Nevhodný spodný výkon kotla Viessmann Vitodens 100

Zdravím, v dome s celkovou tepelnou stratou Qc = 13 kW (započítané vetranie oknami) mám inštalovaný starší KK Viesmann Vitodens 100 (s "budíkom") so spodným výkonom 6,5 kW a s externým zásobníkom na vodu Vitocell 100. Teraz je už zbytočné riešiť, prečo takýto výkon, kotol tam už inštalovaný je :-( Momentálne kotol riadim manuálne jeho ovládacími prvkami, chystám sa doplniť čidlo ekvitermiky a priestorový termostat (typ PT 52). Kotol cykluje, pri aktuálnych teplotách nad nulou zapne/vypne cca každých 5 minút. Počas tohto 5 min. cyklu sa teplota vody počas ohrevu, ktorý trvá len 30 sekúnd (čas na ktorý sa zapne horák), zvýši mierne nad 40 stupňov, horák vypne a postupne klesá až na teplotu cca 28 st., ktorú pár minút udrží (beží len čerpadlo). Následne (bez zapnutia horáku) teplota 28 st. vzrastie o pár desatín stupňa (asi sa "vrátila" voda z predchádzajúceho cyklu ohrevu) a približne v tomto momente kotol zopne horák a začne ďalší 5-minútový cyklus. Ešte uvediem, že teplotu v interiéri máme na požadovanej úrovni cca 22 stupňov. Má niekto podobnú zostavu kotla a podobné problémy? Ako v tomto konkrétnom prípade najlepšie vyriešiť problém s cyklovaním? Keďže bývame v dome len prvú zimu, neviem odhadnúť, či sa to s poklesom vonkajšej teploty výrazne zlepší a počet štartov poklesne na "bežnú" úroveň. Na kotle viem napríklad obmedziť/zvýšiť otáčky čerpadla a tiež obmedziť spodný výkon (výkon aj tak nejde nikdy viac ako "jednu paličku" horáka), pomohlo by to? Zlepší sa situácia s cyklovaním doplnením ekvitermiky a termostatu, prípadne nastavením kúrenia na tzv. časové okná?
Odpovedať
Aký nevhodný ? Spodný je dobrý.
Odpovedať
@leilak1 Ale asi privysoký, keď kotol cykluje...
Odpovedať
@dedo758 a čo by si chcel aby išiel v kuse ?
Odpovedať
@engineerr Pri nižšom spodnom výkone kotla to je normálne...
Odpovedať
@martin2422 tak otvor okno a pôjde v kuse :-D Ale nie teraz vážne, kvôli čomu chceš aby ti išiel v kuse ? Aby sa dosiahla výrobcom deklarovaná účinnosť spaľovania, alebo prečo ? @dedo758 omylom som to adresoval tebe malo to ísť martinovi
Odpovedať
Vpohode. :-) Nejde tak o účinnosť ako o zbytočné opotrebovanie technológie. Na chalupe mám taký, len prietokový. Akurát som na ňom obmedzil maximálny výkon, lebo pri štarte vybehol do maxima a kým zmoduloval na minimum, už sa aj vypínal. Ale ešte mi chýbajú tri radiátory, aby mal kam odovzdávať teplo a necykloval...
Odpovedať
@martin2422 ajjajjaj. Kolko m2 ma dom? Kolko okruhov a metrov rur mate? Takze bezte zakupit pt 52 od elektrobloku. Na vonkajsie cidlo zabudnite. Pripojte to na x 21 notku svorka 1-2 Na pt 52 nastavte minimalnu teplotu 15C a maximalnu 40C nastavite casovy program a hotovo. Nebude kazdych 5 minut cyklovat. + to doladite tak ze napr rano kurite od 5 do 8 mej a od 17 tej do 21 . Nezabudnite mat otvoreny jeden rebrik v kupelni aby sluzil ako by pass. Noz co uz usetrili ste na kotly a teraz bude mensi diskomfort. V pripade novej 100vky je uz spodny vykon nizsi.
Odpovedať
Prišiel som na chalupu, kde sa celý týždeň temperovalo (koliesko na 2). Pridal som na “bodku”. Kotol drží na 55,5 stupňa a ide, nastavený na minimálny výkon. Necykluje. Pri nižšom stupni na koliesku už áno. V100 s odoberateľným už len čelným krytom...
Odpovedať
@leilak1 @dedo758 @engineerr Projektovaný som mal kotol s výkonom 3 - 13 kW. Na odporúčanie som sa ulakomil na lacnejší kotol s výkonom 6,5 - 35 kW (v tom čase som tomu veľmi nerozumel, teraz to nie je lepšie :-) ). V ideálnom prípade by KK mal fungovať nepretržite, tak som naštudoval teóriu. Cyklovanie v 5 minútových cykloch mi príde ako príliš časté (ale nemám s čím porovnať) a plameň na 30 sekúnd ako niečo úplne zlé (neviem koľko trvá, kým sa plameň ustáli, aká môže byť efektivita kotla, aká spotreba, ...).
Odpovedať
Ak by si to mal všetko spočítané na papieri tak by si také veci nepísal. KK celý deň ? cirkulácia vody v rúrkach niečo stojí ...a cirkulovať celý deň ...pfuu Kotol stačí aby šiel 3 - 6 hodín v zime. Ja viem napr. presne že dnes mi šiel kotol 2 hodiny a 45 min a spotreba ale 3m3 plynu čo je ale 32 Kw energie. Napoj kotol na termostat a ten ho nehá bežať dokedy nezaregistruje zvýšenie teploty a pri podlahovke to riadne dlho trvá ...hodina aj dve ...
Odpovedať
@gkrivanek Dom má 150 m2 úžitkovej plochy, v energetickom certifikáte uvedené 197 m2 (asi zarátané schodište a podobne). V dome sú 2 rozdeľovače (prízemie a poschodie), asi 6 + 8 okruhov (jeden rozdeľovač je za skriňou, neviem operatívne pozrieť). Celkom by to malo byť 1200 m rúrok podlahového kúrenia (rátané od rozvádzačov), žiaden okruh nie je nad 90 m, prietoky na poschodí mám tak 1 až 1,5 litra/min. na okruh, prízemie som nepozeral (skriňa). Teplota v miestnostiach vyhovuje, nikde nie je zima. Pomohlo by aj zvýšiť/znížiť prietoky (výkon čerpadla)? Aby som tomu rozumel, k čomu je potrebné nastavenie minimálnej teploty 15 stupňov, túto KK udržiava mimo určený čas kúrenia, či? To s tým šetrením som už oľutoval, aj keď to nebola hlavná motivácia. Vyhovárať sa na "odborníka", čo mi to navrhol, mi nepomôže.
Odpovedať
@leilak1 Momentálne mi týmto neefektívnym "cyklovaním" ide kotol (horák či čerpadlo) podstatne dlhšie ako pár hodín. Spotrebu mám pri týchto vonkajších teplotách (0 - 7 stupňov) cca 7m3 plynu/deň, čo je vrátane prípravy TÚV (pre 4 osoby v domácnosti). Či je to veľa neviem, ale dúfal som v menej :-).
Odpovedať
Článok sa načítava...
@martin2422 cykluje ti to preto lebo ides na kotlovu teplotu - cidlo ti zaznamena vysiu teplotu nez je pozadovana tym kolieskom a konec vypne horak. Treba pripojet termostat co som ti pisal a prestane cyklovat nic viac nic menej. Mam par domov s tymto kotlom Problem ked ide na kotlovu teplotu je ze pri kazdom starte robi vyplach komory na max vykon a preto ti hned vybehne teplota nad 40 a kym zmoduluje horak vypne ho regulacia. Pri mojich instalaciach slm pouzil pri dvoch rozvadzacoch aj anuloid a nikdy necykloval.
Odpovedať
@gkrivanek Tento príspevok mi dal nádej, ďakujem :-) .
Odpovedať
@leilak1 a preco nie cely den. Mne ide kotol cely den od 3:30 do 20:00 nastaveny podla ekvitermiky a spotrebu mam v priemere do 5 m3/den.Podlahovka a vykurujem na 23C,100m2. Ked je pod 1C tak ani nejde v noci do utlmu. Vela krat sa stane ze kotol ide 22 hodin z dna Dovod tohto nastavenia aby podlaha bola neustale prijemna. Je tu viacej ludi takych ze krivku maju nastavenu tak aby sa len priblizovala k vykureniu na poz.teplotu priestoru.
Odpovedať
@leilak1 zadavatel ma oproti tvojmu domu asi 2-3 nasobnu tepelnu stratu tak dakou spotrebou 3m3 ho nedrazdi. niekomu regulacia on/off vyslovene prekaza a aby mu nesiel kotol cely den hlada vhodny kompromis napriklad taktovanim. osobne ak by bolo mozne tiez by som nechal vsetko bezat nonstop ale robim prestavky nie koli spotrebe cerpadiel ale aspon zcasti skrateniu motohodin. ci a ako tym kotlu pomaham alebo nie to netusim. nikde som nevidel este publikovany udaj deklarovane motohodiny. ani na auto ti nikto takyto udaj neda, niekto skonci na 70t niekto ma cez milion a jazdi. pri tvojej spotrebe a najazde si stastny prevazkovatel.
Odpovedať
@stokibb ked mas 3kw spodny vykon tak sa da , ale ked sa naakumuluje podlaha a vracia sa 25C voda so spodnym vykonom 6 kw tak je probleeem a zacne cyklovat
Odpovedať
@martin2422 pocitaj ale s vyssimi prekmitmi od ziadanej hodnoty teploty priestoru. ak toto nieje problem tak potom uz len prechodne obdobia budes mozno musiet riesit. v podstate si stastny mas kombinaciu starsi v100 a dobry technik co je vzdy lepsie ako lepsi kotol a zly technik :)
Odpovedať
@rvs cieľ neni dráždiť len že poznám svoj dom , kotol , podlahovku dokonale. On má raz toľký priestor ...preto jeho spodný výkon je super . Ja mám spodný výkon 3 kw ...ale využívam u kotla 8-12 kw . Takže on má väčší dom raz toľko tak mi je zláštne ak píše že má vysoký spodný výkon. Kotol mám v kupelke a chcem aby bol ticho ....mám 90m2 ale max efekt. využitých . žiadna technická nič. Takže bol by som hlúpy aby som platil mesačne viac a počúval hukot kotla.
Odpovedať
@leilak1 Len upresním, že dom je plochou väčší, ale potreboval by nižší spodný výkon kotla. Tepelná strata domu 13 kW je trošku zavádzajúca, sú v tom započítané straty vetraním oknami, takže neviem, koľko má čisto dom. Dom je v nízkoenergetickom štandarde A1 a potreba tepla na kúrenie by mala byť 40 kWh/m2 tuším na rok (údaj certifikát). Takže čisto strata domu bude nižšia a som presvedčený o tom, že kúpou 6,5 kW kotla som spravil hlúposť. Projektovaný spodný výkon 3 kW by som v tomto "teple" (dlhodobo plusové teploty) určite využil, dokonca aj nižší, cena týchto kotlov je však niekde inde. Výmena kotla teraz už neprichádza do úvahy, KK s externým zásobníkom vody stál cca 1500 EUR + cca 900 EUR materiál + zapojenie (práca vodára/kúrenára/plynára).
Odpovedať
Ďakujem všetkým diskutujúcim za rady a názory. Problém vyriešim kúpou nastaviteľného termostatu. Ak som to dobre pochopil, spôsob časového kúrenia podlahovkou (nastavenie pevných časových okien, kedy je KK aktívny) je celkom bežná záležitosť a naučím sa stým žiť :-).
Odpovedať
@martin2422 vieš čo číslo vlastne znamená 13 ? strata kedy ? za aké obdobie ? pri akej teplote ?
Odpovedať
@leilak1 Celková tepelná strata objektu je Qc = 13 kW je uvedená v projektovej dokumentácii, alebo skôr konštatovaná (výpočet uvedený nie je). K tomu sa viaže text "Tepelné straty objektu boli vypočítané podľa STN EN 128 31 pre oblastnú teplotu podľa STN 73 0540 - 3, ktorá je rovná – 12 st. C." Podľa mojich vedomostí je to teda výkon, ktorý treba dodávať kotlom pri vonkajšej teplote -12 st. C, aby vnútri bola udržaná teplota tuším 20 st. C. Viac k metodike by asi bolo uvedené v tej STN norme ... Tiež som odpozoroval, že podľa tohto čísla (tepelnej straty objektu) sa orientačne určuje (horný) výkon kotla. Keďže môj kotol má horný výkon 35kW tak môžem vykurovať dom aj susedovi :-).
Odpovedať
@martin2422 ak mas stary viessmann s koleckami a 35 kw tak spodny vykon kotla je od 8,0kw :-)
Odpovedať
@martin2422 To akože rátaš 13Kw za hodinu ak bude vonku -12 celý deň tak za celý deň 312 Kw čo je 29m3 plynu :-D či ako to počítaš ?
Odpovedať
@robo28w To snáď nie, to by som už asi musel kotol vymeniť :-). V návode je uvedený spodný výkon 6,5 kW, v zadnej časti návodu je spresnenie, pre ktoré výrobné čísla (rozsah) to platí. Je to starší typ, ale jeden z posledných kusov, čo sa s budíkom vyrábal (asi sa vyrábal vo viacerých variantoch?). V čase, keď som ho kupoval, už boli v predaji nové typy, tie už majú spodný výkon 4,7 kW.
Odpovedať
@leilak1 Ja to nepočítam, ja to len čítam z projektu, tam to niekto spočítal v zmysle normy, neviem či je to strata za hodinu, či okamžitá, až tak veľmi tomu rozumieť nechcem :-). Na čo je teda dobrý vyšší výkon kotla, len na rozbeh (akumuláciu) či ohrev TÚV prietokovým spôsobom? V projekte som mal tiež plánovaný kotol BUDERUS o výkone 2,9 – 13 kW (so zásobníkom TÚV 120 litrov) . Dokázať mi, že tomu nerozumiem nebude ťažké, lebo tomu nerozumiem, čo dokazuje aj môj vkus pri výbere kotla x-).
Odpovedať
@martin2422 malo by to byť uvedené na hornej časti kotla. Dosť ti pomoze aj PT52.
Odpovedať
@robo28w Tak oprava, kotol má podľa štítku výkon 6,5 - 19 kW. Existuje teda aj variant s výkonom 8,8 - 35 kW, ktorý našťastie nemám. PT 52 som už objednal :-).
Odpovedať
@martin2422 robis z komara somara. Keby si mal zdatneho servisneho technika davno by si to mal vyriesene sposobom co som ti napisal. Ako vravim darmo mate peniaze neviete si sikovneho majstra najst:)(pretoze nemaju cas)
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?