priklad. Ekvitermika vyrata topnu vodu podlahovky 30 st taku aj pusta do podlahovky, v AN vyrata o 1 st naviac, kym nie je dosiahnuta teplota na spiatocke prakticky vsetko teplo z TC ktore dobija AN si okamzite berie podkahovka. Ked spiatocka dosiahne 30 a zacne stupat o desatiny stupna a zmiesavavi ventil podlahovky zacne skrtit odber z AN. TC kuri dalej a otaca celych 500l vody AN a vyzenie teplotu na 33 -34 st. Az potom uplne vypina. Ked chladne podlaha zacne sa otvarat zmiesavac podlahovky a teplo si berie z AN, kym vypotrebuje celych 500l trva to. Mam takto nastavenu nocnu teplotu kedy mi prakticky uplne vypina co umoznuje kurit v zime vascinou cez den kedy je cca 2 -7 st.. Kym mi dom z dennej teploty vychladne trva to a ani nepodlezie nocnu teplotu tusim 23,7 st mal, takto vynechavam nocnu prevadzku kedy je v zime vascinou najchladnejsie. Myslim ze to je moznost " cerpadlo sa stara len o AN a teplo si berie odtial ". Skusal som viacero moznosti , viem si regulovat ventilmy na AN ci bude otacat cely objem AN alebo len jej vrsok - vrstvenie vody. Pri mojom vykone a malych TS ( mam 240m2 ) sa mi osvedcilo otacat cely objem. Ked kurim krbom TC len sleduje a upravuje teploty, mam to na automatiku. Moje COP pri A2/w35 4,14 pri A7/35 cop 5,09. Vyssi vykon TC so sebou nesie aj vyhodu vyssieho vykonu chladenia. Mam FVE a aktivne chladim do podlahovky cele leto ked teplota vonku stupne nad 24,5 st . Vacsinou svieti slnko takze to je zadarmo. Vykon chladenia pri A35/W18 az 15kw. Ked mas slaby stroj , slaby vykon chladenia, priblizne treba ratat 1kw vykonu chladenia na 10m2 plochy s tienenim okien.
Odpovedať
@sappa @sadell to je druha vec, ked je velka spotreba TUV bat cim vacsi zasobnik, vykonnejsie TC ho ohrehe rychlejsie , ja mam momentalne nastavenych 8kw na ohrev TUV a ohreje to fakt rychlo.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?