Chcem vás poprosiť či by ste sa nepodelili o skúsenosti so vstupnou teplotou vody v podlahovke.
Ja momentálne púšťam vodu do podlahovky 30C a teplota podlahy je cca 20 - 22C podľa miestností (vonkajšia teplota -10C).
Ako je to momentálne u vás a akú ste dávali max. teplotu vody do podlahovky v minulom roku, aby ste vykúrili dom.
@frico Niekde v projekte by mal byť výkres, kde je pôdorys domu a v každej miestnosti napísaný rozostup rúrok a tep. strata tej miestnosti. Čísla v stovkách Wattov, možno niektorá presiahne 1500 W. Váš dom môže mať celý stratu napr. 8 kW (veeeelice hrubý odhad).
projektant to mal počítať na daný stav. t.z.mal vypočítať tepelné straty každej miestnosti. na základe teplotného spádu mal určiť vhodný modul, a prietok pri výpočtovom teplotnom spáde. ideálne rozloženie teploty podlahy dĺžka maximálne 100 bm. keď je to viac budete mať problém vyregulovať okruh, kedže potrebujete väčší dispozičný tlak a prietok. ostatné okruhy musíte priškrcovať. pokiaľ vám narátal 120m mal to rozbiť na 2 okruhy z rozdeľovača po 60 m. Vyregulovanie by sa malo stať jednoduchšie a rozloženie teplôt lepšie. Projektant Vám musí urobiť prepočet podlahovky a MUSÍ uviesť požadované prietoky pri optimálnom teplotnom spáde do 10K. pýtajte si výpočet, máte na to nárok. Pokiaľ máte jeden dlhý úsek musíte hnať okruhom vyšší prietok aby ste dosiahli vychladenie pod 10K. Tým vzniká vyššia dynamická tlaková strata okruhu. Logicky ak tam máte okruhy, ktoré majú 30 metrov musíte ich priškrtiť viac. Takýto okruh potom vytvára požiadavku vyššej čerpacej práce čerpadla=elektrická energia=peniaze.
je ťažké sa vyjadrovať všeobecne, výpočet sa robí pri poznaní všetkých parametrov sústavy. čo som si ale všimol máte hrubú tehlovú stenu s veľkou akumulačnou schopnosťou a len 8 cm polystyrénu ?
@katrin21 dúfam že to nemá, dúfam že tam má....haló....ja som tu, tak môžeš to aj mne adresovať :-D nie nemám to v kuse, je to rozdelené na dva okruhy....
@maros_kollar " Logicky ak tam máte okruhy, ktoré majú 30 metrov musíte ich priškrtiť viac. Takýto okruh potom vytvára požiadavku vyššej čerpacej práce čerpadla=elektrická energia=peniaze."
toto mozes blizsie vysvetlit? totiz..... nema prave dlhsi okruh vyssie naroky na cerpaciu silu a potrebuje tym padom aj vyssi prietok? akosi mi to nesedi potom s touto vetou.. chcem to pochopiť :) diky ..
@maros_kollar akoze nevies davat paci sa mi to? dole je taky text pod prispevkom:) teda jedine, ze mas na figu prehliadac, na exploreri to obcas nefunguje....
@katrin21 obehové čerpadlo vytvára dynamický tlak, jeho veľkosť je kvadraticky závislá od otáčok čerpadla(zákon afinity). v mieste rozdeľovača dispozičný tlak pre všetky okruhy rovnaký. tento dispozičný tlak tam potrebujete mať aby ste prekonali tlakový odpor toho najhoršieho okruhu. všetky ostatné okruhy majú menší tlakový odpor takže ich automaticky prekonáte. Čím však bude vyššia tlaková strata najhoršieho okruhu, tým viac budete škrtiť lepšie okruhy(kratšie). voda pôjde vždy ľahšou cestou, pokiaľ kratšie úseky pootvoríte viac a budete mať pootvorený i dlhší okruh, prietok sa bude vyskratovávať cez kratšie okruhy. prietok, ktorý máte na hlavnom prívode je taký istý ako na hlavnej spiatočke. ide len o to ako sa vzájomne rozdelia. čiže keď tam máte 500 kg/h na prívode, budete mať i 500 kg/h na spiatočke pri výtlačnej výške čerpadla. vy otváraním a uzatváraním prietokov tento pomer prerozdeľujete a tým ovplyvňujete celú sústavu. je to uzatvorený systém.
to máte 1150 W / 96m3 = 12 W/m3. niečo mi tu nehraje ohľadom tých stien a hrúbky izolácie. myslím že je to málo vzhľadom na izolácie, počítal projektant tepelné straty každej miestnosti ?
@frico no tak problém je vyriešený. takže výkon mal byť pri zachovaní parametrov 1670 W / 17,4 W/m3. Takže to počítal asi správne. Nepočítal náhodou aj s hrubšou izoláciou obvodových stien ? Pokiaľ ste zmenili tepelnotechnické vlastnosti počas výstavby bez zmeny vykurovania, mohli ste ho poddimenzovať.
@katrin21 Asi to nejako takto bude :-) Ale hlavne je,ze to kuri fajn a ze nemam tvoj problem s nedostatocnym kureni/ta nestastna obyvacka,ak si dobre pamatam/Si to uz doriesila,ci stale s tym bojujes?
@maros_kollar Vdaka za vysvetlenie.Takze to prezijeme aj bez vonkajsieho cidla.
@zirafak :-D :-D :-D :-D :-D Dobrý den. Přežít se dá cokoliv. Jde o to, jak to každému vyhuvuje. Já venkovní čidlo nemám 22 roků a také přežívám. Nicméně po konci světa , který asi nenastana, si to čidlo pořídím a k tomu OT termostat.
A to přežití by mohlo být i lacinější. ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) .
S pozdravem Laďa
@maros_kollar@katrin21
Dost tu spominate skrtenie.Myslite skrtenie spiatocky,alebo skrtenie na tych privodnych ventiloch,ktore maju na vrchu tu banku s meracom,ktory ukazuje prietok v litroch za min?
Lebo uz sa v tych Vasich debatach stracam :-(
@katrin21 Dobrý den. U nás je momentálně - 14°C. Všude mě to krásně topí. Také by mě zajímalo, co Váš obývák. Topí, netopí? Dotlačila jste přítele, aby to zkusil odvzdušnit ? :-p
S pozdravem Laďa
@zirafak Dobrý den. Škrcení, čili snížení průtoku se dělá pomocí těch průtokoměrů, nebo - li pomocí těch ventilů s baňkami. Nicméně podle mě je celkem podstatné, aby ten nejdelší okruh byl nastaven na maximální průtok a ty ostatní se přiškrcovaly adekvátně k tomuto faktu. Tím se dosáhne nejmenší hydraulický odpor, sníží se spotřeba oběhového čerpadla, zvýší se jeho životnost a možná to bude i méně hlučné. Já jsem před 22 roky byl rád, že jsem sehnal jakési šoupata a tak jsem tu podlahovku ladil celou první zimu. Ono to naštelování není jednoduché, protože přiškrcení jednoho okruhu totálně změní tlakové poměry v celé soustavě a vzhledem k velké setrvačnosti se tento zásah projeví dost pozdě. Čili, dneska se průtoky spočítají, nastaví a hned na první pokus to funguje.
S pozdravem Laďa