Dobry den,
Chcem dat do podlahy 15 cm EPS, chcem vymurovat 11 radov a na posledny (12-ty) pouzit plnu tehlu vysky 6.5 cm tak ako je to nakreslene v obrazku ?
Bolo by to mozne zo statickeho hladiska ?
Dakujem,
Daniel
Dobrý deň. Zo statického hľadiska možné. Plná tehla je pevnejšia ako dierovaná. Nedávala by som však plnú tehlu, pretože sa tým zbytočne znižuje v tých miestach tepelnoizolačná vlastnosť steny.
Ja by so urobila nasledovne: úplne prvý rad urobiť z Ytongu, aby sa zmenšil tepelný most tehla - platňa. Potom dať tiež ytong výšky 10 cm. Proste použiť priečkovku hr. 10 cm, ktorú by som otočila naležato, každú rozrezala na polovicu (dĺžka 60 cm = 2 šírky po 30 cm) - Ytong má tú výhodu, že má v každom smere rovnakú pevnosť aj rovnako izoluje. (Tehla nie.) Tým pádom nemusíte extra murovať pod oknami ani pod vencom.
Dakujem za radu blacksr. Niekde som teraz cital ze pri 15cm EPS v podlahe sa podlaha nadhupuje pri chodeni.. :-| to urcite by som nechcel. Chcel som pouzit 100S, asi lepsie bude 150S...
Môžete použiť aj plnú telu ale lepšie tehlu CDM-ku (to je jej názov).
POZOR.Priečková tvárnica od Ytong nemá tú nosnosť čo obvodová tvárnica.Nemá tú predpísanú nosnosť v tlaku.To nem dobre.
Antonmesaros: Nasiel som iba 240mm CDM-ku, mury budu vsak hrube 300mm. Nasiel som vsak takuto tehlu od Heluz-u - vola sa 30/24 -N http://www.heluz.sk/katalog/katalog/t...
Mohol by som ju pouzit ? Na prvy alebo radsej posledny rad pod keramicky strop ?
@sabike A prečo vlastne chcete nadmurovávať aj spodné ostenie okien aj hore pod vencom? Nie je ľahšie vybaviť to hneď v päte muriva? A zároveň prerušiť tepelný most?
@antonmesaros ohladom prieckoviek bohuzial nemate pravdu. Kludne sa mozu polozit nalezato ako pise @blacksr. Namiesto 10 cm nalezato by som pouzil 7,5 cm nalezato len z dovodu, ze sa to rozmerom viac priblizuje 6,5 cm plnej tehle.
@sabike neodporúčam kombináciu Ytongu a Tehly v obvodovom murive - tobôž v päte muriva, oba materiály majú inú tepelnú rozťažnosť a iné zloženie a statické parametre - možný vznik prasklín, tepelný most pri päte muriva treba radšej vyriešiť zateplením základov.
@sabike my sme tiez chcei divhat, ale museli sme aj pod oknami, kvoli vyske parapety a tka sme to po dlhych dlych spekulaciach, ze ako to spravit, dvihli okna, s tym, ze preklad nam trci o tie centimetre do venca v podstate a veniec sme dali 35 cm vysoky, aby nebola strecha prilis ucupena nad oknami, lebo nam pretrca az 80 cm ..ale mame dreveny strop., ten ide az na veniec.
Ja viem čo viem, čo tvrdí výrobca ma zaujíma ,asi tak ako valňajší sneh.Ytong zrejme reže priečkové tehly z odpadu z várok čo sa im nevydarili obvodové.Mám s tým skúsenosti a veľmi zlé.Každý murár čo s tým robí vám povie ,že tie priečkové tvárnice sú mäkké lámu sa odlamujú sú krehké.Neodporúčam toto robiť.Tabuľky výrobcu a prax je úplne iná.Najmä pri nosníkových stropoch kde je tlak a dynamika stropu sústredená len na miesto kde je podložený strop je takýto spôsob dosť otázny.Niečo iné je pri monolitickom strope.Viem ,že ste písali aby sa na priečkovicu zakladal spodný rad.
@blacksr@sabike Polystyrén sa nehúpe preto že je taký alebo onaký ale preto že ho umelci krivo uložia.Najmä vtedy keď sa dáva viac vrstiev .Polystyrén uložia na spoje hydroizolácií ,alebo na krivý podkladný beton.Mám s tým blbú skúsenosť keď nás investor volala kôli reklamácii .Popraskali špáry v obkladoch v styku podlaha stena.Robili sme mu obklad a dlažbu v kúpelni.Tá prasklina mala po mesiaci zhruba 5-7mm .Dôvod sa hneď našiel .majitel dal pod poter 4 vrstvy styroduru po 10 cm.Robotníci to uložili na krivý podklad ani sa neunúvali to poriadne pozametať od kamienkov z betonáže.Takže ak polystyrén tak riadne vyrovnať podlahu napríklad suchým pieskom.
Tehla cdm ka http://www.pezinske-tehelne.sk/produk...
Nepíšete z čoho murujete obvodové steny.
@sabike
no neviem pevnosť tehly je neporovnateľne vyššia ako pevnosť ytongu, študovaný stavbári to nemajú radi.
Aj keď ako píše blacksr má zas lepšie tepelné vlastnosti.
Ja som si vykladala tehly aby sa nemuseli rezať, znížim si výšku stropu sadrokartónom - priestor sa dá využiť potom v pohode na ELI káble, rekuperáciu , pripadne aj doteplnie
@petinko1982 Tam ale nehrozia výkyvy teplôt, aby sa to nejako markantne rozťahovalo. Rosný bod tam tiež zrejme nebude - súdim podľa použitia tenšieho muriva - zrejme na fasádu príde EPS 20 cm a viac.
Praskliny akého charakteru máte na mysli? Zo statického hľadiska ytong naspodu vyhovuje aj pod tehlový dom s ťažkou krytinou a ťažkým stropom. Ytong dĺžky 1 meter unesie desiatky ton. Pevnosť v tlaku tohto najslabšieho článku steny je dostačujúca.
@sabike a nie je jednoduchsie vymurovat celych 12 radov ? Do podlahy date viac izolacie ako 15cm. Mame 22-25cm a mozem povedat ze nic nam nenadhupuje :-)
@blacksr nechcem nadmurovat aj spodne ostenie aj pod vencom. Chcem dvihnut vysku muru a pytam sa ci je lepsie zacat v prvom rade alebo v poslednom rade. Rozumnejsie je zacat asi v prvom rade kvoli vyske okien ale ja budem mat okna francuske a ostatne maju ine rozmery ako standard 150cm tak sa ma to netyka.
@antonmesaros kto sa o to zaujíma, vie, že viac vrstiev polystyrénu + jeho stlačiteľnosť = klesne pri dobrom ukladaní a rovnom povrchu max. 2mm, preto odporúčajte robiť bočné lišty až po čase , ale na " pružno" ;-) .
Ja s tým počítam.
@antonmesaros dakujem, murivo nemam kupene, planuj tehlu 300mm (Heluz,Porotherm) asi na klasicku maltu, myslim ze CDm-ka je iba 240mm. Ale nasiel som nejaku Heluz 34/20 N ale ma vysku az 150mm.
Alebo si kup novomur light ma vysku 11,5cm.. tepelno izolacna a vode odpudiva tvarnica... mas hrube murivo nad 30cm moze byt problem, lebo vacsinou tieto izolacne tvarnice su oncipovane do sirok 25cm asiq..