Zdravím. Ako absolútny lajik v stavaní som sa rozhodol s priateľkou postaviť si dom. Jeden známi projektant nám odporúčal dať si stirodur do základov. Mohli by ste mi prosím povedať, aký to má zmysel? Investovali sme do toho približne 800 eur, len neviem, či to bola práve najšťastnejšia investícia, kedže väčšina ľudí mi povedala, že to je zbytočné... Tak mi prosím dajte aspon nejakú výhodu, nech si nebúcham hlavu o stenu :D ďakujem :)
podľa toho ako ste ho použili, lebo do základov sa dá použiť na tisíc spôsobov a nie všetky sú optimálne. Vo väčšine prípadov má zmysel ako tepelná izolácia :-) :-) :-)
je pravdepodobne, ze davat XPS POD zakladovu dosku nema taky vyznam, ako niektori tvrdia. Skoda, pokial ste nemali zaliatu dosku, mohli ste si ho nechat na izolaciu zakladovych pasov a zakladovych tvarnic. Inak, pokial urobite len takuto chybu, mozete byt radi. Vacsina z nas prerobila pri stavani ovela viac, comu sa neda celkom vyhnut. Dolezite je nerobit vazne chyby, to XPS urcite prezijete.
my mame projekt na NED a budeme mat tak isto ako vy naukladany na zeminu atd... tiez nam to tak odporucil projektant, zabezpecuje to tepelnu izolaciu - tepelne mosty (presne sa nevyznam, len tolko co spominal manzel) on sa do toho celkom rozumie, vraj je to velmi dobra vec... Aku hrubku ste davali? My mame 20cm hrubku, cize tam investujeme mozno aj okolo 3tisic eur.
@branik21@reni1512 u vas oboch by bolo dobre vediet, ci mate navrhnute/zrealizovane zakladanie na zakladovych pasoch+podkladnom betone alebo na zakladovej doske = vystuzenej doske bez zakladovych pasov
@branik21 tak ak ste založili dom na izolovanej betónovej platni (tzv. švédska doska) tak ste nič lepšie spraviť nemohli a tí čo to tak nemajú Vám môžu len ticho závidieť. Ak je tá doska zároveň pochôdzna (resp. priamo na nej je podlahová krytina) , tak je to ešte aj efektívne riešenie.
@slavoslav ja mam skor taky pocit, ze ma dom zalozeny na pasoch...snad ma prekvapi. Lebo inak spravil somarinu, ked je XPS iba pod podkladnym betonom medzi zakladovymi pasmi
@reni1512 pod zakladovou doskou je stabilne 12 stupnov po cely rok, akykolvek XPS je zbytocny a 20 cm je uplne sialenstvo, tych 3 tisic dajte radsej na vetranie s rekuperaciou
@slavoslav co je svedska doska? dom stoji na styrodure? tych niekolko desiatok ton stoji na XPS? aky to ma zmysel?
mam 8 cm EPS v podlahe /nic pod zakl. doskou/ a v trubkach kurenia je pri spusteni kotla 20 stupnov
ked date pod zaklady XPS, kolko chcete mat potom stupnov - 25, 30, 40?
@peto99 aj rekuperacia bude....ale preco ten zvysok co som pisala je tak ako je :) to neviem...jaaa sa do toho po pravde nerozumiem, no pravdepod. to tak mame v projekte prepocitane...
@peto99 stoviek ton, nie desiatok. Áno dom osadený na XPS, eliminujú sa tým tepelné mosty. Ono je to tak, že keď staviaš v štandarde 20-tého storočia tak je to fakt šialenstvo. Ak ale chceš dom kde náklady na kúrenie majú byť pod 20€, alebo nemajú byť žiadne, tak je to nevyhnutnosť potrebná na dosiahnutie toho cieľa. Pri moderne izolovanom dome tých 20 stupňov bude bez spúšťania kúrenia trubiek v podlahe a v tom je ten zásadný rozdiel, nie v zvyšovaní interierovej teploty.
to že je pod základovou doskou stále 12°C nie je pravda ani zďaleka, teplota pod zemou v hĺbke 2-3m je okolo 10°C (pod objektom). Ale už v hlbke 1m na okraji budovy pod základom kulminuje okolo nuly a pri zospodu neizolovaných základových pásoch (najrozšírenejší spôsob zakladania) je to miesto najväčšieho prieniku tepla z dobre izolovanej stavby. A keďže základové pásy vytvárajú vyššie zaťaženie na podložie, je ťažké ich dokonale izolovať, preto ak chceme dostať izolant pod stavbu treba hmotnosť rozložiť do plochy na mieru, ktorú znesie izolácia a to je vyššie popísaný systém.
@slavoslav Dakujem,
velmi pekne napisana odpoved. Poslal som obrazok termokamery, ktory s nou nesuhlasi.
Vonku -12, teplota zakladovej dosky cca 10, teplota podlahy cca 20. Bez kurenia.
Teplotu -12 mame u nas par dni v roku, teplotu -5 par tyzdnov v roku, inak je okolo nuly a nad nulou.
Vo Svedsku to mozno treba, ale naco u nas valit 200 XPS pod dom?
http://www.modrastrecha.sk/blog/mio23...
zmysel to urcite ma, a dalsi zmysel ma davat eps aj pod zakladovu platnu... ak v interiery ides izolovat podlahu vacsou hrubkou ako je 20cm.. po lopate povedane :) V tomto pripade musi byt zakladova platna - beton v inom klimatickom pasme ako bezne=cize zle - zateplenie = 8 cm v podlahe
*
@peto99 to nie je snímok termokamery, ale výpočtový model. Vykresľuje situáciu ktorá nastane pri neustálom dopĺňaní tepla (v množstve straty objektu) a ohrievaním vnútorných konštrukcií. Ak sa teplo prestane produkovať, teplo z objektu bude cez nezaizolovaný základ (tepelný most) unikať a konštrukcie v tomto okolí budú chladnúť. Hádam netreba pokračovať v popisovaní scenárov ktoré nastanú.
Aj keby bolo vonku počas celého roku 10°C a ty nemáš napr. pasívne tepelné zisky (čo je cieľom celého snaženia) a ešte ti kade-tade teplo uniká musíš ho vyrobiť ak chceš mať tepelnú pohodu cez 20°C.
Takže preto aj u nás, nie len vo Švédsku
Dá sa to aj tak ako má @mio23, ale tá doska je elgantnejšie riešenie a ak bude zároveň tvoriť vrchnú časť podlahy, alebo podklad podlahovej krytiny tak máš ako bonus 60t akumulačnej hmoty, ktorú môže slnko priamo kŕmiť energiou.
Bohužiaľ nie všetko sa dá všade použiť.
@slavoslav Ako by som mal realizovať izoláciu základov, ak mám dom celý so suterénom. Dom bude v kopci, a len predná 1/4 bude odkrytá, ostatná časť suterénu bude zasypaná do úrovne prízemia. V prednej časti bude dvojgaráž, takže tam sa bude len temperovať (projektantka rátala na 15°). V suteréne bude izolovaný strop, aby som tepelne odizoloval prízemie.
Základové pásy budú hlboké 1,1m (tuším tak to bolo).
Takže ako by som mal riešiť izoláciu takejto konštrukcie?
Uvažoval som že v tej prvej 1/4 domu spravím debnenie zo styroduru... Pretože ten zvyšok je pod 3m hliny. Jasné že steny suterénu budem izolovať celé.
Ďakujem.
@muskaat No napriklad pri nulovom dome o všetky a pri klasickom o veľmi malé percento. :-) závisí čo chceš dosiahnúť.
@kajo873 Neuvádzaš aký štandard chceš dosiahnúť, ale jedno riešenie je, že by som izoloval časť ktorá je mimo výkop, podzemnú časť by som možno nechal temperovať na pivničnú teplotu od zeme (nemusím kúriť ešte aj pre auto) a dobre by som izoloval strop ale narazíš na komplikované riešenie tep. mosta stropu a stien podlažia. Druhé riešenie je izolovať celú obálku a kúriť v garáži a strop v garáži by nebolo nutné izolovať ako obálku. Je to komplikovanejšie na optimalizáciu ale cez fórum to nespravíš. Zadaj to projektantke.
@all tak to je jasne ze doska sama bez pasov je naj.. ale v roku 2009 som nenasiel takého projektanta ktory mal odvahu na toto :-D a aj dnes ich je stale velmi malo, preto som vytvoril kompromisne riesenie slovenských a nemeckých zakladov... mam aj pasy aj dosku :)
Neviem preco akumulaciu domu stale povazuje vela múdrych ludi ako priorita. Moj nazor je, ze to treba s citom :-) pri akumulacii... Lebo co je lepsie... mat olovene auto ktore ma super akumulaciu po rozbehnuti, ale vdaka akumulácii nestihne ubrzdit tam kde ma = LETNE HORUCAVY KEDY NESTIHAME CHLADIT TOLKO ,,OLOVA,,. Alebo mat lahke auto, ktore ubrzdi tam kde to potrebujem = V NOCI SI DOM V POHODE OCHLADIM... Moj nazor je ze lepsie je mat dom lepsie izolovany=NEZAVISLEJSI NA VONKAJSIE TEPLOTY a menej akumulovatelny :-) = MOZEM DYNAMICKEJSIE SI V NOM UPRAVOVAT KLIMU... Pri prehnanej akumulacii ZABUDNITE NA TO, ZE TEPLO UBRZDITE V TEJ HODINE KEDY CHCETE :-) Tu musite velmi sledovat vonkajsie prostredie a o tyzden sa vam prejavy aky ste dobry v riadeni...