Z čoho stavať?

13. okt 20141110
  • to mi je jasne, ze jednym z podstatných kritérii je cena energie, mna zaujimalo ako laika, ci sa to da nejako jednoducho (samozrejme len priblizne) vyjadrit, napr. za prepokladu rovnakej ceny energií, aby mali aj ostatní napr. prehlad, ako rychlo sa im ASI vratia investicie...
    A nemyslim si ze je uplne jedno, ci je to 15 rokov alebo 40 rokov, kedze je sice pravda, ze dom staviame na 30-50 rokov, ale ked sa ma investicia vratit az pred koncom zivotnosti (kedy tu uz ja nemusim vobec byt a moje dieta bude byvat uplne inde), tak je to aspon pre mna dovod na zvazenie...

  • @pepe949  ano da sa to. Urobia sa 2 alebo viac verzii domov s roznymi hrubkami zateplenia. Zacina sa od fragmentov stien, teda skladba steny na m2 a robia sa verzie s roznymi hrubkami TI a sleduju sa aj ostatne parametre ako je vlhkostny rezim, minimalna povrchova teplota a pod. Popri tom sa urobi cena skladby a da sa vybrat najvyhodnejsia, resp. priblizne urcit ta najlepsia. to iste sa urobi nie len pre stenu ale aj pre ostatne casti obvodoveho plasta. Nasledne sa ako keby z tych najlepsich vyhotovi dom , alebo viac verzii domu, na ktory sa spocitaju tepelne straty, zisky ... az dostanes finalnu hodnotu potrebu energie na m2 za rok.
    Za predpokladu nemennych cien, dostanes presny vypocet.
    Ak ide o radikalnu zmenu napriklad verzia bez izolacie, alebo len velmi malo a potom verzia s velkou hrubkou izolacie, bolo by vhodne do cenovej relacie zahrnut aj navrh vykurovania, pretoze, tak uz bude rozdiel v cene.
    Tak v skratke ako ak si urcit pevne nemenne ceny a stale okrajove podmienky (nemennost pocasia) vies urobit presny vypocet.

  • @pepe949  vsetko sa da vypocitat, len to chce trochu trpezlivosti. Stiahnes si PHVP a poctivo vyplnis. Potom len menis konstrukcie a ten XLS harok Ti priamo pre tvoj dom ukazuje rocnu potrebu tepla. A potom je to jednoduche. Ak pridanim 10cm EPS usetrim 1MWh rocne, co je 120E rocne a 10cm EPS na 100m2 ma stoji 1400E tak sa mi to vrati o cca 12 rokov. Udaje su len priklad 🙂. Potom uvidis, ze to linerne nie je. Dalo by sa to vysvetlit polopatisticky asi takto, 10cm EPS pri dome bez izolacie bude mat vacsi efekt ako pri dome na ktorom uz 20cm je. Ale naklady na tych 10cm budu rovnake.

  • Sponzor fóra
  • @spiderhst  je mi to jasne, ze presnymi vypoctami sa to da, mna skor zaujimalo, ci ludia z praxe, krori taketo vypocty uz viac krat robili, vedia aspon priblizne povedat, co im vyslo, aka je navratnost napr. pri 10, 15 a 20 cm TI, resp. aka je priblizne optimalna hrubka TI....

  • @pepe949  ale to ti nikto nema ako povedat, to bude totiz pri kazdom dome uplne ine. Cim horsi mas faktor tvaru domu (dom kocka ma dobry , pretiahnuty bungalow zly), tym mensi efekt bude mat 10cm EPS. Az raz dojdes do stavu, ze vacsi efekt na spotrebu energie bude mat tepelne cerpadlo ako dalsia izolacia 🙂

  • @majkoj  dik za odpoved, myslim ze aj diskutujucim pomoze a pri rozhodovani o skladbe obvodoveho mura (hlavne hrubke izolacie) budu brat aj toto do uvahy - teda efektivitu vynalozenych prostriedkov (samozrejme na ich pomery) a nerozhodnu sa len tak, ze buchnem tam 20 cm, lebo väčšina napisala ze to je dobre....
    Vid priklad zakladatelky temy, ta najskor nechcela zateplovat, nakoniec sa rozhodla pre 20 cm len podla odporucani: min. 15 cm EPS - najlepsie 20 cm... tak da pre istotu tych 20 cm

  • @ada32  nie som nijaký odborník´preto sa pýtam na rôzne názory... ďakujem aj za ten váš. My sme sa rozhodovali medzi Ytongom 30tkou+ 20tka EPS alebo už spomínanou Heluzkou 50tkou 2v1 s izoláciou vo vnútri tehly. vyhral Heluz 🙂 povedali sme si že tehla je tehla... ale možno máte pravdu a nebude mať také izolačné vlastnosti ako vaša 44tka s 20tkou EPS... to je zrejme na dlhé rozpravy 🙂
    @roxana280  zatiaľ neľutujeme, uvidíme ako sa bude bývať a kúriť potom 🙂 túto tehlu nám odporučil projektant, majiteľ stavebnej firmy a odobril ju aj stavebný dozor. s tehlou ako takou sme boli veľmi spokojní , okrem toho, že bola strašne ťažká a dostať ich do 11teho radu bola pre chlapov makačka 😐 tiež verím, že budeme tak ako vy bývať v zdravej stavbe. prajem veľa stavebných aj súkromných úspechov 🙂

  • @pepe949  pepe trošku ťa poopravím ty stále píšeš že "sa ti niečo vráti":o)) ja si len myslím, že skôr pridaním materiálu sa ti znížia výdavky pri bývaní ..aj keď bude počiatočná investícia vyššia..oprav ma ak sa mýlim

  • @mojenko111 ja som fakt velmi zvedava na zajtra resp. pozajtra, ideme robit kompletnu diagnostiku.
    my proste fandime tehle a ine materialy urcite nezatracujem ak nie su zdraviu skodlive. Netusim co sa ukaze.

  • @zuzinka0101 presne, inak clovek vnima celu vec ked ma 30 , je zarobkovo cinny resp. ma nepomerne viac moznosti vydaje platit. Inak ked je 70 rocny dochodca s malym dochodkom a je mu vela kazde Euro naviac.
    to je iny pohlad na cely problem.

  • @ada32  sledujem túto diskusiu lebo sa tiež rozhodujeme akú hrúbku múru..projektant nám odobril 30 ale v projekte sme si stanovili 38tehlu+dodatočné zateplenie..rozmýšľali sme tak, že ak sa aj nasťahujeme a nebudeme mať na zateplenie tak sa dom bude môcť bez omietky z jednej strany nejaký čas"odvetrávať"..a zároveň odsledujeme ako sa bude správať a aké budú náklady 😎 ....veľa ľudí tu vidím že dajú 30tky steny ale nemajú na zateplenie no aj tak bývajú..len tu ešte asi nebola otvorená diskusia alebo otázka že aké majú náklady a pocity, názory..

  • @blacksr  DOBRY cize ked dam 30ku solbet a 25ku zateplenie nebudu plesne?bude dychat dom?

  • @zuzinka0101  ja som o tom pisal vyssie, my mame 30 ytong, stahovali sme sa zaciatkom oktobra 2012 a byvali sme 1 rok v nezateplenom (bola to aj financna otazka - volne peniaze sme pouzili na interier, aby sme sa mohli nastahovat, potom sme predali byt a z penazi zostalo aj na exterier - zateplenie +fasada). Druhy dovod bol, ze jednu sezonu tam budeme normalne byvat a kurit, aby sa poriadne vysusila aj zbytkova vlhkost v muroch. Zateplili sme v lete minuly rok.
    Na 110 m2 obytnej plochy (bungalov) som mal rocnu spotrebu plynu cca 1500 m3 aj s ohrevom TUV. Teplotna pohoda super, dokonca sme mali väčšinou "prekurené" - teplota 24-25 °C, co bolo sposobene tam, ze som mal len ekvitermicku regulaciu a bolo dost zlozite trafit sa do krivky. Preto som teraz doplnil kurenie aj o priestorovy termostat.
    Kedze zima je mometalne taka, aka je, neviem to zatial porovnat, aky je rozdiel, to sa bude dat az po skonceni vykurovacej sezony.
    Takze uplne v pohode sa da byvat aj v nezateplenom dome z 30-ky aj niekolko sezon, myslim si ze tie naklady nie su vobec astronomicke 🙂

  • @zuzinka0101  predpokladam, ze kazdy kto postavi dom z 30ky resp. 25ky ma v projekte aj zateplenie, lebo nezateplit taku hrubku je nezmysel, ci uz financne alebo z hladiska tepelnej pohody, my sme zateplovali po 2rokoch, stavba krasne preschla, byvat sa v tom da ale na ukor veci co som uz pisal, v zime citis ako prenika chlad cez steny, v lete sa prehrieva rychlo interier a platit za kurenie by som v takom dome nechcel, vobec to nedrzi teplo, dom rychlo chladne

  • @majkoj  chcem sa spytat na ten faktor tvaru - priklad: dom 8*8 ma nejake cislo, dom 8*16 bude mat raz tak horsi? (berme nepodpivniceny bungalov - parametre vsetky rovnake), jedna sa o koeficiet? cize ten prvy bude mat 1,0 a ten druhy bude mat 2,0? TEORETICKY PRIKLAD 🙂 dakujem :.-)

  • Sponzor fóra
  • no ako vidno z clanku, tak ten faktor tvaru pri rozumnom projekte nie je az taky strasiak

  • @pepe949 tak je to jasne. nas dom je raz tak velky takze aj naklady uz pocitujeme dost palcivejsie.

  • @tina00  Plesne nebudú. Dom tzv. "dýchať" nebude. Ale dom nepotrebuje dýchať. Treba vetrať. Plesne nebudú ani v dome z nezatepleného ytongu hr. 37 cm, pokiaľ sa dobre poriešia tepelné mosty.
    Ale ak chcete ozaj dom s malou potrebou tepla na vykurovanie, tak skladba 30+25 cm je OK. Je to však len jeden krok, jedna konštrukcia. Treba to premyslieť celé, prepočítať a dať vhodné kúrenie. Dokonca sa môže stať, že ak bude výhodnejšie kúriť plynom, nebude na steny dávať až toľko izolácie, ale postačí 20 cm, čo je tiež slušné.
    Ale v zásade takto nejako sa treba uberať.

  • @tina00  Ale ak aj niekto použije takúto hrubú tep. izoláciu, plesne sa mu môžu vyskytnúť, pokiaľ opomenie teplené mosty - to znamená pokiaľ nechá napr. betónové vence bez izolácie, alebo izoláciu fasády a stropu nespojí. Lebo to je o detailoch - bez ohľadu na to, či ide o normálny dom alebo pasívny.

  • @pepe949  tak toto je super odpoveď vďaka..toto som potrebovala počuť-čítať postreh niekoho kto býva...my to chceme presne tak isto riešiť lebo peniažky budú tak tak.. 🙂

  • @blacksr  myslim, ze kazdy kto tvrdi, ze dom nedycha, ze je to blbost, by sa mali ospravedlnit zastancom teorie dychania domu. Je potvrdene, ze ytong dycha. Ak je teda postaveny dom z ytongu, musi ten dom potom dychat. alebo sa mylim?
    PS: chcel som si nieco overit, tak som klikol priamo na strangu vyrobcu ytongu, v casti priecky a co zrazu pocujem!!! ,,navyse tento material aj dycha..." (video Priečky; 1:50 // http://www.ytong.sk/sk/content/pracovne-postupy.php ), je to nepozornost vyrobcu? alebo je to novy termin o ktorom neviem? alebo material naozaj dycha? Myslis, ze sa aj rozmnozuje? Co mu treba davat papat?

  • @spiderhst Prestaň už okolo toho dýchania .. to je slangový výraz , a nikdy sa tým nemyslel prestup pár cez steny z vnútra von.. Ale prirodzená schopnosť absorbovať a následne vylúčiť vlhkosť napr . v interiéri a tým prispenie k priaznivej klíme 🙂
    Tvoj zadok tiež nedýcha tak prečo nenosíš igelitové spodky ale bavlnené ..
    Furt tu niekto machruje okolo dýchania a nedýchania ..strašné .
    Pasívny Guru z Darmstadtu zakázal "dýchanie" , tak teraz budeme mať všetci už len steny z polystyrénu.. 😵

  • Zdravím, dočítal som sa tu že je dobré dávať okná na okraj stien. Myslí sa tým smerom do vnútra domu? Prečo je to vôbec dobré dávať na úplný kraj?

  • @marian85  smerom von, dovnutra si to akosi ani neviem predstavit 🙂

  • @marian85  no lebo aby si nemal veľmi utopené okná ak budeš dávať napr. 25cm eps na fasádu, skracuje sa doba slnečného žiarenia do interiéru, množstvo vnikajúceho svetla, solárne zisky, ak dáš okná na vonkajší kraj tak tieto všetky negatíva eliminuješ na minimum tzn. bude viac slnečného žiarenia do interiéru počas dňa, viacej svetla, väčšie solárne zisky

  • @marian85  okna sa montuju na vonkajsi okraj steny a dovodom je lepsia moznost eliminovat tepelny most ktory tam vznika. Este lepsia moznost je predsadena montaz, ked je okno namontovane takpovediac zvon na mure. To musi ale dovolit hrubka izolacie aby to bolo aj esteticke.

  • aha no tak to ma vtedy keď som to čítal nenapadlo a napadlo ma len to že keby to je zarovno so stenou, vypadalo by to divne ak by sa tam nedala dať žiadna parapeta

  • dobry clanok k teme:

    http://serial.zdravydom.sk/5857

  • @marian85 http://www.poradte.cz/domacnost-a-bydleni/8706-tepelny-most-v-ulozeni-oken.html#9

    @spiderhst 🙂 Ako na to reagovať. Hm. Skúsim "dýchanie stien" nazvať populizmom v stavebníctve. Pôsobí to na city, tajomne a takmer vedecky.

Pridaj príspevok

    Nenašli ste čo ste hľadali?

    hľadať len v názvoch tém
    Odporúčaní dodávatelia
    Rekonštrukcie bytov a bytových jadier v Bratislave. Murárske práce, rekonštrukcia kúpeľne, vody a elektriky. Profesionálna práca so zárukou.
    mini-bagre.sk
    Stará Ľubovňa
    Predaj minibagrov a ministrojov pre profesionálov aj zábavu. Pre začínajúcich podnikateľov, stavebníkov, architektov, alebo ku stavbe domu.
    Našim zákazníkom poskytujeme komplexné rekonštrukcie bytov, rodinných domov ako aj stavby rodinných domov. Spolupracujeme s interiérovými dizajnérmi a
    Články od našich partnerov
    Príjemné teplo v interiéri vďaka energii zo vzduchu
    HELUZ ocení víťaznú fotografiu tabletom Apple iPad
    Podľa čoho si vybrať schody na povalu?
    Archív článkov od partnerov