Cesta vo vlastníctve OZ

Dobrý deň, známa vlastní pozemok, ktorý je výsledkom klasického developerského projektu v rámci ktorého sa nejaké polia rozparcelovali, urobili sa cesty inžinierske siete atď. Predpokladám, že všetci vlastníci v tom čase prispeli časťou pozemku na vznik ciest, aj keď momentálne nemám pôvodnú zmluvu a neviem ako to presne bolo. Cesta ale pravdepodobne ostala vo vlastníctve developera, ktorý ju neskôr posunul Občianskemu združeniu, ktoré tvoria vlastníci pozemkov na danej ceste resp. cestách. Zástupcovia OZ sa rozhodli cestu vyasfaltovať atď. a na stavbu chcú peniaze od všetkých, ktorí majú na danej ceste pozemok, v pomernej čiastke. Rozumiem, že ide prakticky o štandardný postup, hoc ona tú cestu nepotrebuje a nesúri jej a nie je nadšená z vyhrážania sa zátarasami a rezidentskými kartami ak neprispeje. Chcem sa však opýtať: Zástupca OZ mi tvrdil, že veď aj ona je členkou OZ, veď aj ona vlastní časť tej cesty. Ale ona nevie o tom aby bola členkou OZ, doteraz ani nevedela o jeho existencii a v katastri je ako vlastník zapísané OZ. Neviete mi povedať aké sú v týchto prípadoch reálne vlastnícke pomery? Ak je vlastníkom OZ znamená to, že každý člen vlastní nejakú časť? Ak nie, tak potom snáď nie je pravda, že aj ona vlastní nejakú časť. Vyplýva jej snáď nejaké automatické členstvo v OZ kvôli tomu, že je vlastníčkou pozemku v danej oblasti? ... predpokladám, že tiež nie. Jednoducho zdá sa mi zvláštne, že sa nejaké vedenie OZ rozhodne realizovať nejakú stavbu v nejakej podobe a človek sa jednoducho pod vyhrážkami, že mu nebude umožnený prístup na jeho pozemok musí prispôsobiť... ale ok, sú vlastníkmi cesty, tak si tam môžu dať závory, karty, a pod. Zároveň sa však ale tvária, že veď aj vy ste členovia, aj vy ste čiastkoví vlastníci cesty, všetko je spoločné. Rád by som situácii lepšie porozumel, a vedel trebárs akú záruku človek má, že aj keď prispeje, tak si tam raz nedajú závory a karty a nebudú ťahať ďalšie peniaze za prístup na pozemok.
Odpovedať
Pre začiatok doporučujem pozrieť sa do Katastra a zistiť kto je vlastníkom komunikácie. Na liste vlastníctva zároveň zistíš či je tam ako ťarcha zapísané právo prechodu a prejazdu cez parcelu na ktorej leží komunikácia v prospech spomínanej vlastníčky pozemku.
Odpovedať
@alexnetatmo Vďaka, je tam vecné bremeno - právo prechodu peši a motorovými vozidlami.
Odpovedať
@gamaqadra Pri čítaní príspevku mi napadlo to isté, ako @alexnetatmo - že treba pozrieť na katastri, kto je vlastníkom cesty alebo pozemku pod cestou. Klasický developerský projekt to asi nebude, lebo zo zadanie sa zdá, že cesta nebola vybudovaná. Pri štandardnom developerskom projekte developer odkúpi celé územie, rozparceluje, vybuduje cesty, siete a pozemky predá. Pozemok pod cestou ako aj IS potom zvyčajne odovzdá mestu, alebo si ponechá, prípadne prepíše na vlastníkov pozemkov. Nepíšeš, ako nadobudla tá známa ten pozemok - či ho kúpila, alebo či ho vlastnila už predtým. V každom prípade aj ona raz - skôr či neskôr - bude využívať tú cestu, takže nevidím dôvod, prečo by sa nemala podieľať na budovaní vozovky. My sme tiež 11 vlastníci pozemkov vybudovali na vlastné náklady novú ulicu, vrátane cesty, chodníka, vodovodu, kanalizácie, plynovodu a verejného osvetlenia. Každý prispel rovnakou sumou, okolo 17 tisíc €. Takže pozri, kto je vlastníkom spoločnej cesty. Ak to nevieš nájsť, napíš obec a názov ulice, môžeme to pozrieť.
Odpovedať
@gamaqadra "Vďaka, je tam vecné bremeno - právo prechodu peši a motorovými vozidlami." - táto informácia nám absolútne nepomôže. Pre koho je zriadené to VB? Kto je povinným z vecného bremena? Pozri ešte raz, kto je vlastníkom.
Odpovedať
@chrobak7 Myslel som to tak, že vlastníkom cesty je OZ, tak ako som písal vyššie, ale je tam vecné bremeno, že známa ako vlastníčka pozemku č. parcely ktorú vlastní, má právo prechodu. Tomu, že si vlastníci pozemkov vybudujú cestu na vlastné náklady rozumiem. Motivácie prečo sa nezúčastniť môžu byť rôzne, jedna samozrejme nedostatok financií. Nejde tu však o tom aby bol niekto zásadne proti. Ona sa potenciálne aj zúčastniť chce. Ale ak niekto príde, nie je ochotný poriadne nič vysvetliť, operuje polopravdami a zavádzaniami a vyhráža sa že vám zamedzí prístup na pozemok rampami a rezidentskými kartami, nemá človek extra chuť mu veriť a spolupracovať s ním.
Odpovedať
@gamaqadra Tak potom je to na jednej strane OK, že má garantovaný prístup na pozemok. Ešte by bolo dobré vedieť, či je to vecné bremeno zriadené in rem alebo in personam, teda či je zriadené na jej meno, alebo je zriadené na vlastníka parcely č. XXX/XXX. Lebo ak je len na jej meno, tak v prípade predaja nový vlastník nebude mať právo prechodu. Ak je zriadené na vlastníka parcely, tak ktorýkoľvek budúci vlastník parcely bude mať právo prechodu. Možno by bolo pre ňu lepšie stať sa členom toho OZ. Ak vieš názov toho obč. združenia, tak si jeho existenciu môžeš overiť tu: https://ives.minv.sk/rmno/ A čom je teda problém? Alebo aká je otázka?
Odpovedať
Je komunikácia skolaudovaná? Na stavebnom úrade by som si overil či ich developer oslovil kvôli odovzdaniu komunikácie do vlastníctva obce, aké sú podmienky obce na prevzatie, resp. či sú tam nejaké problémy. Pozrel by som sa do registra občianskych združení ktorý vedie MV SR aby som zistil kto je štatutárny zástupca a prečítal si stanovy, v ktorých okrem iného musí byť popísané poslanie OZ, podmienky členstva, práva a povinnosti členov atď. Keďže je OZ vlastníkom komunikácie, musí platiť daň z nehnuteľností. Odkiaľ na to berie prostriedky? Aby som investoval peniaze do úpravy komunikácie nestačí mi že "OZ sa rozhodlo..." ale musí existovať projektová dokumentácia, rozpočet, s dodávateľom bude urobená riadna zmluva o dielo atď. atď. a to hlavne preto, že nie je v záujme vlastníkov pozemkov aby komunikácia ostala vo vlastníctve OZ. Po splnení podmienok by ju mala prevziať obec.
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?