Poistenie na problémy so susedmi. Aké sú najčastejšie pohromy a ako sa voči nim brániť?
V paneláku sa násobia riziká. Lebo zdieľané steny, spoločné vstupy, staršie rozvody. Keď sa pokazí voda, zlyhá elektrina alebo si byt vyhliadne zlodej, škody skáču do tisícov a nervy do kilometrov. Dáta hovoria, že trend má stúpajúcu krivku.
Predstavte si, že sa vrátite z dovolenky a nájdete si vytopenú domácnosť. Alebo vám v noci zhorí kuchyňa a hasiči ju už nezachránia. Alebo vám z nočného stolíka počas spánku zmiznú drahé hodinky, lebo zlodeji nikdy nespia. Čo najčastejšie ohrozuje domovy a ako sa pripraviť, aby škody neboli likvidačné?
Na Slovensku je nahlásený aspoň jeden domáci požiar denne. Najčastejšou príčinou je skrat alebo zanedbaná revízia. Aj keď požiar zasiahne len jednu miestnosť, dym a sadze dokážu znehodnotiť celé zariadenie domu.

Najčastejšou poistnou udalosťou je však voda. Prasknuté potrubia, radiátory či netesnosti, tam všade dokáže vyvierať prúd, ktorý u susedov zničí podlahy, steny aj nábytok. Poisťovňa Allianz zaznamenala prípad, keď prasknuté potrubie zaplavilo trojposchodový dom a škody sa vyšplhali na 164-tisíc eur.
Živly a zemetrasenie
Čoraz viac to vyzerá tak, že najnebezpečnejšie búrky sú v lete. Víchrice a krupobitia strhávajú strechy, lámu stromy a rozbíjajú okná. Allianz – Slovenská poisťovňa v roku 2024 riešila viac než 12 500 majetkových škôd spôsobených prírodnými živlami. Až polovicu týchto škôd spôsobila povodeň a záplava. Krupobitie zapríčinilo tretinu všetkých živelných škôd.
Výnimočným príkladom bolo zemetrasenie na východnom Slovensku v roku 2023, po ktorom poisťovňa vyplatila klientom takmer dvetisíc plnení v celkovej výške vyše 3,4 milióna eur. V jednom prípade išlo o 181-tisíc eur za rodinný dom, ktorý pre vážne poškodenia musel byť zbúraný.
Na východe Slovenska riešili veľkú poistnú udalosť aj v roku 2019, keď v jednom panelovom dome vybuchol plyn. „Išlo najmä o rozbité okná a balkónové zostavy, poškodené rámy okien, dvere a interiéry bytov, ale aj poškodené strechy a fasády budov,“ upresňuje riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí Allianz Dárius Nógli.
V prípade vyplácania odškodného sa vtedy objavili viaceré otázniky. Ak vyhorí celá bytovka, koľko dostanem za svoj poistený byt? Ak mám byt nepoistený, ale zničená bytovka bola poistená, mám na niečo nárok? A čo ak mám poistenie domácnosti, ale byt mám na hypotéku, vyplatí poisťovňa odškodné mne alebo banke?
Prvý scenár je najjednoduchší a odpoveď jasná. Pri druhej otázke je to už komplikovanejšie. Ak nemáte byt poistený samostatne, ale nachádza sa v poistenej bytovke, ktorá pokrýva aj jednotlivé byty, máte nárok na určité opravy v byte z poistenia bytového domu.
„Na každého majiteľa bytu pripadá presný podiel z celkovej poistnej sumy za celý bytový dom. Dôležitý je rozsah poistného krytia,“ vysvetľuje vedúci manažmentu neživotných produktov Allianz Michal Bohunský.
Na tretí prípad sú banky pripravené, preto je riešenie taktiež jednoduché. Ak je váš byt zaťažený hypotékou, na odškodné má nárok predovšetkým banka. Poisťovňa jej oznámi výšku vypočítaného poistného plnenia, ktorá si buď uplatní plnenie alebo jeho časť, alebo dá súhlas s vyplatením plnenia priamo klientovi na opravu poškodeného bytu.

Zlodeji nespia
Takmer každý deň dôjde na Slovensku k vykradnutiu domácnosti. Priemerný lup je okolo 900 eur. Najčastejšie ide o šperky, hotovosť a elektroniku. Najrizikovejšie je obdobie letných dovoleniek. Poisťovňa Allianz riešila v minulom roku 324 vlámaní do domácností za takmer 290-tisíc eur.
Najväčšiu škodu nahlásil poisťovni klient po návrate z letnej dovolenky, kedy sa mu zlodeji vlámali do bytu cez terasu. Odniesli si lup v podobe elektroniky, strieborných príborov a podnosov, niekoľkých umeleckých diel a hodín, všetko v hodnote viac ako 15-tisíc eur.
„Nepríjemnú krádež zažil ďalší klient, ktorému zlodeji z domu ukradli spotrebiče a šperky, navyše upchali umývadlo, čím spôsobili zatečenie a poškodenie podlahy, nábytku a stien. Škoda sa vyšplhala na takmer 15-tisíc eur,“ opisuje Nógli.
Aby bola krádež krytá poisťovňou, domácnosť musí byť zabezpečená podľa hodnoty majetku. Zároveň je nutné pred odchodom na dovolenku domácnosť dostatočne zabezpečiť, aby nebolo pochýb, že zlodej mal pre otvorené okno alebo inú zanedbanú oblasť zjednodušený prístup.
Allianz odporúča mať zabezpečovacie systémy s pravidelnou kontrolou ich funkčnosti, odložené cennosti a hotovosť v trezore, uzavretý prívod vody, vypnuté ističe a zatvorený hlavný uzáver plynu. Taktiež si treba dohodnúť občasnú návštevu príbuzných, aby raz do týždňa vybrali poštu a spravili nejaký pohyb aj v domácnosti.
„Aby sme si mohli uplatniť škodu spôsobenú krádežou či vlámaním, musia byť viditeľné stopy po prekonaní prekážky, napríklad poškodené či vylomené dvere alebo rozbité okno. Krádež je treba ihneď nahlásiť polícii a policajnú správu priložiť k hláseniu škody poisťovni,“ upozorňuje hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Lucia Strnad Muthová. Krádež a lúpež sú v Allianzi súčasťou tretieho balíka poistenia domácnosti Môj domov.
Spozornieť však treba aj v prípade, že vaša stavba ešte nestojí a domácnosť neexistuje. Pretože zlodeji už bežne rabujú aj rozostavané stavby, kde vysekávajú medené káble či odnášajú kotly. Preto existuje možnosť poistiť si dom ešte skôr, ako stojí, a mať ho zabezpečený počas celej doby od základov až po kolaudáciu vrátane materiálu a mechanizmov.

Ako znížiť škody?
Niektorým udalostiam nezabránime, no môžeme zmierniť následky. Základom je prevencia. Treba robiť pravidelné revízie elektroinštalácie a komína, upevnenia strechy a čistoty žľabov a mať zamknuté okná aj dvere pri odchode z domu.
V prípade, že ste dlhšiu dobu mimo nehnuteľnosti, pomáha simulácia prítomnosti. Nastavte si časované svetlá a dohodnite si so susedmi pravidelnú kontrolu pošty. Pred dlhšou neprítomnosťou nezabudnite uzavrieť aj hlavný prívod vody a plynu.
Druhým pilierom bezpečnej domácnosti je kvalitné poistenie. Poistka by mala kryť všetky podstatné riziká ako oheň, voda, živly aj krádež. Najčastejšou chybou je podpoistenie, pretože ak je poistná suma výrazne nižšia než reálna hodnota domu a zariadenia, pri vzniku škody dostanete len pomernú časť nákladov.
Allianz odporúča aktualizovať poistnú sumu po každej väčšej rekonštrukcii alebo nákupe drahších zariadení. Moderné poistenie domácnosti navyše dokáže indexovať hodnotu majetku podľa rastu cien stavebných materiálov, ale aj cien nehnuteľností, takže vás neprekvapí inflácia.
„Aby sme chránili majetok našich klientov, v Allianzi sme pred pár rokmi postupne aktualizovali všetky staršie majetkové poistné zmluvy na nové tak, aby nastavená poistná suma pokrývala reálnu hodnotu majetku. Zároveň, aby mali poistené riziká, ktoré sa v minulosti nepoisťovali, no dnes sú vzhľadom na klimatické zmeny a zvýšenú škodovosť potrebné, napríklad zemetrasenie či tornádo,“ hovorí špecialistka externej komunikácie Allianz Helena Kanderková a dodáva, že klientom odporúča prehodnocovať majetkové poistné zmluvy po každej väčšej rekonštrukcii alebo minimálne raz za tri až päť rokov.




Dobry den Kupil som byt v novostavbe. Neni mi uplne jasne, ci si okrem poiste…