Návrh rozvodov rekuperácie

Profilova fotka
Ahojte, chcel by som radu ohladom navrhu rozvodov a ZR. Rozvody planujem bud DUOTEX alebo spiro privod, HT resp PVC odvod. Otazka znie dimenzovanie moze byt? Privod vzduchu sa nachadza na severnej fasade(svelo zelene), odfuk vzduchu by som asi riesil cez strechu (hneda sipka) Druha otazka je k ZR. Planujem ho spravit nejak takto ako je v obrazku. prechod cez dosku spravim hned pri stavbe zakladov. Tu mam otazku ci mam dat prechodovu rulu vacsiu napr 250 a potom do nej vlozit napr 200 od zemneho registra aby sa dala vymenit/vytiahnut alebo mam dat napr len rovno 200 ktoru uz potom pouzijem priamo. Aka hruba by mala byt rula ZR? 160,200 250? a sklon by mal byt 3° na m? a je mozne spravit odvod kondenzatu v planovanom mieste vo vodovodnej sachte? Chcem tam necha ZR trcat zo steny aby sa dal pomerne lahko cistit. Pripadne zlepsenie navrhu rad uvitam.
Odpovedať
1
2
akú rekuperačnú jednotku chceš použiť?
Odpovedať
a zdá sa mi že to máš trochu poddimenzované, na hlavu rátaj okolo 60m3 alebo 0,8 až 1,5 násobok objemu miestnosti, v spálni alebo miestnosti v ktorej sa len spí stačí v pohode 30m3 ale v detských izbách sa trávi viac času ako len na spanie a tiež iné aktivity (hranie, PC...) ako spanie, takže by som ich zvýšil, v kúpeľni máš v pohode 60, ale záchod by som dal viac. Na tom zemnom registri, ak bude zo spira máš už tlakovú stratu okolo 100 Pa čo je trošku dosť ;-) keďže sme sa ešte len dostali po mašinu.
Odpovedať
Profilova fotka
@palo18 zvazujem viacero moznosti. od sentinelu, cez atreu a paul. jednotlive miestnosti maju objem tie kde je 30 tak maju 29,7m3, spalna ma 43,3 tam je 60m3 a obyvacka ma 124 takze tam by sa asi este jedna vetva zisla a asi aj do toho wc. z WC ale planujem odtah priamo z misy a je mozne spravit odtah priamo zo sprchoveho kutu? ten ZR by si nejak upravit? zo spira by som ho asi nerobil skor nejake HT alebo PVC trubky.
Odpovedať
Ahoj. Práve sa aj ja chystám na rozvody RJ a chcel by som vedieť, že či môžem na odťah aj prívod použiť 110 HT rúru a vyústenie do izieb bude zväčšené na 125. Jarka tuším všade použila 125. Prikladám aj môj návrh. To je prízemie a tak isto to bude aj v podkroví.
Odpovedať
Ja si myslim, ze ZR su vyhodene peniaze. Tiez som nad nim uvazoval ale chlapi z airforum.cz ma o tom presvedcili. A aku chces vlastne reluperaciu, aktivnu alebo pasivnu?
Odpovedať
Profilova fotka
@danculd pokial to spravis rozumne a nekupis trubky za 1000-1500€ tak ale napr HT 125 alebo PVC 160 tak ta cely zr vide mozno 200€ a ak to ten vzduch predohreje len o par stupnov resp schladi tak to myslim ze pomoze. len to treba navrhnut tak aby sa to dalo lahko vycistit @duno rozmyslal som aj nad tym a stale to tiez zvazujem minimalne odtak asi aj ta 110 by mala stacit bohate
Odpovedať
Na chladenie v lete urcite zabudni, to uz mi chalani preratali a vykon ZR je okolo 300W, to je pre chladenie priemerneho domu v lete ako prd vo vetre. Ano je pravda, ze v zime to pomaha k nezamrzaniu pasivnej jednotky ale za aku cenu: http://forum.tzb-info.cz/109297-zemni.... Hned prvy prispevok je od pana Sperla (ktory bol obrovsky odbornik na vzduchotechniku a uz bohuzial nie je medzi nami) a ten to len potvrdzuje. Dalsi clanok napr. tu http://blog.zdravydom.sk/vzduchovy_ze... a najdes milion dalsich. Ja som bol tiez najskor nadseny ZR, tiez ideme buduci rok stavat dom a uz viac ako rok citam nase aj zahranicne fora o vzduchotechnike a uz som presvedceny, ze ZR urcite nie.
Odpovedať
Profilova fotka
@psychx ahoj, ja mam ZR z pvc 160mm, prechod cez pasy 200mm. V albume mam foto. Precitaj si http://www.vetranie.sk/nase_pdf/ZR.pdf Rozvody rekuperacie budem riesit ED-flex systemom, http://www.elektrodesign.sk/web/sk/re... . Skus im napisat, vypracuju ti ponuku, nedostanes nakres ale pocty nasavani a privodov ano ;-) A ano ZR su vyhodene peniaze, dobre vyhodene :-D
Odpovedať
Profilova fotka
@duno ahoj, tiez som rozmyslal ako spravit rozvody co najlacnejsie, nakoniec som pochopil ze je lepsie pouzit system overeny a fungujuci. Spiro, ED-flex, system ROZ atd. 8-)
Odpovedať
Tak jasne, ked uz ho mam postaveny tak nebudem hovorit, ze je to blbost. Zaujimave je ze Nilan a Atrea si uz nemyslia (oproti minulosti) ze ZR je skvela vec. Inak ten ED-flex no neviem. Ale schvalne ked budes riesit tie rozvody, rozrez pozdlzne kusok tej hadice a daj sem foto. Na webe pisu ze maju hladky vnutorny povrch ale realita je ina. Nasledne mate velke tlakove straty v rozvodoch, pretlacate to silnejsimi ventilatormi, ktore zeru viac energie a tesite sa ako vam ZR setri peniaze. :-) Preco nechces ist rovno do spira?
Odpovedať
Profilova fotka
Ahojte. U mna zaTial vyhhrava atrea . 2000e. Len neviem aku velku . Odporucali mi 380 kubikov pre bungalov o 150stvorcov. Mne sa to zda Vela
Odpovedať
Profilova fotka
@silviu takto sme dvaja :)
Odpovedať
Článok sa načítava...
@danculd v tej diskusii na TZBinfo su aj udaje od ludi, ktori merali teploty na vstupe a vystupe ZR v zime aj v lete, tzn. ziadne teoreticke prepocty ale realne vysledky a tie potvrdzuju, ze spravne zhotoveny ZR funguje ako ma. Jedinym negativom ZR je podla mna potreba jeho pravidelneho cistenia, co je nutnost a ak to niekto nechce robit, nech ZR radsej nebuduje.
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj budes to robit svojpomocne? ja mam par ponuk, ale vsade je to okolo 1000 e za pracu. a to asi skusim radsej sam.
Odpovedať
Profilova fotka
@benco no druhe negativum, je, ze ked sa to robi z materialu z akeho by sa malo, je investicia takmer nenavratna :).
Odpovedať
Profilova fotka
@silviu ja rozvody mam hotove, robil som sam, len som RJ este nenapojil, lebo som si uhnal minuly rok operaciu chrbtice :). A pri reciach o lezeni pod strechu neurochirurg dostava zachvaty :P. S tym prietkom to mas tak, oficialne by si mal vediet vymenit objem domu za hodinu. Ale v praxi je to prehnane.
Odpovedať
@majkoj ja to vidim na hladke plastove kanalizacne rury priemer 200mm, dlzka 2 x 15m paralelne vedene vedla seba s rozostupom 1m, poskladane z 5m kusov s tym, ze v kazdom mieste spojenia rur revizna sachta. naklady na material cca 500EUR (rury + potrebne tvarovky a beton na revizne sachty + salung), realizacia svojpomocne, cenu vykopu nepocitam, budem to robit v ramci zemnych prac, tam sa to strati, material na drenaz mam. Hlbka ulozenia 2 - 3m. Cistenie raz za 3 mesiace, vdaka reviznym sachtam su useky ktore treba cistit do 2.5m dlzky. V mojich podmienkach to vychadza :)
Odpovedať
@benco Ano, jedine co vsetci meraju je teplota na vstupe a na vystupe s su z toho uneseni. Ale uz nikto nenapise pri akom prietoku vzduchu a ked napise, tak su to smiesne prietoky okolo 60m3/hod, ktorym ani poriadne nevyvetrate dom. To vam fakt stoji tych par wattov za mozne zdravotne problemy? Uz z principu ZR nemoze vylepsit kvalitu vzduchu, skor naopak. Na chladenie v lete je to nepouzitelne a proti zamrznutiu jednotky je lepsi predohrev, ktory bude drzat nasavny vzduch na 0°C.
Odpovedať
Este jeden nazor odbornika na ZR: http://www.regulus.cz/cz/na-tema-reku... Citujem: Problematika zemního registru není tak jednoduchá jak z počátku vypadá. Vzhledem k malé měrné teplené kapacitě vzduchu, musí být délka zemního registru alespoň 20m, aby vůbec bylo možné uvažovat o nějakém energetickém zisku. Potrubí musí být položeno velmi pečlivě, tak aby nedošlo k jeho porušení například při sedání zeminy. Registr je třeba dokonale vyspádovat směrem k čistící šachtě. Cena kompletního takto zbudovaného registru se pohybuje mezi 30 000Kč – 50 000Kč. Výkon, který je možný dosáhnout takovýmto registrem je 200W – 500W. Vzduch nemůže být přiváděn pouze přes zemní registr v průběhu celého roku. V přechodných obdobích, kdy je teplota vzduchu vyšší než 5°C a nižší než 20°C není možné zemním registrem vzduch přihřívat ani chladit. Proto je zemní registr možné provozovat v součtu asi 3 měsíce v roce. Využití zemního registru vzhledem ke zmíněným faktům nedoporučujeme.
Odpovedať
@danculd preco je to na chladenie v lete nepouzitelne, ked pri vonkajsej teplote 30C z toho lezie vzduch s teplotou 20C ? Prietok my vychadza okolo 200m3/h pri udrzani teplotneho rozdielu aspon 10C medzi vstupom a vystupom ZR. Napis, v com pravidelne cisteny a udrziavany ZR degraduje kvalitu privadzaneho vzduchu.
Odpovedať
Profilova fotka
@benco a teraz si to spocitaj s original rurami na to urcenymi, ja som pisal o tom :). Co sa tyka cistenia, co povazujes za pravidelne cisteny ? V lete do toho vstupuje 20-30C vzduch, steny maju 10C takze kondenzacia zarucena. Je jedno ci je to vyspadovane, je tam vlhko. Je to problem ako s klimou. Tie specialne rury to riesia prave antibakterialnymi povrchmi, preto su cenovo ale uuuuplne inde :)
Odpovedať
@danculd dlzka sa uvadza medzi 15-30m pre jednu vetvu, menej ani viac nema zmysel. Ulozenie potrubia musi byt "peclive" aj pri obycajnej kanalizacii, toto nepovazujem za ziadny argument, to iste sa tyka spadovania. Treba to proste urobit poriadne, nie odflaknut. Uvedenu cenu chapem ako stavbu ZR na kluc specializovanou firmou, svojpomocne je to zvladnutelne za uplne ine peniaze. Pouzivat to hodlam v zime na predohrev, v lete na chladenie, spolu cca 5 mesiacov v roku. Navratnost mi vychadza okolo 5 rokov.
Odpovedať
@benco Lebo vykon ZR je len okolo 200-500W a to je naozaj ako prd vo vetre. Problem NED a PD nie je ani tak v kureni a tepelnych stratach v zime, s tym nema nikto problem ako v prehrievani v lete a s tym ma problem vela ludi a myslia si, ze ich ZR zachrani, o to väcsie je potom sklamanie. Ved pocitaj so mnou, plazma TV 100W, 4 ludia 500W, chladnicka 100W, .....a milion dalsich spotrebicov, m2 oslneneho okna dava priblizne 500W, tak si to spocitaj a pouvazuj sedliackym rozmumom, ci tieto prikony naozaj uchladis vykonom ZR. Velmi zjednodusene sa da povedat, ze chladenie je 2x energeticky narocnejsie ako kurenie. Navyse musis mat rozdeleny privod vzduchu - fasada alebo zemny register, toto musis robit rozdelovacou klapkou, ktora stoji dalsie peniaze. Dalej musis tuto klapku nejako efektivne riadit podla vonkajsej teploty inak sa stanes otrokom vlastnej vzduchotechniky. A teraz vznika velky problem, cely den prehanas teply a vlhky vzduch cez ZR ktory tam krasne kondenzuje, k veceru sa ochladi, klapka vyradi ZR s cinnosti, co sa asi tak zacne diat v teplom a vlhkom prostredi? Na toto si asi odpovies sam. Jo, druhy den sa otepli, klapka opat zaradi ZR do systemu a vsetko co tam cez noc "bujnelo" ti natlaci do domu. Takze preto toto presne by sa mali pouzivat originalne rozvody ako pisal majkoj. Co sa tyka ulozenia, no evidentne nemas dost nastudovane a nevies, ze okolo kanalizacnej rury sa robi obsyp pieskom prave kvoli sadaniu zeminy ale toto nemozes urobit okolo rury pre ZR lebo to uz nebude ZR ale len predlzena rura nasavania. :-) Ak chcem teda aj chladit, nie je potom naozaj lepsie ist do aktivnej rekuperacie, ktora vie vetrat, kurit, chladit a este odpadnym teplom z chladenia ohrievat TUV? Nic nezamrza a este ako bonus dostavas ozajstne chladenie. Kto kuri elektrinou, pre neho podla mna uplny ideal vdaka kladne bilancii (pretoze je to vlastne tepelne cerpadlo).
Odpovedať
@benco Este by ma zaujimal tvoj vypocet navratnosti lebo 5 rokov to nevychadza ani najväcsim optimistom. :-o
Odpovedať
Profilova fotka
@danculd ale tebou spominane vykony su aj v ne-PD dome :) , takze sa musi prehrioevat este viac, kedze ma navyse aj vysie zisky cez konstrukcie :) @benco tu cenu v prvom rade chap ako cenu zo certifikovaneho materialu :), pozri si co stoji meter rury na temny vymenik od REHAU. Ale sed pri tom :)
Odpovedať
Profilova fotka
@benco ak si nenasiel http://gienger.sk/o-spolocnosti/cenni... :)
Odpovedať
@majkoj sak jasne, dnes sa dobrym marketingom da predat hociaka blbost za hociaku cenu :) tie ceny su fakt chrumkave, nech si to nechaju.
Odpovedať
@danculd tak velmi od oka, uvazujem len nad rocnymi nakladmi na predohrev (cast z obstaravacej ceny samotneho predohrevu + elektrina co to spali), ja neviem, 100EUR na vykurovaciu sezonu spolu za vsetko?
Odpovedať
@danculd pre mna nie je, kurit budem drevoplynom, do chladenia chcem investovat radovo stovky EUR, v opacnom pripade ho nebudem riesit vobec a spolahnem sa na akumulacnu schopnost betonu v lete.
Odpovedať
Napriklad tuto zimu by si predohrev nepotreboval vobec :-). Navyse ono to s tym predohrevom nie je az take tragicke a vo väcsine pripadov ho nebudes vobec potrebovat. A ked aj jednotka na chvilu zamrzne, tak sa nic take strasne nestane. Ja chcem ist do Atrea Duplex Easy 300 a planujem len dohrev.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?