Zdravym strechaci ,vie mi prosim niekto objasnit problematiku ,teda pocet startov tepelneho cerpadla.Mam vzduchove tep.cerpadlo a neviem kolko by malo mat optimalne pocet startov .Myslim si ze v mojom pripade ma strasne vela ,ted neviem preto by som to rad s niekym prekonzultoval s niekym kto stymto problemom ma skusenosti .Dakujem za prispevky..
@jozomrkvicka
precital som si len tvoj prispevok...., a ked som dobre pochopil, ty sedis pri kompresore s ceruzkou, papierom a robis si ciarky kolko krat zapne, vypne kompresor.?
mozem sa spytat, preco to robis.? alebo na co ti to treba vediet.?
mas nejake hranice, tuzby kolko krat ma kompresor zapnut a vypnut v urcitom case.?
a ked sa tieto hranice prekrocia, tak potom co..., dostane niekto osypky...???
my mame v jednom byte vyse 25 rokov klimu, ktorou sa v prechodnom obdobi aj prikuruje. nikdy jej nic nebolo a neviem si predstavit dat si stolicku a pocitat ako zapina a vypina kompresor... nemal som chut sediet na tej stolicke, ani ked krtko nam bombardoval zahradu...
@jozomrkvicka uprav si teplotnu krivku presnejsie povedane splosti ju lebo pri tej teplote co je vonku tvoja altherma kuri na vysoku teplotu a teda prudko zohreje vodu v kureni a vypne.... cykluje...
@mimms sedim vnutri v teple a sledujem ovladaci panel, kde si zapisujem data. Robim to preto, aby som usetril peniaze za servis. Chcel by som kompresor menit az za 15 rokov, nie za 6. A prave pocet startov sa spomina ako dolezity parameter, co ma vplyv na zivotnost kompresora (a predpokladam, ze aj inych komponentov). Cize ziadne vznesene ciele za tym nehladaj, ide iba o LOVE.
@sappa co som vypozoroval, tak moj problem nebude v krivke. Mal som ju dostatocne plochu, pri ext. teplote 10st. (25 vystup), a pri -20st. (31 vystup). Teraz je na skusku dvihnuta o +4st a robi mi to to iste.
Problem vnimam tak, ze dom dobre akumuluje, a teda by mu prospelo, aby sa kompresor nespustal tak casto. Otazka ale je ako to docielit?
Pripajam foto ako to cca vyzera ak zapnem kurenie potom, co bolo celu noc vypnute. Par hodin bezi OK, ale ked sa dom dostatocne naakumuluje, tak ho zacne cyklit, a nechapem preco to nie je spravene tak, ze by opat kompresor zapinalo az pri dosiahnuti nejakeho rozdielu teplot. Cize potreboval by som to iste ako delta T, ale na zopnutie kompresora. Idealnu prevadzku by som docielil, keby som kazdu "hodinu" manualne vypinal kurenie = dom by vychladol. Pripadne asi by to fungovalo aj pri sucasnych nastaveniach, keby som vsade nechal otvorene okna 🙂
A mam pocit, ze takto hlupo sa sprava bez ohladu na to, ci poziadavka je 25, 30, alebo 35. Myslim, ze ak pridu mrazy, tak mi taketo vyrazne cyklovanie prestane.
Vybrali sme si TČ Daikin Althera 3 8kw vzduch-voda , taktiež som počul o "častých štartoch kompresora" a navrhol som dať akumulačku cca 50l ,jeden predajca povedal,ze ak chceme ze ju dá, druhý zase,že to je prežitok a u tohoto modelu to netreba,že ten kompresor je na to stavaný. Neviem čo si mám myslieť...
Som iba laik no snazim sa ist na to logicky. Co je zle na klasickom termostate, na ktorom sa nastavi urcita teplota napr. 23° s hysterezou ±0.25 °C a ked teplota klesne pod 22.75°C tak zacne kurit a kuri az dokedy teplota nestupne na 23.25°C. Myslim ze ten rozdiel teploty je uplne zanedbatelny, a vsetky problemy s cyklovanim su vyriesene.
@jozik123 na on /off nie je nic zle pokial mas radiatory s rychlym nabehom, efekt podlahovky iny. Ekvitermika zabrani vykyvom teplot, setri kompresor a spotrebu.
@jozomrkvicka My sme dali pre teplovodny krb akumulacku 500l. Vsetko je prepojene no s TC to funguje vyborne. Najprv TC vyrovna podla teplotnej krivky teplotu na spiatocke, a potom dotlaci trochu tepla aj do AN. Tak o 4 st viac ako v podlahovke.
My mame pre 2x120m2 , A0 ratanu potrebu tepla 5,8kw pri -13 st. a dnu 20st. TC ma nominal 10kw (rezerva vykonu, TUV, hladky tichy chod kompresora, nizke otacky kompresora )
Po case som v servisnych nastaveniach obmedzil max.vykon kompresora z 10 na 5,5kw a staci.
Dalej som obmedzil maximalnu teplotu topnej vody v podlahovke na 31 st.
Efekt je v tom ze tepelko ma dlhy tah ktory strieda len s defrostom (defrost je bez vypnutia kompresoru), po nom dalej kuri. Vysoke COP bezne od 5 do 6 ( vzduchac), nizky pocet startov, low otacky kompresora (50Hz) a vetraka ( 55%) , nizka hlucnost. Mala spotreba.
Vsade kurime na 25 od 5-22 , ostatok 24st., spotreba na kureni od 10-13kwh, tepelne jednotky od 50kwh do 77kwh na den. Teploty von od +2/+3 den a -1 noc.
Uvidime ako bude so zivotnostou, ale divil by som sa ak by na trh este ten typ kompika na vymenu.
@jozomrkvicka to co popisujes nedava vyznam podla mna pocujes spinanie obehoveho cerpadla podlahovky...
Kedze kompresor je vonku musel by si byt prinom aby si ho pocul a nie pri vnutornej jednotke ...
@jozomrkvicka ja som sa rozpraval s jednym technikom, ktory roky servisuje TC Daikin a Panasonic. Hovoril, ze vyrobcovia ich robia tak, aby zniesli cca 100 000 stop-startov.
Keby sa delta nastavila na vacsi rozdiel, nepomohlo by to? Ale bolo by to na ukor komfortu.
Ma máme altherma 2/11kw a nastavil som to nasledovne. Pôvodné nastavenie bolo podľa výstupnej teploty a robilo to aj 2000 štartov mesačne. Teraz som to nastavil na ekvitermika+izbový termostat+modulácia, izbová teplota nastavená 23,5°, hysteréza 1°, prekročenie teploty na výstupe o 4° a minimálna teplota do podlahy 28°. Krivka myslím, že je dosť plocha a ani v najväčších mrazoch som nepozoroval vyššiu vodu do podlahy ako 33°. Zaujímave je, že pri týchto nastaveniach už veľmi veľa krát som odpozoroval pri rozmrazovani nezapočítalo štart. Mesačne máme cca 170 startov aj s TPV ktorú dohrieva aj 4x do dna. Tiež je veľa diskusii o tom, že 8kw jednotky majú softwarovo nastavene rozmrazovanie každých 30min čo tiež prispieva k množstvu štartov
@janopopovec no ked tu tak pocuvam ako vsetci bedakaju ze im cykluje TC, ze im to zopina na 10 minut, potom polhodku stoji a potom zase 10-15 min bezi, ziadna slava. Pri terajsich teplotach mi za noc klecne teplota v dome ani nie o 0.5°C. Takze tepelko mi kontinualne bezi cez den, ked ma najvacsiu efektivitu, za 4-5 hodin nahreje podlahovku a do dalsieho dna je pokoj. Myslim ze rozdiel medzi 22.5° a 23.5° skoro ani nepostrehnete. V tom si myslim ze je vyhodna podlahovka v mase betonu, ze aj ked vypne kurenie dokaze este dlho salat teplo. Praveze si myslim ze tymto sa setri spotreba a kompresor.
@jaros mozes prosim poslat ekvi krivku, pripadne aj ostatni? inak tie cerpadla si rataju tie starty kadejako. Ja sa priznam, ze to poslednu dobu az ani neriesim a nech si to pusta ako chce, pretoze som nedokazal to znizit a uz ma to nebavilo. Moj Daikin Altherma 6kw odmrazuje skoro kazdych 15 minut, berie tam do uvahy asi len vonkajsiu teplotu. Porovnavat pocet startov ma zmysel asi len pri rovnakom vyrobcovi, pretoze iny vyrobca moze ten pocet ratat uplne inak. Ale kedze citam diskusiu, tak asi sa budem musiet pustit do riesenia znizenia toho poctu. Ideme do 4. zimy teraz, doteraz islo Daikin u nas cca 4000 hodin a startov kompresora tam ma cca 16500. Hrejeme 2x do dna TUV + 3 izbove termostaty + podlahovka cca 110 m2 v betonovom potere.
@jozik123 Presne tak ako pises. Este dodam ze vo vacsich alebo clenitejsich domoch je snaha o zonaciu kurenia alebo dennu/nocnu tt co aj chapem. Moznost obmedzenim tt alebo jednoduchym klikom vypnut vetvu, popripade vyuzit slnecny prikon... Ekvitermika staci, a pre dobry efekt je najlepsia jedna teplota na 24 hod. Denna po nocnej spusti akumulaciu do podlahovky, v uvode zvysi teplotu topnej vody a COP sa zhorsuje, pri domoch do 120m2 nema vyznam.
Svoje TC mam odsledovane do bodky, viem presne ako sa sprava.
Aj ja mam stale dennu a nocnu, zatial co po dokureni na dennu tt pyta uz len cca 29 st vodu v uvode denben tt vsak aj 33 st. COP je v zaciatkoch mierne horsie. Kedze mam vykonnejsi zdroj na tepelne straty nevadi. Manualne som preto obmedzil hornu teplotu topnej vody a horny vykon kompresora, preto bezi dlho a na nizkych otackach, nie je dovod zdvihnut tt za 1 hod. 😉
@budix podla mna to treba sit konkretne na dany dom. Ja az teraz zistujem kolko je tam vela premennych a ako moze nieco niekde fungovat a inde nie. Urcite odporucam nejakeho cloveka so skusenostami, ktory to zhodnoti komplexne pre vasu stavbu.
@janopopovec viem si predstavit, ze by akumulacka pomohla, ale co sledujem, tak ak je dom nahriaty, tak spiatocka klesa cca o 0,1°C kazdych 5min. Ty tusim nemas Daikin, co pri tvojom cerpadle rozhoduje o vypnuti, resp. zopnuti kompresora?
@sappa ja to odcitavam z displeja, kde mi konkretne pise, ze ci je kompresor vypnuty, alebo zapnuty. A overoval som to aj fyzicky, z technickej mame okienko.
@tao_tao ano, toto iste som pocul aj ja. Ale ak si spravim rychlu matiku, tak 7 startov za hodinu * 24hod * 30dni * 4 vykurovacie mesiace = cca 20tis. startov rocne. A do toho neratam ohrev vody mimo vykurovacej sezony. A samozrejme, ze toto je cislo z brucha, nie je to take zle u mna, teraz uz vobec nie, ale pozoroval som, ze mi cyklovalo cerpadlo a vedel som aj tych 7 startov naratat za hodinu. A pri takom vysokom cisle vychadza zivotnost 5 rokov. Urcite kazdy chce, aby problemy prisli az po 10-15 rokoch 🙂
Popisem este moje skusenosti so spravanim Daikin Altherma 3 po sledovani spravania (riadene ekvitermikou podla ext. teploty).
- kompresor zopina ak vzorkovanie (cirkulacia pomocou cerpadla) zachyti pokles vystupu (resp. mozno spiatocky) o cca 0,7 - 1,2°C oproti pozadovanej teplote /// cize zopnutie ak teplota vody klesne na cca 25 pri poziadavke 26 ///
- kompresor vypina pri dosiahnuti delta T (rozdiel medzi vystupom a spiatockou). /// Toto ale u mna nie je take jednoznacne, lebo ak je poziadavka napr. 26, tak vystup sa mi casto pohybuje okolo 28 a spiatocku drzi na 25,5 .. pri nastaveni delta T = 3°C///
- odmrazovanie som zachytil pocas par hodin pozorovania iba raz, vtedy sa vsetko otoci na hlavu, spiatocka je na chvilu vyssia ako vystup, a deju sa divne veci 🙂 pozorovanie prebiehalo v teplotach 2 - 6°C.
- ohrev TUV 230L zasobnik na 45°C (z 38°C) trva cca 30min pri podmienkach 2 - 6°C. Cerpadlo nepotrebuje pouzit spiralu.
Na zaklade vyssie uvedeneho som pozoroval tieto scenare:
• 1. dlhy chod kompresora (niekolko hodin) - to sa prakticky u mna deje iba ked je vychladnuta podlaha (napr. den vypnute kurenie), alebo ak vyrazne zvysim pozadovanu hodnotu (napr. z 26 na 32). Zrejme si treba pockat na celodenne mrazy, kedy narastu straty budovy.
• 2. obcasne starty kompresora (na 5 - 15min, potom pauza 5-30min) - tu je problem ak to je v rezime, ze pauzy medzi startami kompresora su 5min a beh tiez cca tolko (cyklovanie). 6x start za hodinu je uz vela. Aj technik mi povedal, ze 2-3x do hodiny je to este v norme v prechodnom obdobi.
Tu by som chcel upriamit na podla mna HLAVNY problem. Zoberme si, ze mam nastavenu pozadovanu teplotu na 26°C (skoro minimum), kompresor sa zapne, lebo zachyti teplotu na spiatocke mensiu ako 25°C, tym padom zacina ohrievat vystup na cca 28°C, ale zaroven delta T (3°C) riadi vypnutie, lebo v podstate v tejto situacii je bod zopnutia, aj vypnutia prakticky ROVNAKY.
• 3. bez kompresora (niekolko hodin) - ak su velmi male straty pri vzorkovani, alebo sa zmeni pozadovana teplota na nizsiu, slnecne zisky, atd., tak kompresor nezopne aj par hodin
Zaver: Ako idealne v nasom pripade sa mi javi striedat scenar1 a scenar3, ale za predpokladu, ze to nebude sposobovat velke vykyvy vnutornej teploty. A tu uz je dolezite ako sa dokaze kazdy dom s tymto vysporiadat. My mame poter a drevenu podlahu, takze mame aj akumulaciu, ale aj slabsi prestup tepla cez finalnu vrstvu. Preto nejako nezaznamenavam, ci je v podlahe 25, alebo 28 a vnimam az vyslednu teplotu po par hodinach. Skusam teraz variantu, ze tri krat do dna cez planovanie prikurim o +3°C oproti ekvitermike a necham nech z toho dom zije par hodin.
@jozomrkvicka skus to nastaviť na ekvitermiku+izbovy termostat+modulaciu ako sa to bude správať,deltu T nastav na 5°. Ide o to, že kúrenie cez iba ekvitermiku sa tažko ladí na tepelné straty. Keď bude mať pätnú väzbu aj na izbový termostat tak tým, že sa izbová teplota pri podlahovke dohrieva pomaličky jemu dlho trvá dohrev a nemá dôvod vypnúť. Tiež izbový termostat ovplyvňuje vetranie. Tým pádom termostat zaznamená pokles a zas nemá dôvod sa vypnúť. Modulácia zas lepšie prispôsobuje výkon kompresora a drží ho čo najdlhšie zopnutý
@jaros87 nemam nainstalovany izbovy (hlavny) termostat prepojeny s cerpadlom. Je ale spravena priprava ale kabel zaomietany. "Problem" je, ze mame termostaty v jednotlivych izbach, ktore si reguluju teplotu zatvaranim, resp. otvaranim jednotlivych zon. Tym padom by asi nastavali pripady, ze hlavny termostat by nemal dovod vypinat cerpadlo, lebo by pred tym zareagovali termostaty v zonach, ktore by to vyregulovali. A predpokladam, ze by kompresor tiez vypinalo aj podla delty T?
Co sa tyka komfortu, tak teplotnu pohodu sme vedeli dosiahnut aj bez zonovych termostatov, aj teraz s nimi (hlavice mame nainstalovane tyzden), cize krivku si myslim, ze mam +/- dobre nastavenu. Ja sa snazim len nastavit cerpadlo, aby zilo co najdlhsie 🙂
Teraz pri -7°C konecne cerpadlo ide dlhsie vkuse s poziadavkou na vystup 29°C (realne displej ukazuje 30°C vystup a 27°C spiatocku), tak si myslim ze prave ta delta T = 3°C tomu pomaha, ze ho nevypne a s nejakym nizsim vykonom su vyrovnane tepelne straty.
Do modulacie som este nesahal, tak musim pozistovat co to vlastne robi. Aka tam je pointa prosim ta?
@rusty727 ako to funguje? Nastavim poziadavku, ze pod izbovych 23°C nech kuri, nad 23°C nech vypne kurenie? Co ak tuto poziadavku vyreguluju aj zonove termostaty, a tym padom sa teplota vzdy bude pohybovat napr. medzi 22 - 23°C. Vtedy sa nikdy nevypne a bude tocit vodu v okruhu, napr. na vystupe 26°C a na spiatocke tiez 26°C? Podla mna vtedy zauraduje delta T a tak ci tak vypne kurenie nezavisle od hlavneho termostatu. Myslim si, ze ja riesim problem, ze minimalny vykon cerpadla je vyssi ako straty domu pri urcitych ext. teplotach (0+ °C).
@jozomrkvicka ked nastavis 23 a termostat ma hystereziu 0,5 stupna tak bude kurit do 23,5 a vypne, zonovy termostat nedavaj na okruh v miestnosti kde je hlavny termostat, ked padne teplota na 22,5 tč zapne..
@jozomrkvicka termostaty v izbách sa s TČ moc nemusia. Keď sú okruhy zatvorené tak TČ má menšie množstvo vody na ohrev a začína cyklovať lebo už nevie znížiť výkon. Čím viac okruhov zatvorených, tým horšie.
Tiež tam je podmienka, že nemôžu byť inštalované na každej vetve.
Prečo je delta T na 3° a nie 5°?
Modulácia si vie lepšie prispôsobiť výkon kompresora a snaží sa zachovať čo najdlhší chod na jedno zopnutie. Tiež by malo byť čerpadlo tichšie.
Ja ako tie Daikiny sledujem tak mi už z toho hrabe. Náš sledujem dlho a vôbec nepočita štarty na odmrazovanie, rozmrazuje si ako chce. Niekedy je ako cencul a niekedy rozmrazi po 45min takmer čistý.
Prišiel už niekto na princíp odmrazovania Daikinov? Teraz som sledoval našu althermu 11kw celý týžden pri teplotách -6° až -14° a na jedno zopnutie nešla dlhšie ako 40-60min, pritom námraza na výparniku minimálna. Nechápem prečo najprv nahrieva vodu napr. 40min a potom ju 10min ochladzuje odmrazením aj keď nemá čo odmraziť.
Tiež nechápem prečo pri súčasnom nastavení nepočíta štarty na odmrazenie a pri defaultnom nastavení ich počíta
@jaros87 riesis co ta nema trapit. Ked je raz namrznuty a druhykrat nie tak to je o vonkajsej vlhkosti, cas ma takmer stale ten isty. Hlavne okolo 0 ma ca kazdu pol hodku odmrazenie. Daikin to vyhodnotil takto ze je lepsie odmrazit ako pracovat s mensou ucinnostou pri namrznutom vyparniku a trapit zariadenie.
myslim, ze on to nejak sprosto berie do uvahy len vonkajsiu teplotu a podla toho nastavuje interval. U mna niekedy aj kazdych 15 minut. Ak mam byt uprimny, uz to vobec nesledujem nejak a nech si startuje a odmrazuje a pracuje ako uzna za vhodne. Jedine, co som u seba zmenil, ze mam 3 izby (kuchyna+obyvacka, spalna a detska), v ktorych mam zony a termostaty (chodby + kupelky + zadverie idu stale, otvorene) a nastavil som to tak, ze ked spusti kuchynu+obyvacku (najvacsia miestnost a dlhodobo "najchladnejsia" - rozumej, ze ma o par desatin nizsiu teplotu) tak sa automaticky zopne aj detska a tym padom vacsi objem vody. Nejak lepsie vtedy pracuje a necykluje tolko. Nemam ale uz tolko casu nad tym sediet a uz ani chut / energiu. Keby bola moznost to vsetko sledovat z PC, bolo by to ovela pristupnejsie a lahsie kontrolovatelne/sledovatelne 🙂.
@jozefsv práveže keď som sledoval minulú zimu v týchto teplotách tak namŕzal pekne jak snehuliak. Tiež sem tam sledujem aj iné stroje a tie rozmrazuju iba namrznuté. Snažím sa aj sledovať štarty ale ani tie nepočíta, tiež mi je aj divná spotreba voči vyprodukovanej energii. Posledne to vychádzalo 1:1, kúpil som na to aj elektromer ktorý mi nedokážu rozbehať, zaplatil som aj preventivne servis, ktorý zvrzali a aj po dalšom servise mám pochyby. Preto sa to snažím riešiť keď už do toho trepem peniaze, tiež teraz robím vyhrievanú kondenzačnú vaničku a keď sledujem pomaly nemá čo rozmrazovať
@jozefsv nedávno som bol u známeho, ktorý má IVT airX. Bol som zarazený aké má teplé podlahy pri výstupe vody 31,5°/-3°. Nám tiež dáva takéto výstupy ale predpokladám, že časté odmrazovanie ochladzuje podlahy. Spotrebu máme tiež vyššiu. Žeby dlhé hady podlahovky robili až takú neplechu ked TČ nám ide 22hod/deň?