Podľa čoho vybrať plynový kondenzačný kotol?

Zobraz úvodný príspevok
idem robit kurenie do bungalovu 120 m2. budem mat podlahovku aj radiatory.Plynar mi povedal aby som si kupil plynovy kondenzacny kotol od 12 do 24 kw.ale neviem aky? podla coho este vybrat? rozmyslam medzi buderosom a porotermom.vy ste podla coho kupili ?
Odpovedať
ako čítam posledné komenty, niekto píše, že netreba extra zásobník a naplní aj 20 vani za sebou, resp. naplni aj vanu a pri tom sa druhí sprchuje.... a ostatní spomínajú, že vaňu napustia s jednou 5 minutovou prestavkou, tak ako to je??? ako som spomínal, prikláňam sa ku kotlu vitodens 200-W so 45 L zásobníkom (bez externeho) buď 1.9 - 19KW alebo 2.6-26KW s vitotronic 200 (modernejšie ovládanie...) nie som si uplne isty ktorý zobrať, či ten 1.9-19KW alebo 2.6-26KW. a či naozaj bez zásobníka... som naklonený, že bez externého zásobníka a že nebudem pociťovať diskomfort.... Predpokladany pocet ludi v dome 4 (zatiaľ 3), dom je nizkoenergeticky dvojposchodovy drevodom: spodok 65m - podlahove plus rebriky, vrch 57m - radiatory plus rebriky, tepelne.straty cca 5-6 kw. Plus rekuperacia.
Odpovedať
Profilova fotka
Všichni zapomínají, že se zanášejí teplosměnné plochy a 100% výkon lze udržet jen pár let. Své o tom vědí třeba zde http://forum.tzb-info.cz/132252-jaky-... Prostě si koupili Trabanta a chtějí ho uštvat na dálnici. A on, mizera, nestíhá ani jako nový. Platí obecně, i pro mně. Koupil jsem bojler s výkonem 24 kW. Dnes, po 11 letech, má 9 kW a těsně stačí. Obdobně kotel si dovolím využít na 30 - 50% především proto, že musí kondenzovat. Jinak se prodraží na údržbě i účinnosti. Cyklování je tak trochu strašák. Zde https://forum.tzb-info.cz/133115-vybe... vychází životnost kotle 129 let (z pohledu cyklování). Na svých stránkách píšu, jak zajistit životnost alespoň 15 let a to cyklování správně nastavit. Paradoxně správné cyklování pomáhá kondenzaci. Především je dobré vyhnout se značkám pověstných svými implementovanými kurvítky. Přečíst třeba https://forum.tzb-info.cz/119642-ioni...
Odpovedať
Profilova fotka
@miroslav33 -aku mas tepelnu stratu, ake kurenie mas (radiatory, podlahovka,mix), dom/byt, kolko okruhov/cerpadlovych skupin, aku chces regulaciu. To je skor na diskusiu s projektantom a nie na int.forum :). Skratka bud svojmu projektantovi/kurenarovi veris alebo nie a potom je lepsie si najst ineho.
Odpovedať
Profilova fotka
@mgx Topenář nenabízí to, co je kvalitní pro zákazníka. Nabízí z čeho má největší rabat :-)
Odpovedať
@josef_vavra kúrenar ponúka to s čím má potom co najmenej starosti , telefonátov a reklamácii....možno Vy ste taký -za peniaze aj v Prahe dom .... Iba začiatočník sa ulakomi na prvotný rabat..
Odpovedať
ja mam Baxi nuvola platinum HT (spodny vykon vie ist na 2kW) ked som ho orezal na 10kW vykon tak ten 45l zasobnik mal trochu problem dohrievat ked niekto v domacnosti pusti teplu vodu, (vanu nemam), ale nic tragicke to nebolo, ked je to nastavene na 20kW tak to uplne v pohode dostacujuce pre RD, nechcelo sa mi hladat zatial na kolko to optimalne orezat ale tych 20kW to zvlada z prehladom, nemusim mat ostaru v podobe velkeho zasobnika ani ziadnu kotolnu, je to all - in - one, isiel by som do toho znovu
Odpovedať
@davidzahorie Netreba ten výber kotla podľa mňa až tak detailne prežívať. Rozdiel medzi 111 tkou a 200 kou je cca 500 Eur ... Spodný výkon má samozrejme 200 ka nižší, ale nie je to nič, za čo by som si priplácal ... Životnosť kotla ti to nepredĺži ... Komunikacia s telefonom a nejaké "šetriace" režimy sú absolútne nepotrebný bullshit ... Kotol môžeš ovládať na diaľku hoc akým termostatom, ale tiež netuším, na čo by som to robil ... V máji to bude presne rok čo bývame, sledujem si spotrebu plynu a keď sa pozerám na tú smiešnu spotrebu A1 tkového domu, tak naozaj netuším, čo by tie nejaký šetriaci režim priniesol ... 1 Euro mesačne ? Aj to som asi prehnal ... Tým chcem len povedať, že vo finále, aj keď budeš môcť kotol ovládať mobilom, to robiť pri teplovodnej podlahovke nebudeš ... Lebo je ovela komfortnejšie, to len nechať zapnuté a mať v dome stále tak teplo, ako potrebuješ ... A nejakým šetriacim režimom neušetríš ten cenový rozdiel ani za 20 rokov ... Ale tak najdôležitejšie je, aby si bol spokojný ... A ako som písal, s vodou problém nemáme ... Mal som, keď som postupne znižoval výkon a stupne ohrevu TUV, tam už trocha problém mal, tak som to späť všetko zvýšil a už to neriešim ...
Odpovedať
ďakujem za reakcie ;) Takže hovoríte,že bez externého zásobníka nebudem mať problémy, iba ak by som sa s tým začal hrať ako vy a orezával by som výkon :) ale keď pôjde na tých 20KW je to bez problémov a stíha dohrievať aj keby sa človek hodinu mal sprchovať (iba príklad...) čiže nepocítim, že nie je teplá voda a nemusím sa obávať, že dojde... dobre tomu rozumiem? a ten spodný výkon slúži na čo presne? šetrné dohrievanie v prechodnom období?, preto je dobré keď je čím nižší, tým menej plynu spáli ?? keď nastavíte na 20 KW ten kotol, tak ide non stop na tzch 20 KW (s prestavkou ked je vsetko zohriate...), nevyužíva ten svoj potenciál spodného výkonu? díky za ozrejmenie nejdem do predajne, nakoľko predajcom veľmi neverím, a pretože mám v cene domu ten kotol, len mám povedať staviteľovi, ktorý :) preto si môžem teoreticky vybrať tú 200 W namiesto 111 W.
Odpovedať
@josef_vavra niečo nesedí, fyzika tak nefunguje ako si popísal, bojler má vždy do vody rovnaký výkon pokiaľ špirála ide,na novej i na starej, kam by sa stratila energia z uzavretej nádoby?ak vznikne kameň na špirále , či na vložke s obalom, trvá len dlhší čas pokiaľ začne ohrievať vodu , kameň je ako akumulácia , po vypnutí sa ochladzuje do vody, externý zásobník sa oplatil pri starom plynovom kotli ide stále ne rovnaký výkon, tak isto ako bojler, pri kondenzačnom sa zvyšuje účinnosť pri nižšej teplote, do komína nejdú horúce spaliny, ale časť odpadového tepla sa použije na ohrev, preto je výhodnejší na podlahovku ako na radiátor
Odpovedať
@davidzahorie Ako som písal vyššie, ja ten problém určite nepociťujem a aj keď užívame vodu obaja naraz ... Musíš si uvedomiť, že v extrémnych prípadoch, ktoré popisuješ, by rozdiel medzi kotlom s integrovaným zásobníkom 46 litrov a kotlom s externým zásobníkom 120 litrov bol minimálny. Moja fixná vrchná sprchová hlavica má prietok cca 14 litrov / min ... Tj zásobník teplej vody, ak by kotol nedohrieval miniem za niečo málo cez 3 minúty ... Ak by som mal zásobník 120 l, vydrží mi voda niečo viac ako 9,5 minúty ... Čiže čisto teoreticky, ak by si sa sprchoval 1 hodinu v teplej vode, oba kotle majú svoju "rezervu" teplej vody dávno vyčerpanú, tj rozdiel v objeme zásobníka sa stratí ... Spodný výkon kotla sa nerieši v kontexte s ohrevom TUV, ale samotným vykurovaním domu ... Všeobecne je "ideálne" ak je spodný výkon čo najnižší ... Avšak stále v kontexte hodnoty za peniaze ... Nerieši však žiadnu úsporu plynu, rieši len cyklovanie kotla ... Nepoznám parametre tvojej budovy, ale zjednodušený príklad aby si to pochopil ... Spodný výkon kotla 2 KW. Termostat zopne kotol pri 21 stupňoch a bude vykurovať spodným výkonom na 23 stupňov dajme tomu 6 hodín ... Po dosiahnutí teploty termostat kotol vypne ... Následne bude trvať 6 hodín, kým sa dom ochladí na 21 stupňov, kedy termostat opäť zopne a zase vykuruje 6 hodín ... A takto sa to opakuje. Ak je spodný výkon kotla 4 KW, a termostat máš nastavený rovnako, tak pri 21 stupňoch termostat rovnako zopne kotol, avšak keďže jeho najnižší výkon je 2 násobný, ohreje dom na 23 stupnov nie za 6 ale za 3 hodiny ... Následne ho termostat vypne. Dom sa ale ochladzuje rovnako rýchlo, takže za 6 hodín, keď teplota klesne na 21 stupňov ho znova zapne a znova si fičí 3 hodiny ... A takto dokola. Rozdiel je v takto jednoduchom prípade jasný ... V 2 Kw spodnom výkone ti kotol "zopne" 2x denne a pôjde 12 hodín.. Pri 4 Kw spodnom výkone zopne 3x denne a pôjde 9 hodín ... Spotreba sa tým nešetrí ... Platia zákony fyziky ... Proste tomu domu musíš teplo dodať a je jedno, či mu ho dodáš za 3 alebo 6 hodín. Ochladzovať sa bude rovnako ... Ak je spodný výkon 4 KW kotla dvojnásobný, tak samozrejme zje aj viacej plynu. Na druhej strane bude pôjde o polovicu času menej, ako ten 2 KW na dodanie rovnakého množstva tepla ... Takže si na tom istom ... Problém to býval hlavne keď niekto zateplil starý barák, zateplil strechu, hodil plastové okná a nechal si tam starý kotol ktorý mal najmenší výkon napríklad 14 Kw a ten cykloval ako bláznivý ... Vodu ti môže zohrievať na plný výkon, kúriť môže na ten najslabší ...
Odpovedať
@lubk0 clovece, to na aku teplotu mas ohriatu vodu v zasobniku, ze pocitas ako pocitas? Treba si nastavit vyssiu teplotu, potom ked si ju pri sprchovani budes miesat so studenou, teplej vody zo zasobnika bude viac...
Odpovedať
@gashtaan To som napísal ako extrém :) Nechcelo sa mi to zložitejšie vysvetľovať ... Práve s tým nastavením teploty som experimentoval ... Pôvodná bola na 50 stupňov. Pri experimente som skončil na 40 tke ... Pre mňa na sprchovanie v pohode stačilo ... Pre ženu do vane už nie ... Takže sme späť na 50 stupnoch a bez problémov.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@lubk0 ďakujem veľmi pekne, vážim si tvoje odpovede ;) kupujem bez zásobníka ;) a ešte mi nedá, projektant trocha pozabudol na dymovod, tak sme si dali dymovod do spálne (druhé poschodoie), asi meter od mojej hlavy :) inde by iba zavadzal. okastlíkujeme ho sadrokartonom, ja len pevne verím, že nebude to veľký hluk, mierny šum mi nebude vadiť, aspoň nebude "hrobové" ticho. Ako by ste zhodnotili vy hluk v dymovode, máte niekto poschodový dom? tak ešte môžem kalkulovať aj s týmto, že keby to malo robiť väčší hluk, radšej by som zobral ten, ktorý vyhreje dom rýchlejšie a pri zaspávaní by bol práve vypnutý... aj keď to sa mi zdá veľká hluposť s týmto kalkulovať... ale tak riešim všetko pred rozhodnutím.
Odpovedať
@davidzahorie Ano, to už je veľká hlúposť. Dymovod som ešte nepočúval :D :D Dymovod mi ide rovno nad kotolom hore ... Takže toto ti asi neporadím. Ale keď som bol tento rok v zime na streche a kotol kúril, počuť nebolo absolútne nič ... Takže si nemyslím, že budeš niečo počuť ...
Odpovedať
@lubk0 :) ďakujem
Odpovedať
@lubk0 len dve poznámky kotle by mali mať obmedzenie výkonu osobitne na ohrev teplej vody a osobitne na vykurovanie. Aspoň ja tak mám, takže obmedzenie výkonu na vykurovanie by nemalo ovplyvnovat ohrev teplej vody a cyklovanie kotla, v tvojom popise chýba jedna vec a to že pri vysokom spodnom výkone ohreje vodu rýchlejšie ako stíha odoberať teplo vykurovacie teleso a vypne sa aj keď priestor nieje vykúrený na požadovanú teplotu. A takto môže cyklovať každých 10 min. A to už je rozdiel nie 2 alebo 3 krat denne.
Odpovedať
@tino2 Ano, ak je spodný výkon veľmi vysoký ... Toto však nie je ten prípad, nakoľko sa baví medzi 2 konkrétnymi modelmi v A1 tkovom dome ... A sám som písal na spodu príspevku "Vodu ti môže zohrievať na plný výkon, kúriť môže na ten najslabší ..." Takže áno, súhlasím
Odpovedať
Profilova fotka
@lubk0 - moj komment (prosim nebrat konfrontacne :)). #Spodný výkon kotla 2 KW. Termostat zopne kotol pri 21 stupňoch a bude vykurovať spodným výkonom na #23 stupňov dajme tomu 6 hodín ... Po dosiahnutí teploty termostat kotol vypne ... Následne bude trvať 6 #hodín, kým sa dom ochladí na 21 stupňov, kedy termostat opäť zopne a zase vykuruje 6 hodín ... A takto sa t#o opakuje. Zial takto to nefunguje. Kotlova automatika vacsinou ide podla PID regulatora, takze na zaciatku to pali plnym vykonom (100%) a az pri poklese deltaT pod prahovu hodnotu zmoduluje. CIelom je, aby kotol isiel co najkratsie, takze aj kotol s 2kw spodnym vykonom pojde ako 4kw kotol. Len na konci prejde do rezimu pokryvajuci len aktualne tepelne straty. Alebo aj nie, zavisi od ekvitermickej krivky a nastavenia parametrov. Cim viac parametrov regulacia umozni nastavit, tym lepsie pre teba. #Spotreba sa tým nešetrí ... Platia zákony fyziky ... Proste tomu domu musíš teplo dodať a je jedno, či mu ho #dodáš za 3 alebo 6 hodín. Ochladzovať sa bude rovnako ... Ak je spodný výkon 4 KW kotla dvojnásobný, #tak samozrejme zje aj viacej plynu. Na druhej strane bude pôjde o polovicu času menej, ako ten 2 KW na #dodanie rovnakého množstva tepla ... Takže si na tom istom Zial, takto to nefunguje. Kazdy kotol ma pasmo optimalneho vykonu, v ramci ktoreho ma ekonomicku spotrebu (pomer m3 plynu/teplo kJ je optimalny), vsade inde to uz tak nie je. Tvar je vacsinou gaussova krivka (gaussovo rozdelenie), podobne ako pri spalovacom motore auta. Je rozdiel v spotrebe, ci ides hop-skok po meste (rozumej zapinanie kotla kazdych 5 minut, lebo musis robit prefuk kotla atd...) vs optimalna spotreba pri 90km/h po okreske (rozumej spotreba kotla na 30% vykonu niekde v kondenzacnom rezime) vs 100% vykonu (rozumej dialnica 150km/h). Ano, fyzika plati, ale nemozes zanedbat vplyv vykonu na spotrebu+dalsie veci (regulacny prekmit, straty tepla v zavislosti od rozdielu vnutorna/vonkajsia teplota). Z jednoduchej linearnej rovnice dostavas potom rovnicu diferencialnu a to zacina byt zabava :) Zopar dalsich mytov, ktore sa tu vkuse opakuju.... http://cleaverbrooks.com/reference-ce...
Odpovedať
@mgx Na svojom kotli mám odsledované, že pri štarte na plný výkon nejde, takže sa asi niekde stala chyba :) Účinnosť pri rôznych výkonoch sa v prospektoch a parametroch kotla nenachádza, ak mi ju ukážeš, budem rád. Je tam len jedno, všeobecné číslo účinnosti, pri 111 tke 98 percent. V akých rozmedziach sa mení účinnosť ? +- koľko percent ? ... Pri autách, tento údaj bežne nájdeš a uvádza sa ... Priama otázka, akú úsporu to podľa teba spraví, pri 100 - 120 metrovom A1 tkovom dome ?
Odpovedať
@mgx zial, ani moj kotol nejde pri starte na 100% http://www.modrastrecha.sk/blog/gasht...
Odpovedať
Profilova fotka
@lubk0 - zjavne ti ho nastavoval niekto, kto sa rozumie svojmu remeslu :). Pripadne mas obmedzeny maximalny vykon alebo ine parametre, tazko odhadnut. Tak ci onak, mas to dobre. - ucinnost - obcas najdes v technickych podkladoch - pre projektantov. Na webe to nie je, musis si to explicitne vyziadat resp. podpisat dohotu s vyrobcom (non-disclosure agreement). Zial su aj taki fanatici. -ucinnost - http://www.ebs.nyc/blog/2016/6/19/und... Anglicania robili nejake testy (hlavne ich znacky, skus pohladat na webe). Priama odpoved: minimalnu, co usetris na plyne pretocis na cerpadle. Povedal by som, ze max do 5% (aj to som optimista)
Odpovedať
@mgx Spúšťal mi to výrobcom odporúčaná firma ... Tak neviem, či je možnosť povolať niekoho, kto sa viac rozumie svojmu remeslu :) Takže pokiaľ sa bežný smrtelník nevie dostať k týmto parametrom, nevie to ani "kúrenár" a rozdiel vo výkone je tak max do 5 percent, oplatí sa s týmto "zapodievať" ?
Odpovedať
@mgx ďakujem veľmi pekne, len si ma utvrdil, že si vyberám dobre. akurát ešte som ešte som rozmýšlal medzi dvoma typmi. vitodens s vykonom 1.9KW- 19 KW vs 2.6KW - 26 KW... ale pre istotu by som chcel zobrať s tým vyšším výkonom, keďže spodný je vyšší iba o 0,7KW... uvidím čo mi povie staviteľ na cenu, žiadam aj ten Vitotronic 200 (nie iba Vitotronic 100) kvôli jednoduchosti v ovládaní... dnes sa pravdepodobne bude objednávať...
Odpovedať
Profilova fotka
@davidzahorie - zavisi od tepelnej straty domu
Odpovedať
@mgx v projekte mám hodnotu : 5378 W 1NP 62 m 2NP 56 m dole podlahoveho kurenie + 2 rebríky hore radiatory + 1 rebrik
Odpovedať
Profilova fotka
Preco radiatory?
Odpovedať
@davidzahorie radiatory musíš predimenzovať, aby dokázali vykúriť pri nižšej teplote vody, ináč sa nevyužije kondenzačný režim kotla, zníži sa účinnosť spotrebuješ viac plynu
Odpovedať
@mgx pre pocit rýchlejšieho tepla v spálniach, ak ti je resp. žene zima, radiator ti dá rychlejsie teplo ako podlahovka... viem, že teraz modernejšie a praktickejšie dávať všade podlahovku, asi sme stará škola a táto varianta nám bola bližšia. ;)
Odpovedať
@davidzahorie len do tých radiátorov treba teplejšiu vodu ako do podlahovky.. takže tam treba nejaký zmiešavač, alebo radiátory dajme tomu do izby 220 cm.. ten kotol nebude až tak efektívny... a podlahou vyhrievaš väčšiu plochu.... a po tretie.. keď bude dom zateplený tak pravdepodobne s tým kondenzačným kotlom budete kúriť na jednu teplotu celý deň.... teraz krajšie ukáže izba ak tam nie sú žiadne radiátory...
Odpovedať
@mattyrv už je neskoro :) ale ďakujem za rady. vodár to vymyslel tak, aby tam isla vyssia teplota, to nebude problem. a mas pravdu ze je to praktickejsie, nezmensuju a nespatia priestor... . vela ludi si v dnesnej dobe dáva iba podlahové, urcite to nie je zle riesenie.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?