Z akých materiálov stavať dom? Vaše rady a skúsenosti.

10. aug 20141510
  • @stejja9
    1. v katalógových projektoch sa používa vo väčšine firiem práve tehla hrúbky 38 cm
    2. mali by ste vedieť čo touto zmenou (zmenšením hrúbky muriva) dosiahnete alebo čo chcete dosiahnuť.
    JE TO ÚPLNE JEDNODUCHÉ:
    1. Projektanti pri katalógových projektoch používajú ako murivo tehlu hrúbky 38 cm iba pre jeden dôvod - založenie rohov pri týchto tehlách,netreba používať žiadne špeciálne rohové tehly,pri tejto hrúbke sa rohy zakladajú z celých tehiel a o to majú projektanti uľahčenú prácu,je to dôsledok ceny projektov v katalógoch
    2. Pretože tehly hrúbky 38 cm sú nevhodné ako pre jednovrstvové alebo sendvičové,teda zateplené steny.Pri jednovrstvovej konštrukcii majú tieto tehly nevyhovujúci tepelný odpor,zložitú elimináciu tepelných mostov,ostení okien a podobne.Pri sendvičovej teda zateplenej konštrukcii by musela ísť hrúbka izolácie minimálne 12 cm a hrúbka múru by bola 50 cm a skladba steny 30 cm+zateplenie je lacnejšia ako 38+zateplenie.

  • @stejja9
    1. z 30 ytongu by nemal byt problem pri pevnostnej triede P4, ale z tehly neviem
    2. ci za statikom to je na Vas...

  • @lucinka33  dá, isteže sa dá
    ako som už niekde spomínal, hrúbka steny 200mm stačí aj pre niekoľkoposchodové domy. Vnútorné nosné steny ytongu aj porothermu majú túto hrúbku a to preto, že sa nehrajú na izoláciu. Obvodové steny sú preto také hrubé, že majú vylepšenú izolačnú schopnosť, ale to sa dá pri týchto materiáloch len do určitej miery a za cenu predraženia výroby a teda aj kúpnej ceny.
    Ono je hlavne ťažko kúpiť projekt a potom rozmýšľať z čoho stavať. Správne poradie je opačné. Ale keď už to inak nejde... tak teda prečítať diskusie na túto tému tu zvoliť nanovo a projekt upraviť. Ako moc a komu sa zasa bude líšiť prípad od prípadu.
    @stejja9  záleží od pevnosti v tlaku pôvodného materiálu a nového. Toto číslo sa dá nájsť v ich technických listoch, ktoré by mali byť na stránkach výrobcov, ale tie tenšie ju majú zvyčajne podobnú, kvôli vyššej hustote tenších tvaroviek, takže teoreticky nie. Ale môžu tam vstúpiť do hry ďalšie faktory ako napojenie vencov a pod, takže nový projekt statiky by som bral ako nutné zlo za nepremyslenú voľbu projektu. Cena zaň... dúfam, že si dobre pamätám by mala byť okolo 250€, čo možno ako samostatná položka nie je málo, ale ako časť nákladov za celý dom je to skoro nič a môže ti to ušetriť náklady oveľa vyššie neskôr.

  • Sponzor fóra
  • @achelan  ja som to myslel skor tak, ze pokial viem, tak bude problem taky dom skolaudovat ... postavit sa samozrejme da, len nesplna platne normy ... a co sa tyka starsieho projektu, myslim, ze je vzdy prechodne obdobie ked sa este uznavaju projekty podla starsich noriem, rok?dva? neviem ... ale nezda sa mi, ze by v roku 2009 normy pripustali nieco ine ako NED ...
    Mozem sa mylit kazdopadne.

    steja9 ani nerozmsylajte o tom, ze nepostavite NED, snazte sa dostat co najblizsie k spodnej hranici NED, cenovo to zas taky narast nebude ...

  • @kriloter  platná norma na SK hovorí že odpor steny musí byť 3 a viac a odpor strechy 5 a viac, čo je žalostne málo a na NED to zďaleka nestačí, takže kolaudácia ok 🙂
    V ČR je už určitý posun, myslím že tie čísla sú tam už prísnejšie a hlavne obsahuje norma aj odporúčané hodnoty pre NED a PD. Tak hádam ani my nebudeme dlho spať. To budú lambďáci čumieť! 🙂

  • @lucinka33  Dá sa aj z 25 cm. Ale konzultovala by som so statikom kvôli niektorým detailom.

  • @stejja9  Potreba tepla na vykurovanie a merná potreba tepla.

  • @geroj  pravdu mas, akurat studujem ten zakon.
    No fakt uzasne formulovane ...
    (1) Nová budova musí spĺňať minimálne požiadavky na energetickú hospodárnosť nových budov určené technickými normami.3) Ak je to technicky, funkčne a ekonomicky uskutočniteľné, minimálne požiadavky na energetickú hospodárnosť nových budov musí spĺňať aj existujúca budova po uskutočnení jej významnej obnovy.

    Idem tu certifikaciu trosku viac preluskat, lebo tusim som zatial zistil, ze ten energeticky certifikat je viac menej len nejake oznamkovanie stavby a je povinny, ale iny vyznam nema ...

  • Zákon je celkom ok, teda minimálne v tomto. Vraví, že táto norma je záväzná, inak väčšina z nich sú vlastne len odporúčania 🙂 Problém je v tej norme a to aké sú tie požiadavky.
    Certifikát je vlastne to isté, čo máš nalepené na chladničke, keď ju kupuješ, zaradí výrobok do tried podľa spotreby energie. Má zmysel práve v situácii, keď dom predávaš, ale stále je to len orientačná hodnota, pretože je to hodnota výpočtová pokiaľ viem. Certifikát darmstadtského inštitútu je už vec iná, vydáva sa na základe praktických testov. A je pravda o hodne drahší 🙂

  • tie odporúčania na steny 25 cm a menej by som bral s veľkou rezervou, statický výpočet nie je len o pevnosti v tlaku. Neviem si dosť dobre predstaviť nosník š. 20 cm s rozponom 5m, ak potrebuje uložiť 5-6 prútov s požadovaným uložením š. 30cm.

  • @jan45  a co uz potom 15cm?

  • @jan45  dám ti kontakt na statika, ktorý podpísal projekt na taký dom, ktorý sa bude na jar stavať, môžeš sa ho spýtať.
    A nebude to jediný taký dom, ktorý nepadne, viď @mio23 (sorry mio za notifikáciu zas, keď ty si taký vďačný príklad🙂 )

  • ja by som navrhoval ako velmi dobru alternatívu montovanu konstrukciu. Hranoly 15x5cm, medzi tym vata, zaklop OSB, zvonku 70mm sedy EPS( prip. vacsia hrubka). Pro hrubke steny do 30cm je tepelny odpor vyssi ako 6.

    Cena takejto konstrukcie je porovnatelna s cenou murovanej stavby.

  • @joe13  stĺpiková konštrukcia je princíp oddelenia nosnej a izolačnej hmoty dotiahnutý dokonca. Spôsobov ako ju dobre urobiť sú desiatky a bolo by to na rozsiahlu samostatnú diskusiu. U nás však nemajú moc tradíciu, tj masívny dom je u nás jednoduchšie postaviť z hľadiska montážnych chýb a dotiahnutia detailov. Ale ak to niekto vie robiť (firma, projektant, sám investor), je to dobrá alternatíva, viď albumy @blacksr

  • viem dobre ze u nas to nema tradiciu, preto to navrhujem ako dobru alternativu.
    V USA sa v podstate domy stavaju iba tymto systemom. A nie take budky ako u nas (bungalov 8x9m). Tam su montovane domy 3-4 poschodove, 6 kozubov, 8-10 spalni, 4-garaz. Osobne som bol na takychto stavbach.
    Ja z vlastnych skusenosti by som do murovacky nesiel, verim ze postupne na to pride stale viacej ludi.

    Podla mna je blbost ak niekto postavi dom zo 44 tehly a na to svacne 15cm polystyren, ma hrubku sien 60cm, co je v podstate hlbka beznej kuchynskej linky. To je treochu nerozumne.
    Montovany skelet ma pri polovicnej hrubke rovnake tepelnoizolacne vlastnosti.

  • Sponzor fóra
  • @geroj  99,9% SR statikov su bojkovia a musia im to ukazovat ludia zo zapadu, ze o nic nejde. Pri tom vo francuzku je nad pomer budov z tej tvarnice co mam ja.. Je to pevny 20cm material, pritom je duty, stienky maju cca 3+3+3 cm Toto cele je beton z 20cm hrubky a zvysok je vzduch.. Ja by som osobne bungalov mozno riesil aj z 15cm pri lahkom vrchu.. V nemecku idu na 14-15cm beton, ale neviem presne ako to volaju.. Alebo KM beta aku ma sikovnu tvarnicu tenucku.. Ked som na inej stavbe a vidim, ze mur 38cm hruby, mne to pride smiesne zaostale 😛 Mam uz stavbu odstatu rok, mam monolyt vrch - 16cm beton strop, mam bramac betonovu krytinu, balkony cez isokorby, nemam ziadnu vadu.. Mam jednoduchy tvar, obdlznik, mozno ina vec je riesit zveryny.. Nad 20cm by som nesiel a tvarnicu co mam by som nemenil.. Som velmi spokojny, mozno aj viac spokojny ako som si myslel, ze som spokojny 😛 A na ten material maju bezkonkurencnu savost seliake lepidla atd atd.. cize vibrolisovane betonove tvarnice - BUDUCNOST v stihlosti a sile 😃

  • @brkoslav  A cenu tu nechcem do nekonecne omielat, ale je cca 1 euro za jednu tvarnicu... cize 1m2 = 10eur... cize na rodinny podkrovny dom cena cca 3000eur za nosne, prieckove tvarnice + preklady.. Akoze neni o com 😛 Beton je odolnejsie proti vlhku, proti vonkajsim vplyvom atd atd.. Zatepluje sa hlavne zvnutra pretoze spravne ma byt velky difuzny odpor dnu a smerom von ma byt material s mensim difuznym odporom a to je vibrolisovana tvarnica - presne ta ista logika ako maju parozabrany, ochrani izolaciu, je to taky stit.. Ale ja som zateploval z vonku cize neni to nieco skazove, 40cm eps by bolo horsie riesit do vnutra 😒 Tehla je preto draha lebo sa musi aj palit v peci, alebo ako sa to robi neviem.. Beton je zmes cementu strku a cele sa to vibruje vo forme, kde sa to kvazi lisuje.. Asik takto, preto je cena uuuplne inde, neni to o tom ze to je smejd atd.. proste je to lacnejsi vyrobny proces 🙂 Menej ohna to chce 😛

  • @mio23  len škoda, že z toho nechcú stavať firmy, lebo tehla je tehla. A že sme chudobný národ, pritom staviame z toho najdrahšieho.

  • Drevenna konstrukcia je cice teoreticky zaujimava konstrukcia, ale v praxi je to dost nekomfortne riesenie. Byval som v takom dome v kanade, bol som pri stavbe takeho domu. Vsetko je pekne, vsetko fajn, izolacie naozaj vela. Ale bohuzial je to prilis prirodny material, je tam vela vzduchovych medzier, drzi sa tam haved. Pridete v noci do izby, zapnete svetlo a vidite ako sa haved rozuteka do kutov. Potom mi to potvrdili aj dalsi znami, drevostavby sa musia poriadne stale dezinfikovat. Este mozno ked sa vnutro urobi zo sadrokartonu a vsetko sa utesni, tak sa mozno da. Mozno tie velox dosky a omietka ako pouziva jarka. Ale aj tak si myslim, ze do toho priestoru kde je vlna im toho casom vela zalezie. V usa sa dost pouzivaju z vnutra iba take tie obkladove panely a to teda nie je moc utesnene. Svabom sa nevedia zbavit. Ytong a omietka je podla mna ovela praktickejsie riesenie. Alebo hocijaka murovana konstrukcia.

  • @pivec  A co tak drevodom pri poli? 😒

  • @calimero  Firmu poznam co iba z toho chce, poznam aj zamestnanca ktory riesil iba ytongom domy a ked isiel na tieto vibro tak pozeral na nich ci im nehrabe a momentalne by uz nechcel dom z ineho, len vibrolisovane.. Mne ked pomahali murovat kamarati murari, tak tiez riesili zo zaciatku, ze co to za hujo..ina, ale ono spodok bol hotovy za 3 dni v podstate, a potom mi povedali, ze dobre som to vymyslel, nebolo to nic narocne a za taku smiesnu cenu 🙂

  • @mio23  A ako ty budes vlastne robit elektro a vodoinstalacie ? Budes to vsetko zasekavat do toho betonu ? Kanalizacne odpady DN110 budes viest ako ?

  • @pivec  No, pokiaľ háveď naliezla dierami v obálke domu, je to zle postavené. Tým pádom nevzduchotesné. Také sa u nás nenosí. Tu sa snažíme nepustiť ani molekuly, nieto zver.

  • @pivec  to co sa pyta pivec by aj mna zaujimalo, uz som sa ta na to chcel spytat ... a vzduchotechniku budes mat kade tahanu?

  • @pivec @kriloter  V dutinkach toho muriva, chytis kladivko a klepes a mas dutinku.. nemusis ani frezovat, ani tazko sekat... ak to chces mat krasne urobene, chytis malu flexu jemne nadpilis 2 zarezy, puknes kladivkom a mas pekny otvor.. Ak by si to meral stopkami, som presvedceny ze oproti najchvalenejsimi materialmi to bude ovela rychlejsie, menej prasne, lacnejsie - staci v podstate kladivko 🙂 Ale Veci sa tahaju iba vertikalne, a zaleje sa to v podlahe.. elektrina, voda.. Ziadne horizontalne-vodorovne podrezavacky domu, ako to predvadza kopa elektrikarov 😃.. rezu jak blazni a zbytocne vela ciar, stacia iba vertikalne tahanice.. Elektrina sa taha v podlahe v trubkach..

  • @pivec  co sa tyka kanalizacie, tam ti staci aj DN 90 - 100 - myslim vnutorna napriklad z vrchneho poschodia, ale to je jedno, ja to taham na doraz v rohu tam sa to da pod sadrokarton, robim zdvojeny obvodovy mur kvoli vzduchotesnosti domu.. Nebude mi to vidiet.. Ale medzi tymi tvarnicami existuje aj tvarnica s kruhovym otvorom do ktoreho ak si to rozplanujes vojde DN 110 uz pocas vystavby.. mrkni: http://obchod.best-as.cz/best-unika-20-rohova/c-3810/ Myslim si , ze ale aj DN 110 by nebol problem vertikalne zasekat..

  • Pre dom je aj dobre ak konstrukcia je jednotny material.. Npariklad pri mojej tvarnici je to stale beton.. Tvarnica beton, preklady beton, strop beton, priecky beton, lepene o seba je to tou istou betonovou maltou.. Rovnake vlastnosti rovnako reaguju.. 😉 cement + strk + voda

  • @blacksr  No myslim, ze v USA ziadnu vzduchotesnost neriesia. Ale je fakt, ze vas vzduchotesny drevenny pasiv bude asi na tom dobre. Akurat, ze tu vzduchotesnu rovinu mate len vo vnutri a po rokoch sa vam tam zvonku urcite nieco dostane. Ta pur pena medzi velox doskami nie je nic trvacne ...

  • @mio23  Ok, chapem. Cize tenke rozvody sa zasekaju ako vzdy a na kanalizaciu treba mysliet dopredu.

  • @pivec  neviem presne rozmery dutinky, ale cca moze mat ze 12x7cm.. Niekedy to pomeriam.. ja som mal v projekte 3 kanalizacne rury z vrchneho poschodia, aj tu sa mi ukazalo aky magor vie byt diplomovany vystudovany clovek.. Cele sa to dalo uplne jednoducho zminimalizovat do jednej kanalizacie... A naj super su projektanti, ktory kanalizacne potrubia vedu cez obyvacku, to je uz na cerveny diplom 😃 Hore sa vyseries, dole to pocuje navsteva ked splachnes.. 😮

Pridaj príspevok

    Nenašli ste čo ste hľadali?

    hľadať len v názvoch tém
    Odporúčaní dodávatelia
    Zdravím, ponúkam prácu ako obkladač. Ohladom fotiek kúpelní ma môzete informovať na emaily matejpitak1@gmail.com alebo na tel.čísle:0904013204.Ďakujem
    Výrobná firma zo Slovenska zal. 1993
    ... drevohliníkové okná a dvere
    ... hliníkové okná a dvere
    ... stropné systémy
    ... tieniaca technika
    profi-rekuperacia.sk
    Liptovský Mikuláš
    Naša firma sa špecializuje na montáže riadeného vetrania s rekuperáciou tepla pre rodinné domy, byty a iné obytné aj komerčné priestory.
    Články od našich partnerov
    Povalové schody do pasívnych domov
    Farebné teplo do každej kúpeľne
    Vyberte si osvedčenú kvalitu na vašu strechu!
    Archív článkov od partnerov