Vymena kotla pri kombinacii radiatory+podlahovka

Dobry den, kupili sme starsi, ciastocne zrekonstruovany dom. Ide o jednopodlazny dom, s vykurovanou plochou cca 100m2. Rekonstrukcia bola zvacsa odflaknuta a postupne teraz riesime ako veci vylepsit s primeranymi nakladmi, samozrejme. Jednou z takych veci ej aj kurenie. V dome je podlahovka - 3 okruhy + rebrik v kupelni- cca 25m2 a 4 radiatory - cca 75m2. V prilohe prikladam fotku technickej miestnosti. Je tam zaber na celkove riesenie kurenia aj s ohrevom TUV v samostatnom plynovom zasobniku. V pravo od kotla Modratherm (asi 15 rocny kotol) je vetva ktora ide ide do radiatorov , je tam obehove cerpadlo Wilo Star a stvorcestny ventil. Vlavo od kotla je vetva, ktora ide do troch okruhov podlahoveho kurenia. Tu je taktiez rovnake obehove cerpadlo, ale predpokladam, ze je zhorene + klacisky rozdelovac a termostaticky ventil obmedzujuci maximalnu teplotu. Ktol je samozrejme stary, neefektivny a jednookruhovy. podlahovka tak ako je spravena nikdy nebola pustena a ani nei som si isty, ci to takto moze fungovat. Tepelnu stratu zatial vypocitanu nemam, ale predpokladam rocnu spotrebu cca 2000m3 a je to aj na ohrev TUV. Otazka, aky kotol (konkretny typ, pripadne ine komponenty) by mohol vykurovat podobnu zostavu pri prihliadnuti na pomer cena/vykon/kvalita (ale najma cena :) ). zaroven by som chcel vyriesit aj ohrev TUV a stary bojler ci nechat len "do zasoby". Dvojokruhovy kotol mi pride ako nenavratna investicia pri tak malej ploche a preferoval by som nejake lacnejsie riesenie, ale tak aby to bolo rozumne uregulovatelne. Viem, ze tato kombinacia nie je najstastnejsia, ale je to skratka tak a ja to potrebujem nejako rozumne a efektivne vyriesit. Vopred dakujem za kazdu radu
Odpovedať
Z nejakeho dovodu mi nejdu up-loadnut fotky, pridam neskor, ak to pojde. j.
Odpovedať
Ok, uz to ide. Pripajam tiez schemu priestoroveho rozlozenia radiatorov a podlahovky. j.
Odpovedať
Profilova fotka
@jehochanan Uff riadny humbuk :-) ale dá sa to vyriešiť....šikovný kúrenár si s tým poradí. V každom prípade bude nutné všetko vyrezať a spraviť nanovo.
Odpovedať
jaaajjj katastrofa . jednoznačne všetko vyhodiť aj ten modratherm :) nahodiť nástenný kondenzačný kotol + 100l zasobník a jeden rozdelovač s mixom . v pohode sa to dá poriešiť .
Odpovedať
Profilova fotka
najskôr by som to skúsil spustiť a potom riešte detaily. Teplú vodu by som neriešil vôbec, počkajte sezónu.
Odpovedať
Dobry den, mi uz tu byvame od februara, takze kurime a samozrejme pripravujeme aj TUV. Co sa tyka radiatorov, tak tie v pohode stihaju kurit cely dom, ale v kupelni je rebrik napojeny do rozvodu podlahovky, takze tam bola zima a ked uz tam ta podlahovka je, bolo by fajn, keby sme ju mohli aj vyuzivat. Podlahovka ako taka nejde, pretoze minimalne to obehove cerpadlo je zhornene, po zapojeni sa hned prehrieva a tepla voda do podlahovky nejde. Ide mi najma o vymenu neefektivneho kotla, tj. neriesim zvysok zapojenia - len v kontexte konretneho riesenia s konkretnym kotlom, resp. zostavou. To, ze to bude zavesny kondezacny kotol mi bolo viac menej od zaciatku jasne. S cim by smo potreboval poradit je kokretny typ takehoto kotla a sposob regulovnia kombinacie podlahovka + radiatory. Rozvody vratane radiatorov v dome su vsetky relativne nove (3-4 roky), takze by som sa rad vyhol velkym zasahom mimo technickej miestnosti (na fotke). Teplú vodu mame zatial uzitkovu zo studne a kedze jej tvrdost je este o dva stupne vyssia ako je norma vo verejnom vodovode, predpokladam ze to bude plne kamena a tiez dost neefektivne. Motivacia, preco to chcem riesit este pred zimnou je samozrejme mozna uspora dosiahnuta vymenou neefektivneho kotla a nahradenie stareho plynoveho bojlera, ktore len na vecnych plamienkoch zozeru zrejme par sto kubikov plynu rocne. Dakujem.
Odpovedať
Profilova fotka
@jehochanan od konca, plamienok spotrebuje plyn, ale je to v litroch a teplo zostáva v budove, ten kotol nemusí byť neefektívny, pretože rozdiel vo využití plynu medzi týmto kotlom a modernejším môže byť max. 5% a kondenzačný kotol tam vôbec nebude prínosom, bude fungovať bez kondenzácie, pretože máte radiatory. Tvrdšia voda ako z vodovodu? to sa nezmení výmenou bojlera. ˇČerpadlo stojí 50€, to vymeňte prvé, nie kotol. Ak kotol, tak stojatý, s podobnými výdvodmi aby boli najmenšie prerábky. Mimochodom, keby boli na podlahovke otvorené ventily, pri chode jedného čerpadla by nastal pohyb aj v systéme podlahovky.
Odpovedať
@jan45 To s tym druhym cerpadlom ma nenapadlo, to je dorby posterh dakujem, problem bude asi inde. Co sa tyka toho plamienka, tak toto je mimo obyvanu a vykurovanu plochu, takze minimalne pri kotli to ide do stratena. Cital som, ze efektivita tychto starych kotlov je niekde okolo 75%, pricom novy neKon. by mal byt niekde okolo 92%m je to teda nezmysel? Je to podla vas iste, ze by isiel bez kondenzacie? Radiatory su relativne velke (tj. nie je potrebne ich vykurovat na velku teplotu) a bezne kurim tak, ze mam na spiatocke okolo 45 stupnov, tj. teoreticky by malo dochadzat ku kondenzacii a tym by efektivita mala vyskocit o dalsich cca 10%, alebo sa mylim? Mam to nastudovane, len z roznych for, rad si nehcham poradit. V koncenom dosledku to urcite bude robit odbornik, ale ako citam su odbornici a "odbornici" a ja by som sa pred tym rad zorientoval a mal predstavu o akej investicii mam vlastne uvazovat. Cerpadlo vymenit nie je problem, len to nechcem robit, ak by to vobec nemalo takto fungovat. podla vas je to dava zmysel? Moze to takto fungovat (teraz bez ohladu na efektivitu)? Dakujem.
Odpovedať
kondenzačný kotol kondenzuje do +- 50 C * ak vyrába 60 C* vodu pre radiátory tak je to klasický turbo kotol bez výhod akurát vypúšťate do ovzdušia spaliny o 30 C* menej než pri nekondenzačnom turbo kotli
Odpovedať
@gkrivanek Ak má dosť veľké radiátory (píše že má), tak nie je problém kúriť na 45°C .
Odpovedať
@gkrivanek A tych 50C plati pre spiatocku? Ktorou vodou sa ochladzaju spaliny? Vdaka.
Odpovedať
Profilova fotka
@jehochanan účinnosť tých kotlov bola kolo 85%, kondenz má význam ak odchádzajúca voda nemá viac ako 50st, spiatočka viac ako 30st, radiatory si môžete prepočítať podľa tabuliek.
Odpovedať
Článok sa načítava...
pozeral som tie radiatory je to profil 22k a kazdy ma v priemere 2m. Pri tak nizkom spade tj. 50/30 je ich vykon dost maly, odhadujem spoliu okolo 5-6 kw (pri spade 80/60 maju vykon 14-16 kw - co je asi aj navyse). Je to dost maly vykon na 100m2 ale teoreticky, ak by sa to vhodne doplnilo vykurovanim tou podlahovkou, mohlo by to vycsinu vykurovacieho obdobia stacit a kondenz by potom mohol mat zmysel, musim si to ale este lepsie prepocitat. Kazdopadne dakujem.
Odpovedať
S ekvitermickym cidlom bude kondenzacny OK!
Odpovedať
Profilova fotka
Uf tu su teda riadne dohady a odborne konzultacie. Pokial tam su dostatocne velke radiatory tak by som sa kondezaku vobec nebal. Ten maly vykon sa da krasne vyuzit v prechodnych obdobiach a ked bude riadna zima tak pojde kotol dlhsie na nizsiu teplotu. V kazdom pripade bude vzdy uspornejsi ako klasicky atmosfericky alebo turbo kotol. Za dalsie do platnosti vstupuju nove normy a tie hovoria ze nekondenzacne kotly sa budu pomaly stahovat z predaja lebo uz nesplnaju nove normy. Ale skor ako to vsetko zacnes riesit by som najskor znizil ener.narocnost budovy.
Odpovedať
Profilova fotka
dobry den ,potrebovala by som poradit,kupili sme RD,tradična kocka dom,zhruba 200m2,kurenie je tu riešene plynovym kotlom a TUV je 150l bojler-obojživelnik,chceli by sme vymeniť kotol. Som uplny blbec čo sa toho tyka a tak by som chcela radu...existuje niečo ako kurit plynovym kotlom a mat aj TUV bez bojlera?a neskôr namontovat aj kotol na pevne palivo a kurit striedavo,ale nemat problemy s TUV?Prosim nevysmejte ma a dakujem za rady
Odpovedať
@szivem Zdravím. No možnosti máte dve. Buď si necháte bojler a napojíte ho na nový plynový kotol s tým, že budete mať neskôr možnosť vodu v bojleri ohrievať aj kotlom na tuhé palivo, ALEBO kúpite plynový kotol aj so vstavaným zásobníkom vody, čo je asi úspornejšia alternatíva čo sa týka TUV, ale už by ste ju neohriali kotlom na tuhé palivo. Teda ak by ste aj kúrili tuhým palivom, TUV by musela byť pripravovaná iba plynovým kotlom. Nech ma niekto opraví ak sa mýlim :-)
Odpovedať
Jednoducho. Kupite plynovy kotol a externy zasobnik TUV s dvoma hadmi v sebe. Na jeden napojite plynovy a na druhy had kotol na P palivo. Len je otazne ci vyuzijete 200 l horucej vody :) z ekonom hladiska je to diskutabilne ked ohrieva plyn 200 l vody.
Odpovedať
Profilova fotka
dakujem...a keby sme aj použili možnost ktoru pise jarpo čo taky čas v lete,ked sa nekuri,TUV by išla len cez plynovy kotol,to znamena že by musel byt kotol zapnuty aj v lete a to by nebola veľka spotreba plynu?a nebpli by horuce radiatori?ako to funguje taky čas?dakujem
Odpovedať
@szivem Dobrý. V podstate som vám asi napísal to isté ako @gkrivanek , len ma nenapadla možnosť bojlera s dvomi hadmi vo vnútri. Akurát že ak taký nemáte (asi budete mať len s jedným hadom vo vnútri), tak by ste museli kupovať druhý. Ale dalo by sa to aj s tým čo máte teraz, akurát by sa museli prepínať páčky (ventily) pri zmene kúrenia z plynu na tuhé a napäť. A k vašej otázke ohľadne TUV v lete na plyn, tak kotol len jednoducho tlačidlom prepnete na letný režim a on si už sám prepne ventil vo vnútri a bude púštať teplo iba do bojlera a nie do radiátorov. Čo sa týka spotreby, keby ste kúpili plynový kotol so vstavaným zásobníkom (ako som spomínal v predošlom príspevku), bolo by to o niečo úspornejšie, lebo v ňom je malý zásobník, ktorý sa stíha prebežne dohrievať a teda keď sa teplá voda nemíňa, tak chladne menšie množstvo vody ako ako vo veľkom bojleri. Ale myslím, že rozdiel nebude nijak priepastný. Na druhej strane, nevedeli by ste v tomto prípade vodu ohrievať kotlom na tuhé palivo. Osobne máme tiež plynom ohrievaný 150L bojler na TUV a v mesiacoch bez kúrenia nás vyšlo čisto TUV 11 kubíkov plynu mesačne. Ale sme len dvaja a ja sa často sprchujem v práci.... No snáď som to nenapísal moc komplikovane 8-)
Odpovedať
Cerpadlo nemusi byt zhorene.Skuste ho rozhybat.Z prednej strany vysrobujte tu velku skrutku a pod nou by mala byt hriadel rotoru s drazkou na skrutkovac,tak to skuste potocit.
Odpovedať
Dakujem vsetkym za nazory a rady. Po prestudovani viacerych for a konzultaciach s kurenarmi som sa rozhodol, ze bude uplne stacit KK Attack KT Small plus 19kw, ktory sa do zohnat do 900E a spodny vykon ma okolo 3kw. V kombinacii s opentherm termostatom, vonkajsou sondou a ext zasobnikom 80-120l to bude investicia cca 1200E+praca a dalsi material (dymovod...). Tepelna strata domu bude niekde medzi 5-6 kw, tzn., ze ked este zapracujem na izolacii, stale mam rezervu od spodneho vykonu kotla. Cerpadlo na podlahovke skutocne nebolo zhorene, ale len zastate, rozhybal som ho a podlahovka funguje bez problemov. Co sa tyka regulacie kombinacie podlahovka - radiatory, dostal som ponuku na elektronicku regulaciu + 2 serva v hodnote cca 700 E, co mi ale pride ako nenavratna investicia, preto to budem regulovat manualne. Kedze 2 zo 4 radiatorov a 2 z 3 okruhov podlahovky je jedna otvorena plocha a dalsie (vsetky) 3 vykurovane plochy su priamo napojene na tuto centralnu, myslim si, ze nebude problem to regulovat opentherm regulatorom umiestnenym v obyvacke. Co sa tyka teploty vody, vzhladom na dimenzovanie radiatorov + vykon podlahovky, som presvedceny, ze vacsinu roka budem vediet kurit 50/30, tj. budem mat vhodnu vodu do podlahy (pri pouziti sucasneho trojcestneho ventilu a termostatickeho ventilu na zaciatku podlahovky) a radiatory to utiahnu. Rozhodnutie ohaldne externeho zasobnika je ovypyvnene najma ekonomickou strankou a potom faktom, ze mam dostatok miesta, tj. bude to lacnejsie a vzhladom na vacsi objem aj komfort bude dostatocny. Viem, ze KK so vstavanym zasobnikom by mohol byt ucinnejsi, ale to mi ten rozdiel cca 400 E nikdy nevykryje pri predpokladanej zivotnosti KK 10-15 rokov. Preco KK som uz ciastocne uviedol - budem vediet fungovat v KK rezime po vacsinu roka (mozno aj cely), vzhladom na pouzitie externeho zasobnika, pri pouziti primeraneho (tj. vhodny prikon) bude aj TUV dohrievat v KK rezime. Verim, ze pri KK do 1000E v porovnani s atm. kotom je mozne cenovy rozdiel navratit a keby to mala byt len remiza, prevazuju u mna ekologicke dovody. Znacku Attack som zvolil po repstudovani mnohych for s alternativnymi kotlami a zda sa mi, ze v tejto cenovej kategorii s opentherm+ regulaciou je to vhodna volba a to aj vzhladom na dostupnost serviu, nahradnych dielov a pod. Ano su tu urcite kompromisy (hlinikovy vymennik napr.), ale opat pri rozdiele 300-400 E sa mi lepsie riesenie (napr. nerezovy vymennik atd.) nevrati a ucinnost je takpovediac rovnaka. Co si o tom myslite? Dakujem. j.
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?