Princip ekvitermiky ?

Chcem sa spytat, pochopil som princip riadenia ekvitermiky vonkajsou sondou spravne ? Ak ked si rozoberem logiku ekvitr. grafu a jej pouzitie aspon ako ju chapem ja ;) vezmem si napr. krivku 0.5, pri vonkajsej teplote 0C, kuri rovnych 30C, pri Tpietoru 20C a ked si vezmem ze pri krivke1 a vonkajsej teplote 0C, kuri rovnych 40C, pri Tpietoru 20C ak pozadujem Tpriestoru 24C potrebujem krivku idealne dvihnut pre kazdy 1C (aj navysenie teploty teplej vody) znamena o + 0.05 na ekvtermike, co je 0.2 takze idealne pri vonkajsej teplote 0C a pozadovanej 24C Tpriestoru je 0.7 za predpokladu ze 30C voda staci Uchadza mi tu pointa ako ten kotol reps. vyrobca kotla alebo tychto ekv. kriviek vie aku mam ja, ty, on, ona tepelnu stratu ? podla coho sa to riadi ? :-D sak je docela rozdiel ci budem vykurovat 10m2, z teplnou stratou X, alebo 10Mil. m2 a tep.stratou Y :-D OK treba skusat a do jednej z nich sa trafim, niekedy :) Ked tak kukam na ten graf tak mna hlavne zaujima ani nie tak vonkajsia prava strana krivky pri -20C ako jej protilahla strana , tu mi vychadza pri 20C Tpriestor idealna krivka 1,25, lebo tak dokaze vyrobit teplotu vodu na kurenie cca 30C pri cca 18C vonku takze ak by som sa mal slepo drzat toho grafu a logiky ekvitermickej krivky daneho grafu a manualu :-D tak bud je tato logika riadenia uplne neefektivna pokial clovek nechce byt otrokom a chcel z toho vymackat max efektivu, tak by sa musel stat nie kurenarom, ale kotolnikom vo vlastnom dome a prestavovat 24/7 tieto krivky :-D Aby ta ekvittermicka regulacia mala davat aspon aku taku auto-regulacnu logiku, tak by mala brat do uvahy Teplotu vody max. na vystupe (ze jej orezem vykon aby netlacila na 60C napr. a nasledne neprekurovala) a pripadne min. T na vstupe ... aby sa dala udrzat ziadana teplota priestoru, ci bude kotol uz ciklovat alebo nie mno to je otazka vyhody/nevyhody pouzitia ekvitermiky. Dakujem
Odpovedať
1
2
@quakdafak tiep prve 2 priklady si napisal spravne ale ty ked cces zdvihnut teplotu z 20 na 24 nemusis prestavovat krivku. zvysis len teplotu a na kk sa ti dana zvilena krivka sama prepocita. ja napriklad kurim len na zaklade vonkajsej teploty vnutorny termostat nemam a nastavena teplota na 23 a pekne si to kuri. ked je teplejsie ide kotol na povedzme 31C ale ak sa zacina ochladzovat bud upravi teplotu povedzme na 32 a zaroven aj dlhsie je kotol v cinosti a prestavky sa skracuju. kazdopadne ak chces nastavit spravnu krivku co je dost umenie mal by si mat prepocet od projektanta aspon na 3 teploty. ak nie musis len experimentovat. nastavis krivku a sledujes ci naprekuruje alebo naopak nedokuruje. ak je v dome pozadovana teplota tak si sa trafil. ak nie bud dvihas, znizujes krivku alebo sa da robit este aj posun zvolenej krivky. Bolo tu na MS toho pisane uz vela. skus si to precitat.
Odpovedať
Krasa ekvitermiky je v tom ze zabezpeci tepelnu pohodu pri vsetkej jednoduchosti. Bez miliona cidiel a elektroventilov, ktore pri zotrvacnosti podlahovky by aj tak nefungovali a neuregulovali. Ja si prave myslim, ze nastavenie krivky je velmi jednoduche Tepelnu stratu vyjadruje prave vyber krivky. Vykorovana plocha do toho nevstupuje, lebo kotol nastavuje pevnu teplotu vody. Max teplota vody na vystupe mas urcite nastavenu na to je parameter kotla. Zmenou ziadanej teploty na ovladaci sa vybrana krivka posuva, ale myslim ze nie vrtikalne, ale kvazi paralelne.
Odpovedať
@quakdafak Princíp a výhoda ekvitermiky sú takéto: V dome s podlahovým kúrením je žiaduce, aby bola počas vykurovacieho obdobia podlaha stále teplá. Bez ekvitermiky sa na kotli len napevno nastaví výstupná teplota napr. 40°C. Ak bude vonku napr. 0°C a kotol bude hriať vodu stále na 40°C, potom bude podlaha stále teplá, ale bude treba vetrať, aby sa tam dalo žiť. Ak do takéhoto systému zapojíme ON/OFF termostat, na ktorom nastavíme v izbe napr. 23°C, potom bude kotol hriať vodu podlahe na 40°C a keď teplota v miestnosti dosiahne 23,5°C, termostat vypne kotol a keď klesne na 22,5°C, zase ho zapne. V miestnosti bude stále cca konštantná teplota, ale takýmto systémom bude podlaha zo dňa napr. 4 hodiny teplá a 20 hodín studená, čo je nepríjemné. Takže do systému ešte zapojíme snímač vonkajšej teploty, ktorý po nastavení správnej ekvitermickej krivky zabezpečí, že napr. pri 0°C vonku, bude kotol zohrievať vodu na 28°C a pri -10°C ju bude zohrievať napr. na 32°C. To znamená, že kotol bude kúriť na nižší výkon 24 hodín denne a podlaha bude non-stop teplá... Ekvitermická krivka sa nastavuje v dvoch smeroch, najprv sa nastaví sklon, to sú tie hodnoty 0,5 - 0,6 - 0,7 a potom sa dá nastaviť jej posun dolu-hore -2°C, -1°C, 0, +1°C, +2°C
Odpovedať
Profilova fotka
@quakdafak v skratke, ano uchadza ti pointa :). Pri ekvitermike nastavujes dva parametre, sklon krivky a jej posun. Vykon podlahovky je dany jej povrchovou teplotou. Cize uloha je dosiahnut akurat potrebny vykon s co najnizsiu moznu teplotu vody. Ten sklon tej krivky, je presne to co reprezenutuje tvoju tepelnu stratu.
Odpovedať
@jakino presne ten problem ON/OFF co si opisal som mal, teraz idem cisto na ekvitermike a snazim sa pochopit jej logiku v praxi ak ide cisto len na vonkajsom cidle. Mozno som to blbo napisal, ale keby som to bral striktne podla grafu vonku je prechodove prostredie 18C dajme tomu, ze dam krivku 1.5 a nic ide nenastavoval tak pri tych 18C by nemal ciklovat KK mal by ist teoreticky v idealnom vykone ked system potrebuje napr. 28~30stupnovu vodu na vystupe. Lenze ked sa zmeni teplota vonku uz to straca dany idealny stav a je potrebne menit krivku. Nato aby nebolo nutne menit krivku tak. napr. u mna je mozne nastavit max.Tvstupnej vody a min.Tspiatocky na regulatore. Takto by to nemalo prekurovat priestor, ale bude zrejme ciklovat kotol. Lenze ked znizim krivku napr. na 0.24 tak bude taktiez ciklovat (nedokurovat) pri vonkajsej teplote 18C. Takze teoreticky ak by som to bral cislo podla grafu a chcel by som dosiahnut co najvissiu efektivitu musim menit krivku podla vonkajsej teploty coz postrada logiku toho riadenia. Aspon takto som to pochopil. Ale nechce sa mi verit, ze KK sa v beznom nastaveni riadi len ekvitermickou krivkou, cisto na vonkajsej sonde a vystupnej vody polda zvolenej krivky, takto to nemoze fungovat, to nema logiku, inac bude priestor prekureny alebo nedokureny podla Tvonkajsej. Idealne riesenie mi je jasne to je to opisujes. @xaxaxaxa a ako podla krivky vie cloviecik ako ja laik, ci je ta, ci ona krivka vhodna pre vyk. objekt z takou, makovou alebo kakaovou tepelnou stratou ? :-D @stokibb to ci dvihnut krivku alebo spravit korekciu tu vo forach pekne vysvetlil @mgx pre @simsalabim, prieliezom som to tu krizom krazom docela slusne ohladom tohto a taktiez sa stotoznujem s tym, ze riadenie cez ekvitermu je nakladnejsie ako cez ekvitermu riadenu aj z vnutornym termostatom, pretoze to nie je dostatocne regulovane.
Odpovedať
@majkoj vobec sa nepriem, ze mi ta pointa uchadza :-D a preto sa ju snazim pochopit :)
Odpovedať
@quakdafak Čisto ekvitermikou by sa dalo riadiť len kúrenie v neobývanom dome bez okien. Akonáhle zasvieti cez okno slnko, alebo niekto v dome dýcha, varí a vetrá, musí byť ešte v dome interiérový termostat, aby udržal konštantnú teplotu v interiéri
Odpovedať
@majkoj lenze z krivky nezistis ci tepelna strata objektu je rovnajuca sa z krivke kotla :) ak ano ako ? @jakino to co vravis mi logiku dava a skor uverim tomu, ze zdroj tepla napojeny vonkajsiu a vnutornu teplotnu sondu, ekvitermiku v podstate ani nepotrebuje nakolko by si to mala regulacia zdroja vediet preratat a zregulovat to, co sa od toho ziada tu to slovo regulacia ma svoj vyznam :) Pri tomto principe regulacie je zdroju uplne jedno aku ma ten, ci onen objekt teplenu stratu alebo zisk. Lenze ked sa to opiera o ekvitermiku a ta potrebuje nutne na svoju dobru prevadzku vediet tepelnu stratu priestoru a vnutornu sondu, tu mi to tiez logiku moc nedava a ako som tu tak cital diskusie tak to ma takto asi 99% zdrojov tepla :)
Odpovedať
@jakino to co si napisal je aj pravda ale podlaha je tepla ak do nej ide aspon 38stupnova voda a viac.akonahle tam ide len nejaka 28stup -32 tak to nemas sancu nejak extra citit.a to je na podlahovke skoda ze ak ma byt prijemna ta podlaha musi tam ist viac ako 38stup voda
Odpovedať
@rado220 a preco mne ide v podlahe 32C voda mam prekurene ? :-D
Odpovedať
@quakdafak aby si zistil, ktorý sklon krivky je správny, potrebuješ vedieť tepelnú stratu objektu pri dvoch teplotách, napr. Pri +5°C = 2kW a pri -15°C = 4kW. Potom potrebuješ vedieť, aký je výkon celej podlahovky pri rôznych teplotách vody v nej, napr. 2kW pri 28°C a 4kW pri 35°C teplej vode. Keď si tieto čísla zakreslíš do prvého grafu v prvom príspevku, teda že potrebuješ pri vonkajších +5°C vodu teplú 28°C a pri vonkajších -15°C vodu teplú 35°C, zistíš, že tá správna krivka je so sklonom 0,5. Toto zadáš do riadiačky na koli a kúriš. A sleduješ, či je v dome požadovaná teplota. Ak je v dome chladno, pridáš o stupeň na požadovanej teplote v riadiačke kotla (druhý graf v prvom príspevku). A takto po stupni dvíhaš, až kým to bude ok. Toto budeš zrejme nastavovať, keď bude vonku niečo nad nulou. Potom príde mráz -10°C a odsleduješ, či to kúri dostatočne. Ak nie, zvýšiš sklon krivky z 0,5 na 0,6 alebo 0,7 a zase to doladíš posunom požadovanej teploty v riadiačke kotla. Na nastavenie správneho sklonu a požadovanej teploty (posunu) potrebuješ zo 2-3 mesiace, určite to netrafíš na prvý raz. Je ale lepšie začínať na nižších hodnotách a postupne ich dvíhať, ako začať na vyšších hodnotách a postupne ich znižovať
Odpovedať
@jakino ja to riadim cisto ekvitermicky. a je to v pohode. ano ked v juznych izbach cez zimu sa oprie slnko tak sa teplota zdvihne o neceky stupen viac nie. a ked vykurujes povedzme na 23C tak tych 23,5 az 24 je znesitelnych a nehovoriac ze podlaha nevychladne. Keby jej da termostat povel vypni a pri zaizolovanom dome mi dana teplota neklesne tak rychlo na to aby dal termostat pokyn na kurenie. ako uvazoval som aj ja ci ist do termostatu ale pre tutu chvilu dam sancu len vonkajsej krivke.400€ za termostat (bezdrotovy+zakladna) sa mi zda byt vela a ked prepocitam navratnost tak neviem ci tolko vydrzi kotol. Neviem mozno sa mylim a casom ten termostst dam ale zatial sa mi to nejavi nejako nerealne.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@rado220 no tiez s tvojim tvrdenim nesuhlasim. mne ide do podlahovky 31C a vukurim na nejakych 22.6 az 23C. Je aj dolezite ako dlho kotol pusta tu vodu a ake ma prestavky.
Odpovedať
@jakino ok len nechapem jednu vec preco sa ta regulacia kotla nemoze jednoducho ovladat bez dakej krivky ale cisto podla vonkajsej teploty, vnutornej, privodne a spiatockovej, pripadne inych doplnujucich, preco vyrobcovia takto komplikuju zivot... ? v podstate ok aj ten projektant chce z niecoho zit a aj ty servisaci :-D Tak napr. ja ma PD k domu ta ma daku tepelnu stratu napocitanu, potom mam PD k podlahe co dodavali tam je napocitana ina tepelna strata, tak isto mam Energ.Certifikat a ten vypocital zas dalsiu tepelnu stratu budovy :-D takze mam 3 napocitane tepelne straty budovi a kazda je ina :-D ale vsetky subjekty dostali rovnake podklady, aj keby som ich zastrelil tak mi to nepomoze a dat si pocitat tepelnu stratu dalsiemu dobrodruhovy to radsej venujem tie peniaze na charitu, ucelnejsie vyhodene peniaze... takze ako sa dopracuje clovek k idealnej krivke alebo realnej tepl. strate ? bez toho aby som musel vychodit stavarinu :-D
Odpovedať
Profilova fotka
@quakdafak nuz ak mas na mysli, ze s krivky vypocitas tepelnu stratu, tak to logicky nie. Zavisi to totiz od toho ako je spravena podlahovka a aka je pouzita krytina. A aj posun je tazke vypocitat, pretoze ten zavisi od vnutornych ziskov domu. A aj casovu konstantu budovy treba odhadnut :) Treba proste postupne poexperimentovat.
Odpovedať
@quakdafak lebo keby si mal len termostat tak si musis nastavit teplotu vody na kk dajme tomu 38C. Tuto vodu by ti hrial kotol ci je vonku 10C alebo - 10C a termostat by len urcoval kotlu kur alebo sa vypni. on/off. cize ohrievas vodu pri 10 C mozno o 8C viac ako je potrebne. cim teplejsia voda tym viacej energie a tym via penazi. Kazde zapnutie a nahrievanie vody povedne z 10C na 38C ti zozerie viac ako ked mas trafenu spravnu kriku a kotol ti kuri len 31C vodou a idealne co najdlhsie na najnizsi vykon. tu by mala byt ta uspora. nehovoriac potom o tepelnej pohode od noch kde sa v tvojom pripade s termostatom kuri mozno 4-5 hodin zo dna a zvysok mas podlahu studenu. dalsia vec je ze takyto termostat nevie ako sa teplota vonku vyvija a zareguje neskorsie na pokles v dome a potom dlhsi cas trva kym to vykuris.narozdiel od ekvitermiku ktora zaznamena ci teplota klesa alebo stupa a na zaklade toho vodu znizi alebo zvysi cim zase v konecnom dosledku by si mal minimalne usetrit ak ak aj nie tak si na rovnako ale tepelna pohoda je na neporovnanie (klesanie stupanie teploty v dome) pretoze pri termostate mas ciel povedzme 23C ale vykuri na 23.5 a vypne a potom sa zapne pri 22.5 a zas kuri zavisi od nastavenia. pri ekvitermike je ciel aby teplota bola prermanentne 23C bez kolisania. aspon takto som to pochopil ja ked mi to vysvetlovali. Snad dobre :-)
Odpovedať
@quakdafak a ta krivka podla mna stanovuje kotlu mantineli na aku teplotu kurit podla vonkajsej teploty a preto tam je tolko kriviek +posuvov aby si kazdy mohol zvolit tu jeho vhodnu k tepelnym stratam jeho domu. a zistis to len a len experimentovanim.
Odpovedať
pekne besedujete pekne. tak dame nieco na domacu ulohu na zamyslenie pre ladicov a znalcov ekvitermy. vymenime v skumanom priestore zadavatela temy podahovku za radiatory s porovnatelnymi vykonovymi parametrami pre teplotny spad 40/30. ako sa posunie krivka ak kotol ide v rezime vykurovania s kompenzaciou podla cidla externej teploty ?
Odpovedať
@rvs ako nič
Odpovedať
@stokibb ak si spravne pamatam hodnotu tak ked som cachroval z nastavenim po tom co kotol dokuril teplotu kotlovej vody mal 36C som nastavi krivku 0.1 tak kotol proste nezakuril do podlahy az do rana a kotlova voda mala 24C, mozno dokuroval integrovany zasobnik ale ten je v noci v utlme, takze by kuriovat nemal ale teplota bola takato vnutorna teplota klesla 22C z 23C :) V mojom pripade tu kotlovu vodu ohrieva cez den casto nakolko mam integrovany zasobnik TUV, takze ci ju dokuroval alebo nie... V mojom pripade ked som to mal cez termostat tak zakurilo rano a potom cely den nic :) ale ked zakuril tak do 3/4h vyslovene nakuril :) tak zatial som na ekvitermike ale nie preto ze by som ju chcel vyuzivat, nemozem povedat, ze to nefunguje, otazka je ako efektivne nemam to za tak kratku dobu z ako porovnt z cisto termostatm v spotrebe, ale Tpriestoru si to drzalo rovnaku, akurat som docielil to co som chcel vlaznu podlahu, ale to len vdaka tomu ze cerpadlo kotla ine nonstop. Podstata diskusie: Uchadza mi tu pointa ako ten kotol reps. vyrobca kotla alebo tychto ekv. kriviek vie aku mam ja, ty, on, ona tepelnu stratu ? podla coho sa to riadi ? emoticon sak je docela rozdiel ci budem vykurovat 10m2, z teplnou stratou X, alebo 10Mil. m2 a tep.stratou Y emoticon OK treba skusat a do jednej z nich sa trafim Odpoved je nijak len systemom pokus omyl.
Odpovedať
@jakino zla odpoved. dostudovat. no pome dalej s odpovedami, besedujme.
Odpovedať
Neviem ale vsetci tu vypisujete,ze vo vacsine pripadov kotol do podlahovky zakuri napriklad 4hodiny ako to tu bolo napisane s vyssou teplotou na kotly a potom je zvysnych 20hodin podlaha studena. Ze z hladiska ekonomiky a cyklovania kotla je urcite lepsie ked bude kotol ist dlhsi cast s mensou vystupnou teplotou -tak by to malo byt ale mate to tu niektory pomylene v tom ,ze princip podlahovky je akumulacny -cize podlahovka ak je spravne nadimenzovana -napriklad u starsich sposobov prevedenia-viac cm hrubka betonu poteru-tak sa podlahovka dlhsie nahrievala-dlhsi nabeh ale ked sa ta masa batonu v podlahovke nahriala tak vydrzala do druheho dna tepla a pomaly klesala teplota ,ze nie ako tu pisete ze 4hodiny kotol topi a potom je podlahovka zvysnych 20hodin vraj studena-to moze byt akurat pri slabej podlahovej izolacii alebo malej hrubke podlahoveho poteru . Ina situacia je pri suchej podlahe ale to uz je ina kava. A inak jeden panko ked som s nim diskutoval co je vraj najuspornejsie pri podlahovke ktora je spravne nadimenzovana tak po rokoch laborovania je najlacnejsia prevadzka ked sa podla neho ovlada termostatom a obycajnym casovym rele kedy sa zapne a kedy sa vypne a s ekvitermikou to bolo najdrahsie na prevadzku aj ked bola voda nastavena na kotli na mensiu teplotu ale kotol musel castejsie a dlhsie natapat-to ma z faktur overene co mi vravel ,ze ja to podlozene nemama ale zase nie je dovod mu neverit-setri vlastne prachy :-D Lenze ked dnes kazdy dava do podlahy len 4 az 6cm poter alebo antihydrid tak nabeh je rychlejsi ale potom musi ist castejsie kotol lebo ta akumulacia tam nie je taka masivna a tym padom celkovy princip podlahovky sa straca lebo podlahovka je akumulacny sposob vykurovania-naakumulovania tepelnej energie v podlahe a preto sa potom zbytocne komplikuje regulacia teploty a zbytocne sa predrazuje rozne ekvitermiky a podobne veci hoci sa to da jedoducho ako to povodne bolo myslene . Mozno,ze teraz vela ludi nebude s tym suhlasit ale taka je realita . A opakujem ina situacia je s suchym sposobom vykurovnia podlahovky ako ma napriklad Majko aby sa to nehadzalo do jedneho vreca . :-D
Odpovedať
Profilova fotka
@dodik13 a aky kotol ma ten panko ?
Odpovedať
Mal obycajny plynovy a teraz asi 2 alebo 3 roky ma kondenzacny
Odpovedať
@dodik13 Tak jedna pani povedala . Jeden pánko povedal. Osobne si myslím, že ekvitermika je dobrá vec ak je dobre nastavená a pre ľudí čo sa kotla nechcú ani dotknúť, alebo tomu nerozumejú. Ale som aj toho názoru, že výborne sa dá fungovať aj pomocou klasického termostatu ...ak sa systém nastavý , vyladí , prispôsobí na daný dom, udržuje sa konštantná teplota v dome s malou odchýlkou ...prechodné obdobie pracuje kotol ale 1,5 hodiny ....v zime 3-4 hodiny ... dva krát denne obyčajne , spotrebu plynu mám výborne nízku. Docielil som to , že mám na termostate 7denných režimov . Určil som kotlu kedy sa zapne, on si už len určí kedy sa vypne. Nastavené tak aby kotol bol v noci ticho.
Odpovedať
@leilak1 a ty si teraz dalsi panko co povedal :)
Odpovedať
@gashtaan mysli si čo chceš ... :-D
Odpovedať
@leilak1 vždy to je super keď niekto je spokojný zo svojím nastavením. a je jedno či je to cez termostat, ekvitermiku alebo kombináciou. inak keď si s tou spotrebou spokojný podel sa s detailom. Koľko m3, aky priestor vykuruješ atď..
Odpovedať
Vsetci tu zabudate na jednu vec a to je regulacia kotla ci TC. Ta musi byt na urovni aby sa dalo krasne vsetko doladit. V zivote nenastavim podlahovku na 1000Eurovom K kotli tak efektivne a usporne ako na 2000Eurovom. A to moze byt bars aky typ poteru.
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj nuz uz pri normalnom kotly to je mozne, pri kondenzacnom velmi nepravdepodobne. To ale neznamena, ze sa ekvitermika neda blbo nastavit :)
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?