Ahojte. Viem, že sa toho strašne veľa popísalo - už som toho aj veľa preštudovala, ale chcela by som počuť vaše názory pre moj konktetny pripad. Ideme stavať teraz na jar, chceme stavať svojpomocne, bude to dom s poschodím, užítková plocha: cca 180m2, obytná plocha cca 105m2. Strecha bude bramac (čiže betonova škridla), okná plastové (s izoláciou - odhlučnené a neviem aké). Staviame na rovine, orientácia-západ-severozápad. Chceme plynový kotol Protherm. Neviem, čo všetko je treba ešte vedieť.
Pozerala som si aj cenník, aj rôzne diskusie. A neviem, čo je lepšie. Porfix sme nejako zatiaľ zavrhli - síce lacnejší, ale horšie sa s ním robí a čo sa týka tepelnoizolačných vlastností, tak to nie je asi nejako úžasné. Pozerala som ytong 375 bez zapeplenia - len teda neviem, či to nie je, ako som čítala, len reklamný ťah - a či treba alebo netreba zateplovať. Je aj nejaký nový ytong - theta, či tak nejako - ten má ešte vyšší odpor a nižšiu tepelnú vodivosť - ale zas už stojí cca 61eur za m2 s dph. tá lambda stojí ale 43 eur za m2. jej vlastnosti sú 4,32 odpor a 0,087 vodivosť. a pozerala som HELUZ - 44family - predávajú aj s tým lepidlom - a stojí to ale 51 s dph . a tam je 5,37 odpor a 0,085 vodivosť. tak neviem, či sú to nejaké rozdiely. alebo ako.
poraďte
@ivkakivka
rátané pre Dolný Kubín
Návrhová venkovní teplota Te : -18.0 C
Návrhová teplota vnitřního vzduchu Tai : 21.0 C
Návrhová relativní vlhkost venkovního vzduchu RHe : 80.0 %
Návrhová relativní vlhkost vnitřního vzduchu RHi : 60.0 %
Ytong Lambda 37,5 cm
Tepelný odpor konstrukce R : 4.41 m2K/W
Součinitel prostupu tepla konstrukce U : 0.22 W/m2K
Celoroční bilance vlhkosti:
Množství zkondenzované vodní páry Mc,a: 0.055 kg/m2,rok
Množství vypařitelné vodní páry Mev,a: 3.975 kg/m2,rok
Ke kondenzaci dochází při venkovní teplotě nižší než -5.0 C.
Obyč. ytong 30 + 15 cm EPS
Tepelný odpor konstrukce R : 6.45 m2K/W
Součinitel prostupu tepla konstrukce U : 0.15 W/m2K
Celoroční bilance vlhkosti:
Množství zkondenzované vodní páry Mc,a: 0.062 kg/m2,rok
Množství vypařitelné vodní páry Mev,a: 0.796 kg/m2,rok
Ke kondenzaci dochází při venkovní teplotě nižší než 0.0 C.
obyč. ytong 30 + 20 cm EPS
Tepelný odpor konstrukce R : 7.76 m2K/W
Součinitel prostupu tepla konstrukce U : 0.13 W/m2K
Celoroční bilance vlhkosti:
Množství zkondenzované vodní páry Mc,a: 0.033 kg/m2,rok
Množství vypařitelné vodní páry Mev,a: 0.652 kg/m2,rok
Ke kondenzaci dochází při venkovní teplotě nižší než 0.0 C.
Hodnota "mí" (odpor prestupu pary) u EPS je rátaná ako horná (až 50), aby to bolo na strane bezpečnosti. Pri vyššej paropriepustnosti (nižšom odpore voči pare) ku kondenzácii nebude dochádzať vôbec. A už vôbec nie pri Trnave.
Nechce sa mi to teraz počítať, tak som len okopčila, čo mám v PC.
ja by som sa teraz proklonil namiesto Ytongu k rieseniu ako Jarka. Predsalen po precitani si viacerych stranok by som isiel do drevostavby. Aj tak tu o 50 rokov nebudem (ak budem ratat s takouto zivotnostou). A co bude s tym domom potom ma uz predsalen zaujimat nebude. To usetrenie nakladov stoji za to
@dzusolm a este som zabudla reagovat - tu radiaciu som vobec nemala na mysli, nehovorim, ze ytong je skodlivy. Len tu bola otazka, ci ytong alebo tehla, ja som len odpovedala... A pytas sa co sa mi nepaci na ytongu a co som videla? no to, ze na dvoch rozlicnych stavbach, (rozlicni murari, ktori su v okoli velmi znami a skuseni) som videla pod prekladom popraskanych par kusov ytongu (toto sme u tehly na nasej stavbe nevideli.) A potom sa mi nepacilo, ako kamarat po roku vystavby stavbu zvonku neomietol a po zime sam presiel rukou po vonkajsej stene a na ruke mal rozmelneny ytong, ako keby to smirgloval. Tak neviem, toto je pre mna dost velky dovod, preco by som si ytong urcite nedala.
Dalsi znami - sedime v obyvacke, a pod okennym prekladom zase velka prasklina. A v dome sa nebyvalo ani 1 rok.
Tak po tomto som bola rozhodnuta, ani ziadna exkurzia by ma nepresvedcila. My sme boli na 99% za ytong, ale po tomto, kamarati nas predbehli a stavali skor a neboli spokojni.
A nevyhoda tehly - muz sa sice narezal, pracne sa stavalo... a zakotvit klinec.... do tehly nieje take jednoduche ako do ytongu, ale tak kvoli par klincom hadam nebudem stavat z materialu, ktory mi nevyhovuje. Nie som ziadny odbornik, ale 1 rok sme si zistovali plusy a minusy a ak som vas urazila, tak sorry, ale je to otvorena debata, a pripojit sa smie kazdy 8-)
@kunkalka1 ak sa smiem spytat, ako dlho stavali ti Tvoji znami???? Na jar vykopali zaklady a na vianoce boli v novom??? Ja mam dom z Ytongu, ale staviame uz takmer dva a pol roka a nikde nevidim ziadnu prasklinu. omietky su tam takmer tristvrte roka a nikde som zatial nevidel ziadnu prasklinu. Omietky sa robili rok potom ako sa vytiahli obvodove mury, urobil betonovy strop.
Ale myslim ze to nebude materialom, ale kvalitou prace. Asi ta teraz sklamem, ale videl som aj tehlove domy s prasklinami a tiez neboli obyvane viac ako rok. ale boli to tie rychlokvasene stavby do jedneho roka. nakolko moj otec pracoval vo firme, kde investori ziadali rychlu vystavbu a videl co sa potom s tymi domami deje, predimenzovali sme zaklady vysoko nad standart. Do zakladov ziadny kamen, ale kopec zeleza. A doska stala cca pol roka s tym, ze na nej boli ulozene palety s materialom.
Ale ako som pisal vyssie, urcite by som uz teraz riesil drevodom
@michal.ko Mozno mas pravdu, ja nehovorim, ze ytong je zly material, len som napisala dovody preco nas ytong odradil a rozhodli sme sa pre tehlu. A tiez urcite zalezi od dlzky vystavby a kvality prace ako pises ;-)
@michal.ko ano, drevodom je fine... zvlast ked mas know how ako si ho spravit svojpomocne, to je potom ina parada.... len... to by moj manzelik nemohol mat fobiu ze mu dom unesie vietor :-D takze som rada ze som ho odhovorila od zelezobetonoveho skeletu a budeme stavat bud z tehly alebo ytongu....
inak poviem vam, ze aj po precitani tejto temy stale neviem, do coho ist :-D :-D :-D :-D
@kaktusik007 pekna sprostost ze unesie dom vietor, ale nevadi. Moja sesternica, byva v Canade, normalna zima -20 -25 stupnou a maju len drevodom. Tam ani ine nerobia. A neboja sa ze im ho vietor odnesie. KEd vidim co sa deje v Japonsku, murovany dom nema pre nich zmysel. Ved pri tom mnozstve zemetraseni by sme mali vsetci narusenu statiku. Preto si myslim ze radsej to drevo, ked ho odnesie voda, pripadne zemetrasenie, druhy postavis ovela rychlejsie
No ja som na 90% rozhodnutý do ytongu - prave začíname pracovat na základoch... Bol som sa informovat v stavebninach a tam ma stále presvidčali že je ovela lepšia tehla - vraj tie nove s drážkami sa tak lahko stavaju ako ytong a vraj sice porobeton má bublinky ktoré ťažko prepúštajú vzduch ale tehla ma diery kde zas cirkuluje teplý vzduch do celeho domu - (nevravim o klasických tehlách) takže ked zoberiem ytong lambda 375 a tehlu z pezinských tehelný cca 400 šírka tehla vide lacnejšie a tú že tiež netreba zateplovat tak stale neviem...
@kunkalka1 Ahoj keby si ten svoj prvý príspevok napísala tak ako ten druhý (21.44) tak zrejme ani vôbec nereagujem. Tam si uviedla presne dôvody prečo si sa rozhodla pre tehlu a nie pre YTONG. Budem reagovať už len na tie praskliny pod prekladmi. Ak boli murári taký skúsený ako hovoríš tak sa ich opýtaj či zarezávali roxory do YTONGU pod okná (predposledný rad pod oknom). Ak nie tak porušili technologický postup a to môže byť príčina praskania. Praskanie môže byť spôsobené aj inými vecami napríklad nedostatočná železo-betónová výstuž vo venci, sadanie stavby, odfláknutá robota a podobne. Je množstvo domov postavených z YTONG-u a sú bez problémov, tak ako píše napr. michal.ko . Takže problém by som nevidel v stavebnom materiály ale v technologickom postupe, harmonograme prác a dodržaní časov v určitých stavebných procesoch. A môžem ťa upokojiť, mňa si vôbec neurazila :-) . Je to diskusia a treba diskutovať. Mňa na tehle odradilo to ako som už spomínal že čokolvek sa do toho ťažko kotví, sekanie vody a elektroinštalácie. To ale nemá nič spoločné s kvalitou tehly. Prajem ti pekný deň a veľa zdaru pri budovaní.
@dzusolm
to s tymi roxormi je relativne...ak maju len podlahove kurenie, vobec ich tam nemuseli zarezavat :-)
ak vsak davali radiatory, tak hej, pripadne maju teraz este nieco novsie ako zarezavat roxory...ale uz si nespominam ako presne to hovorili :-)
Ja som inak jednoznacne za ytong :-)
@jenkie
s tym ze netreba zateplovat lambdu alebo heluz 400mm je tiez na tebe...nas znamy ide aj taku hrubu tehlu zateplovat
my sme zvolili ytong 300mm a ideme zateplovat myslim ze 20cm.
@kaktusik007 pozor, nic nieje nemozne. Ved ani my sme tu nemavali nejake obrovske zemetrasenia a v cechach uz namerali 2,9 Pozri sa na minuly rok, Nizna Mysla. A takych svahov je tu kopec. Svet sa zblaznil a ide do zahuby !!!!!!! :-D
@kunkalka1 nehnevaj sa, ale nesúhlasím..toto je debata o technických záležitostiach, o parametroch..a nie o pocitoch..eśte raz zopakujem..ti pouźi pri kúpe záclom...a nie pri volbe , obhajovaní , alebo zatracovaní stavebného či konśtrukčného materiálu.
Keď má iný názor muž, je zástupcom konkurenčnej firmy. Keď má iný názor žena, pošleme ju kupovať voňavku alebo záclony. Ťažký mužský šovinizmus. Chlapci za tento typ debaty by ste sa mali hanbiť.
@trend270 nie som zástupcom ničoho..len mám rád pri dôležitých veciach argumenty technické..a výber obvodového muriva je technická zéležitosť..a netrep sem prosim ta sovinizmus, to mozme skoncit aj potom pri rase, pohlavi, farbe, náboženstve..toto sem prosim ta nemoc..iba technicke argumenty..ak ich niekdo nevie..nech pozrie kolonku...výber farby na dvere..to je o pocitoch
@trend270 ..skus si toto precitat..to je argumentacia..a pre teba je to sovinizmus?..........takže asi takto.....rozdiel medzi lambdou a 250mm+150mm polystyrén je na spotrebu kúrenia cca 28 -30% v neprospech lambdy.V peniazoch je rozdiel v cene nasledovný...lambda cena m2-43,56 E + praca m2.Pri 250mm+150mm PSE je cena na m2 - 29,87+5,14=35,01..t.j. 25% v neprospech lambdy.Pre objektívnosť treba prirátať prácu na m2 za zateplenie..nie omitky, lebo tie treba ja tam aj tam..cena zateplenia, resp. nalepenia PSE na m2 je cca 3,5 E/m2....takže rozdiel v cene výjde potom iba na 22% v neprospech lamdby.TOTO JE TEDA HOLÁ SKUTOČNOSŤ...FAKTY A NIE jedna teta povedala...K praskaniu.....všetko je o vedomosti majstrov a ich práce..NIE O MATERiÁLY.Kdo uvažuje že praská to či ono nemá najmenšie právo to zvalovať na materiál..to sa týka lubovolného materiálu, tehly, Ytongu, Durisolu, či drevodomu,alebo omietky..je to len PRÁCOU.....hauk..skončil som...
Toto bola reakcia na pr - kunkalka 1 a lubos99 - pugosal. Chlapa by si asi nakupovať voňavku alebo záclony neposielal, však? Takže je to mužský šovinizmus. A okrem toho, kde sú nejaké technické argumenty od Teba, pr, na tejto strane? Len prskáš. Povedz si svoj názor, ak chceš, ale neútoč na druhých. Aj tak si každý utvorí názor z informácií, ktoré pokladá za dôležité.
@pr
absolutny suhlas 8-)
@trend270
ja len doplnim cisla o ktore je zrazu taky zaujem:
tepelny odpor lambdy pri nejakej malej vlhkosti je 3.61
tepelny odpore ytongu 250mm+150mm EPS je 1.66+3.84= 5.5
Pri ploche fasady 100m2 a rozdiele teplot 35 stupnov (interier 21, vonku -14) je tepelna strata lambdou 969 W a tensieho ytongu so zateplenim 633 W. Z toho vyplyva uspora kazdu hodinu minimalne 30% nakladov na vykurovanie. Rovnakych 30% sa setri aj ked je vonku 0 (vtedy je to 550 W u lambdy a 360 W u YT+EPS)
;-)
Aká je to nejaká malá vlhkosť? A polystyrén so samozhášavou prímesou alebo bez, biely alebo šedý. A ešte nejaké citácie by som poprosila. Ak ste si samozrejme tie čísla nevycucali z prsta.