Ako čo najlepšie postaviť NED?

Zobraz úvodný príspevok
Zdravim vsetkych stavitelov, z dovodu miesania tem som sa rozhodol zalozit extra temu zameranu na stavbu domu na spodnej hranici NED pripadne na vrchnej hranici PD (no toto by musela byt velmi velmi pozitivna konstalacia hviezd aby sa to podarilo :) ) z klasickych tehal, teda nie drevodom alebo montovany drevodom. Ono nie kazdy je rozhodnuty ist do dreva aj ked je to krasny uslachtily material ale na konstrukciu domu ho este stale vela ludi povazuje za nie prave idealny...samozrejme su v tom hlavne predsudky a dost krakozrakost ale co uz... ja som teda tiez kratkozraky a vidim svoj dom ako murovany :D Takze o co sa jedna... tu je zakladne info: - rozmer domu bez terasy a garaze 11x11(m), dvojpodlazny, strecha plocha, nepodpivniceny, garaz "prilepena" na dom - jednoducha konstrukcia domu (v podstate kocka) takze ziadne komplikovane tvary, vyklenky a podobne srandy co jednak stavbu predrazuju a su problemom pre tepelne mosty a pod. - sendvicova konstrukcia obvodovych stien - 30cm brusena tehla (ci na penu alebo lepidlo este neviem), izolacia EPS 20-25cm (este zvazujem pouzit sivy EPS ten ma lepsie tepelnoizolacne vlastnosti) - vsetky okna a dvere izolacne 3-skla s tym ze zvazujem vysadene v izolacii (este si budem musiet premysliet detaily ako utesnit na osteni), velke okna smerom na zahradu budu pevne - teda neotvarave, len dvere na prechod von na terasu sa budu dat otvarat - rekuperacia samozrejme - musim poriadne premysliet rozvody a jej umiestnenie (predbezne do kotolne ale musim preverit ci v kotolni nemoze byt vzduchotechnika?!) - strecha rovna - izolacia cca 40-45cm - zakladove pasy a teda ciastocne aj sokel zaizolovany na komplet .... asi toto http://www.stavomodul.cz/images/big/z... - podlaha na prizemi 20-25cm EPS, podlaha na poschodi 10-15cm EPS - rozvody elektriky, vody, kanalizacie zvazujem co najsetrnejsie voci tehle, teda co najmenej sekania. Zatial to vypada tak, ze elektrika podlahou v chranickach, voda taktiez podlahou v izolacii (+ izolacia potrubia) ... no a to som este len v stadiu priprav a uz mam z toho velku hlavu :D Takze skuste poradit ako spravit veci lepsie, efektivnejsie.... Dakujem
Odpovedať
@kaktusik007 "takze ked stavat z ytongu, doporucujes aspon priecky dat tehlove kvoli akumulacii tepla??? " -> blacksr pisala primarne o zvukovom utlme a tam je tehla samozrejme lepsie riesenie ako klasicky ytong (ja som si napriklad na citlive priecky naplanoval silku, mozno to este nahradim klasickou palenou tehlou ktorej budem mat z buracky az moc)...akumulacia tepla je velmi dolezita pri (skoro)pasivnom dome, ktory sa tu riesi...pre "bezny" dom mas akumulacnej hmoty az az a s prizmurenim oka sa na to mozes vykaslat x-)
Odpovedať
@calimero info ohladom tych tvaroviek nemam zatial ziadne. Takze este im dam nejaky cas a ked sa neohlasia tak skusim telefonicky zistit (aj ked na druhej strane ak firma nema zaujem o odpovedanie, tak neviem neviem ci sa da na nu spolahnut) no ved dam vediet co som zistil @blacksr uz som napisal mojmu projektantovi ohladom vsetkych tychto zmien, tak som zvedavy co mi daju spolu so statikom vediet. Ja som Ytong povodne zavrhol kedze pre mna tehla znamena klasiku ale cim dalej tym viacej som nakloneny alternativnym rieseniam alebo dokonca mix napriklad obvod. Ytong, nosne vnutorne priecky tehla, nenosne Ytong. Preco? No najskor preto, ze Ytong ma lepsie tepelnoizolacne vlastnosti a da sa nim vyriesit eliminacia tepelnych mostov inteligentnejsie ako z tehly. Zaroven ak je aj treba nieco sekat (co by som velmi nerad do obvodovych stien) tak Ytong je na tom lepsie. Z tehly mam obavy prave pre tie dutiny ktore sa tym otvoria a ci chcem alebo nie dochadza k naruseniu struktury a prudeniu vzduchu cez tieto vytvorene "otvory". Nosne streny z tehly zase preto, aby bola aj dostatocna pevnost aj akumulacna schopnost celej budovy. Sekanie a TM uz taku ulohu nehraju kedze su to vnutorne nosne priecky. A posledna vec su tie vnutorne nenosne priecky Ytong, ktore sa jednak lahsie vymuruju, lahsie sa do nich seka, lahsie sa da vyhrat na detailoch. .... takze to je mix ktory by som v tejto chvili volil (z pozehnanim statika) aj ked je pravda, ze aj v tomto mixe su urcite uskalia ako ina tepelna roztaznost materialov a s tym mozne riziko praskania omietok hlavne v napojeni tych mix stien. @blacksr vaznikova strecha sa mi cim dalej tym viacej paci a spravim to presne ako ste pisali, zadam vyrobcovi nech mi prepocitaju statiku, spravia navrh vaznikovej strechy vratane zakladneho nacenenia.
Odpovedať
@blacksr :-D a pre istotu ešte raz aj pre nových a tých čo nemajú čas chatovať po fóre,kamoš ide zateplovať ytong 37,5 akú min hrubku by mal dať aby si nezavaril na problém menom plesne?región orava-teda kosa kosatá dokonca aj v lete,ešte podotýkam,že vobec neoplýva prašulami a ráta každý cent,ale ak má investovať tak nech to nepototo,vydá mu to aspoň na 10cm?bol by rád aj 8 ale to som si istá že eee,veľká vďaka
Odpovedať
@ferre1 vďaka, tak ak niečo zistíš ohľadom tých tvaroviek, daj mi pls vedieť. Tiež som pôvodne uvažoval o tehle, potom o VPC tehlách, potom o BST tvárniciach a nakoniec je mojím favoritom práve Ytog, na ktorý som pôvodne ani nepomyslel. Ale presne ako si to popísal - Ytong má dosť veľa výhod, čo ma presvedčilo. Preklady nad okná by si dal aké? A strop aký? PS: ešte som nezavhol ani montovaný dom, mať kombináciu 12cm minerálnej vlny + 20cm EPS je dosť lákavá predstava, ale všetko závisí od toho, ako mi to firma nacení.
Odpovedať
Profilova fotka
@ferre1 potom mi prosim hod do ip kde si si dal nacenit ten strop, budeme to riesit rovnako a preto by mi to pomohlo ;-) dakujem @pohodak sak ja budem stavat takyto takmer pasiv ;-) a zavidim tehly z buracky... taku by som brala pre exterier ;-)
Odpovedať
@kaktusik007 ach taaak tak uz som ticho :-D co sa tyka tehly ozvi sa tak v polovici juna, ak nieco ostane mozes si to za odvoz kludne zobrat
Odpovedať
Profilova fotka
@pohodak jee, super, beriem ta za slovo ;-) akurat dufam ze nebyvas kdesi moc daleko :-D :-D :-D
Odpovedať
@sofiapal Pre vnútorné rozvody použite radšej šedé polypropylénové rúry - HT systém. Projekt si dajte spraviť - možno 200-300 € -a podľa neho si to zložte. Ide hlavne o dĺžku trás a priemer rúr. Prax je žiaľ taká, že firmy akosi nemajú skúsenosti so správnym zaregulovaním prietokov a tak si to investori nakoniec aj tak mnohí robia sami. My neplánujeme volať žiadnu firmu, reguláciu prietoku budeme robiť pomocou regulovateľných = uzatvárateľných ventilov priamo v miestnostiach. Predpokladám však, že ako to na začiatku "vychytáme", už sa nám nebude chcieť do vetrania akokoľvek zasahovať. Spohodlnieme. Uvidíme, toto je pre nás oblasť, v ktorej až život ukáže.
Odpovedať
@sofiapal Tlakové straty - hladké kruhové potrubie ich má podstatne menšie ako napr. hranaté (v podlahe) alebo kovové "harmonikové". Alebo sa tuná bavte, ľudia: http://qpro.cz/?id=Vypocty-online-pro... Aj tu sa dá niečo pochytiť: http://forum.tzb-info.cz/115768-vzduc... + celá sekcia o vetraní http://forum.tzb-info.cz/vzduchotechn... Áno, jednotka musí mať trošku väčší vzduchový výkon, než požadujeme. Napr. ak kúpime vzt. jednotku, ktorá má papierovo výkon 250 m3/hod, v skutočnosti bude menší - možno 150, 180... To by mal projektant vyrátať na základe trasy a materiálu rúr. Čím menej zákrut, hrán, kde sa vzduch "potkýna" a prichádza k jeho turbulenciám a brzdeniu, tým lepšie. My nemáme projekt, ale šli sme v šľapajach overeného fungovania podobne navrhnutej vzt v NED Žebětín a EPD Popice.
Odpovedať
@kaktusik007 Áno, ja by som to tak pri murovanom urobila. Rýchlejšia reakcia na nával tepla i úbytok, viac tepla sa do tehly "vmestí" a lepšie izoluje zvukovo.
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr a je to podla teba lepsie riesenie ako stavat iba z tehly?
Odpovedať
@sofiapal Ad kamoš s hrubým ytongom... Na Orave je z hľadiska kondenzácie aj 20 cm tak-tak, s malinkou kondenzáciou na rozhraní vrstiev. Takže použitím EPS nedocieli ideál - bez rosného bodu. Druhým uspokojivým riešením podľa normy je výskyt rosného bodu s tým, že sa voda počas roka odparí. Ak použije cca 15 cm EPS, bude mu kondenzovať na 1 m2 menej ako 1 dcl ročne a odpariteľných je 6-7 dcl. Takže tu by som sa riadila nie pravidlom rosného bodu, ale radšej tým, že ak už zatepľujem, využívam potenciál, koľko to len ide, ale zas aby stena nebola hrozne hrubá. 50-55 cm, závisí aj od toho, kde má uložené okná. Taktiež, aké má preklady. Ak dával betónové a na to 2-3 cm XPS, to je slabé a je tam tepelný most. Takže tých 38+15=53 cm by snáď mohlo byť OK...
Odpovedať
Článok sa načítava...
@yaninca Neviem... ja by som asi sama pre seba dala vonkajšiu stenu tehlovú hr. 25 cm (je aj pevnejšia ako ytongová) a na to 25 cm EPS. Celé to "posadiť" na rad ytongu.
Odpovedať
Hm...najslabší element steny bude na najviac namáhanom mieste. Aký význam bude mať potom pevná stena...?
Odpovedať
@bluejoz je to otázka pre statika, ale presne z toho dôvodu, ktorý uvádzaš, pôjdem radšej do celej steny z Ytongu. Ytong je stavaný na zaťaženie po celej ploche a tehla by naň tlačila len v určitých miestach, lebo je dosť deravá. Tie tlaky by boli dosť vysoké. Mám z toho blbý pocit, aj keby statik povedal OK.
Odpovedať
@calimero Čo potom tie stavby, ktoré majú spodný rad z penoskla, ktoré je ešte menej pevné v tlaku než ytong?
Odpovedať
@blacksr veď píšem, že statik by možno povedal OK, ale mne sa to riešenie nepáči. Presne ako napísal @bluejoz , že najslabší element bude v najviac namáhanom mieste. Načo potom pevnejšiu tehlovú stenu, pokiaľ ju z pohľadu únosnosti takto zdegradujeme?
Odpovedať
@calimero> Asi najlepšie riešenie je zatepliť základové pásy zvonku. Tiež to tak budem robiť. Tepelné straty potom už nebudú tak veľké. Ale o tom už bolo veľa debatované.... Čo sa týka penového skla, 1m2=okolo 80 E. R=2,5. Dobré tepelnoizolačné vlastnosti, z pohľadu statiky už bolo povedané. Úspory na kúrení oproti spôsobu zateplenia základov by bolo treba prepočítať. Asi veľký rozdiel tu nebude, ale z pohľadu statiky bude veľký rozdiel v neprospech penového skla...
Odpovedať
@bluejoz základové pásy budeš zatepľovať ešte pred vylievaním betónu?
Odpovedať
@calimero: Stavať budem z tenkostenných vibrolisovaných tvárnic, zateplenie základov pred vyliatím základových pásov. Pásy budu vybagrované na šírku asi 80 cm, aby tam vošiel perimeter, alebo EXP-cca 10cm, potom budem vylievať. Zateplenie domu 20 cm EPS, podlaha 20, šikminy 40.
Odpovedať
...tvárnice betónové...
Odpovedať
o niečom by som vedel..ale aby ma nikto neobviňoval, že si robím reklamu. Stratené debnenie z PSE. Tam je tepelný most pri základe bezpredmetný
Odpovedať
a ćo sa týka podlahy a jej tepelnej straty.Podlaha prislúcha zemine, pod podlahou je iný teplotný tok ako pri stene obvodovej alebo okien či strechy.Vlastne keď sa ráta tepelný strata podlahy tak výsledok sa násoby tzv. redukčným ćiniteľom "b" a ten má koeficient od 0,49 až po 0,89..to znamená že U je menšie ako pri obvode ći streche..takže 20 cm na obvode bude inak izolovať ako 20 cm v podlahe
Odpovedať
Dále bylo v této studii ukázáno, že vliv svislé okrajové izolace použité na vnějším líci základů nemá zásadní vliv na celkovou tepelnou ztrátu zeminou u dobře celoplošně izolovaných podlah pasivních domů. Nicméně přesný numerický výpočet doplňkového lineárního prostupu tepla, kterým je vliv okrajové izolace zohledněn, vede k mírnému snížení ustálené tepelné propustnosti podlahy oproti přibližnému výpočtu uvedenému v základní části normy ČSN EN ISO 13370. Recenzoval Jiří Novák, Ing. Ph.D, ČVUT v Praze, Fakulta stavební, Katedra konstrukcí pozemních staveb, Thákurova 7, 166 29 Praha, jiri.novak@fsv.cvut.cz.
Odpovedať
@pr. V podstate máš pravdu. Predpokladám že strata pri zateplených základoch, obvode domu 40 m a hrúbke betónového múru 20 cm, pri R betónu=0,2, teplote podložia po obvode priemerne 7 C, vnútorná teplota 22 C bude okolo 600W, za 24 hodín to bude 14,4 KW, pri dĺžke topnej sezóny okolo 190 dni bude 2736 KW. To je približne 273 m3 plynu. Cena plynu tarif D2, to je do 1700m3=0,446 E. Z toho vyplýva finančná strata cez pätu múru 121 E ročne. Bez zateplenia sa bude priemerná teplota zeminy v okolí základov počas topnej sezóny pohybovať na úrovní 2-3 C, možne ešte nižšie. Analogický výpočet a náklady na takto vzniklú tepelnú stratu budú 162 E. Rozdiel 41 E. Náklady na zateplenie základov 40 m2 EPS x 15= 600E. Návratnosť 14 rokov. Čo sa týka izolácie, tak či je to na streche alebo na podlahe izoluje rovnako. Je to len o tepelnom spáde. Do zeme bude menší. Z toho vyplýva otázka, či sa naozaj oplatí zateplovať, alebo nie..? Poprosím o názor blacksr.
Odpovedať
@bluejoz zateplenie zakladov (soklu) nie je len o tepelnej strate. Samozrejme primarne ide hlavne o usporu ale treba v tom vidiet aj rizika pri nezatepleni, ako je kondenzacia vodnych par v mieste tepelneho mostu, nasledovne vlhnutie a plesnivenie. Tam uz potom navratnost investicie do zateplenia nie je az taka dolezita, ide skor o zdrave byvanie a podla moznosti aj co najmenej nakladne. Mimochodom k tej 14 rocnej navratnosti, tam treba zaratat aj rastuce ceny energii a hned sa to dostane uplne inam. Trochu sorry za hlupu poznamku ale 600€ investicie do zateplenai zakladov je smiesna polozka v ramci rozpoctu celeho domu a to este tato investicia je navratna. Ved sam uznajte kolko "investicii" v dome su ovela nakladnejsie a pritom ani zdaleka nie navratitelne. Ja osobne povazujem investiciu do zateplenia ako jednoznacne najlepsiu investiciu co sa navratnosti tyka. Mimochodom celkom zaujimavy clanok na zateplenie sokla http://www.modrastrecha.sk/fotoblog/k...
Odpovedať
@ferre1: Súhlasím s Tvojím príspevkom. Ja osobne budem základy zateplovať. Moja otázka bola len akademická.
Odpovedať
ja som nepovedal, že netreba zatepliť, to v kaźdom prípade, len s rozumom
Odpovedať
@pr> ...ešte k hrúbke izolácie v podlahe. Predpokladám podlahové kúrenie, teplota podlahy max. 26 C, teplota podložia 7 C. Tepelná strata pri ploche 100 m2-20 cm EPS bude 380 W. To predstavuje počas topnej sezóny asi 173 m3 plynu-tj. 77 E. Nie je tu započítaná tepelná strata cez pätu múru. Návratnosť pri cene 12 E/m2-20cm bude 15,5 roka. Nie je tu zohľadnený nárast cien energie. Pri 10 cm hrúbke bude strata dvojnásobná=154 E a návratnosť už za 3,8 roka, ale potom už platite...
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 12 mesiacoch
Profilova fotka
@blacksr - kde ste kupovali tie vzduchotesne krabice? http://www.dnaelektro.cz/katalog/4307... -- potrebovali by sme v okoli Ba, nie na CZ
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?