Správne umiestnenie priestorového termostatu

Prajem všetkým pekný deň, premýšľam o tom, kam umiestniť priestorový termostat, ktorý bude riadiť kondenzačný kotol (2-12 kW) a rád privítam akékoľvek podnety (či už teoretické, ale aj praktické) lebo sa už zamotávam a neviem sa rozhodnúť. Kúrenie v dome: - dom vykurovaný radiátormi (zdroj kúrenia: KK s výkonom 2 - 12 kW) - výkon vykurovacích telies navrhnutý podľa tep. strát miestnosti na nižšiu teplotu vody - "nízkoteplotné kúrenie" - v miestnosti kde bude termostat nebude osadená žiadna hlavica na radiátore (prípadne mechanická, ktorá bude stále otvorená) - v ostatných miestnostiach na radiátoroch termostatické hlavice Predpoklady pre umiestnenie termostatu (ktoré som sa dočítal a naštudoval): 1. V miestnosti, ktorá má najväčšie tepelné straty (najlepšie ak je orientovaná na sever - neovplyvňujú solárne zisky) a zároveň je "trvalo" vykurovaná, resp. vykurovaná na teplotu, ktorú požadujem pri bežnom pohybe doma. Pri tomto bode som sa zamyslel a myslím, že správne by malo byť: "najväčšie tepelné straty na m2 (resp. m3) danej miestnosti, alebo sa mýlim? 2. Nie v kuchyni (varenie, v mojom prípade orientácia na juh) - nevhodné 3. Nie v obývačke (krbové kachle v miestnosti, orientácia na juh) - nevhodné Tep. straty miestnosti (prestup len konštrukciou, bez ohľadu na vetranie, solárne a iné teplotné zisky): Obývačka: 639 W, resp. 8,97 W/m3, teplota: 22 stupňov Kuchyňa: 585 W, resp. 11,32 W/m3, teplota: 22 stupňov Chodba: 200 W, resp. 5 W/m3, teplota: 22 stupňov Predsieň: 249 W, resp. 14 W/m3, teplota: 22 stupňov Izba 1: 400 W, resp. 8,45 W/m3, teplota: 22 stupňov Izba2: 475 W, resp. 10 W/m3, teplota: 22 stupňov Izba3: 516 W, resp. 10,6 W/m3, teplota: 22 stupňov WC: 77 W, resp. 10,88 W/m3, teplota: 22 stupňov Podľa odporúčaní by som mal dať termostat buď do izby č. 1, 2 alebo 3. Pôvodne som ho chcel dať do chodby (označené červené šípky) z dôvodu dobrého prístupu a kvôli tomu, že pri otvorených dverách sa budú teploty vyrovnávať (neviem ale do akej miery sa vyrovnajú). Pretože podľa tep. strát to vychádza tak, že ak mi teplota klesne o 0,5 stupňa na chodbe, v izbách klesne až o 1 stupeň (bez ohľadu na vetranie). Dalo by sa to vyriešiť nízkou hysterziou na termostate (napr. 0,1, teda v izbách by mi kolísala teplota +-0,2 stupňa). Prípadné otvorené okno v izbe by pri otvorených dverách zaznamenal možno aj termostat na chodbe a rovnako pri zakúrení v kachliach by zvýšenú teplotu zaznamenal termostat. Takže kam s termostatom? - do niektorej z izby alebo na chodbu, či inam? Budem rád za akýkoľvek názor. Riešením je aj bezdrôtový termostat, ktorý si časom nájde najideálnejšie miesto narozdiel od drôtového, ktorému už teraz musím vybrať miesto (len kto bude meniť potom tie baterky) :)
Odpovedať
1
2
Tam kede mas sipku Izby cislo 1. Dostredu.
Odpovedať
@m_artinus osobne by som ho dal do obyvacky, no nie v pripade, ak su tam kachle. Druhu variantu by som volil chodbu. V kuchyni sa vari. V predsieni by vam to zapinalo pri dlhsom otvoreni vchod. dveri. Neviem ako budu obyvane izby 1, 2, 3, ale ak by ste ich nemali dlhsie obyvane mate moznost v nich stiahnut teplotu. Chodba bude takym priemerom teplot v jednotlivych izbach. Myslim si, ze nie je potreba velmi spekulovat.
Odpovedať
Profilova fotka
@m_artinus kúp...resp. daj si dodať bezdrôtový a môžeš si ho prenášať kde len chceš...aj cca30m od domu. :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@m_artinus zbytočne to komplikuješ, ale tiež som taký, že sa začítam a potom som z toho jeleň :) Najlepšie je mať termostat v obývačke, je tam predpoklad že tam tráviš najviac času. Keďže tam máš krb, tak by to bolo ovplyvňované. V izbách na spanie nepotrebuješ také teplo, ako napríklad v obývačke, preto umiestnenie do nich je trochu nevhodné. Takže zostáva už len tá chodba a ja by som ho šupol tam, kde máš šípku medzi miestnosťami 2 a 3. Ak predpokladáš, že na chodbe bude viac zima ako v ostatných izbách, tak ho šupni do niektorej izby.
Odpovedať
@m_artinus daj ho na chodbu ako mas sipku z izby c 1 .Termostat by nemal byt pri dverach,aspon cca 25cm od nich.Ak mas mat na chodbe 22st v izbach to doregulujes hlavicami.Nepises aky budes mat termostat,ci on-off +vonkajsie cidlo,alebo opentherm a vonkajsie cidlo,alebo len on off termostat. Inak,ako ti radia ak ozaj nevies,kup si prenosny a doriesis to sam.
Odpovedať
@m_artinus Dej si přenosný a máš po problému. :-D
Odpovedať
@aneri53 draha,chcem sa opytat ci tento termostat mas,aky mas kotol a kurenie ,dik
Odpovedať
@tatiana1978 ja mam od elektrobocku PT52 opentherm,vyrabaju aj prenosny.kotol viessann vitodens 100w.
Odpovedať
@robo28w ja mam vailant a normalny termostat mam v kupelni, lebo v obyvke mu nebolo dobre ale zistila som, ze v synatorovej izbe-na vychodnej strane je dost chladno, teda aspon na mna
Odpovedať
@dominik_boksansky no rovnako som aj ja uvažoval, že pri otvorených dverách bude chodba priemerom všetkých teplôt (či teplejších - obýv. a kuchyňa alebo chladnejších izieb). Len tie tepelné straty ma trocha odrádzali (tie ale nepočítajú s otvorenými dverami a "miešaním" vzduchu a teplôt, takže možno to bude fungovať). Až teraz som si všimol, že staviame asi v tom istom okrese :) Ako spomínal @pmasarik , ak bude na chodbe termostat, v izbách môžu byť nižšie teploty. @robo28w čo sa týka termostatu. Aký je rozdiel medzi on-off a opentherm? (on-off len zapína a vypína kotol, bez možnosti modulácie kotla a opentherm = nastavenie režimov, týždenný, nočný,denný + modulácia kotla?). Doteraz som bol v tom, že je len termostat + ekvitermika alebo termostat. Podľa toho čo píšeš, je rozdiel ešte v rámci termostatu (on-off alebo opentherm). Fungovať by som chcel bez ekvitermu len s termostatom (takým, ktorý má možnosť týždenných programov) - to je asi ten opentherm však?
Odpovedať
@tatiana1978 máte ho v kúpelni? akú máte nastavenú teplotu v kúpelni? - ak je v izbe zima - teda ju nedokúri, môže to byť spôsobené tým, že v izbe sú väčšie straty ako v kúpelni a vychladne rýchlejšie. Resp. vykúri kúpelňu rýchle a nestihne dokúriť izbu. Záleží od systému (či je aj s ekvitermikou, alebo len termostat). Máte dvere zatvorené v kúpelni?
Odpovedať
@m_artinus opentherm si vymiena informacie medzi kotlom,vonkajsim cidlom atd.nadstavis na nom vykurivaciu krivku,ktora ti musi vykrit tepel. straty.on off je chcem kurit,nechcem kurit.kotol moduluje aj pritomto termostate,ale vzdy zohrieva na max vykon az potom ho znizuje,ked sa blizi k pozadovanej teplote v miestnosti.O tom by sa dalo vela pisat,pozri net.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@tatiana1978 kupelna nie je az tak dobre riesenie,urcite je mensia ako izba a aj skor vykurena,tak vypne kotol.
Odpovedať
@m_artinus mame ho v kupelni, kde su vacsinou dvere otvorene a teplota je nastavena na 23,5 st. Ta ,,nevykurena,, izba je presne nad kupelnou. V kupelni je podlahovka a v detskej radiator, ma terost. hlavicu uplne na 5ku otvorena a ledva to vytiahne na 22 st. Mame aj ekvitermiku.vsade vsetko ok len ta jedna izba
Odpovedať
@robo28w obyvka bola este horsie, lebo termostat bol tesne pri telke, tak sme to skusili dat do kupelne co uz je lepsie len nie na jednotku:))). Preto chcem kupit prenosny a dat ho do synovej izby len nas kurenar mi nuka nejaky za 300 e a to sa mi zda privela, tak hladam nieco lacnejsie
Odpovedať
@tatiana1978 tak ako píše @robo28w , v kúpelni nie je príliš vhodný (malá miestnosť ale aj kolísanie teploty pri sprchovaní...). Neviem ako máte riešené kúrenie, ale podlahovka ide väčšinou na nižšiu teplotu vody, takže veľkosť radiátora potom musí byť prispôsobená nižšej teplote vody (musí byť väčší a výkonnejší radiátor). Píšete, že máte otvorený radiátor naplno, čo môže znamenať, že má možno nedostatočný výkon. Ale kúpelňa je zlé miesto, určite ho presťahujte inde - do tej izby a uvidíte.
Odpovedať
@m_artinus pracujem na tom ;-)
Odpovedať
@robo28w vďaka za informáciu. Nejaké informácie som už čítal, no vidím, že som toho ešte málo naštudoval. Konečne mi to je jasné: - on-off termostat: príkaz zapni, vypni horák na kotli podľa nastavenej teploty na termostate. Začni kúriť s max. výkonom kotla vopred nastavenú teplotu vody (napr. 50 stupňov) a pri približovaní sa nastavenej teplote na termostate znižuj výkon až k min. výkonu kotla. Ak dosiahne požadovanú teplotu v miestnosti, vypni horák a nechaj bežať čerpadlo ešte napr. 10 min. (podľa nastavenia). - opentherm termostat + ekviterm. čidlo: vypočíta podľa nastavení (strmosť krivky, poloha krivky..), aktuálnej vonkajšej teploty a na základe požadovanej teploty na termostate, akú teplú vodu potrebujem (napr. 37) a k tomu prispôsobí aj výkon kotla (napr. 63 % výkon) a postupne znižuje, zvyšuje výkon a mení teplotu vody podľa meniacich sa parametrov. Výsledkom tejto regulácie by mala byť "stála teplota" s minimálnym kolísaním. Záhadou mi ostáva ako sa správa on-off termostat + ekvitermika, či sa dá opentherm termostat používať aj bez ekviterm. čidla (čo predpokladám, že áno). Musím ešte doštudovať :)
Odpovedať
@m_artinus vsetko si popisal spravne .opentherm bez cidla ti je na nic.on off s ekvitermikou musi mat tiez vonkajsie cidlo a krivku nadstavis na kotly.vodu upravi podla krivky a kotol kuri chcem,nechcem,vykon moduluje
Odpovedať
@robo28w Ešte raz ďakujem, pretože presne toto som asi nakoniec aj hľadal a toto mi bude najviac vyhovovať. Kvôli zapojeniu teplovodných kachlí a ich používaniu som musel zrušiť ekvitermiku (resp. ekvitermiku + opentherm, pretože pri tomto zapojení ide čerpadlo plynového kotla takmer stále, pri veľkých mrazoch nonstop. Pri zakúrení v teplovodných kachliach, ktoré majú vlastné čerpadlo sa musí čerpadlo na KK vypnúť - a pri regulácií s opentherm+ekvitermika to nejde. Pri on-off termostate to problém nie je (čerpadlo na KK sa vypne s dosiahnutou teplotou na termostate). Takže som hľadal systém s on-off termostatom (vypni, zapni kotol) ale aby vedel nastavovať teplotu vody podľa vonkajšej teploty a podľa nastavenej krivky (bez toho, aby vonkajšia teplota ovplyvňovala čerpadlo KK a jeho beh. Mnoho kotlov má totiž ochranu proti zamrznutiu, kde pri poklese vonkajšej teploty ide čerpadlo stále). Pri termostate on-off + ekviter. čidlo to je úplne super - bude mi nastavovať len teplotu vody. Ešte si u výrobcu kotla zistím, či to ekviter. čidlo nemá žiaden vplyv na beh čerpadla (napr. pri nízkej teplote vonku). Ak nie, tak takto zrealizujem. Ešte raz vďaka za cenné informácie a zorientovanie sa v tej regulácii.
Odpovedať
@tatiana1978 Ano, to je náš termostat. Máme ho v obýváku, ale když svítí slunce (máme okna na jih a západ), tak se to vyhřeje a topení by vyplo. Tak v obýváku jednoduše topení zavřeme a termostat přeneseme tam, kam potřebujeme. Topíme plynem, kotel Thermona, v místnostech s fr. okny podlahové konvektory, v ložnicích, chodbě, WC a TM radiátory a koupelnách žebříky.
Odpovedať
@tatiana1978 Nie je problem v radiatore? Nie je iba pootvoreny privod alebo spiatocka? Odvzdusnenie ste asi skusali.
Odpovedať
@kickous uz som vsetko skusala ;-)
Odpovedať
ďakujem všetkým za odporúčania, keďže som zástanca "rúrkového systému", vyriešil som to tak, že som zasekal jednu rúrku na chodbe, kde ho aj umiestnim, no pre istotu som zasekal prázdnu rúrku aj do izby, v prípade, že mu bude na chodbe zle. Nič ma to nestojí a v stene nebude nikomu zavadzať :)
Odpovedať
Profilova fotka
@m_artinus dovolim si nesuhlasit, zvolit on/off regulator je nevhodne - navrhujem nastudovat a pouzit ekvitermicku regulaciu s korekciou na referencnu teplotu. Pri tejto regulacii je dolezity spravny vyber miestnosti na ref.teplotu, ktora bude za vsetkych okolnosti reprezentovat skutocnu teplotu v objekte. Princip je zalozeny na fakte, ze okrem externej sondy vonkajsieho prostredia sa snima aj vnutorna teplota ref.miestnosti, rozdiel medzi ziadanou a skutocnou vnutornou teplotou koriguje na zaklade urcitych kriterii vyp. hodnotu vyk. vody podla navolenej ekv.krivky a vonk. teploty tak aby skut. teplota zodpoveda ziadanej. mozne su viacere moznosti vypoctu - linearne P, PI, PID, fuzzy alebo neuro-fuzzy. Ja napr. castou pouzivam Siemensacky QAA73 ... Takže som hľadal systém s on-off termostatom (vypni, zapni kotol) ale aby vedel nastavovať teplotu vody podľa vonkajšej teploty a podľa nastavenej krivky (bez toho, aby vonkajšia teplota ovplyvňovala čerpadlo KK a jeho beh. ... presne takyto system neexistuje. Bud je to on/off regulator - vhodny hlavne pre el.kotle s rychlou regulaciou (rychlo pece/rychlo nepece) alebo je to modulacia (ci uz BUS alebo OPENTHERM alebo iny protokol). Dalsia vec su hysterezie - rozsah suciastok (tepl. sonda) je pri kvalitnych sondach za 200E DS18B020 s min. skalou teploty 0,5C, vacsina pouziva lacne smejdy typu DT11 s rozlisovacou schopnostou 1C +5% odchylka. Senzor s presnostou 0.1C stoji viac ako cely regulator PT52 aj s postovnym.
Odpovedať
@mgx plánoval som použiť on/off regulátor + vonkajšia sonda, čo sa mi javí ako najvhodnejšie riešenie v mojom prípade. O regulácií KK, tých všetkých typov čítam už asi od jesene (nie som z tohto oboru, takže nepredpokladám, že tomu budem rozumieť na profesionálnej úrovni, ale rád veciam rozumiem a keď mi niečo budem riadiť vykurovanie, tak chcem aspoň vedieť akou formou to reguluje aby som vedel čo sa môže pokaziť, aké to má výhody, nevýhody, možné riziká). Priznám sa, že ak by som nemal v dome riešené kúrenie aj teplovodnými kachľami, riešim len KK + ekvitermika (sonda) + opentherm regulátor (doteraz som týmto pojmom označoval regulátor, ktorý vezme parametre: vonk. teplota, vnútorná teplota, predikcia budúceho stavu na základe historických dát a vypočíta potrebnú teplotu vody do kúrenia, ktorá sa mení v čase, čomu sa prispôsobuje aj výkon horáka KK - moduluje. Teraz už viem, že je to označenie pre protokol a už som sa dočítal aj z akého dôvodu vzniklo - ale to je jedno. Ide o princíp fungovania). Výhodou by mala byť stála teplota v miestnosti bez výkyvov, ktorá je zabezpečovaná ale stálym behom čerpadla, ktoré vypne len pri prekročení teploty o 0,6 C nad požadovanú teplotu v priestore (teraz hovorím už konkrétne pri type KK Immergas Victrix X 12, ktorý mám v pláne osadiť). Práve ten stály beh obehového čerpadla (jednak z pohľadu spotreby el. energie ale aj z toho pohľadu, že obeh. čerpadlo sa musí vypnúť keď zakúrim v kachliach) mi nevyhovoval. Priznávam ale, že zvýšená spotreba el. energie obeh. čerpadla je na úkor vyššieho komfortu vo forme stabilnejšej teploty. Fuuuuh, ale netušil som, že Opentherm regulácie využívajú predikčné modely založené na neurónových sieťach :) :). Fakt som myslel, že to budú algoritmy založené na jednoduchšej štatistike a toto je pre mňa novinka (tým sa dá vysvetliť aj to ak to niekto nevie nastaviť ani za svet) :) . Neurónky vedia byť veľké potvory (mal som možnosť okúsiť ich schopnosť na dátach z oblasti ekonómie) a začínam pochybovať o schopnosti predikovať budúci stav teploty v mojom dome (ako jeden z parametrov pri určovaní teploty topnej vody), keďže budem kúriť rôzne aj v kachliach a vtedy sa tie historické údaje, s ktorými bude pracovať regulácia budú dosť meniť a budú tam veľké rozdiely. Spomínate ale aj iné metódy výpočtu, tak verím, že nie všetky fungujú na neurónových sieťach :) Takže v hre mám stále dve možnosti: 1. On/off termostat + ekviterm. sonda 2. Modulačná regulácia + ekviterm. sonda Ako je to ale pri tej prvej možnosti (on/off + ekviterm. sonda)?? Myslel som, že je to tak ako som napísal (termostat povie: zapni horák, sonda povie: top na XY teplotu, horák ide na MAXIMALNY výkon po celý čas až kým nepríde signál vypni horák). Alebo namiesto MAXIMALNEHO výkonu tam bude výkon podľa teploty vody - teda pri 30 stupňov napr. 4 kW, pri 40 stupňov napr. 5 kW?? Technické oddelenie z IMMERGASU mi napísali včera konkrétne toto: " pri on/off termostate + sonda kotol nepôjde na maximálny výkon, bude modulovať tak (nábeh kotla na plný výkon pri vykurovaní trvá 10 minút), aby dosiahol a udržal teplotu vypočítanú vonkajšou sondou." Takže teraz som z toho pekný blázon... :) bude alebo nebude modulovať? to je otázka? Ozaj ďakujem za reakciu, všimol som si vaše odborné reakcie aj v iných fórach, takže som rád, že ste aj tu prispeli.
Odpovedať
Profilova fotka
@m_artinus -> fuzzy + neuro/fuzzy je skor hudba buducnosti, okrem siemensu nikto nic chodiace nema - resp. to nezaplatis :) Na 99% byva pouzity klasicky PID regulator = je stabilny, odolny "blbosti pouzivatelov" a znesie aj system, o ktorom nic nevieme :). A je lacny. K Immergasu - na Opentherm rovno zabudnite - Immergas pouziva vlastny propietarny protokol (BUS+IMM) + nejaky akoze klon OT (ale OT to nie je). Pozrite si zoznam clenov konzorcia Opentherm - Immergas tam nie je http://www.opentherm.eu/members K Vami popisanym moznostiam: 1) On/Off + ekvitermicka sonda - On/Off regulacia je bez modulacie - ma len 2 stavy - 0% a 100%. Ekvitermicka sonda - taka sonda neexistuje. Existuje vonkajsia sonda/cidlo - co je termorezistor, ktory podla urcenej zavislosti na teplote meni odpor. Ekvitermicka je krivka, ktora povie-> ako podla vonkajsej teploty (odporu) nastavit kotlovu vodu. Pri pouziti on/off regulatora to samozrejme nemate kotlu ako povedat, pretoze on pozna len stavy on a off. S on/off regulaciou ekv. termicku krivku nedosiahnete/nenastavite. Teoreticky ju mozete "simulovat" zapinanim/vypinanim kotla+cerpadla, cim coskoro dodzubete kotol a jeho zapalovaciu automatiky a cerpadlo. K velkej radosti vasho servisaka a Immergasu :) 2) modulacia BUS + vonkajsia sonda/cidlo - s Immergasom mozete pouzit len immergas CARV2 a podobne srandy. Ak by som to zrhnul: Snazite sa (zbytocne) vymysliet uz 100x vymyslene koleso. Ak mate regulaciu na vnutornu teplotu, tak ak zakurite dnuka kachlami a teplota vam vyskoci co ja viem na 23C, tak kazda rozumna regulacia (ci je to On/OFF alebo QAA73.110) Vam Vas kotol odstavi, pretoze teplota interieru > teplota pozadovana. AK budete mat nastavenu len vonkajsiu (ekvitermicku) regulaciu, tak podla vonkajska bude -10C takze kotol pobezi dalej a vy budete mat vnutri fajnych 30C. Sami si vyberte, co mate radsej :) Howg. PS: ludia maju tendenciu vyberat co najzlozitejsie riesenie, potom to cele domotat roznymi "nadstavbami" a potom vyplakavat, ze to nefunguje ako ma. Inak, skuste sa pozriet aj po kotloch Geminox ci Baxi, podla mna lepsie ako, uz len preto ze vnutri je LRU od Siemensa :) PS2: doporucujem dat si spravit poriadny projekt - usetrite kopu penazi na zbytocnej bizuterii, ktoru sa Vam budu dodavatelia snazit natlacit. A vyhnete sa slepym cestam.
Odpovedať
@mgx Ďakujem za odbornú a rozsiahlu reakciu. S tou hudbou budúcnosti v oblasti využitia neurónových sietí pri výpočtoch ste ma potešili :) Za nepresnosť pojmov sa samozrejme ospravedlňujem (som laik v tejto oblasti) ale už mi bude aspoň jasné pomenovanie týchto konkrétnych častí. Je škoda, že Immergas nie je členom tohto konzorcia, pretože jeho modulačný regulátor CARv2 s ekvitermickou reguláciou súdiac podľa vašej reakcie sa asi nebude príliš približovať spomínanému QAA73. A to ešte nehovorím o cene 200 € (veď značka Immergas - ak to funguje len s našou reguláciou, tak si dáme "našu" cenu :) . Je to fakt strašné, že z celkovej ceny kotol+regulácia tvorí cena samotnej regulácie v tomto prípade asi 25 %. Ale s tým nič neurobíme :) Pri mojom výbere som vyberal nízky spodný výkon (tep.straty 5 kW pri -15) a vysoký výkon (ohrev 120 l zásobníka vody). Výber som zúžil na Geminox, Baxi, Junkers a Immergas. Keďže pozerám aj na financie, Geminox som vylúčil, Baxi mal dosť vysoký mnimálny výkon, Junkers má "úžasnú" protimrazovú poistku, pri ktorej sa nezastaví obehové čerpadlo pod -5 C vonku, čo v mojom prípade nepripadalo do úvahy. Ostal mi Immergas. Ale myslím, že celkovo toto rozhodovanie je taká lotéria, kde človek nikdy nevie čo ho čaká. :) Ale chápem pointu - KK si zaslúžia modulačnú reguláciu (asi je to len ich cena, ktorá ma presviedčala, že môžu byť aj iné lepšie alebo rovnako dobré riešenia za nižšiu cenu) :) Termostat ON/OFF je len 100 % alebo 0 % výkon KK. Aj keď podľa technického oddelenia Immergasu sa vonkajšia sonda napojí priamo na kotol a na ňom sa aj nastaví ekvitermická krivka. A potom to údajne funguje aj pri ON/OFF termostate. Keďže ide ale o vyjadrenie samotného predajcu, beriem to s rezervou a asi to bude vami spomínaný prípad, kedy sa skráti životnosť kotla a tým aj zvýši zisk spoločnosti. Už len dúfam, že aspoň to miesto kde bude osadená regulácia bude dobré. Lebo kupovať potom bezdrôtový modulačný regulátor za viac ako 300 € - to by som musel byť asi blázon :)
Odpovedať
@mgx Ale schválne, teraz pozerám príspevok od @robo28w , ktorý je vyššie a tam píše: ....."vsetko si popisal spravne .opentherm bez cidla ti je na nic.on off s ekvitermikou musi mat tiez vonkajsie cidlo a krivku nadstavis na kotly.vodu upravi podla krivky a kotol kuri chcem,nechcem,vykon moduluje".... Nie je tam napísané, že pri ON/OFF termostate moduluje výkon? alebo je tým myslený modulačný regulátor prepnutý do stavu on/off??
Odpovedať
Profilova fotka
@m_artinus -> jedina moznost "regulacie" vykonu pri on/off regulatore je priamo na kotli, ale to uz nie je "externy" regulator a urcite nie on/off. Majme situaciu, on/off regulator , kotol s modulaciou (podporuje napr. 4 vykonove stupne+off - 0,25,50,75,100%). Ak je teplota dnuka co ja viem 10C, cielova teplota 25C, tak sa kotor zapne na 100% a fici az kym: - on/off regulator nevyda pokyn - OFF - vnutorna regulacia kotla zisti, ze deltaT klesa a prislusne znizi vykonovy stupen na 75,50,25%. Toto vsak nemozes povazovat za on/off regulaciu :) pripady popisane @robo28w su specificke - mozes mat opentherm bez senzorov, otazka je NACO. stracas tym vahy riadenia a jedine co si ziskal je moznost modulacie, ale system nevie ako/podla coho, tak ludia koncia s casovym nastavenim -> v podstate on/off regulacia :) -on/off regulacia s ekv. krivkou - teoreticky mackopes, jedine kde to chodi je elektrokotle + el.vykurovanie, kde pocet cyklov nie je obmedzeny.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?