@kkristian 9 kW znamená výkon. Spotreba je v kWh za nejaké obdobie - aká je tá hodnota? Treba uviesť aj to, či kúrite drevom a koľko dreva ročne miniete.
@blacksr no tep straty podla projektu su 3,8.....zateplenie oproti projektu som trosku vylepsil(zvacsil)....cize to mozno nieco klesne....a teplu vodu asi budem riesit TATRAMAT EOV 80....Kotol bude ta raja 9tka...dom ma 110 m2 a natiahly sme tam okolo 900 metrov rurky....co ja viem malo by to fungovat za rozumne peniaze....pomozem tomu trsku krbom-ale len trosku....
@erik12345 ak máte výpočet potreby tepla alebo energ. certifikát robený čo najpresnejšie podľa izolácií, tak si pozrite potrebu tepla na vykurovanie x 0,12 €/kWh a budete v obraze
podlahovka má až taký výkon? ide mi o to, či nedávate zbytočne silný EK... vám by v pohode stačil 6 kW Raja alebo ak pozerám na cenu, tak Attack Electric Easy 8 za 430 €
@blacksr ahoj, mne tiez vychadzaju tepelne straty do 4kW, kurenar mi nacenil 9 kW Raju.
Zdalo sa mi to vela, podla mna by stacila aj 6kW Raja. No nakoniec ma tu na streche v jednej diskusii ukecali, ze mam si dat 9 kW, lebo v pripade potreby bude mat aspon rychlesi nabeh. Co si mam o tom mysliet?
Cenovy rozdiel medzi 6 kW a 9 kW verziou je zanedbatelny (par EUR) a obidve maju regulovatelny vykon uz od 1 kW.
@calimero "brzdou" veľkého výkonu kotla môže byť miesto, kde dochádza k odovzdaniu tepla - čiže v podlahe
ak je podlahovka dimenzovaná na stratu domu, vysoký výkon kotla sa aj tak nemusí nevyužiť, pretože voda sa bude vracať teplá
ale to v zásade nevadí - kotol sa proste vypne, resp. pôjde nižším výkonom, aby kúrenie bolo rovnomerné
@blacksr no ved prave to. Co znamena spravne nadimenzovana podlahovka? Kurenar mi nataha hada v 15cm rozostupoch, pod oknami hustejsie. Lenze mam pocit, ze tak to robi asi vsade, proste zauzivana prax. Na druhu stranu, ked som si daval nacenovat podlahovku inej firme (celkom renomovanej), tiez nemam pocit, ze by podlahovku nejakym sposobom dimenzovali tepelnym stratam. A to nehovorim o vypoctoch tepelnych strat jednotlivych miestnosti - tomu sa nevenoval nikto. Proste vsetci natahaju hada podla nejakeho zauzivaneho systemu a tepelnym stratam potom prisposobia vykon vykurovacieho zdroja.
@calimero hustá podlahovka v zásade nevadí, ale je drahšia a zároveň dokáže mať väčší výkon, rýchly nábeh
otázka je, či je to potrebné
my máme podlahovku dimenzovanú len na TS miestností, takže rúrky riedko, výkon zdroja 2 kW, ale samotná podlahovka má výkon väčší (násobne, škoda, že som si to nezrátala pri výpočte.... zdrap som už dávno zahodila), čo sa preví v postupnom poklese teploty vody v bojleri - ale funguje to dobre ako celok, nikdy nebol nedostatok TUV ani zima v dome ani neskorý nábeh
takže ak sa dá hustá podlahovka bez výpočtu a silnejší kotol - OK, vždy sa dá stiahnuť, pokiaľ to bude prekurovať dom; pretože naládovať naraz do poteru veľa tepla nie je dobre - nedá sa to odovzdávanie stopnúť! ... potom spravíte opatrenia ako zníženie teploty vody, obmedzenie výkonu kotla...
horšie by to bolo opačne = poddimenzované... teraz ide len o viac peňazí do kúrenia
@blacksr jeeej ďakujem, si zlatá. Mám to teda chápať tak, že hustejšia podlahovka neznamená automaticky vyššiu spotrebu elektriny, keďže voda sa vracia späť do kotla chladnejšia?
Už som aj uvažoval o výmene kurenára, ale nerád by som to robil, keďže mi ho odporučili známi a už som sa s ním aj dohodol. Tú cenu navyše za hada nejako prežijem, on veľa nepýta za robotu, tak sa to vykompenzuje. Bude to jediný zdroj tepla v dome (ak nerátam samostatný bojler na TUV), krb nedávame. Takže rýchlejší nábeh by mohol byť aj výhodou? Napr. v prechodnom období, keď nie je potrebné celodenné kúrenie. Keď iní kúria krbom, ja budem odkázaný na podlahovku.
@calimero mne odporucili 9kw...jasne blacksr napisala ze by aj stacila 6kw ale ak by bola silnejsia zima zo 6 nikdy neurobis 9 ale opacne ano...mam v dome krb ale len na okrasu...funguje vlozka ma zevraj 12kw....nemam rad bordel v dome popol drevo a tak.....ja len dufam ze to bude fungovat za priatelnu sumu.....
@blacksr vypocet spotreby el. Energie mam v projkete ale tam je to vypocitane na tep. Cerpadlo a na plynovy kotol....mozem sa od toho nejak odrazat...spotreba je tam pisana ze nieco take 32kwh/m2.....ak tomu dobre rozumiem tak 110m2 * 32kwh=3520kw.....to sa mi vidi nejak malo.....ci???
spočítavate energetické vstupy, ale rýchlosť nábehu podlahovky ovplyvňuje hlavne hrúbka poteru, bežný 5 - 6 cm poter potrebuje na začiatok aj 45°C na vstupe, plný výkon dosiahne možno po pár hodinách, k tomu býva často na škodu nerovnaká hrúbka poteru, ktorou sa zrovnávajú nerovnosti podkladu....32 mm poter v systémovej doske potrebuje iba 30°C na vstupe a reaguje do 40 ich minút: www.bekotec-therm.cz
@calimero OK. Neznamená to automaticky vyššiu spotrebu elektriny. Iba ak by sa prekurovalo. To znamená, že na izbovom termostate sa v 1. zimu nastavia teploty počas dňa a ich trvanie. Treba si nájsť vhodný spôsob kúrenia. Intervaly s komfortnou teplotou sa musia skrátiť, ale sa odsleduje, keď sa bude bývať. My tiež nekúrime celú noc, keď je mráz. Podlahovka ide napr. 3 hodiny a potom zas až o 12 alebo 24 hodín sa zapne. Podlaha sa nabije a postupne teplo uvoľňuje. Samozrejme, aj to má svoje limity.
Už si nepamätám všetky konštrukcie každé tu na MS... Ale ak to bude takmer NED, prechodné obdobie bude len v novembri a marci. To znamená, že kotol sa zapne možno 1x za týždeň. Keď bude zima ozajstná, tak sa zapne možno 1-2 x denne - čiže takýto dom sa správa v zime tak, ako bežné domy v prechodnom období.
@erik12345 Zdroj tepla - jeho výkon - je rátaný na silnejšiu zimu. ;-)
@erik12345 V projekte musí byť výpočítaná potreba tepla domu. Čím sa bude kúriť, je vec druhá.
Treba nájsť hodnotu Qh
Hodnota 32 kWh/(m2a) je merná potreba tepla - ak je dom izolovaný ako pasívny, ale bez rekuperácie. Alebo slabšie izolácie s rekuperáciou... napríklad. Niekde nad tým bude tá ročná potreba tepla uvedená a bude to číslo zhruba asi ako ste vyrátali, záleží od toho, aká plocha sa uvažuje(každá norma to má trošku inak).
No a potom už stačí len násobiť cenou za 1 kWh: plyn 0,048 €/kWh, elektrina dvojtarif 0,12 €/kWh, el. DD2 0,139 €/kWh. Pri tepelnom čerpadle treba vziať do úvahy aj vykurovací faktor, ktorý je u každého TČ iný a inou mierou "okreše" výsledok.
my máme tento kotol v RD cca. 110m2, porotherm 30 + 10cm PS, od jan. doteraz, čiže 4,5 mes. máme spotrebu 3900kWh, čo je dosť veľa...866kWh/mes., t..j okolo 100€. V tom je aj ohrev teplej vody. Kotol môže bežať na 3,6,9kW výkonu, to však nemá nič spoločné zo spotrebou, lebo keď beží na 9kW ohrieva rýchlejšie. Na začiatku sme mali nastavený výkon len 3KW ale to zohrialo dome tak na 18 stupňov, tak sme aj tak museli výkon zvýšiť.
@zuzkarybka Presne tak - výkon kotla musí byť nastavený / umožnený tak, aby bol vyšší než tep. strata domu. Nevyhrialo to, lebo Váš dom nemá TS menšiu než 3 kW, o tom vypovedá aj tá spotreba.
@zuzkarybka si si ista, ze vykon sa da nastavit len v troch stupnoch (3, 6, 9 kW)?
Podla navodu, ktory sa da stiahnut priamo zo stranky vyrobcu, sa da vykon nastavit plynule od 1 do 9 kW po 1kw, cize dokopy 9 stupnov. Teda mam na mysli Protherm Raja 9kW.
@blacksr mal by to byt takmer EPD. Bohuzial s teplotechnickym posudkom (sucast projektu) si mozem tak akurat vytriet .... :-p
Pani, co ho robila, ho totalne zmrvila - uplne zle zadane vstupne udaje, ako plocha stien, okna dvojskla namiesto trojskiel a pod. Podla jej vypoctov Qh = 11281 kWh/a.
A to mam 45cm vlny v strope, 24cm EPS v podlahe a 25cm EPS na stenach, trojskla, uzitkova plocha 95m2.
Co som si pocital tepelne straty sam, vychadzaju mi 2,25 kW bez zohladnenia vetrania.
@lubosu@blacksr
no moj kurenar pouziva systemove dosky, tu je mozna vzdialenost bud 15cm alebo 22,5cm (nasobky 7,5cm). Inak su na neho velmi dobre referencie, ale NED s takymi parametrami ako mam ja asi nikdy nerobil. Paradox je, ze pri prvej debate o kureni som mu hovoril, aby bolo kurenie nadimenzovane na co najnizsiu teplotu vody - teda hadice nie velmi riedko - ak by som chcel v buducnosti pripojit tepelne cerpadlo.
@calimero No však aj do rúrok rozostup 22,5 cm pôjde "čo najnižšia teplota vody". Spád 35/28 napríklad. My do tých našich rozostupov najprv dávame možno hodinu 39°C a potom sa to ustáli na spáde 30/25. Popod fr. okná nech dá rozostup 7,5 cm - ale 10 vedľa seba, nech sa tam zvýši výkon aj akumulácia do poteru. Samozrejme, najlepšie je to vyrátať a popritom zohľadniť aj podlahovú krytinu, svetovú stranu, použitie miestnosti.
Takto je to len odhad - ono to ale kúriť bude, lebo dom má malinkú TS.