chlapi, ja som to preratal a ten projektant dodrzal normu, pre rok 2020 30cm ytong R-3,37 10cm eps sedy R-3,22 spolu R- 6,59 norma splnena, neni co riesit, rozdiel medzi 10cm a 20cm neni par centov ako to tu kazdy prezentuje, ale cca 6,- eur co pri priemernom dome vonk. stien 150m2 cini 900,- eur pre niekoho nic, ale pre niekoho zariadena kuchyna, ono treba sa na to pozriet aj s druhej strany, akurat ta uspora nebude pri 20cm eps 50% voci 10cm eps, ale iba shruba pod 10% a tu to zacina byt vypoctove celkom zaujimave, blbnut s hrubkou zateplenia ma vyznam pri stavbe PD, ale pri NED to akosi tak velku rolu nehra
@kavar a to nie je len na stene zarátaj aj namiesto 10cm v podlahe 20cm , jedna rada ytongu naviac , viac m2 omietky a zateplenia , dám trochu naviac na strop je zrazu aj 3000 eur
A ešte pri v uvodzovkách lacnom plyne.
Samozrejme ak si túto stavbu z nasporených peňazí a ešte vám ostanú ... tak tých 3000 ako keby malo ležať v ponožke tak radši dajte do izolácie ...prinesie vám to ročne 150 -200 eur.
@leilak1 to som pisal len obrazne, lebo mne to na slov. pripada ako GRAND PRIX v hrubke zateplenia, :-D ano som zastancom zateplenia, ale nie blbnutia s co najvacsou hrubkou, potom su to uz iba zbytocne vyhodene peniaze do vzduchu
@lara61 ja mam tiez 375 a idem davat 20cm pol.
@kavar Moj nazor na zateplenie je taky ked uz si raz berem hypoteku na 30 rokov tak nech aj o tych 30 rokov viem ze som tej izolacie dal take mnozstvo ze to budem zvladat vykurovat lebo pri tych istotach co ma dneska clovek nikdy nevies ako budu rast energie a lacnejsie to asi nebude. Ale nemyslim to nic vzlom to len moj nazor
@dibko ides na to dobre akurat si treba uvedomit, to co som pisal, ze od urcitej hrubky to prestava mat zmysel a zas moj nazor je, ze presne pri tych hypotekach sa to este predrazuje o urok s hypoteky, ale zas nevyznam sa do hypotek lebo chvala bohu som ju nikdy nemal, nemam a mat nebudem, ale si myslim, ze ci platim mesacne za kurenie priklad - 50 eur alebo 51 je asi jedno, ale ci splacam hypo 600eur alebo 550 je trochu ina kava, alebo sa mylim? iba na to som chcel upozornit, ze neni vsetko o hrubke zateplenia, ale ide o xy inych veci co znizia naklady na kurenie
@lara61 Aké máte náklady na kúrenie ?
Ako hlboko máte zapustené okná od kraja vonkajšieho. podľa foto tipujem ale 10cm ... aj od toho záleží hrúbka zateplenia ...aby to nevyzeralo blbo.
@kavar
ono hrubka izolacie v nasich koncinach uz davno nie je len o kureni, ale aj o chladeni. mas daleko viac slnecnych, nez arktickych dni. A ak chces napr. v juznych castiach Slovenska cez leto existovat v tepelnej pohode, musis v novostavbe vymysliet chladenie, alebo poriadne hrubu izolaciu. A potom mas rozdiel, ci zaplatis o €1000 za izolaciu navyse, alebo zaplatis €1500 za klimatizaciu a navyse budes platit rocne o €200 viac za elektricku energiu.
@kavar to je jasne ze cim vescia izolacia ze ta navratnost a ucinnost je nizsia ale to sa da vsetko vyratat a ja sa drzim toho napriklad mne by sa mala investicia do 20 pol vratit do 13 rokov (myslim navratnost oproti 15cm pol) a samozrejme vela zalezi od ceny emergie ktorou vykurujes
@bozsky_kaja to uz zial nesedi. To bola pravda, kym bolo cez den 30C a v noci 15C. Lenze teraz je cim dalej viac tropickych noci a v tom pripade ti izolacia nepomoze. Barak sa ti sice zohreje o nieco neskorsie, ale je to nezvratne.
@leilak1 Citujem "Samozrejme ak si túto stavbu z nasporených peňazí a ešte vám ostanú ... tak tých 3000 ako keby malo ležať v ponožke tak radši dajte do izolácie ...prinesie vám to ročne 150 -200 eur." Páči sa mi toto stanovisko a ešte ho doplním. Nič Vám tak bezpečne a dobre nezhodnotí Vaše peniaze ako hrúbka izolácie na Vašom dome, a pokiaľ si to urobíte svojpomocne tak to zhodnotenie je viac ako 10 % ročne. Na staré kolená, ako by ste tie peniaze našli a porovnávať toto zhodnotenie so súčasne nízkymi úrokmi na hypotékach je tak trochu detinské. Všetko sa ale oplatí len do určitej hranice. U zateplenia je tá hranica max. 30 cm v stene , 20 cm v podlahe a 50 cm v streche. Pokiaľ je kúrenie plynom tak , by som znížil tieto vrstvy o 5 - 10 cm.
@majkoj S tým čo si napísal súhlasím, ale myslím, že je potrebné to doplniť. Zohriatie domu zvnútra a najmä rýchlosť zohriatia závisí od skladby stavebného materiálu a tá závislosť funguje aj pri následnom chladení. Stačí isť do nejakého hradu uprostred horúceho leta a ten rozdiel vo vnútornej teplote v závislosti na stavebnom materiáli je neprehliadnuteľný.
@majkoj
vela zalezi od pocasia. ano, v momente nepretrzitych 2-tyzdennych tropickych noci nepomoze ani 400mm beznej izolacie. Pir puren by to mozno dal (λ = 0,020 W/m.K), len ta cena je sialena (cez €340/m3).
no kolko krat do roka ma clovek taketo teplo v kuse? a prave to je rozdiel, kolkokrat zapnes klimu/chladenie, alebo nezapnes.
nikto tu nespomenul rosný bod. Pri skladbe muru 30+10, pri -12°C vonku, vo vnútri 21°C a relatívnej vlhkosti 50%, vychádza rosný bod v Ytongu. Tzn, že vodná para prechadzajúca cez murivo z interieru von sa pri teplote rosného bodu bude zrážať na vodu a murivo bude vlhnuť. Čím nižšia vonkajšia teplota, tým poloha rosného bodu bude hlbšie v murive. Hore uvedená skladba muriva vyhovuje do teploty vonku 0°C. Pri tejto teplote bude poloha rosného bodu na rozhraní Ytongu a polystyrenu.
Trošku teórie:
Jeden z dôvodov,prečo zatepliť je posunutie rosného bodu. Obyčajne býva rosný bod v nezateplenej stene zhruba v strede múru. Rosný bod je bod,kedy je vzduch maximálne nasýtený vodnými parami a ak sa ešte trochu ochladí, dochádza ku kondenzácii. Cez obvodové múry síce dochádza k výmene len 2% vzduchu, ale je to dlhodobo. Múr vlhne a je studený. Pokiaľ sa vo vnútri nevymieňa neustále vzduch napr. v rohoch miestností alebo za skriňami,dochádza k vzniku plesní. Aby sa voda kondenzovala na stene a mohla sa na nej uchytiť pleseň, musí mať 17°C a menej. Posunom rosného bodu až do izolantu zároveň cez zimu nepremŕzajú obvodové steny, sú chránené izolantom a to výrazne predlžuje životnosť budovy.
http://stavba.tzb-info.cz/tabulky-a-v...https://www.google.sk/search?q=rosn%C...
pri 375 je to ešte horšie. V predchádzajúcom príspevku som dal linky, kde sa to ľahko zistí. Pri zatepľovaní platí zásada, že tepelný odpor (R) zateľovacej vrstvy musí byť väčší, ako R muriva. V opačnom prípade je Rosný bod v murive. Vonkajšia teplota, tzv. výpočtová sa berie v závislosti od lokality. Zvolil som priemernu asi -12°C. Pri tejto teplote vonku, vo vnútri 21 a vnútornej vlhkosti 50%, vychádza rosný bod 10,2°C. Aby sa táto teplota dostala do priestoru styku muru a polystyrenu, musí byť minimálna hrúbka polystyrenu 24cm. Vzhľadom na to, že takéto nízke teploty trvajú krátkodobo, tak by som zvolil hrúbku 20cm sivý EPS.
ešte doplním--stavať z hrubých murov je nevýhodne, lebo vychádza veľká hrúbka zatepľovacej vrstvy, aby sa dodržali parametre Rosného bodu a tým pádom aj veľmi hrubý vysledný mur, pokiaľ sa zatepľuje pomocou EPS .V tomto prípade je určitým riešením použitie tenšej vrstvy minerálnej vlny, ktorá je difúzne otvorená a vodná para sa odvetrá, takže rosný bod môže byť v murive....
@bonnie29 Projektant ma moje sympatie, ze ti navrhuje 30cm hruby mur a nie hrubsi Par rokov dozadu to veru nebol bezny standard 8-) Ked uz budete stavat, mozete s hrubkou izolacie este hybat (radsej smerom hore ;-) ), to uz je na vas. Vela stastia.
@leilak1 nálkady na kúrenie máme 50e mesačne plyn + drevo 250e jedna fúra ,je to asi 8m3 dreva,
a zapustené okná áno, 10 cm........ ten pán, čo nám robil energ. certifikát, povedal, že stačí zatepliť 10 polystyren........ ja sa len bojím, aby to časom nevlhlo alebo neplesnivelo, ked bude hrúbka zateplenia 10 cm a ytong 375......potrebujem presne vysvetliť prečo áno a prečo nie a akú teda hrúbku na zateplenie a prečo... dakujem vám pekne
@lara61
Sestra má tiež ytong 375 a zateplené má 10cm biely a všetko Ok. Už ten obvodový múr dobre izoluje taký ako je. Ja by som sa rozhodoval nad asi bud 10 - 12cm ....biely alebo šedý .... podľa peňaženky už tvojej. Viac nie aby neboli utopené okná, nevyzerá to pekne. Energie sú v pohode možno potom to bude plyn 40 -45eur a polovica dreva.