Z akých materiálov stavať dom? Vaše rady a skúsenosti.

10. aug 20141510
  • @leonka13  ježiši, nieeee. Veď v projekte máte 30cm, radšej pridaj na izolácii.

  • @mata1976  Kľudne sa "uchýľte" k tehle hr. 25 cm izolácie pridajte. Oveľa lacnejšie vyjde s 25 cm EPS. Vôbec sa nemusíte báť rosného bodu, plesní.

  • @leonka13  Drahšiu kombináciu ste si tuším vybrať nemohli. Prečo ste zväčšili hrúbku muriva? Ytong 30 bol OK. Len málo izolácie - treba dať 20-25 cm EPS. A čo je to za zvláštny ytong s názvom profi 38 TI?
    Spravte si porovnanie s aktuálnymi cenami podľa vzoru:
    http://www.pasivnidomy.cz/forum/download/file.php?id=43

  • Sponzor fóra
  • my máme poschodový tehla 38+10, neviem či je to dobré, snáď ano. Všade iné názory

  • @blacksr  dakujem, podla co tu citam tak ty si zastancom Ytong vsak? Pri tomto type materialu by si zvolila aky pomer ku izolacii ?

  • @michalsziraki  Aj mňa zaujímajú tie diery. Načo tam sú? Iba znižujú únosnosť muriva. Iste, okrem toho vylepšujú aj jeho tepelné vlastnosti a zároveň zvyšujú cenu, ale načo, keď dobré izolácie stoja násobne menej?
    No hej, sú ľahšie a menej sa s nimi narobíte. A sú pekné, to je fakt, ale pod omietkou to žiaľ moc nevidno.

  • @mata1976  Nie, ja som akosi nad vecou. Osobne by som stavala z tehly hr. 25 cm. Na to 30 cm šedého EPS.
    Pomer?
    Hrúbky som naznačila. Dierovaná tehla typu term a pórobetón izolujú podobne, takže aj na ytong odporúčam takú izoláciu.

  • takze nakoniec som objednala tehlu profi 38 ti a preto som to dala do vacsej hrubky lebo zatial este neviem ci budem chciet zateplovat a mame dom ktory je co sa tyka linie ostatnych domov vycnievajucim uplne po celej dlzke. 🙂

  • @blacksr  tak to vidis uz vtedy som v podvedomi chcela tehlu len tehlu.

  • @blacksr  a este na tehlu mam nizsiu cenu ako na ytong.

  • @blacksr  Ahoj. Chcem sa opytat, je hrubka zateplenia rozdielna pri pouziti ytongu a tehle (ak pocitam s tou istou hr. stav. materialu ) ? Aj my mame dilemu z coho stavat, ja by som skor z tehly. V projekte mame naplanovany ytong 30, ale len 10 EPS. Podla toho co tu citam, tak to asi nestaci. Aka by bola najidealnejsia varianta - 20 EPS? dakujem.

  • Skusali ste niekto tvarnice z eps zalievane betonom, idealne na svojpomocnu vystavbu, hrubka steny 250+200eps70 spolu je tam 300mm eps, pripadne komu sa nechce lepit fasadny, moze rovno zo 450.

  • @luboluk  skusenosti nemam, pozeral som na to riesenie, aj sa mi to celkom pozdavalo, ale mam trosku vyhrady voci polystyrenu z vnutornej strany ...

  • @stejja9  Tak, aby
    - bol do najväčšej možnej miery využitý potenciál úspor (prípadné dozatepľovanie bude nerentabilné, preto ak zatepľujem, použijem hrubú izoláciu, lebo jej cena je len zlomkom z ceny zateplenia, najmä v prípade firmy)
    - stena mala prijateľnú hrúbku, čo ešte lahodí oku, max. 50-55 cm
    - bol rosný bod mimo murivo, lebo mokré murivo neizoluje. (ytong na vyhnanie rosného bodu potrebuje trošku väčšiu hrúbku EPS)
    Preto skladba 30+20, 30+25 je fajn. Ešte môžete špekulovať nad šedým EPS, ktorý lepšie izoluje než biely a pokiaľ ho zoženiete za podobnú cenu, tak je to jasné.

  • @stejja9  ono pojmy "YTONG" aj "tehla" sú veeľmi široké. Ytong je názov stavebného systému, ktorý obsahuje niekoľko typov tvaroviek s rôznymi tepelnoizolačnými vlastnosťami a na každú je vhodná iná hrúbka izolácie. Podobne tehla. Tehla plná pálená, alebo porotherm 44 Ti?
    Ale hoci odpoveď na tvoju otázku ako vidíš nie je práve jednoduchá, nie je ani dôležitá. Otázkou totiž nie je či jedno, alebo druhé, ale či hednovrstvová stena (teda iba tehla, či ytong), alebo sendvič (teda či aj zateplíš). Ak si prečítaš túto a iné témy, alebo si preštuduješ cenníky stavebnín, zistíš, že sendvičová stena pri rovnakých zriaďovacích nákladoch poskytne oveľa výhodnejšie parametre.
    Takže späť k pôvodnej otázke: tehla alebo ytong? Odpoveď znie: to je fuk. Podstatné je aby plnil nosnú funkciu a nehral sa na izoláciu, takže buď jedno, alebo druhé, ale hrúbky 200-250mm a to zatepliť.
    Teraz sa natíska otázka že koľko tej izolácie teda, ale to záleží od mnohých iných otázok, hlavne: Koľko chceš platiť za kúrenie? A keď si zodpovieš túto otázku, projektant, ktorý tomu rozumie, ti navrhne hrúbky izolácií nie len do stien, ale aj do strechy a podlahy tak, aby vzájomne korešpondovali.
    Ale ak sa ti nechce riešiť dom komplexne (čo je škoda pri možno najväčšej investícii tvojho života), tak skladbami, ktoré ti odporučila blacksr nič nepokazíš 🙂

    A aby som to len tak nezmietol zo stola a niekto mi to nevyčítal: rozdiely medzi takým porothermom a ytongom porovnateľnej hrúbky predsa len je. Také 2 zásadné z môjho hľadiska sú:
    - homogenita:
    ytong možno akokoľvek píliť, sekať, otáčať a vždy bude jeho povrch vyzerať rovnako. Porotherm nie, že? 🙂 Prečo je to dôležité? Ak robíte NED, alebo EPD, potrebujete, aby obálka bola čo možno najviac vzduchotesná a to je jednoduchšie dosiahnuť s homogénnym materiálom, ktorý, keď doňho vŕtate dieru, nepraskne. Vysekať drážku či osadiť zástrčky do múru z porothermu bez toho, aby žiadna prasklina neprešla na druhú stranu tvarovky je umenie. Existujú pasívne domy takto robené, ale principiálne je to proste proces náchylnejší k chybám.
    Podobne aj osadenie okien a iné detaily nie sú také dobré pri materiáloch, ktoré nemajú vo všetkých smeroch rovnaké vlastnosti, takže z hľadiska homogenity vyhráva YTONG.
    - cena:
    Ytong prehráva na celej čiare a sme tam, kde sme boli 🙂

    Treba zvážiť svoje možnosti finančné i technické a svoju vieru v realizačnú firmu či schopnosť na ňu dohliadať a rozhodnúť sa podľa toho.

  • Sponzor fóra
  • Tak presne tá homogenita Ytongu sa mi páči. A aj to, že netreba riešiť prerušenie tepelného mosta v päte muriva, keďže Ytong izoluje aj vo vertikálnom smere.

    Mrkol som na aktuálne cenníky, ceny za m2 s DPH:
    Porotherm 25cm Profi 26,19 € (s lepidlom)
    Porotherm 25cm P+D 22,21 € (bez malty)
    Ytong 25cm P4-500 29,87 (s lepidlom)

    Neviem, aké sa z toho teraz dávajú zľavy, ale oficiálne je Ytong drahší o 14% od Porotherm Profi (P+D nepočítam, lebo tam sa treba babrať s maltou). Na druhej strane je menej prácny, takže cena za m3 murovania by mohla vyjsť oproti tehle menej.

  • @calimero takze odporucas ytong 25 cm + 15 / 20 cm EPS (bungalov 9x13 m)
    na tehle ma totiz prave najviac odradza ta pracnost, sekanie, drobenie, drazky,, ytong = čistejši material, ... ale hlavne dlzka ytongu 50-60 cm narozdiel od tehly ktora ma dlzku 25 cm,
    len zase sa tu obcas pise ze Ytong sa neodporuca zateplovat.

  • @mmisoo  Ytong podaktorí neodporúčajú zatepliť z jediného dôvodu - má vyššiu vlhkosť z výroby a malo by sa počkať, kým sa odparí. Teda jeden rok postaviť dom a zetepliť ďalšiu sezónu.
    Mne sa najviac páči Ytong 25cm P4 500, lebo je hutnejší - teda nemrví sa tak ako iné Ytongy. Má aj kúsoček vyššiu tepelnú akumulačnú schopnosť. Inak stavba z Ytongu má pekný hladký povrch, EPS sa lepšie lepí, teda netreba ho ani kotviť, osobne by som dal 20cm minimálne.
    Nie som stavebný inžinier, ale takýto názor na Ytong som si vytvoril po preštudovaní rôznych materiálov a tak isto som sa bavil s človekom, ktorý z 25cm Ytongu postavil dom.

  • @mmisoo  YTONG sa neodporúča zatepľovať, pretože xella uviedla na trh "superizolačné" tvárnice a jej politika je, že s ich stenou zatepľovať netreba. Ale ako sme si už povedali, ani ich superizolačná tvárnica zďaleka nedosahuje izolačných vlastností sendvičovej steny. Ďalší problém, že keď už máš tú superizolačnú tvárnicu, tak treba pri návrhu hrúbky izolácie počítať aj s difúziou vodných pár, kde málo izolácie môže spôsobiť kondenzáciu.
    Ak sa však bavíme o hrúbkach 200-250, nebavíme sa o tých superizolačných tvárniciach, tie majú hrúbky tak 375-500, a teda nemusíme veľmi riešiť kondenzáciu.
    Ak použiješ difúzne otvorenú skladbu steny, tj na vonkajšej strane nebude omietka s vysokým difúznym odporom, zabudovaná vlhkosť by tiež nemal byť problém aj ak zateplíš ešte ten istý rok. Ona tam asi bude predpísaná nejaká technologická prestávka, ale nebudú to roky.

  • @blacksr - tak veru - pravdu máš
    @stejja9 - otázka znie aj takého charakteru, že aké priority chceš mať na bývanie - či chceš na úkor ceny EPS alebo ti stačí NED, alebo je ti to jedno a chceš mať iba komfort v bývaní na úkor energií, je veľa hľadísk
    my ti tu môžeme napísať stačí - nestačí (ale vzhľadom na čo? je tá správna otázka) - ALE ROZHODNÚŤ SA MUSÍŠ SAMA 😎

  • @blacksr  Dakujeme za rady. 🙂
    @geroj  Myslim, ze vyber st. materialu je dilema pre väčšinu stavitelov - laikov. Zvazujeme Ytong 300 (P2, P4??) alebo tehlu Leier 300x250x238. Konecne stanovisko este nepadlo, takze priestor maju aj ostatne materialy, zhaname co najviac informacii, nakup bude az buduci rok - dam info, co nakoniec zvitazilo 🙂
    Este jedna otazka: akurat "studujem" Tepelno-technicky posudok k nasej buducej stavbe. Priznam sa, vobec sa nevyznam v kope tych cisiel. Co potrebne by som mala z toho vycitat? Dakujem.

  • @achelan  Kazda rada pomoze. Moznosti je ozaj vela a este viac priorit 🙂 NED to nebude, projekt mame z 2009, vtedy sa na to nemyslelo... Poviem po pravde, ze si neviem predstavit, co by obnasala tato zmena teraz - co sa tyka uspory do buducna, to mi je jasne, myslim papierovacky, aj zmena projektu?? fakt v tom som mimo 😐 ale urcite nam ide o co najnizsie energie, ako kazdemu, a aby sme sa vyhli pociatocnym chybam, ktore sa potom uz nedaju opravit/zmenit...

  • @stejja9  NED to nebude? Dnes je mozne vobec postavit dom ktory nie je minimalne NED?

  • @kriloter  Tak neviem, asi vidis sam, ze tomu nerozumiem 🙂 a na MS som este kratko 🙂

  • @stejja9  ak som to správne pochopil z katalógov Ytongu, tak P4 má vyššiu objemovú hmotnosť (tj. slabší odpor, ale vyššiu únosnosť a tepelnú kapacitu.), čo je vhodnejšie do sendvičovej konštrukcie. Ide ale aj o to druhé číselko P2-350, alebo P2-400. To 400 je práve tá objemová hmotnosť. P2-500 a P4-500 majú podľa cenníka rovnakú cenu a vyberal by som medzi nimi. Pri hrúbke 300 na tej únosnosti až tak nezáleží, takže z tých dvoch je to asi jedno. Ak by ste predsa len chceli ísť na tenšie hrúbky (môj tip), tak P4-500 hr 200, alebo 250. Ušetrené peniaze vraziť do hrúbky izolácie. Ak chcete ešte ušetriť, tak tá tehla, ale ako som vravel, ytong má svoje výhody a pri týchto hrúbkach už tam myslím také cenové rozdiely nie sú.
    Dosiahnuť hodnoty NED nie je taký problém. So skladbami stien (ak sa tomu prispôsobia aj skladby stropu, podlahy a detaily) by mal každý priemerný dom spadať do tejto kategórie. Pasívny je už trošku ťažší 🙂

  • @kriloter
    myslím, že je hlavne ak odflákneš robotu 😵

  • a čo v prípade ak máš 38 tehlu v projekte, do užších rozmerov sa íst nedá ak máš poschodový. Z čoho stavať?

  • @stejja9
    tehla 250 + 200 EPS je podľa mňa ideálna kombinácia pre tehlu
    ytong 300+ 250 EPS je podľa mňa ideálna kombinácia pre porobeton
    ak ti záleží ne cene jednoznačne tehla vyhráva, ak na komforte práce vyhráva porobeton
    záleží aké hľadisko máš na mysli 😵

  • @lucinka33
    myslím, že je to kvôli statickému výpočtu, ale 380 sa mi zdá dosť veľa, no ale všetko záleží od Vás aj od projektu
    aký typ tehly máš na mysli (pýtam sa kvôli izolácii a následnému R)
    😵

  • @achelan
    Ak by sme sa rozhodli pre tehlu 250 - bude potrebne opät urobit staticky posudok?

Pridaj príspevok

    Nenašli ste čo ste hľadali?

    Články od našich partnerov
    Nový PREKLAD HELUZ FAMILY 3in1 nosný má variabilný priestor na vonkajšiu tieniacu techniku
    Ako sa zbaviť vlhkosti a plesne v zrekonštruovanom dome s vetracou jednotkou
    Jednovrstvový pasívny dom a výhody Ytongu pre výstavbu
    Archív článkov od partnerov