Návrh rozvodov rekuperácie a zemný register

Zobraz úvodný príspevok
Profilova fotka
Ahojte, chcem Vas poprosit o pripomienky k mojmu navrhu.
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu a tu teplotu ocakavas na zaklade coho ? :)
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj :-x
Odpovedať
@lubosu s tym bojlerom to asi nebude take jednoduche. Vacsinou maju tieto bojlere obmedzenu dlzku potrubia koly vysokym tlakovym stratam. Prietok vzduchu je niekolko nasobne vyssi ako pri rekuperacii: 400-600m3/hod. Moze to mat presne opacny efekt, aky si myslite, ze to bude mat.
Odpovedať
@lubosu Pre bojler treba veľa vzduchu = vysoký prietok v ZR = nestihne sa v mraze zohriať v zemi = neúčinné = ešte k tomu sa kapacita tepla zeminy minie a nebude ani pre RJ... Toto by som nerobila. Okrem toho, bude to potom znamenať výrazné ochladenie pod domom. Čosi mi hovorí, že nieeeeeeee taktooooo...
Odpovedať
Profilova fotka
@supiiik vsetko zalezi od boileru, napr. Ariston 120l ma podla tech.listu max. prietok 150m3/h ale zas potrubie moze byt dlhe max. 10 metrov, takze dakujem za vecnu pripomienku. A ano @blacksr pre boiler s TC este nikto nevymyslel ZR :-D , aspon mozem vylucit tuto moznost ohrevu vody. Ostava fotovoltaika alebo solar. Mam otazku, z coho je momentalne najvyhodnejsie spravit rozvody vzduchu v dome (cena, jednoduchost instalacie)?
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj ocakavam to na zaklade materialu, ktory som tu uz raz zverejnil, a vseobecne dostupnych informacii, akoze JPP ;-) . Vsetko ukaze az realita.
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu ale ja v tom materialy ani agenture JPP nikde nevidim nejake doporucenie ani prepocet vymeniku pod domom :), ale uz som ticho :)
Odpovedať
@lubosu Pre tento typ bojlera by bolo skôr vhodné urobiť na streche alebo južnej fasáde domu vzduchový kolektor: Niečo ako Trombeho stenu. Sklo, pod ním dutina, za ňou čierny akumulačný povrch. Dole by sa nasávalo, vzduch by šiel nahor, pritom by sa ohrial a v hornej časti by bol vstup do rúry k TČ. TČ by bolo nastavené tak, aby bolo v prevádzke hlavne počas dňa. Toto len na zimu, lebo v lete by bol už moc horúci vzduch - v tomto sa nevyznám, ale tuším je teplota vzduchu obmedzená...? @majkoj ? please Alebo dať k južnej fasáde kovovú rúru natretú čiernou matnou farbou, zdola by sa nasávalo, hore vstup k TČ. Tiež len na chladné obdobie. Minimálne vyskúšať by to niekto mohol. :-) Zbuchnúť to za pár eur a otestovať v zime. Iste, tých slnečných dní nie je veľa, ale ak by takýto predohrev stál napr. 40 €, to by šlo, nie? Ja snívam o niečom takom na zimné obdobie na nasávanie na vstupe do ZR. Uvidím.
Odpovedať
@lubosu My máme vzt. rúry z plastu, robilo sa s tým dobre, veľa komponentov to má. Odpadové KG alebo HT - HT je správnejšie. Pretože KG je vlastne PVC, kým HT systém je PP. Existujú aj antistatické biele PP rúry na vzduch, ale tam je hrozne málo dielov, všetko samé 90° uhly. Alebo kovové spiro, alebo plastové tenšie hadice ED flex - tam ale treba viesť 2 rúrky väčšinou, sú tam drahšie výustky, rozbočovacie krabice.. Je viacero spôsobov, s plastovými sa asi najľahšie robí. @zuzankapp @yaninca please 8-)
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu čo sa týka jednoduchosti inštalácie, tak flexibilné PE potrubie je asi najvhodnejšie. existujú lacné i drahšie riešenia. osobne som komunikoval s pánom Ing.Šedivým z Elektrodesignu, ktorí majú cenovo prístupnejší ED Flex systém. Alternatívou je cenovo ešte výhodnejší systém od Multi-Vac. kľudne sa choď informovať, sú tam príjemní ľudia. obidve firmy majú zastúpenie v KE. http://www.elektrodesign.sk/web/sk/re... http://www.multivac.sk/produkty/syste...
Odpovedať
@blacksr kazde taketo riesenie ma pre TC privelke tlakove straty a mizivu ucinnost. Tie prietoky vzduchu su tam dost velke, kazda "brzda" sposobuje nizsi prietok a vyssie podchladenie vyparnika, co ma za nasledok nizsiu ucinnost, preto som vyssie spominal, ze to bude mat skor opacny efekt. Ja som skor uvazoval o tom vyviest nasavanie vzduchu pre takyto bojler na povalu, ktora nie je zateplena, resp. zateplovat budem strop a medzi skridlou a priestorom pod strechou je len parozabrana. Strecha je cierna, takze by na povale za slnecnych dni mohla stupnut teplota o nejakych tych par stupnov. Nakoniec som od toho upustil, lebo by mohlo byt problem takyto system utesnit a bol by problem s vzduchotesnostou obalky domu. Nakoniec to idem riesit tak, ze boljer s malym TC (ariston nuos evo 110) bude chladit spajzu v dome. Manzelka je vasniva cukrarka, takze sa na to riesenie velmi tesi. V zime bude samozrejme ucinnost miziva, pretoze ochladeny vzduch v interieri budem musiet dohriat, ale kedze kurit budem dalsim malym TC, tak to neriesim a v tomto pripade prevladaju benefity z chladenej spajze pred utratenymi 100-200kWh/rok. Vykurovacia sezona by aj tak nemala byt dlhsia ako 4 mesiace, takze 2/3 roka bude bojler pracovat v "setriacom" a zaroven chladiacom rezime, 1/3 roka len v chladiacom rezime.
Odpovedať
@blacksr Co sa tyka rozvodov vzduchu, tiez ma to zacina lamat na PVC, resp. HT rozvody. Spiro sa dost tazko zhana + tie ostatne dovody, ktore ste spomenuli. Dost dobre nerozumiem argumentu o antistatickosti materialu. Je to az take podstatne? Pri nasavani ma prach netrapi, pretoze ten vzduch ide aj tak von a pri vyfukoch sa nema aky prach na potrubi usadzat, pretoze je pred vymennikov filtrovany. Alebo sa mylim?
Odpovedať
Článok sa načítava...
Profilova fotka
@maros_kollar @blacksr @supiiik my sme davali spiro rury od multivacu, tieto http://www.multivac.sk/produkty/spiro, mali aj rozne odbocky atd, vsetko co sme potrebovali, robilo sa s tym dobre (aj ked trochu pracnejsie ako s HT rurami - treba ich skrutkovat).
Odpovedať
Profilova fotka
@yaninca pokiaľ nie hadice, tak určite Spiro. Je tenkostenné, s dobrou čistiteľnosťou, nízkou tlakovou stratou trením a pevnosťou. :-) Treba však dodržiavať určité zásady pri návrhu.
Odpovedať
Profilova fotka
@supiiik po šiestich rokoch rodinný dom. prívod http://www.youtube.com/watch?v=GKnFWE... odťah http://www.youtube.com/watch?v=f33PDG...
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar @blacksr viac sa mi pacia tie flexi potrubia, len tie boxy na zaver :-D ....ale mohol by som ich vyriesit takto: Privod do miestnosti: http://www.multivac.sk/produkty/duotec potom http://www.vodoshop.sk/potrubne-syste... (alt.2 ale 9x drahsia: http://www.elektrodesign.sk/web/sk/pr... ) potom http://www.regulus.sk/sk/hadica-al-je... a nakoniec http://www.multivac.sk/produkty/tanie... nechapem k comu su tam tie drahe boxy http://www.multivac.sk/produkty/roz-sb Zamerne som pouzil odkazy na roznych predajcov 8-)
Odpovedať
Profilova fotka
Rozvody na odvod vzduchu by som riesil len za pomoci HT rur.
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu akurat tie "flexi" potrubia maju 3x (ak nie viac) taku tlakovu stratu :)
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj no ja tam teda 3x vyššiu tlakovú stratu nevidím, práve kvôli tej vnútornej vrstve prvé pre 75mm/DN63 druhé spiro 63 mm, t=0,5 mm je pravda že pri náraste prietoku vychádza vyššia tlaková strata, ale to sa dá riešiť práve zdvojením hadíc
Odpovedať
Profilova fotka
tie hadice pokiaľ nie sú v light verzii tak sú vo vnútri celkom hladké, napr.systém od ComAir http://www.uniflexplus.sk/index_htm_f...
Odpovedať
Profilova fotka
@lubosu mne sa páči riešenie pomocou Spiro potrubia. mám radšej keď rozvody majú určité usporiadanie. je to tradičný materiál pre riešenia vo VZT. cenu variánt treba prepočítať na konkrétny prípad.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar pouzi realne podmienky spiro 100mm a 2x63mm. 63 spiro urcite nikto nebude davat :). Cim viac hadic, tym vacsia trecia plocha pri rovnakom priereze ako spiro. A potom treba porovnat cenu pri rovnakych parametroch.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar ja mam skor zo spiro potrubia obavy, roznos zvuku po dome. Predsa len fexi idu z jedneho rozdelovaca, tlakove straty neriesim, rekuperacia pojde na male vykony a nonstop.
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj co hovoris na to riesenie bez boxov ;-)
Odpovedať
Profilova fotka
@majkoj OK tak zoberieme napr.80 m3/h tam dostaneme pri DN100 tlakovú stratu 1,5 Pa/m. ak rozbijeme prietok 2x40 m3/h dostane v DN63 tlakovú stratu 5 Pa/m. v tom máš pravdu. ale to je tlaková strata trením.(treba však brať do úvahy reálne prietoky v bežnej prevádzke) pri flexi hadiciach sa dá trasa navrhnúť trasa s jemnými zaobleniami až k ventilu. pri spiro potrubí sa situácia trochu komplikuje, a jeho tlaková strata závisí práve od samotného návrhu, kedže tam môžem vytvárať významné vradené tlakové odpory (práve používaním prvkov kolien,t-kusov,y-kusov, segmentových a nie lisovaných kusov). flexi hadice majú jednu výhodu voči Spiru, a to že majú dispozičný tlak v rozdeľovači rovnaký pre všetky vetvy. dajú sa preto celkom dobre vyregulovať.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar no veru pri robeni spiro rozvodov som si tlkol dost hlavu ze som mal radsej natiahnut par hadiciek :). Ale zase videl som ten rozdelovac na hadice a ten musi mat pri 100-200 kubikoch za hodinu mat ine tlakove straty :), to je ale len pocit tam som realne parametre nepozeral. @lubosu no tlakove straty by si riesit mal :), inak rychlo moze byt tlakova rezerva jednotky spotrebovana a bud nebude sediet prietok, alebo na dany prietok budes potrebovat viac vykonu co automaticky znamena hluk. Tie boxy som sice nevidel nazivo, ale kludne moze byt ze maju vnutri tlmic.
Odpovedať
ja mam robene rozvody zo spiropotrubia - nasavnie primer 160mm , aj vyvoz z rekuperacie 160 cez tlmice, az ke jednotlivym izbam, ked sa to uz napr. rozdeluje do spalne a pracovne je to 125 mm. Projekt robeny original projektantom vzduchotechniky a nie len tak JPP alebo ja si myslim. Cele potrubie je izolovane - aj ked to cele lezi v izolacii hrubej 60 cm v jej spodnej casti tesne nad stropom. Ako chcete riesit regulaciu prietoku do jednotlivych miestnosti len pouzitim HT alebo HG rur? Ziand klapka? Len vyustkami v miestnosti?
Odpovedať
Profilova fotka
@mr79 ja si samozrejme dam spravit projekt, len sa musim Ja rozhodnut z coho chcem potrubia. HT potrubia by som pouzil len pri odsavani vzduchu ak by to bolo mozne a neboli by tam komplikacie, resp. potreba regulacie. Inac malo by sa dat regulovat prietoky aj tanierovymi ventilami.
Odpovedať
@supiiik Antistatickosť - tuná nie je dôležitá, lebo prietok je malý. Filter určite musí byť na nasávaní vonku - tam je hrozne moc prachu. To by ste museli furt meniť drahý filter v RJ. A potom na mriežkach na odťahoch sa veľa prachu usádza. Aj nejaká mastnota a veľa pary. Dokopy by to urobilo po pár rokoch vrstvu 2 cm, hnus.
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr 2cm v rure ?
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?