Ahojte, prosím Vás, ktoré podlahové kurenie by ste odporúčili? - "trubky" s vodou alebo elektrické "pláty" ? Nevieme sa rozhodnúť, tak by sa nám hodila pomoc. A aj cenovo ktoré je drahšie a tak..
no to potom ne super , sa nečuduj že platíš málo , máš menší dom.
preto vždy vravím každý dom je iny a potrebuje iný zdroj vykurovania
stale sa tu porovnavajú systemy ale treba ich porovnávať s rovnakým domom rovnakým počtom obyvajucich s rovnakými navykmi.
niekde stačí elektrokotol , niekde odporové drôty. niekde klima , niekde kondenzačný kotol , niekde kotol na pelety - drevo a niekde Tepelné čerpadlo.
v mojom dome by tie odporové kable zhoreli rovnako ako elektromer :)
@jblaze Nezaratal som do toho garaž, hoci aj ju temperujem. Tam som nastavil termostat na 4°C rozsah +- 1 °C , ale tam sa zapne kurenie len keď klesnu teploty pod -15 °C Uvidim ako bude zapinať tuto zimu, lebo garaž ešte nebola cela zateplena a kurenie mam aj na terase, ale to zapínam len keď sa niečo oslavuje.
Ak máte plyn, tak teplovodne, ak nie záleží od tepelných strát. My máme 160 m2 úžitkovej plochy a el. káble zaliate v potery. Podľa vyúčtovania 87 e mesačne za prvý rok, kúrie 22 - 24 stupňov (ešte nebolo dokončené zateplenie). Plus pol palety brikiet, ale dom sa dosť prehrieva na 26 - 27 stupňov, ale tak sme museli dosť vetrat
@ruren no ja mám 196m2 obytnej plochy so 17 oknami 5 člennou posádkou v 50 ročnom poschodovom nezateplenom dome
(zateplenie len hore strecha 40cm a deka 12cm )
300l tuv podlahové kurenie dole, hore radiatory. + chladenie
a ked rozratam na 12 mesiacov len kúrenie TUV a Chladenie tak som na niakých 60 Eurách mesačne.
samozrejme že boli obstaravacie náklady úplne inde ako u teba , ale týmto ti chcem povedať že s elektrokotlom by to bolo cez 160Eur mesačne a neverim že by to bolo odporovým drôtom o vela menej.
Investicia sa mi vrati za 10 rokov
životnost mojho tc teda kompresora sa odhaduje na 15 rokov +- po tých 10 rokoch nech vydrží čo najdlhšie a budem si užívať pohodlie podlahového vykurovania , chladenia a spuuustu teplej vody.
Kurňa chlapi nemiešajte jablká s hruškami... Obytná plocha znamená len plochu obytných miestností (obývačka, spálňa, detská izba, pracovňa, hosťovská a kuchyňa pokiaľ má viac ako 12 m2) Nepočíta sa do nej zádverie, chodby, kúpelne, WC, kuchyňa (pod 12 m2). To čo vy tu spomínate je úžitková plocha...
@rkorba Ohrev TUV nikdy nesluzil na vykurenie domu 😉 ale na ohrev TUV. Ak mas kumulacny zasobnik vody, je to jeden system ktory ziskava vacsinu roka teplo z kolektorov a zvysok roka ju zohrieva elektrikou - najlacnejsi sposob ohrevu TUV aky poznam.
@stenli_trnik a sme pri tom, kurenie elektrikou.
Ja viem co to je solar mam ho v projekte, ale ked mas na kurenie plyn, alebo TC, tak to ti spravi i TUV a preto som solar nazval "dalsim systemom".
@rkorba Toto je moja uvaha. Ak si oddelime TUV a kurenie tak mi to vychadza asi takto:
-----TUV celorocne:
**Solarny kolektor + elektricke dohrievanie: Vyrazne nizsia nakupna cena, vacsinu roku TUV zadarmo, prebytok teplej vody mozne pouzit na jacuzzi a pocas zimy kus drahsia prevadzka - ten rozdiel by napr. cena TC dorovnavala velmi dlhe roky.
**TC vzduch - voda: Vyrazne vyssia nakupna cena, prevadzkove naklady na TUV celorocne, pri velkej zime nutne dohrievanie elektrickou spiralou - nie velke rozdiely ceny prevadzky.
----Kurenie iba cca 4 mesiace :
**Elektricke odporove kablove vykurovanie s rekuperaciou: Vyrazne nizsie naklady na riadiacu jednotku a kablove vedenie. Okamzity nabeh kurenia a pocitu teplej podlahy (dost dolezite pre mna) jednoduchsie rozsegmentovanie vyhrievanych okruhov, pri rekuperacii tepla z vymienaneho vzduchu s ucinnostou 95% je potrebne len jemne prikurovanie pre udrzanie tepelnych strat a pre pocit teplej podlahy - nizke prevadzkove naklady. Pri velkych mrazoch alebo potrebe silneho okamziteho ohrevu si priplatim za vyssiu spotrebu el..
**TC vzduch - voda podlaha: Vyrazne vyssia nakupna cena TC, drahsia instalacia vodnika, oneskoreny nabeh kurenia, zlozitejsie rozsegmentovanie do mensich okruhov, s rekuperaciou tepla je kurenie iba jemne - najvacsia vyhoda TC kurenia, nizke prevadzkove naklady sa v novom dobre zateplenom dome nevie tak uplatnit aby vytvorila dostatocny cenovy rozdiel pocas zivotnosti TC. Pri silnych mrazoch potreba dohrievat el. spiralou co zvysuje naklady.
Kde sa v mojej uvahe mylim? Nie je kus zbytocne platit za TC a servis, revizie atd ked ho vacsinu roka nepotrebujem a namiesto toho mat vacsinu roka TUV skoro zadarmo a mierne si priplatit si za kratkodobejsie kurenie, ale bez splacania TC?
@stenli_trnik z casti suhlasim, neviem aky mas v plane stavat velky dom, ale tiez som si myslel ako malo budem s TC platit za kurenie a pri 200m2 to vychadza do 100E vratane TUV!! To len aby si si vedel vypocitat, ako by ta tie tvoje elektro rohoze rychlo omrzely.
Neviem co mate stale s tym nabehom podlahovky, bud sa kury alebo nie proste ziadna vyhoda!
Revizie sa pri tc nerobia, mozno sa niekto necha nahovorit na rocne kontroly, ale to je jeho problem :-)
Som si myslel ze ked si taky american, ze si namiesto rohozi das klimy, ale stale mas cas si to premysliet...
@stenli_trnik vo svojej uvahe sa mýliš, neviem odkiaľ berieš, že u odporových káblov v podlahe máš okamžitý nástup tepla, oproti vodnej podlahovke? To je úplná kravina... rovnako ako vodná podlahovka s TČ, kde prúdi teplota vody povedzme 31°C, tak aj tie káble sú nízkoteplotné vykurovanie a zohrievajú sa na cca 31-33°C, takže nábeh je tiež niekoľko hodín ...
@dexter89 z osobnej skúsenosti ti poviem že nástup tepla u odporových káblov nad ktorými je dlažba je nanajvýš pár desiatok minút (asi 20?). V rodine to majú a skutočne po zapnutí netrvalo dlho a bolo na nohy cítiť, že podlaha sa už ohrieva. 🙂
@rkorba Planujem bungalov asi 110m. Z tvojej formulacie nie je jasne ci je tych 100e mesacne pre teba vela alebo malo, ani preco by ma malo elektricke podlahove kurenie omrziet, obzvlast s rekuperaciou a teda minimalnou spotrebou.
Ten nabeh je pre ludi dolezity v pripade ak pridem domov z chaty, dovolenky atd po niekolkych dnoch bez kurenia, pred prichodom kliknem do mobilu alebo pri prichode zapnem kurenie iba v obyvacke, kuchyni a kupelni a mam tam okamzie teplu podlahu. Pri vodnom podlahovom kureni toto nehrozi a nenecham ho kurit cely cas ked tam nie som.
Obluba klimatiazcii v US vyplyva z nehorazne odflaknutej izolacie a okien ich drevodomov ktore som staval, tam to fuci jedna radost, TS su obrovske. Ja osobne nemam zaujem o koncentrovany ohrev vzdchu ci klimou alebo radiatorom, vzduch vystupa hore a dole je zima, nemam rad prehriaty vzdych 24 a viac, ide mi hlavne o prijemny pocit z teplej podlahy po ktorej mozem chodit na boso a deti sa mozu valat po zemi aj ked ma vzduch zdravsich 19 stupnov.
@dexter89 Z osobnej skusenosti 🙂 Ak si das kable do minimalneho poteru pod 4-5mm vinyl plavacku, ktora je na podlahove kurenie asi najlepsia a pri rovnakej teplote v izbe je na dotyk ovela teplejsia ako laminat, tak citis kurenie do niekolkych sekund. Tiez pri dobre teplovodivej dlazbe, ale nemam rad jej tvrdost a chlad bez kurenia. Ked znamy zapne vodnu podlahovku s plynovym kondezcnym kotlom ktory ma ovela vyssi vykon ako TC (a to nehovorim o silnejsich mrazoch) tak to cez laminat trva skoro hodinu. Treba vhodne kombinovat.
Ja planujem nizkoenergeticky drevodom, cize maximalne izolovat a minimalne kumulovat = rychle reakcie kurenia. Kumulovanie stien alebo hrubych poterov nahradi rekuperacia tepla vetraneho vzduchu. Tolko moja predstava 🙂
@stenli_trnik veď práve ja mám skoro všade laminát a teda asi aj dobre zaizolovanú stavbu a teda som nikdy nemal ten pocit teplej podlahy, lebo to rýchlo vyplo a nešlo dlhšiu dobu asi... o kúrení klímou a podobné argumenty typu o studenej podlahe, fúkaní, koncentrovaného tepla a pod.... majú presne ľudia, čo tým nikdy nekúrili takže by som sa zdržal analýz, pokiaľ to nemáš a nevieš... 😄 ale nič v zlom, tvoj spôsob a plán aj na tvoj dom je pravdepodobne celkom fajn...