Plynový prietokovy kotol verzus teplá voda!

Profilova fotka
Mám dotaz aké máte skusenosti s prietokovým kotlom na kurenie ,a teplej vody v ňom. Mám problém v kuchyni umyt riad ,aby tiekla stabilne teplá voda. Kurenár to zdvôvodnil tepelnymi stratami pri prenose ,je nutné niečo nastavit alebo je to u každého podobne?
Odpovedať
@martinkail Ja som mala rovnakú skúsenosť s prietokovým. Musela tiecť dostatočne silno tá voda, aby som sa dočkala teplej... aj rúrka bola dosť dlhá... Preto radšej vždy odporúčam KK so zabudovaným zásobníkom.
Odpovedať
@martinkail ak je to vzdialenosťou a neizolovaným potrubím tak zásobník veľmi nepomôže aspoň pri šterte. my máme podobný problém, ale je to vadným trojcestným ventilom, a nemám čas to spraviť :-)
Odpovedať
Mna kurenar ukecal na prietokovy ohrev, kotol bol lacnejsi, tvrdil ze vzdialenost od kotla po kupelnu nie je velka cca 8m. Chvilu musim cakat kym odtecie studena voda a potom problemy uz nie su. Keby som to riesil dnes urcite tiez kotol so zasobnikom. Mozno po pol roku som sa dozvedel ze dany kurenar kupil vacsie mnozstvo tychto kotlov a preto ho tak preferoval. Zaujimalo by ma vsak ci sa to odzrkadli aj na spotrebe plynu - myslim vymena prietokoveho kotla za kotol so zasobnikom.
Odpovedať
Profilova fotka
@drozdik33 - ale je tu aj 2. stránka toho istého problému. Napr. že onen zabudovaný zásobník TUV má 40 l kapacitu (bežná vec u kotlov zn. Protherm). Na osprchovanie skvelá vec, že máš predhriatych 40 l vody. Ale ak sa chceš kúpať, zistíš, že plnú vaňu len tak ľahko (ako napr. Tvoj švagor v činžiaku) nenapustíš a kotol má jednoducho problém vyrobiť plynule plným prúdom za plnú vaňu horúcej vody. Tú Ti - naopak - prietokový ohrev celkom pohodlne zabezpečí. Síce kolíše teplota, ale zabezpečí. Na sprchovanie (či kúpanie) stačí doplniť do reťazca termostatickú batériu, ktorá Ti udrží stabilnú teplotu H2O a máš to relatívne v suchu... Takže aj toto je pohľad na vec... 8-)
Odpovedať
@drozdik33 stav kedy otvorením kohútika potečie horúca voda dosiahneš len cirkulačným obvodom TUV, VEĽMI krátkou vzdialenosťou izolovaného potrubia, alebo podumývadlovým prietokovým ohrievačom. Samostatný zásobník problém nerieši. Je tiež otázne či je efektívne ohrievať celý deň vodu na 60 stupňov (v zásobníku), keď ju potrebujem len ráno a večer, ale to treba len prerátať.
Odpovedať
Profilova fotka
@martinkail - ten Tvoj problém s umývaním riadu v kuchyni (pomerne vzdialenej od kotolne) som ja v minulosti riešil takto: pod kuchynskú linku som (pred batériu) vložil malý prietokový ohrievač zn. Hakl. Predajcovi (kupoval som priamo vo výrobnom závode) som presne ako Ty zadefinoval svoj problém, takže on mi tam dal v servisne dielni upraviť zariadenie nie na Ohrev, ale DOhrev. Predtým som ako aj Ty odpúšťal 20 - 25 l vody, aby som opláchol 1 mastný tanier. Po namontovaní "dohrievača" bola teplá voda Okamžite. Dohrievač bol od výrobcu nastavený tak, že keď doňho dorazila teplá voda z kotla, prestal dohrievať a voda ním už len pretekala. Ale bol to jeden z tých drahších strojčekov s elektronickou reguláciou. A treba naň sakra dobrý samostatný istič, lebo, ak si dobre spomínam, príkon bol nejakých 3,5 - 4 kW.
Odpovedať
@leonardom To je co za nezmysel co si napisal. Ved ci ma plynovy kotol zasobnik alebo nie, vzdy funguje aj s prietokovym ohrevom a plnu vanu s nim v pohode napustis. Ja mam 45L zasobnik v kotly a fakt nie je problem napustit celu vanu teplej vody a to zohrievam bezne zasobnik len za 37C, aby som nemal zbytocne vysoke straty ako maju ludia s velkymi zasobnikmi 120L a viac litrov ...
Odpovedať
@pivec Nie všetky kotly tú funkciu majú... Viessmann na Vitodens 111 má, starý Protherm, čo mi tam visel predtým nemal a muselo sa čakať na dohriatie tých 45 litrov, lebo ináč som druhú vaňu nenapusti. A už vôbec umývať riady popri kúpaní... Teraz bez najmenších problémov. Na chalupe montujem prietokový, vývody sú do 2 metrov... a... v dnešnej dobe samozejme kondenzačný - o pár rokov budú samozrejmosťou, ak nie povinnosťou...
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec Nooo... neviem, čo Ty máš za kotol a čo máš za zásobník....(?) Ja som spomínal kotol Protherm so vstavaným 40 l zásobníkom na ohrev TUV. A ten funguje trochu inak, ako kotol s priamym prietokovým ohrevom. Pri prietokovom ohreve hreješ TUV napriamo. Pri zásobníkovom ohreve hreješ síce tiež napriamo, ale nehreješ priamo tú TUV, čo vyteká z kotla, ale tzv. malý okruh kotla, ktorý až prostredníctvom hada odovzdáva teplo TUV v zásobníku. A HAD už nie je priamy ohrev. Preto pri zásobníkovom systéme nemôžeš v reálnom čase vyrábať také isté množstvo horúcej vody, ako pri systéme s priamym ohrevom. To sú jednoducho 2 rozličné systémy prípravy vody. A myslím si, že na tomto princípe asi pracujú všetky zásobníkové systémy. Vygoogli si schému na nete... Ale tým nechcem povedať, že neexistujú novšie systémy pri "fajnovejších" kotloch, ktoré už ten neduh zásobníkového kotla vyriešili... A v "kotli" sa píše s mäkkým "i"...
Odpovedať
@leonardom No neviem ako fungovali kotly pred 10rokmi, ale kotly pred 5 rokmi tento problem uz urcite nemaju. Zacnes odpustat teplu vodu a s minimalnym oneskorenim zapina ohrev vody a dohrieva plnym vykonom zasobnik, takze tepla voda sa ti nikdy neminie. Na slusny prietokovy ohrev ti staci kotol s vykonom nad 16kW. V mojom pripade mam immergas zeus 26 a fakt neviem rozdiel ci napustam do vane 40L alebo 300L. Tepla voda ide stale a kotol ani nebezi na plny vykon. Mozno keby sa zrovna v tej chvili chcel este niekto sprchovat, tak uz by bolo poznat pokles tlaku. To obrovska vyhoda plynoveho ohrevu TUV, kde mas k dispozicii vysoky okamzity vykon. Ja mam napriklad znamych co maju samostatny 120L s nizkovykonym plynovym kotlom a tam uz asi nastava ten problem co popisujes, ze ked si niekto napusti vanu plnu vody, tak zasobnik sa minie a cakaju polhodinu, kym je tepla voda v kuchyni alebo do sprchy. No v pripade elektrickeho ohrevu je to este ovela horsie, tam sa caka aj 2hodiny kym 2kW spirala nahreje zase 120L vody. Ja tento problem vobec nemam, tepla vody je vzdy a nekonecne mnozstvo ... Ale odbocujeme od temy, na to co pisala autorka temy jej rozhodne termostaticku bateriu. Mali sme ju aj v panelaku, mali sme ju aj v starom dome a inak by som uz nechcel. Je to neuveritelny komfort, ked sa pocas celeho sprchovania vobec nemusim dotknut packy na baterii a voda ide stale rovnaka. Nam dost kolisala teplota vody aj v panelku a bolo to o nervy, neustale sme museli upravovat teplotu vody. A este k tomu pravopisu. Slovo kotli moc nepoznam, to by som musel poznat aj slovo dubi a to mi kole zrak. Zrejme si ma chcel opravit, ze som mal napisat v kotle, nie ?
Odpovedať
Profilova fotka
Dakujem za rozsiahlu diskusiu , kupelňu s kuchyňou sme prerábali minulí rok všetky trubky máme PPR -ky a aj zaizolované,máme bohužial naištalovanu v kupelni termostaticku bateriu ktorá je v panelákoch prínosom ale kedže bývame v bytovke a nie je tak až taký tlak vody sprchovanie s termostatickou bateriou zo silným prudom nepoznáme,ked sme mali bojler nebol problém . Rozmýšlam že tu term. bateriu vymením s niekym za klasicku pakovu. Máme tu drahšiu od rako.
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 3 rokoch
kedze mala sprchova hlavica ma prietok 5L/min, vacsia 7L/min, tak je potrebny prietokovy ohrievac s prikonom 10-15 kW, a na 360-400V. V cinzakoch nerealne, v dome tiez dost vysoky odber, ak mas 20A istice a 230V (230x20=4600W max.). Ide o ohriatie vody o 26stupnov. Z bojleru sa da tiez spravit prietokovy ohrievac, ked bude zrat zo zasuvky 10-15kW. Voda ma priemernu rocnu teplotu v danej oblasti, na rovniku 28stupnov, SR-nizina 14C. Skusil som 1l vody 14C ohriat konvicou so spriralou na 100C......spotreba 1kW, total 0.111kWh, za 398sec. potom 1L vody 14C na plyne na 100C......spotreba 0.0233m3, za 335sec Ceny elektrika: 0.140145e za kWh, sazdba 1T, z rocneho vyuctovania v 2017, spotreba 3103kWh, platil som 434.87e plyn: 0.4937e za 1m3=11kWh, D2 sadzba pre Nitriansko, vypovitane z roc. vyuctovania -spotreba 1217m3, platil som 600e (malym turbokotlom kurim bojler aj 3 radiatory, ked bezi zere 0.014m3/h) Zaver: ohrev vody plynom je o 25% lacnejsi ako elektrikou Spotreba TUV na osobu 100l za den 40stupnovej vychadza na elektrike 3.35kWh=0.469e (4 osoby na rok 672e), na plyne 0.7044m3=0.3477e (4 osoby za rok 504e). Plynovy kotol vykuri 100L bojler za 15min, ziadne strachovanie po napusteni plnej vani. Rekuperacia TUV pod sprchou ma malu ucinnost, iba 10-15% (udavaju 40%), navratnost pri cene 200e je 10 rokov. Tepelne cerpadlo-vzduch na ohrev vody sa oplati oproti plynu ked je vonku nad 5C, inak plyn, lebo v zime uz nema 50%tnu ucinnost.
Odpovedať
Článok sa načítava...
Varenie na plyne 1h denne vychadza 85m3 za rok, tj. 42Eur. Ked zrusim plyn a prejdem na elektriku, tak mi odbudne 600e za plyn a pribudne 800e za elektriku, lebo plyn mi vysiel o 25% menej ako elektrika, ale od tych 800e si mozem odratat jeden fixny poplatok za elektriku =70e a spotrebu elektriny za plynovy kotol =20e (1348h rocne 105W, 7418h rocne 0.7W). Teda ked zrusim plyn, tak budem platit o 710e za elektriku viac, rocne prerobim 110e, cize kurenie plynom ma vyde o 15% menej ako elektrikou. Cize COP plynu=SCOP=1.18=710/600 Hodnotou COP, resp. SCOP (sezonny COP), mozem vynasobit alternativny ohrev a dostanem klasicky ohrev elektrikou. Navratnost plynu pri rocnej uspore 110e je 14 rokov, ked neratam servis plyn. kotla, lebo: plynovy kotol stoji 865e, radiatory 3x150e, rozvody 100e, 400e(nezavisle spinanie kotla v izbach) oproti 3x100e konvertorove elektricke radiatori Atlantis, bojlere su cenovo rovnake, preto zanedbavam. Cislo COP=1.18 u plynu je dost male oproti COP u tepelnych cerpadlach. Avsak vacsina tepelnych cerpadiel je draha, ruky prec od veci, ktore nemaju 5rocnu navratnost. Najlacnejsie tepelne cerpadla su zo vzduchu, ako napriklad chladnicka, klima. Cize na ohrev vody treba zvazit bojler s tepelnym cerpadlom zo vzduchu (2 kruhove otvory, a hlucnost do 50dB, 2kW elektrodohrev), ich ceny su od 1200e po 2100e, COP od 3 do 4.3, napriklad Junkers (Bosch) SWO 270-2X, funguje od 35C do -10C, COP=4.3, cena 2150e, obycajny elektricky bojler stoji 500e, cize rocne namiesto 672e iba 156, tj. 500e uspora rocne oproti elektrickemu, navratnost oproti klasickemu su 3 roky. Aj z Ciny sa daju podobne bojleri kupit, maju COP=4, cena 1200e s DPH, u nas su alternativy ako NORDline WP1 - 100 AR/E-LF-NT (COP=3.5, od -7C), Ariston NUOS PLUS (COP iba 3), SUNLINE N-SDWHP-260 - 3,6 (COP=4), Panasonic PAW-DHWM200A, aroSTOR VWL, VYM TC SMART DUO (COP=4.1). Taketo bojlery sa daju zadovazit aj do bytov a to aj bez stavebneho povolenia. Cez leto bojler mozno pouzit na chladenie a usetrit na klime. Na kurenie najlacnejsie vychadza klimatizacia, typ split, ku jednej vonkajsej jednotke sa daju pripojit az 3 vnutorne. Tepelne cerpadla u klim zvycaje funguju do minus 15C, niektore do -25C. Klimy maju COP, teda skor SCOP pre kurenie od 4 do 5, a aby sa z klimy nestala vyricka prachu, treba vybrat antialergicke. Klimy stoja od 1000e do 2000e. Do malych izieb je vhodna klima Samsung WindFree, zial ma iba COP=4. Samsung ma VirusDoctor na cistenie vzduchu od virusov, Mitsubishi a Toshiba maju tiez virusove nicenie plazmou a pachove, roztocove filtre. Cenovo dostupne klimatizacie pre alergikov s dobrym SCOP su od Mitsubishi, Toshiba. Ucinnost chladenia nie je az taka podstatna ako kurenia, kurime daleko viac, teda jednoducho treba hladat pre kurenie A+++. Cize treba zvazit Samsung WINDFREE 3,5/4,0 kW, AR12MSPXBWKNEU (ma iba SCOP=4), Mitsubishi Deluxe MSZ-FH35VE+MUZ-FH35VE (SCOP=5.1), Toshiba Super Daiseikai 8 RAS-13G2AVP-E, RAS-13G2KVP-E (SCOP=5.1).
Odpovedať
@peering ty aj rozumies tomu co pises? COP a SCOP nie je konstantne pri roznych rtplotach a uz vobec nebudu take optimisticke hodnoty pri -15 stupnov. Dat si mozes vsetko ale potom nebud prekvapeny za ucet ktory dojde.
Odpovedať
@codyy COP=SCOP pri plyne, nie pri klime, uvadzal som COP podla normy EN 255-3 (stara norma, uz nahradena s EN 16147), tj. teplota vonku 15C, podla normy EN 16147 by bolo COP nizssie, lebo pri teplote vonku 7C. Normy sluzia na porovnanie podobnych vyrobkov.
Odpovedať
@peering pleties hrusky s jablkami, ked toto precita @majkoj tak nezaspi od udivu 😄 Pri telnych cerpadlach tie ucinnosti su vyrazne zavisle od vonkajsej teploty, niekde sa to teplo musi zobrat a kedze vonku je kosa tak sa ziskava tazsie, pri plyne ziadne cop nemas, tam vyuzivas aurat to ze je trikrat lacnejsi ako elektrina takze s nahladom by sa dalo povedat ze COP plynu je konstantne a nezavisle od teploty ;)
Odpovedať
Mitsubishi PUHZ-W50VHA uvadza pri 7C COP=4.1, 2C COP=3.1, -3C COP=2.9, PUHZ-SW40VHA uvadza pri 7C COP=4.8, 2C COP=3.5, -7C COP=2.8 Pre kurenie na juhu SR odhadujem COP pri vonkajsej teplote 5C v priemere za rok, pre ohrev vody pri vonkajsej teplote 15C v priemere za rok.
Odpovedať
Stare modely bojlerov uvadzaju este COP podla starej normy, co je pri 20C, teraz uz musia podla novej normy pri 7C. Cize Junkers (Bosch) SWO 270-2X ma COP=4.3 pri 20C, pri 7C ma 2.79
Odpovedať
bojler s tepelnym cerpadlom split: Sinclair SWH-35ERA+SWH200IRA ma v manuali nasledujucu tabulku vykonu COP podla vonkajsej teploty
Odpovedať
Profilova fotka
@peering Ze ty si predajca. Lebo tolko zkreslenych dat a bludov co si tu vypotil v decembri 2017 by jeden nepobral. Ako ti mohol vyjst pomer medzi plynom a elektrikou 1,25/1€ ? to su totalne bludy.
Odpovedať
@yuri66 ak tvoje merania a odvodenia vysli inak, kludne sa s nimi tu podel, ja som vychadzal zo svojich faktur. Predajcov plynu a elektriky je uz viacero, takze tebe to moze vyst inak, uz aj SPP predava elektriku, takze to uz je jedno aky predajca
Odpovedať
Najlacnejsie tepelne cerpadlo na ohrev vody je Eliz EURO 150 CA++, energetic. trieda B, ma 150l, cena 932e+montaz, z toho 600e je za tepelne cerpadlo, skora navratnost oproti elektrike. Príkon čerpadla: 0,88 kW, tepelný výkon: 3,3 kW, obsahuje el. tyč: 2 kW, max. COP je 3.8, spolahlivy ohrev, zavesna verzia bojlera, cerpadlo pracuje od -10 do 43C, inde elektrika. Najviac sa mi pozdava SINCLAIR SWH-35ERA+SWH-200IRA, ide o splitove riesenie, stoji 1400e+montaz, rozsirena znacka, dobre teplotne rozpatie, volne stojaci bojler, trieda A+, ucinnost ohrevu 132%, velmi dobre COP, ma 185l, el. ohrev 1.5kW, pracuje od -20-45C, vykon tepelneho cerpadla 3.5kW s max. prikonom 1.5kW. Monobloky: casto odide elektronika po 5 rokoch, zostane len el. ohrev potom. Maju horsie COP ako split a maly vykon tepelneho cerpadla (budu dlhsie ohrievat vodu, aj cely den cez zimu na tichsom rezime, na druhom maximalnom stupni su velmi hlucne). Ak nie je mozne z nejakych dovodov pouzit split, tak aj monoblok moze posluzit. Pozdavaju sa mi: Sinclair SWH-15/190T2: cena 1200e, 190l, spirala 3kW, tepelne cerpadlo 1.5*COP kW, 38dB, od -7-43C, 3 roky zaruka Vaillant aroSTOR VWL B 290/4: na prvom stupni iba 33dB, 290l, od -7-35C, 1.5kW el. ohrev, vykon tepelneho cerpadla 0.7*COP kW, 1500e, nemecka vyroba BOSCH Junkers Compres 5000 DW 270-3 CFO, cena cca 2000e, ma vyssiu ucinnost Sinclair hore, az 136%, trieda A+, ma 270l, dobra znacka, pracuje od -10-35C, 2kW el. ohrev, vykon tepelneho cerpadla 2kW s max. prikonom 0.6kW (v mraze bude ohrievat vykonom 1.2kW=COP 2x0.6), nemecka vyroba.
Odpovedať
Profilova fotka
@peering Ake merania ty trdlo. elektrika: 0.140145e za kWh, plyn: 0.4937e za 1m3=11kWh - potom 0,04488e za 1kW kde tam vidis tvoj pomer 1,25 ku 1 ja tam mam pomer 3,12 ku 1 v prospech plynu
Odpovedať
@yuri66 tych 11kWh som opisal z faktury ako teroticka energia v 1m3 plynu. Keby to bola aj prakticky dosiahnutelna energia, tak by mi z 1m3 muselo zovret 99l vody, mne prakticky iba 43l vychadza z pokusu na 1 litri. Preto som dalej nepouzival 11kWh z 1m3 plynu, ale 4.8kWh. Pri 100l zovretia vody na elektrike stoji 11.1kWh*0.140145e, na plyne o 26% menej, tj. 2.33m3*0.4937e
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?