pokles tlaku v kureni

25. sep 2022490
  • @miselito  - kolko poschodovy je to dom? Bezne totiz je expanzka tlakovana na 1.25bar a kurenie chodi 1-1.5baru bez vykyvov.

    je skratka hlupost, aby si pri tlaku v systeme 1.8bar nemal vodu v poslednom radiatore! Voda z toho radiatora by pri tlaku 1.8bar striekala ako besna.

    To ze sa radiator zavodni az pri tlaku 2bar mi pride, ze ten poistny ventil co tam blbne a nefunguje. Alebo je zapojeny zle. Daj prosim ta fotku a oznac na scheme ako je zapojeny ten poistny ventil. Tlakomer meria dobre? To moze byt dalsia zrada. Tretia vec, kohuty k tomu radiatoru su otvorene? Nie je niekde po ceste upchata rurka? Uz som sa raz stretol so situaciou, kedy radiator blbol ze rurka z ktorych bol zvareny privod bola najdena niekde na smetisku a stred rurky bol zavareny 🙂. Trvalo asi 6hodin kym sme na to prisli...

    kde mas tu chatu?

    spiatocky teraz neries, myslim ze takyto jednoduchy system bude chodit aj bez nich. Ten automaticky odvzdusnovak pusta prec len vzduch, vodu nechava 🙂. Len ho treba osadit na najvyssie miesto v systeme.

  • To je jednopodlazny, polovica domu podpivniceny, tam je kotol. nech to ma vertikalne k radiatorom 2 metre plus vodorovna dlzka rur.
    Pri 1,8bar ide z velkych starych normalne pramen vody ale ziadny extra tlak.

    Toto mi aj ten kamos hovoril, ze ci tam nemoze byt nieco upchate, netusim nevidim do toho a takisto spomenul manometer, ze moze byt nepresny a tomu trosku verim lebo niekedy ta rucicka mierne zblbne, zakmita. Este mi povedal uplne na zaciatku, ze expanzku mam dat na 1bar a system na 1,3-1,4bar. hovorim bez sance 😃 Ze na 2bar tlakuje bytovky male.
    ak myslis ten poistny ventil na 1,8bar co mi nefunguje tak je pod expanzkou (vid obr) ktore je spolu s manometrom zapojena v studenej vetve tesne pred navratom do kotla, ak si dobre pamatam. rano to mrknem ci som sa nesekol v scheme.
    inac nemalo by byt zapojene cerpadlo v studenej vetve pred kotlom aby som ho nezatazoval zbytocne vyssiou teplotou? a expanzka a manometer opacne v teplej vetve?
    Ten dom je pri Banovciach nad Bebravou, dedina 7km odtial. ja by som ti aj zaplatil keby si sa na to prisiel mrknut. ten system je podla mna laika jednoduchy, ale niekde je zrada.

  • @miselito  odfot/nafilmuj:

    - manometer a jeho pripojenie
    - poistny ventil a jeho zapojenie
    - vypustny ventil

    manometer je jedno kde je, tlak je v celej sustave rovnaky.
    dnesne moderne cerpadla odolaju horucej vode, takze bezne sa montuju aj na teplu vetvu, tam problem nevidim.

    toto musi slapat aj pri tlaku 1bar, nie je to bytovka. Ked tak, zavolat kurenara, vypustit, vymenit poistny ventil, skontrolovat manometer a skontrolovat ci z posledneho radiatora tecie voda. studena aj tepla vetva. na expanzke by som pozrel ci je OK mech. Ak nie, pripadne ma nad 10 rokov, vymenit.

  • Sponzor fóra
  • @duzu  mne to uz drzi aspon zatial okolo 1,6 bar. Vzduch bol v expaznej nadobe. Vyfucal to as kym nekleslo na 1,5 bar a nechal to tak . Zatial to drzi, vdaka za vsetky rady.

  • @ferri222  ja mam poistny ventil as na 3 bar. Takze nezavadzaj. Kazdy moze byt iny. A expazna nadoba je na 1,5 bar. A expazna my funguje ako ventil na bicykli alebo aute. Kazdy system moze byt odlisny.

  • @mgx  nech sa paci.
    na vypustak mam napojenu hadicu, ktorou som doplnal vodu. mam ju tam teraz stale zapojenu kedze je odvzdusnena, kym to nedoladim (ale voda do nej netecie, kohutiky zatvorene).

  • @mgx  teraz som si vsimol, ze na manometri je jednotka p/mm2. To je co prosim ta? "Pond" na mm2? tak to potom nemeria v baroch, ci? no kazdoapadne volam tomu kamosovi a manometer sa musi vymenit za novy, buduci tyzden mam cely dovolenku tak to poriesim a mozno aj s expanzkou

  • @milan_kaduch  Malá expanzná nádoba, zavzdušnený systém.

  • @miselito

    je to prastara jednotka, tvoj vykurovaci system musel vzniknut niekedy v minulom tisicroci, vtedy sa pouzivalo co bolo.

    1 pond / mm2 = 10 kPa
    ak ratam spravne, 1 pond/mm2=0.1bar=cca 0.098 atm

    tzn ze tlakujes tvoj system na cca 0.2baru, co je malo. stary tlakomer vymontovat a naskrutkovat novy. Fukanie expanzky si meral cim, normalnou pumpickou dufam, to by malo byt OK.

    zacal by som vymenou len tlakomera, menit expanzku je mozno este predcasne. Na taketo systemy sa bezne pouzivala 35L velkost a ak je v poriadku, staci to.

    Expanzku natlakujte na 1.25baru, a system dajte na 1bar, a malo by to slapat. Z posledneho radiatora musi pri tlaku 1bar tiect voda prudom.

    PS: dosiel by som, ale 300km je IMHO daleko, len cesta by ta vysla viac ako miestny borec.

  • ok, nasiel som prepocty a tlakoval som malo.. oki super tak som kludnejsi, zavolam kamosa nech mi to vymeni za nieco z tohto storocia 😃😃
    pockaj, to s tym tlakom si daval zadavatelovi temy alebo mne?
    ja by som dal 1bar expanzka a 1,3-1,4 system, ci?
    Expanzku som meral aj pumpickou, aj kompresorom aj takym rucnym do auta. vsetko +/- 0,1bar rovnake.
    dakujem ti este raz velmi pekne za ochotu a za pomoc.
    potom napisem ako som to poriesil

    PS: ja som tusil ze si z daleka na zaklade tvojich starsich prispevkov v inom vlakne

  • este jedna hlupa otazka.
    ak system natlakujem na 1,4bar, vydrzia to tie stare plechove radiatory? hrdzave nie su ale maju uz svoj vek uz

  • @miselito  tie staré sú dodnes v starých panelákoch a tam sú bežné statické tlaky oveľa vyššie, ten je závislý od výšky stĺpca

  • @miselito

    V dnešnej dobe, vdome ktorí ma vlastnu studnu, sú tri expanzomaty. Všetky tri sa tlakujú vypustené, a otvorené. To znamená, že voda pri fúkaní musí mat možnost volne odtekat, kedže je nestlačitelná.

    Prvý typ, vodárnička, alebo darling, sa fúka o 0,2 baru menej ako je spodný to je zapínací tlak tlaokového spínača.

    Druha je expanzka bojlera.Tá sa fúka na vrchný vypínací tlak tlakového spínača, respektíve na tlak z verejného vodovodu.

    Tretia, nádoba vykurovania (TVOJ PRIPRAD), sa fúka o 0,2baru menej ako je uvažovaný, alebo doporučovaný tlak v systéme UK. Obvykle 1,25 bar. Nižší preto, aby exp.nielen kompenzoval tepelnú roztažnost vody, ale aj vytváral určitú objemovú rezervu na ovzdušnovanie.

    tzn. ak natlacis expanzku na 1.25, tak vykurovanie chodi okolo 1.5bar
    ak das expanzku na 1.0bar, tak vykurovanie chodi na 1.25-1.3bar

    Radiatorov sa neboj, stare socialisticke a liatinove mrchy vydrzia vela a tlak do 2bar je nic. Ale zostal by som niekde okolo 1.3-1.5bar max, vyssie ist je zbytocne (ak nemas 4 poschodovy dom atd...)

  • @duzu  pozeral som ich a na nejakych spojoch je jemna povrchova hrdza, ale to poopravujem a ponatieram.
    vdaka za info

  • @mgx  ty si pan D velka vdaka za infosky

    PS: uplne posledna otazka.. 😃 ked je na expanzke uvedeny na stitku tlak 1,5 pri vyrobe, mozem ist pod tento tlak? napr ako pises na 1,25?

  • Sponzor fóra
  • @mgx  pri ako veľkej nádobe a na koľko ohrievanej je potrebná expanzná pre bojler, mám bojler 80l ohrievať sa môže 20 hod denne na max teplotu asi 45 st viac na ruky neudržím nehrozí tak obarenie, nemá exp. len pretlakový ventil, ten vypustil zväčšený objem len pri prvom ohriatí ked bola na začiatku všetka studená no následne takmer nič, lebo dohrieva takmer nonstop a vtedy sa i používa priebežne takže sa nezvýši tlak

  • @miselito  exp. sa tlakuje podľa statického tlaku systému, je rozdiel ak je prízemný alebo viac poschodový dom,pri tom prízemnom je malý statický tlak a nemôžeš ju natlačiť nad 1 bar

  • podľa popisu aj 0,5 baru je dosť (5 m výškový rozdiel) a tlak v systéme je len jeden, takže exp. a iný tlakomer musí ukazovať rovnako. Rozdiel je viditeľný len na výškových budovách, tam sa pripočíta hydrostatický tlak, ten je tu cca 0,2 baru a preto blbli tlakomery, hore bolo menej ako dolu.

  • @miselito  samozrejme mozes, expanzna nadrz je tlakova nadoba a na stitku su uvedene minimalne 3 veci:
    1) objem
    2) maximalny tlak- ten NESMIES prekrocit, tzn. poistny ventil musi byt pod tymto tlakom
    3) iniciacny tlak - z vyroby. Ale to neznamena, ze ho nemozes znizit/zvysit. Idealne o +- 0.5bar max.

    @duzu  - nerozumiem co chces povedat, je to otazka? V zasade pri bojleri 80L nepotrebujes expanznu nadrz, ALE:
    - pri ohrievani 5c->45c to praska/bucha a voda unika poistnym ventilom. Skor ci neskor zacne kvapkat (poistny ventil). Ak sa ale teplota nemeni (tzn. je stale 45c, tak nekvapka nic). Preto v ramci setrenia sa casto expanzka k takymto malym bojlerom nedava. Ale dobre to nie je...
    - nerobi to dobre ANI telesu bojlera. teda ak nejde stale okolo 45c...
    - dal by som 10% objemu vykurovacej sustavy, zaokruhlene nahor - tzn. expanzku niekde okolo 10-12L. 90% malych instalacii expanzku nema a potom to tam kvapka kade tade po vedrach....Na druhej strane, expanzku treba raz za rok skontrolovat a dotlakovat, takze ....vyber si

    PS2: expanzne nadrze treba pouzivat kvalitne. Tzn. napr. znacka REFLEX. Lacne cinske talianske crepy vydrzia rok.

Pridaj príspevok

    Nenašli ste čo ste hľadali?

    hľadať len v názvoch tém
    Odporúčaní dodávatelia
    HEVOLTA predstavuje jedinečné technologické riešenia, ktoré zlepšujú kvalitu bývania a prinášajú výnimočný komfort.
    Kachliarstvo - stavané kachľové pece, krby, kuchynské sporáky. Kominárske služby - čistenie a kontrola komínov.
    Montáž alternatívnych vykurovacích systémov, poradenstvo, projekt v 3D grafike, klasické, ale aj najnovšie technológie. Kachliari vyučení v odbore!
    Články od našich partnerov
    Ako znížiť náklady na energie? Pomôže zateplenie, rolety aj maličkosti
    Tipy, ako v zime ušetriť na energiách
    Pripravme sa spolu – na vodík a na zelenú budúcnosť
    Archív článkov od partnerov