Ahojte, prikladám obrazok , presne nakresleny bočný pohlad domu, ktorý by sme chceli zateplitť perimetrom-soklovou doskou , ale neviem, v akej hrubke je potrebne,
Prosím poradte :)
@balada6 ..neberte to prosim v zlom...ked tam nedate nic ..nic sa nestane..preco?YTONG Lambda sama ma dost mizerny tepelny odpor..myslim ze 4,2.Aj tak ju treba zateplit.V podlahe mate aj tak strasne malu izoláciu.
Ale aby sa vam kludnejsie spalo dajte tam 4 cm a budete mat aspon malinky presah od obvodu
@balada6 nenapísali ste, kde bude úroveň chodníka a ani či chcete soklový presah. Základy treba pod zem, alebo riadne zatepliť. V podlahe by som nakombinoval 4+12, osmičky sa vám budú horšie píliť, spodná štvorka by mala stačiť na kabeláž aj potrubie vody. Ja mám tiež v podlahe 16cm, ale kludne dajte i viac ak vám vojde finálna podlaha po rám dverí.
@y2kba ok ak ma teda Ytong lambda mizerny tepelny odpor, tak uz neviem, lebo my sme s nou spokojní a zateplovať nebudeme v žiadnom prípade. som tam zabudol nakreslit ze nad polystyrenom v podlahe je 5-7 cm betonový poter, takže kolko perimetra na ten sokel, moze byt aj presah cez ytong. Dakujem
@janulikk uroven chodníka bude asi 10 az 15 cm nad urovnou terenu ako je naznačeny na nakrese respektive chcem dosiahnut 50 centimetrov sokla nad povrchom, presah toho sokla cez ytong nevadí. Dakujem.
Mám niečo podobné, aj keď s inými rozmermi a viac utopené v zemi, na čo sa oberať o izolačnú schopnosť samotnej pôdy. Mám takisto múry 375mm (Porfix) a nezateplené, každopádne som dobre zaizoloval základy, izolácia začína cca 75cm pod povrchom zeme a na stene som pokračoval po úroveň podlahy, samozrejme bez podlahového kúrenia.
@balada6 no to neviem, lebo ten perimeter bude len 60cm od toho odskoku Ytong... potom tam budu dolu len DTcka a zemina, preto som ju chcel oddelit od DT..nopovou foliou
V tomto prípade by tam tá fólila mala byť, hranica zeminy je pomerne vysoko a tie dosky perimetra predsa treba spájať, nie je to jednoliaty pás okolo celého domu. Ja som dával xps polystyrén, teraz po 2 rokoch po zasypaní som to odkopával, zemina bola nahrnutá rovno na xps - nič tomu nie je, ani ťuk, dokonca aj vytlačená pur pena zostala úplne v "pôvodnom znení s titulkami" :), ak na ňu nepáli slnko, tak pod zemou za ten čas nezdegradovala ani trochu, povrch lesklý, na dotyk hladký a toho roku boli dosť výdatné dažde a voda bola dosť vysoko.
Už len dobre ošetriť ten odskok polystyrénu von od tvárnice, ak tam bude tá nopovka, tak by to mohlo prečnievať aj do 5cm miestami, ak sa nechystáš zateplovať a nie je v pláne ani 6cm omietka :), tak tam bude miesto, kadiaľ by sa mohla dostať vodička. Ozaj, prvý rad tvárnic je 300mm a na tom sú 375mm?
@balada6 Vsak viac ako 5 cm dat nemozes aby to neprecnievalo, to neni otazka ci staci alebo nestaci, 99% ludi ti povie ze nestaci tak isto ako nestaci lambda bez zateplenia. Ale ked to tak ches tak to tak mas. 5cm je u teba maximum co sa da.
@balada6 čiže základy budú nad úrovňou terénu. Ten presahu 5cm obvodového muriva voči základom je ale málo na zateplenie pomocou len 5cm eps. Ja mám základy komplet pod zemou a zaizolovane 10cm. Soklová izolácia by mala byť užšia alebo rovnako hrubá ako je finálna konstrukcia plášťa, aby to nevyzeralo divne. A aj voda stekajuca po fasáde by mohla zatekať ku soklu, neviem neviem. 5 je mizerne málo
@balada6 Na čo sa zatepľuje základ? Aby sme mali viacmenej konštantnú teplotu odspodu počas celého roka. Bude na to stačiť 5cm? Ani nie. Ale ty si v situácii, keď pri použití hrubšieho perimetra vzniká schod smerom von zo stavby, takže otázka je, či si na to trúfaš, poriešiť tento detail, resp. veríš použitým materiálom natoľko, že sa na ne spoľahneš.
@marosh19
tie dosky tam daj 2 nad seba. Zemina premŕza až do hĺbky 800 mm, ty máš izoláciu tak do 300 mm pod úroveň terénu, to je málo. Premŕzať ti totiž budú od zeminy tie dtčka, od nich doska a ytong síce čosi odizoluje, ale stále je to betón. Bude tam pri podlahe nízka teplota môže ti tam kondenzovať voda = plesne. Ytong okrem toho vlhkosť neznáša najlepšie, ak sa to cez leto nestihne presušiť, môže po pár rokoch v najhoršom prípade dôjsť až k poruche únosnosti steny.
@danculd nie je to úplná pravda. Porobeton dlhodobo vystavovaný vode stráca únosnosť. Namáčajte porobeton na deň do vody potom vytiahnite, urobte tak niekoľko krát. A teraz postave dom, ale to je úplne iná téma, ďakujem.
@y2kba Jasne, vsetky stavby z Ytongu su po dazdi mokre a tie z inych materialov su uuuuuplne suche. Ved to vidi aj slepy. Hlavne tehla, ta je najsuchsia. Jo, a tymi otvorenymi ocami vidis aj kolko ten material nabral vody?
@janulikk Mas to aj niecim podlozene? Vyrobca pise nieco ine, tak ma to zaujima.
Sused ma 5 rok Ytongom obstavanu plynomerovu a elektro skrinku. Akosi to nestihol omietnut, nema na tom ziadnu striesku, takze na to prsi, snezi, mrzne a ten Ytong vyzera a drzi stale rovnako.
@y2kba@janulikk@geroj netrepte tu dristym voda mi niako neskodi ani sa po case nerozpadne, vidim tu 10 rokov neomietnute domy a stoja, na dvore mam hodenu jednu tvarnicu zo 10 rokov prsi snezi ostievaju ju psy cely cas je ako nova, skusal som do nej vrtat a drzi ako nova. v tej diere zamrza voda uz 2 3 rok a ziadne poskodenie
@danculd Dík za info, toto som ešte nevidel.
@sysell :)
V tomto prípade nejde ani tak o mieru nasiakavosti. Či je porobetón horší, alebo lepší ako keramika je síce dobre vedieť, na druhú stranu žiadny výrobca vám nepodpíše, že jeho materiál bude dlhodobo fungovať ak bude zabudovaný do skladby tak, že v ňom bude kondenzovať vlhkosť bez toho, aby mala možnosť vyschnúť. Je iné ak ti na tvarovku na dvore týždeň prší, ak má potom 2 týždne na dôkladne preschnutie pôsobením slnka a vetru. Aj norma dokonca pripúšťa kondenzáciu v konštrukcii, ak nastáva len v pár týždňoch v roku a zvyšok roku má na vyschnutie.
K terénu je však hydroizolačka, takže s difundovaním vodnej pary týmto smerom počítať nemôžeme. Ak fasáda nebude zateplená, dá sa uvažovať, že vodná para bude difundovať stenou, ale nie je isté či dostatočne. Dá sa to spočítať.
Opäť od statickej funkcie je oddelený problém plesní, ktoré v konštrukcii alebo na nej vzniknú do pár dní od kondenzácie a aj pár týždňov v zime vedia znepríjemniť život.
Tretím faktorom je tepelná strata. O správnom zateplení soklov sú na internete stohy článkov, tepelná izolácia by mala siahať pod terén aspoň tých 800 mm.
Sú teda 3 problémy, ktoré v ideálnom prípade nenastanú, alebo ich dôsledky nepocítim extrémne bolestne (tepelná strata), ale ak tam tá doska za pár korún bude, určite sa im vyhnem.
Uz som to poriesil a dam tam 10 cm perimeter a nato dam peknu okapovu lištu, ktoru skryjem pod omietku a voda pekne stecie, takze bez problemov a este mi to pride aj celkom esteticke.