Chcel by som vedieť názor odborníkov - akademikov a vedcov z oblasti stavebníctva, ktorí reálne testujú a podrobujú stavebné materiály výskumom..... že či naozaj už v dnešnej dobe je nutná hrúbka 20-30 cm EPS?
Nie je to kontraproduktívne?
Jasneeee....predajcovia zateplenia, či zhotovitelia tvrdia, že áno 🤣 najlepšie meter a pól....len nech čo najviac zarobia 🤷♀️
Ďakujem za odborne odpovede
@terry25 vies co, daj pol metra, znizis naklady na kurenie o 5 korun, sice nevadi ze vsetko vynde oknami a dverami, ale ten pocit ze si zateplil ako mas...
@terry25 ale nie, teraz uz vazne,
potreebujes dostat so svojou skladbou rosny bod smerom von z konstrukcie, na to bohate staci 15cm, dal by som 18 cm a mas vybavene
@terry25 je k tomu program ktorý ti ukáže kde akú vrstvu rôzneho izolantu, podľa projektu domu , naväčší vplyv veľkosť okien, posch, príz. ak ho máš na celú stenu inde nepomôže ani metrová, natočenie na svetové strany, podľa toho rôzne zisky, ak by to tvrdil výrobca tehly tak ten by zarobil oveľa viac, porovnaj cenu m3 tehly a EPS
@terry25 hrúbka zateplenia sa rieši komplexne, vzhľadom na druh materiálu použitého na hrubú stavbu, tvar budovy, zemepisnu šírku, spôsob vykurovania a ešte zopár iných vecí. Takže pre niekoho je hrúbka 25-30 cm v poriadku, niekomu stačí 20 a menej. Ja osobne by som vždy išiel do menšej hrúbky obvodového muriva, čo statika dovolí a väčšej hrúbky zateplenia. Snažiť sa to tu nejak rozumne rozviesť/vysvetliť nemá cenu. Lebo:
Za 1. Už to tu bolo kade tade prebraté z hora, z dola, z ľavá aj z prava. Tak ako niektorí ľudia majú problém pochopiť jednoduchú matematiku, tak existujú ľudia, ktorí nikdy nepochopia vzťah medzi hrúbkou eps a ostatných izolácií, hrúbkou muriva, spôsobom vykurovania a komfortom bývania.
Za 2. Už je tu odborník na všetko @tomas89374 a on ti to už vysvetlí.
K poslednej časti tvojho príspevku sa nebudem vyjadrovať, lebo by som ťa musel zaradiť do nejakej kategórie a potom je mi vyčítane, že škatuľkujem ľudí 😟
@lucyy1312 hmm obvodove murivo najmensie co sa da, tak potom sa moze stat ze zasekas skatulku alebo nejaku odpadovu ruru do steny a vela toho "masa" ti neostane.
Ja si myslim opak ze treba dat 300mm obvodove murivo, nech je to hmota co si drzi svoje teplo, lebo napriklad taky EPS je lahky ako pierko, nema ziadnu tepelnu kapacitu.
@terry25 je to rovnica. na jednej strane mas vydavky za izolaciu domu (steny, strecha,okna, dvere) za ktoru mas usporu <-->. naklady na dodane teplo resp. chlad (klima v lete). Toto si spocitas a mas odpoved na tvoju otazku... nepotrebujes na to vedcov ani akademikov 🙂
@terry25 na položenú otázku sa nedá odpovedať.
Cieľom tepelnej izolácie je dosiahnuť požadovaného tepelného odporu a dosiahnutie rosného bodu mimo skladbu obvodového plášťa smerom do tepelnej izolácie.
Čiže bez toho aby si vedel aký je obvodový plášť nevieš povedať koľko tepelnej izolácie je potrebné.
V čom by mala byť kontraproduktívna tepelná izolácia akože? Tomu nerozumiem vôbec čo sa chceš spýtať.
@richard71 Mal evidentne na mysli "tepelna zotrvacnost". Ta je tiez dolezita a je to hlavna vyhoda murovanych domov oproti drevostavbam. Ak mas dobru zotrvacnost, aj dobru izolaciu, tak povedzme 5 dni extra horucav alebo 5 dni extra silnych mrazov si dom ani nevsimne.
@tomas89374 lenze ak chces efektivne zabranit prehrievaniu stavby bavime sa o mure viac nez 40 cm hrubom. Naklady sialene. Ono teoria je pekna ale prax je prax. Ovela viac brani prestupu tepla tepelna izolacia ako hruby mur, ktory nasava to teplo ako spongia. Teda ano fazovym posunom dosiahnes oddialenie prehriatia domu o den ci dva ale nezabranis mu. Ba co viac, cim viac bude v stene naakumulovanejo tepla, o to vacsi fazovy posun moze byt v schladeni domu a vysledkom bude ze budes musiet klimovat ako zmyslov zbaveny aby si to teplo z murov dostal lebo sa z domu v noci bude uvolnovat kvantum tepla.
@terry25 Odborne clanky o pasivnych domoch uvadzaju, ze cokolvek nad 30 cm je nezmysel. Ja ked som pozeral vypocet strat pre nas RD bolo jasne, ze cokolvek nad 20 cm je nezmysel, naopak zmysel by davalo zmensenie velkych okien, pripadne stvorsklo. Ale nakoniec sme dali 22 cm, kvoli kastlikom nad oknami pre vonjaksie zaluzie. (Pretoze tam je izolacia stencena myslim o nejakych 16 cm, takze ak das 18 cm, tak tam budes mat 2 cm, a to zrovna v mieste, kde je betonovy preklad). Ale vo vseobecnosti plati, ze bud budes platit vyrobcom stavebnych materialov, alebo dodavatelom energii. Ak si pozries akukolvek techologiu, ci uz je to TC, FV alebo zateplenia, tak v podstate pri zaratani vsetkych nakladov, jednorazovych aj opakovanych (servis) a pri zohladneni zivotnosti tychto zariadeni vzdy zaplatis v podstate rovnako. Jednoducho, ak niekto vymysli pridavok do benzinu, ktory bude preukazatelne znizovat spotrebu o 1 liter/100 km, tak si za davku na jednu nadrz bude pytat 12 Eur bez ohladu na vyrobne naklady tej chemie. Je tu ale este aj ine hladisko. Ak budes mat super zaizolovany dom, tak sice v horizonte 20 - 30 rokov zaplatis rovnako za naklady na stavbu + energie, ako keby si dal iba brizolit, ale v pripade vypadku energii budes ovela viac v pohode.
@sousedekovci89 Nie je to tak. Celkovu hrubku mura mame 54 cm, take mury bezne najdes aj na starych stavbach. Vobec to nevadi, male velke okna, tie spalety vobec neprekazaju. Pripravu na multisplit klimy som nechal spravit, alebo ma vsetci strasili, ze v dome v lete nevydrzime. Nakoniec som ich nenechal namontovat a po troch rokoch uz o tom ani neuvazujem. Nie je problem drzat v najvacsich horucavach teplotu do 24 st.. iba s vonjaksimi zaluziami a rekuperaciou s jednoduchym malym zemnym vymennikom (cerpadielko 3W ako do akvaria). V zime absolutna pohoda. S energetickou uspornostou sa dalo ist este nizsie ale cena by bola vysoka a vyzadovalo by si to architektonicke kompromisy. Takto mame 26 kWh na m2 za rok, co je nizkoenergeticky dom na hranici pasivneho. keby som staval znova, neurobim to inak.
@tomas89374 iste je najlepšie prvá možnosť nosná stena len pre statiku, už asi pred 10r staval pasív @mio23 a naštudoval všetko možné a má to tam všetko krásne zhrnuté ,nechodí sem ale príspevky sa dajú vyhľadať, ak dá niekto múr 20 cm už o tom niečo vie
...prispejem aj ja.Postavily sme 2podl.dom z Ytongu 300mm+180polysterén(...Dalmatinec,či ako tomu vravia!)
Sused sa venuje zateplovaniu domóv cez 20 rokóv vo Wiedni,a dokonca keď som sa pýtal,či to nepreháname,tak povedal...ja mám tiéž 180,ale teraz by som už pod 200Damatina nešiél.
...asi toľko...
@sousedekovci89 však odpovedal si si sám. Ze fazovym posunom oddialis prehrievanie.
@miso555 dobre vysvetlil rozdiel medzi murovackou a drevodomom.
@duzu nájdi mi nosné murivo hr 20.cm z ytongu pevnostnej triedy takej aby sa dalo použiť ako obvodové nosné murivo. Ozaj nezmysel. Však ytong je "blato" a zaťaženiu odoláva práve svojou loznou plochou.
25cm minimálna hrúbka nosnej obvodovej steny z ytongu, z tehlového muriva pri menšom zaťažení by sa dalo 20cm, ale je to nezmysel na tomto šetriť, však dám 25 a vybavene.
Ja mam v mojom murive zasekanu odpadovu rúru priemeru 110mm, napíš mi ako sa to zaseka do 200mm nosnej steny.
Keby bolo murivo 20cm tak aký široký veniec by vyšiel? Keď esre 5cm treba dodatočne izolovať betón. 15cm veniec,? Úžasné...
Pomurnica ma bežne šírku 18cm, a hádam to nebudeš osadzat na 15 cm široký veniec...
Ďalej keď sa kotví izolácia na fasáde trnmi do stien, musí tam byť nejaká hĺbka potreba na zakotvenie, tak aby sa ti nestalo ze sa prevrtas do interiéru...
Akoze väčší nezmysel som ani nečítal na tomto fóre. Však môžeš si dat aj 20cm izolácie, ale daj si aj minimálnu hrúbku nosnej steny na obvode.
Toľko k tomu.
@tomas89374 ty si ináč smiešny. To, že niečomu nerozumieš, alebo si to nevidel, neznamená, že to neexistuje, nemá to zmysel, alebo sa to nedá 😁 len musíš aj premýšľať a plánovať, len to zrejme bude na teba až príliš moc. Apropo, eps od hrúbky 20 cm do výšky 7 metrov ak sa nepletiem, kotviť nemusíš. Takisto pri takej izolácií netreba dávať žiadnu dodatočnú do venca.
@tomas89374 oddialis, ale nezabranis. A kedze posledne roky byvaju bezne horucavy viac nez 3+ dni za sebou, nema to ziadny efekt. Potrebujes v prvom rade dom, ktory prijma cim menej tepla do murov a cim skor ho dokaze vypudit.
Iba stale ukazujes ze nechces diskutovat iba trolit. Napr. Aj tvojim tvrdim ze kazde zateplenie musi byt prikotvene. Nie nemusi, predstav si ze purpena v istych situaciach staci.
@rkorba no podľa teba je pravda ze fasáda do 7m výšky sa nekotvi?
Véd jej napíš čo to trebe...
Ja som možno pre teba troll ty zas pre mňa v diskusiách o FV a klímach. Tiež sa dosť často vyjadrujes.
@sousedekovci89 dobre ty tvrdíš ze stačí pur pena, ja tvrdím ze norma predpisuje počet kotiev na m2.
To ze ty a spol tvrdíte opak ako ja neznamená ze máš pravdu. Poďme si to nájsť čo píšu múdre knižky.
@tomas89374 bez zábran sa vyjadruješ k veciam o ktorých nemáš ani potuchy....a podľa toho aj kvalita vyjadrenia vyzerá...čo je úplne najhoršie že naviac tú "kvalitu" bez zábran kompenzuješ kvantitou.