Typy kúrení - pre a proti

Zdravim odbornikov aj neodbornikov. Stojim pred zavaznym rozhodnutim, ake kurenie v dome zvolit, a cim viac toho citam, tym je v tom vacsi chaos. Takze, poprosil by som vas, co sa v tom vyznate, ak by ste mohli zhodnotit pre a proti jednotlivych druhov vykurovania, porovnat ich a pod. Som clovek cez cisla, takze kludne matika, fyzika. Na rozhodnutie mam relativne cas, takze sa chcem rozhodnut spravne. V podstate mozme sa bavit v relacii, ze nie su ziadne limity, doraz je samozrejme na ekonomiku celeho (vybudovanie kurenia a nasledna prevadzka, na povedzme 30 rokov). Cize, vacsia investicia v pociatku nevadi, ak sa preukazatelne v case vrati. K dispozicii mam na pozemku plyn a samozrejme elektriku. S krbom mozte ratat tiez. Jedine obmedzenie co snad mam je, ze som viac menej rozhodnuty pre podlahove vykurovanie, ale akym sposobom, to si rad necham vysvetlit a zdovodnit. Vopred vam vsetkym dakujem.
Odpovedať
1
2
Profilova fotka
Presne toto isté riešim aj ja, takže tiež ma budú zaujímať odpovede.
Odpovedať
V prvom rade zalezi na celom projekte domu. Je jasne, ze ak by si sa pustal do stavby NED atakujuceho parametre PD, tak asi budes rozmyslat inak, ako pri stavbe standardneho domu splnajuceho iba aktualnu povinnu normu, preto je na tvoju otazku takto dost tazko odpovedat. Ak mas podmienky na stavbu domu s nizkou tepelnou stratou, tak mozes vykurovat iba rekuperaciou a to bud vyduchmi v strope, alebo v podlahe, pises vsak, ze chces krb, takze asi nechces stavat dom s malou tepelnou stratou, lebo by si krb nemohol racionalne pouzivat (kvoli prehrievaniu interieru). Podla toho co hovoris, bude tvoje rozhodnutie kurit plynovym kotlom cez podlahovku a k tomu si chces obcas zakurit v teplovzdusnej krbovej vlozke.
Odpovedať
Aj otazka domu je otvorena, v kazdom pripade urcite NED, ale Pasiv asi nie... Pozemok rovina, lokalita Malinovo. Orientacia pozemku, resp domu ako takeho sever-juh po diagonale. Ale toto nateraz nepovazujem za uplne smerodajne.
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 1 roku
Ahoj, ja ti nedávam návod budem hovoriť čo mám a prećo som to tak urobil. Mám nový RD do 200 m2 vykurovacej plochy, ´prízemie celé v leštenej dlažbe, vrch plávajúca podlaha klik, kúpelňa dlažba. Celé prízemie podlahovka + pomocné radiátory, vrch radiátory ale prívod do nich spôsobom inštalácie podlahovky teda taký zvlnený had, kúpeľňa nerezový rebrík-radiátor + podlahové kúrenie. Na prízemí mám trojstranne presklenný teplovodný krb. Kúrim plynom aobčasne krbom a nedávno som nainštaloval 3,4kw FVE .časť ide do bojlera a časť do siete. Zdôvodnenie prečo takáto kombinácia. Podlahovka je fajn ale veľmi zle sa riadi pokiaľ by si použil zónovú reguláciu resp. pri značnom striedaní a veľkom rozdiele teplôt musíš použiť PID reguláciu, ale čo v prechodnom období ? v tom podlahovku ľahko temperujem a podľa potreby dokúria radiátory-rýchly nástup požadovanej teploty v miestnosti, cez zimu radiátory priškrtené roh. ventilom cca na 30% ostatné nechám na podlahovke- hydraulicky vyregulovaný prietok podľa potrieb v miestnosti- momentálne nemám zónovú reguláciu (ale je to projektované na zónovú reguláciu) tak že je nutné systém takto vopred 1x naregulovať a len kúriť -požívam centrálny priestorový termostat - výhody: cca z rozdielom 1-2st.c rovnaká teplota v celom dome, nemám chladnú podlahu a nečakám na dokúrenie v prechodných obdobiach, nevýhoda je nutné použiť riadenie na krb a všetky ostatné komponenty (cena), aby systém plnil úplne tú správnu funkciu je nutné ho riadiť, bez riadenia je to polovičný luxus. Prax ukázala že aj pri tepelnej zotrvačnosti stavby (záleží z čoho je postavená) len samotná podlahovka nedokáže dyn. reagovať na prudké zmeny teplôt aby systém správne fungoval trvá určitý čas na akumuláciu hmoty okolo podlahovky. Naschvál nepíšem žiadne čísla lebo by to bolo kontraproduktívne -všetko je nutné vstiahnuť na konkrétnu inštaláciu. Uvediem že som kamarátovi robil riadenie a návrh hydr. systému do drevodomu, zákazník chcel len podlahovku, nakoniec sme ho presvedčili aby si dal nainštalovať aj radiátor. Po dvoch rokoch skúseností nám dal za pravdu, cez deň bol vzduch dostatoćne prehriaty ale na večer sa vzduch výrazne ochladil keďže podlahovka bola vypnutá tak si prikúril cez krb a následne teplo akumuloval v akumulačke odkiaľ si ho v noci priest. termostat "vytiahol" do radiátora-dostatočné riešenie pre jesenné a jarné mesiace. Samozrejme ak je krb v inštalácii vždy je riziko prehriatia miestnosti v ktorej je inštalovaný-tiež je tam závislosť od typu ale ja doporučujem teplovodný ktorý pri správnej inštalácii vyžaruje menej tepla do okolia a prevážna časť sa akumuluje vo vode a to sa už dá v pohode riadiť. Doplňujúce parametre mojej inštalácie: murivo 40 Ytong, zateplenie 10cm fas. polystyrénom omietka silikón Caparol, Podlahová izolácia min 5cm, príprava rozvodov na rekuperáciu vzduchu, krb teplovodný kobok, okná Planiterm Futurm dvojsklo, inštalácia zateplenia podkrovia 40cm sklená vata s vyšsou hustotou, kotol na plyn Buderus používam nom. výkon 11kw plynulá regulácia, bojler Logitex 300L, inštalovaný doplnkový zdroj 3,4kw FVE , riadenie 2x servomotor a spínanie pomocou anal. modulov a čiastočne cez LOGO a ALPHU 2 ale bude Simatic S7_200, panel TD 200 a vizualizácia na PC cez OPC server a WinCC flexible... ak som niekde urobil preklep tak sorry - nakonkrétne otázky rád zodpoviem alebo pošlem foto z realizácie. Na záver aj z hľadiska bezpečnosti odporúčam kombináciu krb, plyn, solar(fotovoltaiku) nutná orientácia na Juh alebo JZ(strata cca 20%) alebo JV sklon 35st.-môže byť aj termický systém ale ten už nemá budúcnosť..
Odpovedať
@tomant @bulldog5 Nazdar, vrele doporucujem nasledovny link. Tam bez bolehlavu mozete zistit, aky druh kurenia je najvyhodnejsi pri akych tepelnych stratach domu. Fasa na nasledovnom kalkulatore, ze pocita zo vsetkymi sposobmi vykurovania, kalkuluje s prevadzkovymi nakladmi a cenou paliva. Doporucujem vsak dobre zateplit, potom je rozhodovanie o polovicu jednoduchsie ;) Vo vseobecnosti je dobre vsak riesit teplovodnou podlahovkou, otvara moznosti zmeny paliva do buducnosti. Vela zdaru pri rozhodovani. http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a...
Odpovedať
@xenoniak pardon ešte parametre spotreby, priemerne 10kw na deň a to beží kamerový systém ovládanie brán a logo modulov atď. po inštalácii FVE cca 1,5 kw na deň zatiaľ, priemerná spotreba 8,6m3 plynu na deň za 198 dní od nového roka v tom je kúrenie a teplá voda (bola el celkom teplá zima), ťeplá voda mi tvorí cca 3,6 až 4 m 3 plynu po inštaláci FVE terajšia spotreba je 0,020 m3 na deň a to je stále zlé počasie pre FVE pod mrakom a prší, keď bol 1 slnečný deň spotreba za dva dni na ohrev vody =0 !m3 predpoklad spotreby bez FVE cca 1 700€ aj s poplatkami za el+plyn po inštalácii FVE" uvidíme" môj odhad -400až 600€... v Krbe som prikuroval po večeroch 2-4h cca 20 dní (krb má výkon 7-8kw)
Odpovedať
@floydian TZB poznám už tam chodím cca 1,5 roka....
Odpovedať
@tomant plynovy kondenzacny kotol s teplovodnou podlahovkou a poriadne zateplit..je to jednoduche na realizaciu a relativne lacne (pociatocna investicia a zatial aj prevadzka), lacnejsie od toho je uz len kurenie drevom..ako alternativny zdroj tepla krb, pripadne nic a usetrene peniaze investovat do masivnejsieho zateplenia. pochybujem, ze sa tu dockas nejakeho porovnania x sposobov vykurovania, na to asi nikto nema cas:) skus radsej google..
Odpovedať
@xenoniak to som rad ze poznas, preto som to pisal kolegom, co sa prave rozhoduju. Paci sa mi tvoja iniciativa a nadsenie co sa tyka FVE. Co sa tyka kurenia, po dlhom zvazeni som siel cestou silneho zateplenia. Potom uz ma az tak nezaujimaju prudke vykyvy teplot vonka a komplikacie stym spojene. Nevravim ze tvoje riesenie nieje dobre, urcite je vzhladom na straty to mas, velkost objektu a regulaciu, no to uz je vzdy otazka presvedcenia a osobnych preferencii, a v neposlednom rade financii, kolko je clovek ochotny investovat.
Odpovedať
@floydian si to cele pochopil spravne -je jednoducho viac správnych ciest -dôležité je ich realizovať precízne -nech sa darí 8-)
Odpovedať
My máme podlahové kúrenie 100m2 spodok a neskôr sa do podkrovia budú dávať radiátory a chystáme sa to skombinovať takto: Krb Aquador BLOK RS 22 alebo KV 6.6.2 - krbová vložka s teplovodným výmenníkom (poradte ktorý je lepší) Plynový kotol prother lev 28kk COMBI 2 WC 1000 - Akum. nádrž s bojlerom a výmenníkom + príslušenstvo (čerpadpo Alpha 2, ventily, spiatočka, expanzky 50l a 18L, termostat) Čo vy na to ako odborníci :-) Helpnite :-) Alebo máte lepší návrh? :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@jane_jimy ja len do krbu kecám, nie som chrobák truhlík :) AQUADOR môže byť (záleží, aké sú vaše nároky a možnosti), ale sú aj lepšie... ;-)
Odpovedať
Článok sa načítava...
@jane_jimy vcelku je to dobre, len doporucujem vynechat Krb Aquador BLOK RS 22 alebo KV 6.6.2 - krbová vložka s teplovodným výmenníkom, akum. nádrž s bojlerom a výmenníkom, expanzky 50l a 18L a bude to OK.
Odpovedať
@hop377 v tom prípade to bude celkom o ničom :P
Odpovedať
@reward Pozerám ,že robíte s týmito vecami. Viete mi dať CP na ten Aquador?
Odpovedať
Profilova fotka
@jane_jimy je v IP ;-)
Odpovedať
@jane_jimy nie, bude to jednoduche lacne a efektivne.
Odpovedať
@hop377 no pre lenivých ľudí :-D nieje nič lepšie ako si v zime pekne zakúriť drevom v krbe :-)
Odpovedať
Vopred sa ospravedlnujem, ak je moja otazka v nespravnej diskusii, ale akosi sa tu neviem orientovat. Kupila som kachle Panorama od Jydepejsen, mate s nimi niekto skusenost? Budem vdacna za kazde ifo, instaluju sa v priebehu buduceho mesiaca.
Odpovedať
@jane_jimy predimenzované... ako primárny zdroj dajte kond. kotol + pre pohodu krbové kachle a ušetrené peniaze dať radšej za izolácie zdroj tepla ste podľa čoho určili - myslím výkon? ide o novostavbu?
Odpovedať
nie, je to 30 rocny dom, mam obavy ci kupa nebola unahlena. Kupoval sa z dovodu dokurovania v prechodnom obdobi, a kym nebude mrznut,,,Mame kotol na plyn a klasicke kurenie radiatormi.
Odpovedať
@jolly1 tak miesto takejto premrštenej prerábky kúrenia masívne zateplite a postačí len KK a kúrenie drevom len ako doplnok prechodné obdobie sa presunie na neskorší čas a aj skôr skončí vykur. sezóna, napr. prvý raz bude treba prikúriť koncom októbra a posledný raz v polke apríla
Odpovedať
@jolly1 predošlá odpoveď bola pre @jane_jimy pardon
Odpovedať
@blacksr je to novostavba -pálená tehla 44 a na to ide este nobasil 6cm. No tiež sa mi to zdá zbytočne prekombinované, zajtra sa nám má vyjadriť náš kúrenár,ale ten nám v tom v podstate necháva voľnú ruku, čiže neublíži, ale ani nepomôže. :-p
Odpovedať
Profilova fotka
@jane_jimy je to nielen prekombinované ale aj zle navrhnuté. Už kombinácia podlahovka radiatory vylučuje kondenzačný kotol, 6cm izolácie, to už ani nemusíte dávať nič, atď. Kúrenár je asi dobrý, keď Vás netlačí do svojej koncepcie , ale v jednoduchosti je krása
Odpovedať
@jan45 myslím si že 6 cm minerálnej vlny je stokrát lepši ako čo i len cm polystyrénu. Teória dnešnej doby- zaizolujme sa najlepšie polystyrénom a zadusme sa.
Odpovedať
Profilova fotka
@jane_jimy 6cm hocičoho (čiže aj minerálnej vlny) je strašne málo na 44cm tehlu - tak preto radšej nič ako 6cm... dajte si to radšej spočítať ale určite pod 12-15cm izolácie ani nedávajte
Odpovedať
@jane_jimy tu neide o to ci nobasil alebo polystyren... 6 cm je malo. Rodne body a pod.. ti nic nehovoria... len rovno zautocis ze sa polystyrtenom zadusis... ;)
Odpovedať
@mr79 no priznám sa, že rosný bod som neštudovala ;-)
Odpovedať
@jane_jimy hmm... tak potom by si tych 6 cm neobhajovala.... Puxo ma pravdu ... 12 - 15 cm je minimum pri tej hrubke tehly - to sa musi prepocitat.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?