Chcela by som sa spýtať na vaše názory a skúsenosti so zatepľovaním, máme novostavbu z Ytongu 375mm a preto uvažujeme či zatepliť či nie a aký materiál použiť, mám na mysli polystyrén alebo vatu, čo je lepšie? :-)
Mame postaveny RD z tehal 38-termobrik, planujeme aj zateplenie, projekt pocita so zateplenim 5- ka nobasil, bude to stacit? Resp. ake zateplenie by bolo este vhodne? Dakujem za prip.odpovede.
@snehovakralovna Záleží od toho, čím sa bude kúriť a či tých 5 cm stačí na ošetrenie tepelných mostov. Miesto drahej vlny by som dala radšej šedý EPS 12 cm. Okná osadiť zarovno vonkajšieho lícu muriva. Ak má byť dom plne elektrifikovaný, tak určite viac izolácie.
@snehovakralovna
miesto pre rosny bod bude problem z uvedenych udajov urcit (a presnejsie udaje bude problem ziskat). Problem je hlavne urcit aku vlhkost bude mat vzduch v komorkach muru resp. ako silne zvlhne samotna tehla. to bude dokonca rozdielne pre rozdielnu seriu tehal ;) a dalej . akupriemernu relativnu vlhkost v dome ocakavate ? 70% alebo len 55% ? .. ale k miestu zmrznutia to je lahsie ratatelne (i ked tiez zjednodusene..) 38-cka bude mat R cca 2.2 pri klasickej malte, EPS bude mat R=2. spolu teda R=4.2, teplota dnu 20 vonku -20 co je rozdiel teplot 40 stupnov. 40/4.2 je 9.54 stupna na R=1 a teda 9.54*2.2 je 19 t.j. rozhranie bude mat cca 1 stupen. Pri 30-ke s R=1.25 a EPS 15-ke s R=3.75 bude celkove R=5, co pre teplotny rozdiel 40 znamena 8 stupnov na R=1. Kedze tehla ma R=1.25 tak 1.25*8=10 tak rozhranie tehla EPS bude mat 10 stupnov. Pripadny kondenzat pri 10 stupnoch urcite nezamrzne. Pri 1 stupni .. to bude na male. Na druhu stranu, ratali sme limit -20 vonku. Tym sme sa doslali len k teplotam . ale nie k celkovej vlhkosti v murive .. to je o rozhodne dlhsom pocitani .. a hlavne s dost nepresnymi cislami. V prospech 30-ky hovori aj to, ze v teplejsich dnoch sa dostava na pomene vysoke tepoty a vlhkost v nej ulozena sa odparuje (do miestnosti), co v pripade 38-cky bude podstatne horsie . nakolko jej teplota nepojde ani tak skoro hore (mensia izolacizvonka) a kedze v nej bol rosny bod castejsie .. tak v nej bude aj vlhkosti viac.
@snehovakralovna Podlahové - ale čím zohrievate vodu do podlahovky? Ak elektrinou (resp. ak ide o priamoohrevnú el. podlahovku), bez mihnutia oka je rozumné dať 20 cm EPS. Ak lacným plynom, tak zrejme stačí tých 12 cm. Teraz je to už ťažko riešiť, treba robiť kompromisy. Keby si bol položil túto otázku projektant, mohli ste mať stenu lacnejšiu a zároveň lepšie izolujúcu. Moje odporúčanie berte len ako orientačné, založené na skúsenosti. Na 100% odpoveď treba vždy výpočet.
@pekosino Ku kondenzácii dochádzať bude, ale aj skladba s EPS je z hľadiska ročnej bilancie kondenzácie pary bezpečná. U vlny je stena bez kondenzácie, ak sa aspoň 7-8 cm vlny (závisí aj od lokality a druhu miestnosti, čiže vlhkostných a teplotných pomerov). S EPS treba väčšiu hrúbku. S tými 12 cm EPS kondenzuje len veľmi malé množstvo pary, dokonca podľa iného spôsobu výpočtu ku kondenzácii dochádzať nebude.
@snehovakralovna