Refinancovanie hypotéky - ponuky bánk

Mate prosim nejake odporucanie, kde clovek moze refinancovat existujucu hypoteku a neponukaju mu spotrebny uver? Takisto prosim, ci ma niekto skusenost, ze mu v banke ukazu tabulky systemu umorovania dlhu v pomere urok a istina, ked vam davaju ponuku na nejaky uver a ponukaju urokovu sadzbu, mne to nikde nechcu ani len ukazat. Dakujem za rady
Odpovedať
no v tom bude problém , väčinou požadujú mať v tej banke i bežný účet, pozri fora ako peniaze.sk
Odpovedať
nie ucet, to problem neni, ja ked som blizsie jednotlive skumala ponuky od bank na refinancovanie mojej hypoteky, tak vsetko su to spotrebne uvery, ktore sa "reklamne" nazyvaju vselijako "hypo neviem co a pod", ale su to spotrebaky. Nikto nerefinancoval?
Odpovedať
Profilova fotka
kamos refinancuje teraz...aj ked asi zostane v povodnej banke... ja nabalujem hypo, ale v ramci tej istej banky. A neviem co je problem teda....nech si to nazvu ako chcu ak daju dobre percenta no nie? ci?
Odpovedať
no tak ved tu su poradcovia, co urcite ludom mozu vysvetlit rozdiel medzi hypotekarnym uverom a spotrebnym, ako aj rozdiel v zakonoch, ktorymi sa riadia ako aj rozpatie percent, ktore tieto zakony umoznuju. Z toho prave mam obavu, spotrebny uver vo vyske napr.70 000 Eur, kde urok moze skocit aj na 12 %, je dost sebevrazda, nerada by som si uplietla na seba bic a za par rokov budem na ulici.
Odpovedať
ved rozdiel je na použitie hypo len na nehnuteľnosť a spotrebný ostatné a potrebuješ refinancovať preto , že nemáš na splácanie? nedá sa dohodnúť nový splátkový kalendár, lebo refinancovanie ti ponúkne takmer každá banka, spláca za teba ale teba to bude stáť majland
Odpovedať
Profilova fotka
ale ved ked mi daju taky urok to nedodpisem a je ne? ci co je problem?
Odpovedať
y2k- no ved to, ale ked uz mas raz spotrebak, uz z neho hypoteku nevyrobis, uz si mozes vyberat iba medzi ponukami spotrebakov. duzu: nie, chcem refinancovat kvoli tomu, ze mi banka opat zvysila urokovu sadzbu a kazdy rok sa s nimi natahujem, akurat ako dlznik je clovek vzdy v nevyhode v boji s bankou, lebo tie su tu v SR robia s ludmi co chcu. Preto som chcela skusit to refinancovanie, ked by sa to viac oplatilo, akurat som ostala zaskocena, ze vsetko to boli spotrebaky, ktore sa vola pokutne vselijako ze to vyzera ako hypo. Rozdiel medzi hypo a spotrebnym uverom je a velmi velky, akurat to ludia moc u nas neriesia, nakolko nemaju o tom alebo vedomosti alebo sa s pripadnymi problemami este nestretli. A vzhladom na to, co sa deje vo svete a ze nikto nevie, co bude a ako bude, je to dost dolezita vec. UZ to tu niekto dost profi predtym detailne vysvetlovatl, co je cim kryte a kam zakon povoluje vyhnat uroky. Aj som zistila, ze moc ludi neriesi ten pomer umorovania dlhu, co je ta najpodstatnejsia vec na uvere, v akom pomere vam kazdym dnom splaca vas dlh a urok pre banku, kazdy kuka iba na vysledne cislo v reklame. To je vsak vec klamliva, ked po 10 rokoch zistite, kolko ste skutocne splatili a ake peniaze si zobrala banka. Preto tie udaje nechcu nikde davat a tvrdia, ze to je interna informacia banky, co nie je. NO, a moc nechcu o tom rozpravat ani poradcovia, pretoze to vacsinou neovladaju a bere im to kseft. Preto som chcela vedet, ci je teda aj ina moznost medzi aktualnymi ponukami, ze produkt, ktory banky ponukaju na refinanc, neni spotrebny uver.
Odpovedať
Profilova fotka
@dandy05 Tu je celý odsek zo zákona o bankách ohľadne hypoték - podľa tohto zistíš, či to, čo Ti v banke ponúkajú je hypotéka alebo spotrebný úver, ktorý sa riadi zákonom o spotrebiteľských úverov. V zákone sa však nič nepíše o tom, že by nemohla mať hypotéka trebárs aj ten 12% úrok - prečo nie, všetko predsa závisí od situácií na trhu.... HYPOTEKÁRNE BANKOVNÍCTVO § 67 (1) Hypotekárnym obchodom sa na účely tohto zákona rozumie a) poskytovanie hypotekárnych úverov a s tým spojené vydávanie hypotekárnych záložných listov, 61 ) b) poskytovanie komunálnych úverov a s tým spojené vydávanie komunálnych obligácií bankou. 62 ) (2) Hypotekárne obchody sa môžu vykonávať v eurách alebo v cudzej mene. (3) V prípade vykonávania hypotekárnych obchodov v cudzej mene kurzové riziko znáša banka alebo pobočka zahraničnej banky, ktorá vykonáva hypotekárne obchody (ďalej len „hypotekárna banka“). Hypotekárna banka je povinná prijať opatrenia na predchádzanie vzniku kurzového rizika z krytia hypotekárnych záložných listov alebo komunálnych obligácií pohľadávkami z hypotekárnych úverov alebo komunálnych úverov. § 68 Hypotekárny úver je úver s lehotou splatnosti najmenej štyri roky a najviac 30 rokov zabezpečený záložným právom k tuzemskej nehnuteľnosti, a to aj rozostavanej, ktorý je financovaný, ak tento zákon neustanovuje inak, najmenej vo výške 90 % prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu 61 ) a ktorý poskytuje hypotekárna banka na tieto účely: a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti alebo jej časti, b) výstavbu alebo zmenu dokončených stavieb, 63 ) c) údržbu tuzemských nehnuteľností alebo d) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmena a) až c), ktorý je hypotekárnym úverom poskytnutým hypotekárnou bankou v konkurze, e) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmen a) až c), ktorý nie je hypotekárnym úverom. § 69 61 ) § 14 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 62 ) § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 63 ) § 139b ods. 4 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 237/2000 Z. z. 100 Komunálny úver je úver s lehotou splatnosti najmenej štyri roky a najviac 30 rokov zabezpečený záložným právom k nehnuteľnému majetku obce alebo k nehnuteľnému majetku vyššieho územného celku, ktorý je financovaný, ak tento zákon neustanovuje inak, najmenej vo výške 90 % prostredníctvom vydávania a predaja komunálnych obligácií hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu 62 ) a ktorý poskytujú banky na nadobudnutie tuzemských nehnuteľnosti, výstavbu, zmenu dokončených stavieb 63 ) a údržbu tuzemských nehnuteľností a ďalších stavieb s cieľom využívať ich na verejnoprospešný účel. § 70 Hypotekárna banka môže dočasne voľné peňažné prostriedky získané z hypotekárnych obchodov uložiť v banke alebo v pobočke zahraničnej banky. Ďalej môže tieto prostriedky použiť na nákup a) hypotekárnych záložných listov vydaných inou hypotekárnou bankou, b) komunálnych obligácií 62 ) vydaných inou hypotekárnou bankou, c) pokladničných poukážok Národnej banky Slovenska, d) štátnych dlhopisov, 64 ) e) štátnych pokladničných poukážok. § 71 (1) Vydávanie a náležitosti hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií sa spravujú osobitným predpisom. 13 ) Národná banka Slovenska môže v bankovom povolení na vykonávanie hypotekárnych obchodov ustanoviť osobitné podmienky financovania hypotekárnych úverov a komunálnych úverov pre hypotekárnu banku najviac na obdobie dvoch rokov od udelenia tohto bankového povolenia. (2) Národná banka Slovenska môže svojím rozhodnutím vydaným na základe žiadosti hypotekárnej banky z dôvodov hodných osobitného zreteľa najdlhšie na obdobie dvoch rokov určiť osobitné podmienky financovania hypotekárnych úverov a komunálnych úverov najmenej vo výške 70 % prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu 61 ) alebo vydávania a predaja komunálnych obligácií hypotekárnou bankou podľa osobitného predpisu, 62 ) a to aj opakovane. Dôvodom hodným osobitného zreteľa je najmä snaha o zachovanie stability finančného sektora. § 72 (1) Na riadne krytie vydaných hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií môžu byť použité len pohľadávky hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov a pohľadávky z komunálnych úverov, ktoré sú zabezpečené záložným právom k nehnuteľnosti podľa § 74 a ktoré nepresahujú 70 % hodnoty založenej nehnuteľnosti určenej podľa § 73. (2) Poskytovať hypotekárne úvery a komunálne úvery nad rámec podľa odseku 1 možno len za podmienky, že celková hodnota pohľadávok hypotekárnej banky, ktoré presahujú tento rámec, nepresiahne 10 % celkovej sumy poskytnutých hypotekárnych úverov a komunálnych úverov. (3) Majetkové hodnoty slúžiace na krytie menovitej hodnoty vydaných hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa § 74 nemôže hypotekárna banka založiť, ani ich použiť na iné zabezpečenie svojich záväzkov. (4) Majiteľom hypotekárnych záložných listov patrí prednostné zabezpečovacie právo k majetkovým hodnotám slúžiacim na krytie vydaných hypotekárnych záložných listov vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa § 74 a majiteľom komunálnych obligácií patrí prednostné zabezpečovacie právo k majetkovým hodnotám slúžiacim na krytie vydaných 64 ) § 18 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 101 komunálnych obligácií vrátane záložných práv k nehnuteľnostiam podľa § 74; týmto zabezpečovacím právom sú pri postupe podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov 64a ) zabezpečené pohľadávky majiteľov hypotekárnych záložných listov a pohľadávky majiteľov komunálnych obligácií voči hypotekárnej banke na úhradu menovitej hodnoty a výnosov z hypotekárnych záložných listov a menovitej hodnoty a výnosov z komunálnych obligácií § 73 (1) Hodnotu nehnuteľnosti na účely tohto zákona určí hypotekárna banka na základe celkového posúdenia nehnuteľnosti. Pri určení tejto hodnoty môže hypotekárna banka prihliadať iba na trvalé vlastnosti nehnuteľnosti a možný výnos, ktorý môže nehnuteľnosť pri riadnom hospodárení dlhodobo poskytovať jej vlastníkovi. Pri nehnuteľnosti, ktorá je zaťažená záložným právom alebo obmedzením prevodu nehnuteľnosti v súlade s § 74 ods. 2, hypotekárna banka vždy zníži hodnotu tejto nehnuteľnosti o výšku pohľadávky, na zabezpečenie ktorej slúži toto záložné právo alebo obmedzenie prevodu nehnuteľnosti. (2) Hypotekárna banka je viazaná len vlastným ohodnotením nehnuteľnosti. § 74 (1) Záložné právo na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov alebo z komunálnych úverov vzniká jeho vkladom do katastra nehnuteľností podľa osobitného predpisu 65 ) na základe návrhu hypotekárnej banky a vlastníka nehnuteľnosti. Postavenie záložného veriteľa má hypotekárna banka. (2) Hypotekárny úver a komunálny úver nesmú byť zabezpečené záložným právom vzťahujúcim sa na nehnuteľnosť, na ktorej už vzniklo a trvá iné záložné právo alebo obmedzenie prevodu nehnuteľnosti s výnimkou záložného práva alebo obmedzenia prevodu nehnuteľností zriadených podľa osobitného predpisu, 66 ) a záložného práva zriadeného v prospech tej istej hypotekárnej banky na zabezpečenie iného ňou poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, záložného práva zriadeného v prospech stavebnej sporiteľne alebo Štátneho fondu rozvoja bývania a záložného práva zriadeného na zabezpečenie splnenia pohľadávok vyplývajúcich z prevodu vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru za regulovanú cenu podľa osobitného predpisu. 66b ) Pre záložné právo, ktoré bolo v katastri nehnuteľností zapísané na prvom mieste v poradí rozhodujúcom na uspokojenie záložných práv s výnimkou záložných práv uvedených v prvej vete a ktoré slúži na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, nesmie hypotekárna banka až do zániku tohto záložného práva dohodnúť podľa osobitného predpisu 66a ) ani umožniť zapísať v katastri nehnuteľností žiadne iné miesto v poradí rozhodujúcom na uspokojenie záložných práv. 64a ) Napríklad § 8, § 28 ods. 2, § 69 a § 176 až 196 zákona č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov. 65 ) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov. 66 ) § 15 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. § 17 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky, Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky a predsedu Štátnej banky československej č. 136/1985 Zb. o finančnej, úverovej a inej pomoci družstevnej individuálnej bytovej výstavbe a modernizácii rodinných domčekov v osobnom vlastníctve v znení neskorších predpisov. 66b ) § 16 až 18b zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov. 66a ) § 151k ods. 3 Občianskeho zákonníka. 102 (3) Nehnuteľnosť sa nepovažuje za zaťaženú záložným právom alebo zaťaženú obmedzením prevodu nehnuteľnosti vtedy, ak pohľadávka, ktorá je zabezpečená iným záložným právom alebo obmedzením prevodu nehnuteľnosti, zanikne na základe poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, ktorým sa pohľadávka splatí, a ak záložné právo k nehnuteľnosti alebo obmedzenie prevodu nehnuteľnosti zanikne. Nehnuteľnosť sa na účely tohto zákona nepovažuje za zaťaženú záložným právom ani vtedy, ak si hypotekárna banka najmenej na obdobie od prvého dňa poskytnutia čo len časti peňažných prostriedkov z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru až do zániku záložného práva, ktoré slúži na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov alebo z komunálnych úverov, dohodne pre toto záložné právo podľa osobitného predpisu 66a ) a zabezpečí zápisom v katastri nehnuteľností prvé miesto v poradí rozhodujúcom na uspokojenie záložných práv s výnimkou záložných práv uvedených v odseku 2 prvej vete. (4) Záložné právo k nehnuteľnosti zriadené na zabezpečenie pohľadávok z hypotekárneho úveru alebo z komunálneho úveru zaniká splatením tohto úveru aj s príslušenstvom. Hypotekárna banka oznámi zánik záložného práva k nehnuteľnosti orgánu štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností. 65 ) (5) Hypotekárna banka môže pri výkone záložného práva založenú nehnuteľnosť predať exekúciou podľa osobitného predpisu 67 ) na základe dohody vyhotovenej vo forme notárskej zápisnice, uzatvorenej medzi hypotekárnou bankou a jej dlžníkom, ako aj záložcom, ak ním nie je dlžník, ak sa zmluvné strany v tejto dohode dohodnú na exekúcii podľa osobitného predpisu. 67 ) Táto dohoda musí obsahovať právny záväzok, vyznačenie oprávnenej osoby a povinnej osoby, právny dôvod, predmet a čas plnenia. § 75 (1) Hypotekárna banka poskytuje hypotekárne úvery a komunálne úvery podľa ňou vydaných všeobecných podmienok poskytovania hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, ktoré musia obsahovať najmä a) náležitosti žiadosti o hypotekárny úver alebo komunálny úver, b) postup pri predkladaní žiadosti o hypotekárny úver alebo komunálny úver, c) podmienky na poskytovanie hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru vrátane rámcového vymedzenia druhu, spôsobu a rozsahu spôsobu zabezpečenia pohľadávok hypotekárnej banky zo zmluvy o hypotekárnom úvere alebo komunálnom úvere a vymedzenia nákladov vyžadovaných od klienta, ktoré súvisia s hypotekárnym úverom alebo komunálnym úverom a s uzavretím zmluvy o takomto úvere, d) spôsoby vypovedania zmluvy o poskytnutí hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, e) postup hypotekárnej banky pri omeškaní dlžníka so splácaním hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru alebo jeho príslušenstva, f) prípady zmien okolností na strane dlžníka, za ktorých je hypotekárna banka oprávnená požadovať predčasné splácanie hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, g) podmienky realizácie záložného práva k nehnuteľnostiam zriadeného na zabezpečenie hypotekárnych úverov alebo komunálnych úverov, h) informácie o právach klienta podľa odsekov 6 až 11. (2) Z dôvodov na strane hypotekárnej banky alebo jej právnych nástupcov sa nemôže vynucovať predčasné splácanie pohľadávok z hypotekárneho úveru a komunálneho úveru; to platí aj pri zrušení a likvidácii hypotekárnej banky. 67 ) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. 103 (3) Súčasťou informácií, ktoré je hypotekárna banka povinná sprístupniť vo svojich prevádzkových priestoroch podľa § 37 ods. 1, musia byť aj všeobecné podmienky hypotekárnej banky na poskytovanie hypotekárnych úverov a komunálnych úverov podľa odseku 1 a percentuálna výška príspevku podľa § 84 ods. 1 a § 85a ods. 1 určeného na jednotlivé kalendárne roky. Na požiadanie klienta je hypotekárna banka povinná poskytnúť mu ďalšie doplňujúce informácie. (4) Zmluva o hypotekárnom úvere alebo zmluva o komunálnom úvere musí byť písomná a musí obsahovať a) identifikačné údaje o hypotekárnej banke a o klientovi najmenej v rozsahu 1. meno, priezvisko, rodné číslo, ak je pridelené, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, 2. názov, identifikačné číslo, ak je pridelené, a adresa sídla alebo miesta podnikania, ak ide o právnickú osobu, b) sumu poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru a lehotu jeho splatnosti, pravidlá splácania istiny a úrokov z poskytnutého hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, ktorá sa pri hypotekárnom úvere skladá z platnej základnej úrokovej sadzby hypotekárnej banky a hrubej marže hypotekárnej banky, výšku ročnej percentuálnej úrokovej sadzby poskytovaného hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru a podrobné vymedzenie ostatných nákladov vyžadovaných od klienta, ktoré súvisia s hypotekárnym úverom alebo komunálnym úverom a s uzavretím zmluvy o takomto úvere, ktorá sa pri hypotekárnom úvere skladá z platnej základnej úrokovej sadzby hypotekárnej banky a hrubej marže hypotekárnej banky, c) presné označenie tuzemskej nehnuteľnosti, na ktorú sa poskytuje hypotekárny úver alebo komunálny úver; za splnenie tejto podmienky sa považuje aj presné označenie tejto tuzemskej nehnuteľnosti v dodatku k zmluve o hypotekárnom úvere alebo k zmluve o komunálnom úvere uzavretom najneskôr pred poskytnutím čo len časti peňažných prostriedkov z hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru, d) podmienky závislé od objektívnych skutočností, pri ktorých splnení môže byť upravená výška ročnej percentuálnej úrokovej sadzby alebo iné náklady vyžadované od klienta, e) podrobné vymedzenie druhu, spôsobu a rozsahu zabezpečenia pohľadávok hypotekárnej banky zo zmluvy o hypotekárnom úvere alebo zmluvy o komunálnom úvere, f) ostatné podmienky poskytnutia a splácania hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru vyžadované podľa všeobecných podmienok hypotekárnej banky na poskytovanie hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, g) podmienky prípadného predčasného splatenia hypotekárneho úveru alebo komunálneho úveru na podnet klienta. (5) Zmluva o hypotekárnom úvere alebo zmluva o komunálnom úvere môže obsahovať aj ďalšie náležitosti dohodnuté medzi hypotekárnou bankou a klientom. (6) Hypotekárna banka nemôže od klienta požadovať úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov, ktoré nie sú určené v zmluve o hypotekárnom úvere alebo zmluve o komunálnom úvere. Hypotekárnej banke sa zakazuje požadovať od klienta úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov v súvislosti s predčasným splatením hypotekárneho úveru alebo jeho časti na podnet klienta, ak k predčasnému splateniu hypotekárneho úveru alebo jeho časti dôjde v súvislosti s uplynutím doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru alebo v súvislosti so zmenou úrokovej sadzby hypotekárneho úveru; hypotekárna banka je povinná bezodplatne oznámiť klientovi termín a) uplynutia doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, a to najneskôr dva mesiace pred uplynutím tejto doby ak v odseku 11 nie je ustanovené inak, b) vykonania zmeny úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, úrokovú sadzbu na nasledujúce úrokové obdobie, aktuálnu výšku základnej úrokovej sadzby zverejnenú podľa odseku 9 ku dňu vyhotovenia oznámenia a výšku hrubej marže na nasledujúce úrokové obdobie, a 104 to najneskôr dvamesiace pred jej vykonaním a začatím uplatňovania tejto zmeny, ak v odseku 11 nie je ustanovené inak. (7) Odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo zníženie mesačnej splátky hypotekárneho úveru podľa odseku 4 písm. h) si klient, ktorým je fyzická osoba podľa § 85a ods. 1, môže počas piatich rokov od poskytnutia a začatia úročenia hypotekárneho úveru uplatniť len, ak si neuplatnil odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru podľa § 85a ods. 3 písm. b) druhého bodu; v tomto prípade nárok na štátny príspevok pre mladých zostáva zachovaný. (8) Odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo zníženie mesačnej splátky hypotekárneho úveru podľa odseku 4 písm. h) začne plynúť dňom účinnosti zmeny zmluvy o hypotekárnom úvere, ktorej predmetom je odloženie splátok istiny hypotekárneho úveru alebo zníženie mesačnej splátky hypotekárneho úveru. (9) Hypotekárna banka je povinná zverejňovať výšku jej základnej úrokovej sadzby na svojom webovom sídle. (10) Hypotekárna banka je povinná v oznámení podľa odseku 6 poučiť klienta o podmienkach predčasného splatenia hypotekárneho úveru alebo jeho časti, pri splnení ktorých nie je možné od klienta požadovať úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov. (11) Ak hypotekárna banka vyžaduje predloženie žiadosti o predčasné splatenie hypotekárneho úveru alebo jeho časti pred uplynutím doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru alebo pred vykonaním zmeny úrokovej sadzby hypotekárneho úveru, je povinná zaslať oznámenie podľa odseku 6 najneskôr dvamesiace pred termínom vyžadovaným hypotekárnou bankou na predloženie tejto žiadosti. § 76 (1) Zoznam a rozsah hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, záložných práv a pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárnych úverov a komunálnych úverov, ktoré slúžia na krytie hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií, alebo iné hodnoty slúžiace ako náhradné krytie musí hypotekárna banka jednotlivo evidovať vo svojom registri hypoték. (2) Register hypoték a doklady, na základe ktorých sa vykonali zápisy v registri hypoték, je hypotekárna banka povinná uschovávať oddelene od ostatných dokladov a zabezpečiť ich pred zneužitím, zničením, poškodením, odcudzením alebo pred stratou. (3) Do konca januára a júla každého kalendárneho roka je hypotekárna banka povinná predložiť Národnej banke Slovenska a ministerstvu informáciu o záznamoch z registra hypoték, ktoré sa vykonali za posledných šesť mesiacov. (4) Všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Národná banka Slovenska a ministerstvo, sa ustanovia náležitosti a spôsob vedenia registra hypoték podľa odseku 2 a náležitosti a forma informácie podľa odseku 3. § 77 Hypotekárna banka je povinná o hypotekárnych obchodoch viesť oddelene analytickú evidenciu v systéme účtovníctva. § 78 (1) Národná banka Slovenska vymenúva pre každú hypotekárnu banku hypotekárneho správcu, ktorý vykonáva dozor nad vykonávaním hypotekárnych obchodov v rozsahu ustanovenom týmto zákonom a osobitným predpisom. 13 ) Rovnako sa pre každú hypotekárnu banku vymenúva zástupca hypotekárneho správcu, ktorý zastupuje hypotekárneho správcu počas jeho neprítomnosti v plnom rozsahu jeho práv a povinností. (2) Vymenovanie hypotekárneho správcu a jeho zástupcu Národná banka Slovenska vopred prerokuje s hypotekárnou bankou, pre ktorú sa vymenúvajú. 105 (3) Hypotekárneho správcu a jeho zástupcu odvoláva Národná banka Slovenska. (4) Hypotekárnym správcom a jeho zástupcom môže byť len fyzická osoba, ktorá je na túto činnosť odborne spôsobilá a bezúhonná. Za odborne spôsobilú osobu sa považuje fyzická osoba s ukončeným vysokoškolským vzdelaním, ktorá vykonávala ekonomickú alebo právnickú prax v oblasti bankovníctva najmenej päť rokov. Za bezúhonnú sa považuje fyzická osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za trestný čin spáchaný pri vykonávaní riadiacej funkcie alebo za akýkoľvek úmyselný trestný čin. § 79 (1) Hypotekárny správca vykonáva svoju činnosť samostatne, nezávisle a nestranne. Pri výkone svojej činnosti je viazaný len všeobecne záväznými právnymi predpismi, zmluvou o výkone činnosti hypotekárneho správcu a rozhodnutiami vydanými pri dohľade alebo dohľade podľa osobitného predpisu 13 ) nad činnosťou hypotekárneho správcu. (2) O rozporoch medzi hypotekárnym správcom a hypotekárnou bankou rozhoduje Národná banka Slovenska. § 80 (1) Hypotekárny správca vykonáva dozor nad vydávaním hypotekárnych záložných listov a komunálnych obligácií z hľadiska ich náležitostí a krytia podľa osobitného predpisu. 13 ) (2) Hypotekárny správca je povinný vyhotoviť pre každú emisiu hypotekárnych záložných listov alebo komunálnych obligácií pred ich vydaním písomné osvedčenie o tom, že ich krytie je zabezpečené podľa osobitného predpisu 68 ) a že je vykonaný záznam v registri hypoték. (3) Hypotekárny správca kontroluje, či hypotekárna banka v súlade s týmto zákonom a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi poskytuje hypotekárne úvery a komunálne úvery vrátane ich zabezpečenia záložným právom a či si hypotekárna banka plní povinnosti týkajúce sa registra hypoték. (4) Hypotekárny správca je povinný na požiadanie hypotekárnej banky spolupôsobiť pri činnostiach súvisiacich s vykonávaním hypotekárnych obchodov, ktoré bez jeho súčinnosti hypotekárna banka nemôže vykonať. § 81 (1) Hypotekárny správca v prípade zistenia nedostatkov podľa § 80 je povinný bezodkladne písomne informovať o týchto skutočnostiach Národnú banku Slovenska. Na poskytovanie informácií podľa tohto ustanovenia sa nevzťahuje § 93. (2) Hypotekárny správca pri výkone svojej činnosti koná vo vlastnom mene a na účet hypotekárnej banky. (3) Hypotekárna banka je povinná umožniť hypotekárnemu správcovi výkon jeho činnosti, najmä je povinná umožniť mu nahliadať do účtovných záznamov, do registra hypoték a do iných dokladov súvisiacich s hypotekárnymi obchodmi. (4) Výšku odmeny pre hypotekárneho správcu a jeho zástupcu určuje Národná banka Slovenska po dohode s hypotekárnou bankou. Odmenu hradí hypotekárna banka. (5) Hypotekárna banka uzatvorí s hypotekárnym správcom zmluvu o výkone činnosti hypotekárneho správcu, ktorá podrobnejšie určí práva a povinnosti hypotekárnej banky a hypotekárneho správcu. Hypotekárna banka uzatvorí so zástupcom hypotekárneho správcu zmluvu o výkone činnosti zástupcu hypotekárneho správcu, ktorá podrobnejšie určí práva a povinnosti hypotekárnej banky a zástupcu hypotekárneho správcu. 68 ) § 16 ods. 4 a 5 a § 20 ods. 4 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 106 § 82 (1) Činnosť hypotekárneho správcu a jeho zástupcu podlieha dohľadu vykonávanému Národnou bankou Slovenska podľa tohto zákona a podľa osobitného predpisu. (2) Ak Národná banka Slovenska pri výkone dohľadu zistí nedostatky v činnosti hypotekárneho správcu alebo jeho zástupcu s výnimkou nedostatkov podľa § 80 ods. 1, môže mu uložiť pokutu až do výšky 13 300 eur. (3) Ak Národná banka Slovenska pri výkone dohľadu dozoru podľa osobitných predpisov 69 ) zistí nedostatky v činnosti hypotekárneho správcu alebo jeho zástupcu vykonávanej podľa § 80 ods. 1, postupuje podľa osobitného predpisu. 70 ) § 83 Národná banka Slovenska a ministerstvo ustanovia všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o postavení a činnosti hypotekárneho správcu a jeho zástupcu. § 84 (1) Dlžníkovi zo zmluvy o hypotekárnom úvere (§ 75 ods. 4) poskytnutom na účely podľa § 68 písm. a) až d), ktorým je fyzická osoba (ďalej len „poberateľ hypotekárneho úveru“), patrí za podmienok ustanovených týmto zákonom príspevok z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky (ďalej len „štátny príspevok“). (2) Štátnym príspevkom sa rozumie percento, o ktoré štát znižuje výšku úrokovej sadzby určenú v zmluve o hypotekárnom úvere. Štátny príspevok sa určuje na jednotlivé kalendárne roky zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok a v tom roku platí pre všetky zmluvy o hypotekárnom úvere; tým nie je dotknuté ustanovenie § 122a. Štátny príspevok sa zaokrúhľuje na celé eurocenty nahor (3) Na účely výpočtu štátneho príspevku na hypotekárny úver poskytnutý v cudzej mene sa výška hypotekárneho úveru prepočíta referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, 31 ) ktorý je platný ku dňu uzatvorenia zmluvy o hypotekárnom úvere. (4) Štátny príspevok sa poskytne na hypotekárny úver najviac zo sumy hypotekárneho úveru 83 000 eur na jednu nehnuteľnosť určenú na bývanie, a to aj v prípade manželov alebo nadobúdania takejto nehnuteľnosti do podielového spoluvlastníctva. Nehnuteľnosťami určenými na bývanie sa na účely tohto zákona rozumejú bytové budovy podľa osobitného predpisu. 71 ) (5) Splátky hypotekárneho úveru vrátane úrokov, na ktorý sa poskytuje štátny príspevok, sa spravidla dohodnú v pravidelných mesačných splátkach. Ak splátky hypotekárneho úveru budú dohodnuté inak, suma prostriedkov poskytnutých ako štátny príspevok na takýto hypotekárny úver nemôže prekročiť sumu, ktorá by bola poskytnutá ako štátny príspevok na takýto hypotekárny úver v prípade pravidelných mesačných splátok. (6) Ak úroková sadzba stanovená pri poskytnutí hypotekárneho úveru alebo po uplynutí doby fixácie úrokovej sadzby hypotekárneho úveru alebo pri akejkoľvek inej zmene úrokovej sadzby hypotekárneho úveru je nižšia ako je výška štátneho príspevku, poberateľovi 69 ) Zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. Zákon č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 70 ) § 22 ods. 3 zákona č. 530/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. 31 ) Čl. 12 ods. 12.1 Protokolu o Štatúte Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky (Ú. v. EÚ C 321E, 29. 12. 2006). § 28 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. 71 ) § 43b ods. 3 až 6 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z. 107 hypotekárneho úveru patrí štátny príspevok len do výšky úrokovej sadzby hypotekárneho úveru. § 85 (1) Nárok na štátny príspevok voči štátnemu rozpočtu Slovenskej republiky si uplatňuje poberateľ hypotekárneho úveru prostredníctvom hypotekárnej banky na základe žiadosti, ktorú jej predloží. (2) Štátny príspevok sa poskytuje poberateľovi hypotekárneho úveru každoročne počas určenej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru dohodnutej pri uzatvorení zmluvy o hypotekárnom úvere, a to iba na jednu zmluvu o hypotekárnom úvere. Za tú istú zmluvu o hypotekárnom úvere sa považuje aj zmena tejto zmluvy, ktorou sa hypotekárny úver zvýši najviac na sumu uvedenú v § 84 ods. 4. (3) Ak poberateľ hypotekárneho úveru uzatvorí viac zmlúv o hypotekárnom úvere, štátny príspevok sa poskytuje na tú zmluvu, o ktorej to písomne vyhlási; ak takéto vyhlásenie obsahujú súčasne viaceré zmluvy o hypotekárnom úvere v jednom kalendárnom roku, poberateľovi hypotekárneho úveru zaniká nárok na štátny príspevok zo všetkých zmlúv na obdobie nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov, pričom táto lehota začína plynúť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po prijatí písomnej informácie z ministerstva alebo ním určenej právnickej osoby o existencii viacerých zmlúv s uplatňovaným nárokom na štátny príspevok. Pri manželoch alebo podielových spoluvlastníkoch zaniká v tomto prípade nárok na štátny príspevok obom manželom alebo všetkým podielových spoluvlastníkom. (4) Nárok na štátny príspevok zaniká a) počas obdobia, keď hypotekárna banka z dôvodu omeškania poberateľa hypotekárneho úveru preradí pohľadávku vzniknutú z hypotekárneho úveru medzi také zatriedené pohľadávky, pri ktorých sa odôvodnene predpokladá, že nebudú uspokojené v plnej výške ich menovitej hodnoty, alebo b) ak poberateľ hypotekárneho úveru 1. nedodrží účel, na ktorý bol hypotekárny úver poskytnutý, 2. prevedie záväzok z hypotekárneho úveru na inú osobu s výnimkou jemu blízkej osoby alebo 3. splatí hypotekárny úver pred uplynutím štyroch rokov od poskytnutia hypotekárneho úveru. (5) Ak poberateľom hypotekárneho úveru zanikne bezpodielové spoluvlastníctvo manželov alebo podielové spoluvlastníctvo alebo ak poberateľ hypotekárneho úveru zomrie, nárok na štátny príspevok prechádza na tú osobu, na ktorú prechádzajú nesplatené záväzky z hypotekárneho úveru. (6) Ak poberateľ hypotekárneho úveru poruší podmienky uvedené v odseku 4 písm. b) treťom bode, je povinný bezodkladne prostredníctvom hypotekárnej banky vrátiť štátny príspevok poskytovaný počas celej určenej lehoty splatnosti hypotekárneho úveru dohodnutej pri uzatvorení zmluvy. § 85a (1) Dlžníkovi zo zmluvy o hypotekárnom úvere (§ 75 ods. 4) poskytnutom na účely podľa § 68 písm. a) až c), ktorým je fyzická osoba, ktorá ku dňu podania žiadosti o hypotekárny úver dovŕšila 18 rokov a neprekročila 35 rokov veku (ďalej len "mladý poberateľ hypotekárneho úveru"), patrí za podmienok ustanovených týmto zákonom príspevok pre mladých z prostriedkov štátneho rozpočtu (ďalej len "štátny príspevok pre mladých"). Ak sú mladými poberateľmi hypotekárneho úveru manželia alebo viacerí spoludlžníci, musí požiadavku na vek podľa prvej vety spĺňať každá z týchto osôb. (2) Štátnym príspevkom pre mladých sa rozumie percento, o ktoré štát znižuje výšku úrokovej sadzby určenú v zmluve o hypotekárnom úvere. Štátny príspevok pre mladých sa 108 určuje každoročne zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a v tom roku platí pre všetky zmluvy o hypotekárnom úvere uzatvorené za podmienok podľa odsekov 1 a 3. Štátny príspevok pre mladých sa zaokrúhľuje na celé eurocenty nahor. (3) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru sa štátny príspevok pre mladých poskytne, ak a) má mladý poberateľ hypotekárneho úveru ku dňu podania žiadosti o hypotekárny úver priemerný mesačný príjem vypočítaný z príjmu za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver, najviac vo výške 1,3 násobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu štvrťroku, ktorý predchádza kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver; ak sú mladými poberateľmi hypotekárneho úveru manželia, ich priemerný mesačný príjem spolu nesmie presiahnuť 2,6-násobok priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu štvrťroku, ktorý predchádza kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver a ak súmladými poberateľmi hypotekárneho úveru viacerí spoludlžníci, ich priemerný mesačný príjem spolu nesmie presiahnuť súčin počtu spoludlžníkov a 1,3- násobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny štvrťrok predchádzajúci kalendárnemu štvrťroku, ktorý predchádza kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola podaná žiadosť o hypotekárny úver, b) sa hypotekárna banka zaviaže, že mladému poberateľovi hypotekárneho úveru na dobu piatich rokov od poskytnutia a začatia úročenia hypotekárneho úveru 1. zníži úrokovú sadzbu určenú v zmluve o hypotekárnom úvere v rovnakej výške, ako sa určí štátny príspevok pre mladých podľa odseku 2, najviac však o 1%, 2. umožní odložiť splátky istiny hypotekárneho úveru, 3. umožní mimoriadnu splátku hypotekárneho úveru bez poplatku, c) žiadosť o hypotekárny úver bola podaná od 1. januára 2007. (4) Na účely výpočtu štátneho príspevku pre mladých na hypotekárny úver poskytnutý v cudzej mene sa výška hypotekárneho úveru prepočíta referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, 31 ) ktorý je platný ku dňu uzatvorenia zmluvy o hypotekárnom úvere. (5) Štátny príspevok pre mladých sa poskytne na hypotekárny úver najviac zo sumy hypotekárneho úveru 50 000 eur na jednu nehnuteľnosť určenú na bývanie, a to aj v prípade manželov alebo nadobúdania takejto nehnuteľnosti do podielového spoluvlastníctva. (6) Splátky hypotekárneho úveru vrátane úrokov, na ktorý sa poskytuje štátny príspevok pre mladých, sa dohodnú spravidla v pravidelných mesačných splátkach. Ak splátky hypotekárneho úveru budú dohodnuté inak, suma prostriedkov poskytnutých ako štátny príspevok pre mladých na takýto hypotekárny úver nemôže prekročiť sumu, ktorá by bola poskytnutá ako štátny príspevok pre mladých na takýto hypotekárny úver v prípade pravidelných mesačných splátok. Ustanoveniami prvej a druhej vety nie je dotknuté ustanovenie odseku 3 písm. b) druhého a tretieho bodu. § 85b (1) Nárok na štátny príspevok pre mladých voči štátnemu rozpočtu si uplatňuje mladý poberateľ hypotekárneho úveru prostredníctvom hypotekárnej banky na základe žiadosti, ktorú jej predloží. (2) Štátny príspevok pre mladých sa poskytuje mladému poberateľovi hypotekárneho úveru každoročne po dobu piatich rokov od začatia úročenia hypotekárneho úveru, a to iba na 109 jednu zmluvu o hypotekárnom úvere. Za tú istú zmluvu o hypotekárnom úvere sa považuje aj zmena tejto zmluvy, ktorou sa hypotekárny úver zvýši najviac na sumu uvedenú v § 85a ods. 5. (3) Ak mladý poberateľ hypotekárneho úveru uzatvorí viac zmlúv o hypotekárnom úvere, štátny príspevok pre mladých sa poskytuje na tú zmluvu o hypotekárnom úvere, o ktorej to písomne vyhlási; ak takéto vyhlásenie obsahujú súčasne viaceré zmluvy o hypotekárnom úvere v jednom kalendárnom roku, mladému poberateľovi hypotekárneho úveru zaniká nárok na štátny príspevok pre mladých zo všetkých zmlúv o hypotekárnom úvere na obdobie nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov, pričom táto lehota začína plynúť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po prijatí písomnej informácie z ministerstva alebo ním určenej právnickej osoby o existencii viacerých zmlúv o hypotekárnom úvere s uplatňovaným nárokom na štátny príspevok pre mladých. Pri manželoch alebo podielových spoluvlastníkoch zaniká v tomto prípade nárok na štátny príspevok pre mladých obom manželom alebo všetkým podielovým spoluvlastníkom. (4) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru nepatrí štátny príspevok pre mladých počas obdobia, keď hypotekárna banka z dôvodu omeškania mladého poberateľa hypotekárneho úveru preradí pohľadávku vzniknutú z hypotekárneho úveru medzi také zatriedené pohľadávky, pri ktorých sa odôvodnene predpokladá, že nebudú uspokojené v plnej výške ich menovitej hodnoty. (5) Nárok na štátny príspevok pre mladých zaniká, ak a) mladý poberateľ hypotekárneho úveru 1. nedodrží účel, na ktorý bol hypotekárny úver poskytnutý, 2. prevedie záväzok z hypotekárneho úveru na inú osobu s výnimkou jemu blízkej osoby, pričom blízka osoba musí ku dňu prevodu záväzku spĺňať podmienky podľa § 85a ods. 1 a 3 písm. a), 3. splatí hypotekárny úver pred uplynutím štyroch rokov od poskytnutia hypotekárneho úveru, 4. predložil pri uzatváraní zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom pre mladých ne- pravdivé údaje o výške priemerného mesačného príjmu alebo b) fyzická osoba, ktorej bol poskytnutý štátny príspevok pre mladých, predložila pri uzatváraní zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom pre mladých nepravdivé údaje o veku. (6) Ak mladému poberateľovi hypotekárneho úveru zanikne bezpodielové spoluvlastníctvo manželov alebo podielové spoluvlastníctvo alebo ak mladý poberateľ hypotekárneho úveru zomrie, nárok na štátny príspevok pre mladých prechádza na tú osobu, na ktorú prechádzajú nesplatené záväzky z hypotekárneho úveru. (7) Ak mladému poberateľovi hypotekárneho úveru zanikne nárok na štátny príspevok pre mladých podľa odseku 5 písm. a) tretieho alebo štvrtého bodu, je povinný bezodkladne prostredníctvom hypotekárnej banky vrátiť štátny príspevok pre mladých, ktorý mu bol poskytnutý. Ak fyzickej osobe, ktorej bol poskytnutý štátny príspevok pre mladých, zanikne nárok na tento príspevok podľa odseku 5 písm. b), je povinná bezodkladne prostredníctvom hypotekárnej banky vrátiť poskytnutý štátny príspevok pre mladých. (8) Hypotekárna banka nezodpovedá za pravdivosť údajov o výške priemerného mesačného príjmu podľa § 85a ods. 3 písm. a). (9) Mladému poberateľovi hypotekárneho úveru po uplynutí piatich rokov od začatia úročenia hypotekárneho úveru zaniká nárok na štátny príspevok pre mladých a súčasne mu vzniká nárok na štátny príspevok; v tomto prípade sa ustanovenie § 85 ods. 3 uplatňuje rovnako. (10) Ustanovenia § 86 až 88 sa na zmluvy o hypotekárnom úvere so štátnym príspevkom pre mladých vzťahujú rovnako. 110 § 86 (1) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky uhrádza hypotekárnej banke štátny príspevok mesačne. (2) Požiadavku na štátny príspevok za príslušný mesiac uplatňuje hypotekárna banka na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky najneskôr do 25. dňa nasledujúceho mesiaca. (3) Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky poukazuje peňažné prostriedky podľa odseku 2 do 25. dňa mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola predložená žiadosť hypotekárnej banky o poskytnutie štátneho príspevku na osobitný účet hypotekárnej banky zriadený na tento účel v hypotekárnej banke. Z tohto účtu hypotekárna banka mesačne čerpá príslušnú sumu za jednotlivých poberateľov hypotekárneho úveru, ktorí majú nárok na štátny príspevok. (4) Zúčtovanie poskytnutého štátneho príspevku za príslušný rok vykoná hypotekárna banka v lehote určenej Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. (5) Hypotekárna banka zodpovedá za a) včasné uplatňovanie nárokov na štátny príspevok zo štátneho rozpočtu, b) správne vyčíslenie výšky štátnych príspevkov, c) vrátenie štátneho príspevku pri nedodržaní podmienok na poskytnutie štátneho príspevku. § 87 (1) Centrálnu evidenciu zmlúv o hypotekárnych úveroch, pri ktorých sa uplatňuje nárok na štátny príspevok, vykonáva ministerstvo alebo ním určená právnická osoba. (2) Hypotekárne banky sú povinné mesačne poskytovať ministerstvu alebo ním určenej osobe v lehotách, spôsobom a za podmienok dohodnutých s ministerstvom informáciu o novouzatvorených zmluvách o hypotekárnych úveroch na účely uvedené v odseku 1. Táto informácia musí obsahovať a) rodné číslo poberateľa hypotekárneho úveru, b) číslo zmluvy o hypotekárnom úvere, c) vyhlásenie o uplatnení nároku na poskytnutie štátneho príspevku, d) výšku hypotekárneho úveru v eurách, e) výšku mesačnej splátky, f) termín splatnosti hypotekárneho úveru, g) výšku úrokovej sadzby dohodnutej v zmluve o hypotekárnom úvere, h) obdobie preradenia pohľadávky z hypotekárneho úveru z dôvodu omeškania poberateľa hypotekárneho úveru, i) účel poskytnutia hypotekárneho úveru, j) výšku štátneho príspevku v eurách, k) presné označenie nehnuteľnosti, ktorá bude predmetom záložného práva slúžiaceho na zabezpečenie pohľadávok hypotekárnej banky z hypotekárneho úveru. (3) Štátny dozor nad dodržiavaním podmienok poskytovania štátneho príspevku vykonáva ministerstvo. Ministerstvo je oprávnené požadovať od hypotekárnej banky všetky podklady na kontrolu dodržiavania podmienok poskytovania štátneho príspevku. Na výkon tohto štátneho dozoru sa primerane použijú ustanovenia osobitného predpisu. 72 ) (4) Zamestnanci a členovia orgánov osoby určenej podľa odseku 1 a ministerstva sú povinní dodržiavať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach súvisiacich s vykonávaním činnosti podľa odsekov 1 až 3. Táto povinnosť mlčanlivosti trvá aj po zrušení poverenia pre túto osobu na vykonávanie činnosti podľa odseku 1 alebo po skončení pracovnoprávneho 72 ) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. 111 vzťahu alebo iného právneho vzťahu alebo po skončení výkonu funkcie v orgánoch tejto osoby; ustanovenia § 91 ods. 2 až 7, § 92 ods. 1 až 7 a § 93 týmto nie sú dotknuté. (5) Ak ministerstvo pri výkone štátneho dozoru zistí nedostatky v činnosti hypotekárnej banky spočívajúce v nedodržaní podmienok poskytnutia štátneho príspevku, uloží hypotekárnej banke povinnosť vrátiť do štátneho rozpočtu sumu vo výške neoprávnene použitého štátneho príspevku. (6) Ministerstvo môže popri opatrení podľa odseku 5 uložiť hypotekárnej banke v závislosti od závažnosti porušenia povinnosti a dĺžky trvania protiprávneho stavu aj pokutu až do výšky dvojnásobku neoprávnene použitej sumy štátneho príspevku k hypotekárnemu úveru. Pri nesplnení opatrenia podľa odseku 5 je možné pokutu uložiť aj opakovane, najviac však v celkovej sume, ktorá nepresiahne sumu podľa prvej vety. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu. (7) Na konanie podľa odsekov 5 a 6 sa vzťahujú ustanovenia všeobecného predpisu o správnom konaní. 72a ) (8) Ministerstvo mesačne poskytne Ministerstvu výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky informáciu o celkovom nároku na štátny príspevok za jednotlivé hypotekárne banky v príslušnom kalendárnom mesiaci pre potreby poukázania peňažných prostriedkov podľa § 86 ods. 3; túto informáciu ministerstvo poskytne najneskôr do 20. dňa nasledujúceho mesiaca. Ministerstvo poskytne Ministerstvu výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na účely plnenia jeho úloh pri poskytovaní štátneho príspevku aj súhrnné údaje o účeloch poskytnutých hypotekárnych úverov uvedené v informácií hypotekárnej banky podľa § 76 ods. 3, a to do desiatich pracovných dní odo dňa predloženia tejto informácie ministerstvu. § 88 Na účely hypotekárnych obchodov a štátneho príspevku sa ustanovenia tohto zákona a osobitného predpisu, 13 ) ktoré sa vzťahujú na nehnuteľnosti, rovnako použijú aj na byty a nebytové priestory.
Odpovedať
Dakujem velmi pekne za tento zakon, tvoje skusenosti mi to snad objasnia.PLs. tak preco su ponukane produkty na refinanc len spotrebne uvery? Nejaky dovod to mat musi.
Odpovedať
Profilova fotka
No základ, aby banka mohla poskytnúť priamo Hypotekárny úver je, že musia byť splnené všetky náležitosti podľa Zákona o bankách, tzn.: - poskytnutý hypotekárny úver musí byť zabezpečený min. vo výške 90% prostredníctvom vydávania a predaja hypotekárnych záložných listov (ak to tak nie je, nejedná sa o hypotekárny úver) - účel hypotéky môže byť iba: a) nadobudnutie tuzemskej nehnuteľnosti alebo jej časti, b) výstavbu alebo zmenu dokončených stavieb, c) údržbu tuzemských nehnuteľností alebo d) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmena a) až c), ktorý je hypotekárnym úverom poskytnutým hypotekárnou bankou v konkurze, e) splatenie poskytnutého úveru použitého na účely podľa písmen a) až c), ktorý nie je hypotekárnym úverom (čiže, ak si mala napr. v pôvodnom úvere napr. bezúčelovú časť, tak už ho nemôžeš vyplatiť hypotekárnym úverom v zmysle zákona o bankách, aj keby ostatné podmienky boli splnené) - výška úveru nesmie presiahnuť 70 % hodnoty založenej nehnuteľnosti Čiže stačí, ak nie je splnená jediná podmienka, tak už klasickú hypotéku nedostaneš. Ešte je tam niečo v zákone aj o tom, že celkové pohľadávky banky nesmú presiahnuť nejaké percentá poskytovania týchto typov úverov, nechce sa mi to však teraz presne čítať, no v podstate vstupuje do toho veľa faktorov, prečo nie klasická hypotéka.... @dandy05
Odpovedať
@andreah25 adi chapem, ale tieto podmienky, ktore pises, clovek, co uz hypoteku ma a chce ju refinancovat, davno splnil, takze to urcite nemoze byt ono ,preto to nemoze byt dovod, preco banka chce silou mocou refinancovat hypoteky spotrebnym uverom. A hypotek maju banky malo, ovela menej ako spotrebakov. Asi mi to tu nikto nepovie, budem sa musiet zrejme obratit na viac odbornejsie fora :-|
Odpovedať
Profilova fotka
@dandy05 Je pravda, že hypoték je čo na objem to na počty menej ako spotrebákov, no je to práve preto, že na poskytovanie hypoték sú zákonom stavené podmienky na ich krytie, kdežto pri spotrebných úveroch nie je podmienka tohto krytia, čiže je to pre banku výhodnejšie - je to jednoduchá matematika. Ty tiež radšej predsa robíš to, kde nemáš takmer žiadne podmienky ako to, kde musíš striktne dodržať podmienky a ak nie, tak si za ne draho sankcionovaná - jednoduché, nie?
Odpovedať
Článok sa načítava...
hej hej, uz sme pri hypotekarnych zaloznych listoch, to krytie ma tiez nejake dovody. A to bola v podstate cela otazka, co pre mna- ako cloveka, ktory ma hypoteku, tieto rozdiely v pripade, ze to zmeni na spotrebny uver, v pripade problemov, mozu znamenat. Problemy myslim zmena nejakych faktov na medzinarodnych trhoch, vyskocenie urokov na bankovych produktoch v dosledku ekonomickej situacie v EU, oslabenie meny, krach materskej banky a pod, co ja viem co, ja neviem, nie som ekonom, preto sa na to pytam, lebo ma to zaujima a nikto mi na to zatial dostatocne neodpovedal. V okolitych krajinach na veci s krizou a hypotekami ludia uz zacinaju skaredo doplacat a myslim, ze sa to casom doplazi aj k nam a preto je dobre vediet, co a ako, aku ma funkciu stat a kde je co regulovane zakonom a pod. A to nie su veci, co sa clovek dozvie v reklame ci letaciku, kde na neho skace iba nejake pofiderne cislo uroku, ani u tety na pobocke, ktora je odmenena za uzavretu zmluvu, ci hypoporadcu, ktory sa tiez pozera na svoj zisk.
Odpovedať
Profilova fotka
no jednoducho....banka ti oznami aky urok ti da 3 mesiace pred zmenou fixacie zoberes tuto ponuku a pobehas banky ci ti nedaju lepsie podmienky a vies na com si...ci nie? Pre banku je prenesienie hypo dokonca "lepsie" ako nova hypo, nakolko nie len ze ziskaju noveho klienta, ale druhej banke zoberu existujuceho ;) ja mam skor skusenost ze teraz ked som chcel navysit hypo sa banky predbiehali ktora mi da lepsi urok na refinancovanie uz existujucej hypo... zostal som ale v SP na 4,29, na dnesne pomery trosku viac, ale zas 100% zo znaleckeho to preto
Odpovedať
Profilova fotka
este dodam...oplati sa preniest hypo do inej banky ak je lepsi urok o priblizne 0,5 %....nakolko treba zaratat poplatky a prkotiny :)
Odpovedať
@y2k no a mas to, ked si prenasal, ako hypo alebo ako spotrebny uver? vies mna to zaujima aj preto, lebo na spotrebaku nie su nejak moc obmedzeni v urokoch a mozu ti tam prasknut aj dvadsat, aj viac sa mi zda, co u hypoteky zakon limituje, preto nechcem spotrebak. Kazdopadne dakujem za nove info:) pojdem to este pobehat, snad nieco najdem, co sa podoba aspon trocha tomu, co hladam:)
Odpovedať
Profilova fotka
vsetko ako hypo
Odpovedať
Profilova fotka
@dandy05 Kde zákon limituje výšku úroku pri hypotéke??? Zákon nijako nemôže výšku úroku limitovať - úrok totiž je vždy závislý na situácii na trhu plus rizikovosť klienta plus marža banky plus náklady banky. Práveže pri spotrebných úveroch je úrok kvázi regulovaný, kde sa v zákone uvádza, že sa úrok nesmie presiahnuť neviem presne koľko nad priemer všetkých spotrebných úverov za predchádzajúci rok (nechce sa mi čítať teraz celé znenie zákona, ale cca takto nejako to tam je) kdežto pri hypotékach takéto znenie som nikde nenašla. A ľudia na západe nemajú problémy s hypotékami preto, že sú to hypotéky, alebo preto, že sú to spotrebné úvery - ale preto, že nemajú na splácanie, pretože keď si brali hypotéku, tak bol úrok okolo 1%p.a. a v priebehu pár rokov skočili na cca 5-7% p.a. a vyššie a taktiež prišli o prácu a pod.....
Odpovedať
@dandy05 zo zákona hypotéku si nemohla splatiť hypotékou, preto ti každý ponúka len spotrebák.... otázku polož inak - prečo chceš mať hypotéku za každú cenu? Ak fakt len kvôli úrokom, tak sorry, ale ako píše andrea, nefunguje to podľa tvojich predstáv - v zákone neexistuje obmedzenie na úroky - pokiaľ hľadáš niečo také, zbehni do stavebnej sporiteľne, i keď je pravdou, že aj tam už garancie padli, aj keď ich stavebné sporiteľne zachovávajú. @andreah25 na západe majú ľudia problém so splácaním trocha z iných dôvodov - na Slovensku máme najvyššie úrokové sadzby v rámci eurozóny, ale zároveň jedny z najnižších prevádzkových nákladov, z tohto dôvodu je u nás lepšie byt kúpiť ako si ho prenajať, ale na západe je to trocha o inom - napr. v Španielsku banky po niekoľkých samovraždách banky prijali zákon, ktorý chráni na 2 roky ľudí pred stratou bývania za predpokladu, že hodnota nehnuteľnosti nepresiahla 250.000 eur a celá rodina je nezamestnaná.... vo Viedni sú síce ceny ok, ale neplatí to už napr. v Nemecku, kde napr. aj v Mníchove má hocaká búda svoju cenu, navyše tam sa neplatí 150 euro mesačne ako inkaso, ale podstatne viacej - reálne na Slovensku dokáže slovák preživoriť aj z minimálnej mzdy, ale na západe to nemá ani na nájomné... a to nehovorím o tom, že len pár bežných ľudí má cenu nehnuteľnosti nad 250.000 eur....
Odpovedať
toto som potrebovala, dakujem za blizsie vysvetlenie. cize mi nikto pri nijakom produkte nezaruci, ze urok nevyskoci aj na 16 aj viac percent, ked sa niekomu bude zdat, ze potrebuje troska viac zarobit. dakujem, ze ste venovali chvilku tejto teme, pretoze odpovede na otazky clovek vacsinou pravdivo nedostane.
Odpovedať
@dandy05 slečna, len ty si sa zle pýtala - ak by si položila otázku, ktorý produkt ti zagarantuje úroky počas celej doby splácania, dostala by si jednoduchú odpoveď - niektoré banky prostredníctvom hypoték na dlhé doby fixácia, napr. slsp mala takú ponuku počas celej doby splácania a hlavne stavebné sporiteľne :-D
Odpovedať
@finsluzby dakujem za mile oslovenie. pytala som sa, ako sa dostanem k informaciam ako je amortizacna listina ku konkretnemu produktu a ci niekto vie o produkte na refinanc, ktory nie je spotrebny uver. Dozvedela som sa, ze v SR nie je rozdiel medzi hypotekarnym uverom a spotrebnym uverom, aj ked kazdy je inak kryty a riadi sa inym zakonom a ze pre banku je vyhodnejsie a lacnejsie ponukat iba spotrebne uvery.
Odpovedať
@dandy05 rozdiel je a obrovský, ale nie z pohľadu klienta - splácanie sa totiž riadi jedným jediným vzorcom, ktorý je rovnaký pre všetky splátkové úvery, ale z pohľadu banky - hypotéky musia byť kryté hypotekárnymi záložnými listami, ktoré musí banka emitovať, pre spotrebné úvery to neplatí, t.j. banka má lacnejšie peniaze, ale pre klienta tento rozdiel je principiálne šuma fuk :-D - preň ho sú podstatné splátky
Odpovedať
@dandy05 My sme prefinancovali hypoteku z jednej banky (tam sa to volalo "Zamestnanecky uver zabezpeceny nehnutelnostou" ci tak nejako) do druhej, kde sa to vola "Ucelovy splatkovy uver zabezpeceny zaloznym pravom k nehnutelnosti". Takze je sumafuk ako sa to vola, dolezita je zmluva a jej znenie. Inak, ideme prenasat hypo opat do dalsej banky (do mBank), kde nam bez problemov ukazali pomer splacania uroku a istiny. Vseobecne je vyhodnost/nevyhodnost prefinancovania hypoteky z banky do banky otazkou hlavne trvania uveru. Ked platis 30 rokov, logicky zaplatis viac ako ked splacas 10 rokov. Skusim najst niekde taky excelovy prepocet hypoteky, ze si tam zadas sumu, urok a trvanie a uvidis, kolko zaplatis na urokoch. Bol to taky google docs dokument, ale ani za nic ho teraz neviem najst. :-)
Odpovedať
Profilova fotka
to je logicke ze cim viac rokov tym viac "preplatis" ;) ved aj urok mas rocne, cize keby si nic nesplacala, kazdy rok mas ten isty "preplatok", cim viac rokov, tym viac zaplatis....ale ano je fajn mat prepocet ze ktory rok kolko je urok a kolko istina ;) a to mne SLSP poskytla
Odpovedať
@y2k Ak reagujes na mna, tak islo o to, vidiet konkretnu mesacnu splatku a kolko z nej je splatka uroku a kolko istiny. A velakrat aj pomoze vidiet, kolko clovek preplati. To si jeden trikrat rozmysli hypoteku, ked vidi, ze na urokoch zaplati pomaly tolko, ako na istine. :-)
Odpovedať
Profilova fotka
ale tak na 30 rokov... ;) treba zaratat inflaciu a to ze kto iny ti peniaze pozicia? myslim ze hypo neni az take zlo ako sa vravi... ano za 30 rokov preplatis raz tolko, ale za 30 rokov vdak inflacii aj peniaze stratia raz tolko :P a vravel som ze je fajn vidiet kolko kedy clovek plati za istinu a kolko za uroky, takze podla mna chces vidiet spravnu vec ;) nic zle som nepovedal
Odpovedať
@bosoriak prosim ta ked budete brat hypoteku z mBank je tam moznost predcasne ju splatit?
Odpovedať
Jednoducho treba pozriet zazmluvneny urok a myslim ze este ziadna pravnicka klucka neprelomila zaklady matematiky, t.j. ak vezmete 50 000 uver a daju Vam 4% urok tak za rok od Vas vezmu cca 4% urok z nesplatenej istiny (urocene na mesacnej baze). Umor pozicky si mozte nasimulovat a pozriet pocas celej doby splacania napr. tu (http://www.hypotekarnakalkulacka.sk/). Ako bolo povedane ak mate strach zo zmeny vysky uroku tak fixujte alebo stavebne sporenie kde je fixovana vyska urokovej sadzby pri splacani (iba nektore produkty). Ale moje odporucanie v blizkej dobe ak nedojde k masivnej inflacii (ktoru ma strazit NBS a ECB) tak velmi necakajte narast urokovych mier, lebo by to polozilo celu ekonomiku. Urcite sa vyhnite produktom s variabilnou urokovou sadzbou EUROBRIBOR, lebo pocas krizy od 2007 do 2009 doslo k narastu o viac ako 100% (z 2% na 4.8 -5.15%). Z pohladu dlhodobeho splacania a vysky uroku je momentalne najidealnejsi uver z SFRB kde mate 3.5% fix pocas celej doby splacania ale tam je maximum uveru 38500 € + 20% z hodnoty nakladov na vystuvbu resp. vsetko nad tuto sumu musite preukazat ze mate na ucte alebo potom stavebne sporenie ale tam sa musi dlho sporit a musite mat cca 1/2 cielovej sumy. Na zaver dodam hladajte co najvyhodnejsie, podpiste hypo a nerieste dalej, lebo Vas to zozerie. Pripadne problemy s urokom budete riesit az pridu, nebojte sa, neovplyvnite to, urobte si rezervu na pol roka ci rok a venujte sa rodine.
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?