Ekvitermická regulácia verzus klasický termostat

Zdravim všetkých maniakov do kúrenia. Už dávno vedieme so susedom polemiku, čo je lepšie - či je lepšia ekvitermická regulácia s kondenzačným kotlom alebo klasický termostat + turbo kotol. Sused nevidí logiku v tom, že kondenzák s ekvitermikou kúri v podstate celý deň, síce na malý výkon. Podľa neho zožerie viac plynu, ako jeho turbokotol fungujúci na princípe zapni/vypni. Nechápe prečo ohrieva kondenzák vodu aj keď je v dome požadovaná teplota. Už som mu vysvetlil princíp ekvitermického riadenia, snažím sa mu argumentovať, ale musím sa priznať, že sám mám pochybnosti. A žiaľ neviem mu to dokázať ani lepšou spotrebou plynu... keďže domy sú neporovnateľné Ja mám kondenzák Junkers, on má turbo Junkers. Ja som mal za celý minulý rok spotrebu 1450 kubíkov (TUV, varenie, kurenie) (bol to prvý rok v novom dome) s tým, že sme občas priložili do piecky v obývačke - cca 2 kubíky dreva za celú jeseň a zimu. Sused býva v dome už sedem rokov, každý rok spotrebuje 1150 kubíkov plynu. Domy majú spoločné len to, že sú stavané z Porfixu 375 Plus a nezateplené. Náš je však o cca 25-30 m2 úžitkovej plochy väčší (150 m2 zastavanej plochy, bungalow), máme oveľa väčšie okna a viac okien, máme klasický strop nezaizolovaný (čo aj je vidieť, že sneh sa na streche neudrží - takže "vykurujeme aj povalu", čo ale chcem riešiť izolovaním povaly) - čiže cakomprásk máme väčšie tepelné straty ako sused. Kvôli týmto rozdielom proste nemám žiadny objektívny argument na to, že plynulý chod kotla nie je neefektívny a nezožerie viac plynu. Neviem, či je naša spotreba na náš typ domu Ok, alebo je velká, keďže nepoznám nikoho, kto by mal podobný dom a systém. Má niekto nejaké skúsenosti, alebo odborné vedomosti k tejto téme resp. výpočty, ktorými by som mohol suseda odfajčiť:) Mne hovorí logika, že ak by som jazdil autom štýlom plný plyn(100 km/h)-neutrál(80 km/h)-plný plyn (100km/h)-neutrál (80 km/h), tak by som mal určite horšiu spotrebu, ako ked idem konštantnou rýchlosťou 90 km/h.... Som veľmi zvedavý na názory ostatných..
Odpovedať
1
2
Tato polemiku tu uz niekde bola a doslo sa k tomu,ze minimalne on minie za elektriku menej.Kedze tebe ide cerpadlo cely den a jemu iba polovicu s toho....Ja mam turbo a ekvitermiku ale zatial fungujeme tak,ze kotol vyhreje teplejsiu vodu a vypne a tak...ale tiez rozmyslam nad tym,ze znizim krivku a nech radsej kury na nizsiu teplotu,ale plynulejsie....naozaj neviem.
Odpovedať
Profilova fotka
1450m3 je podla mna na bungalow 150m2 vela... Jednoznacne treba zaizolovat strop.... Pre porovnanie, my mame poschodovy dom o celkovej rozlohe 300m2 a spotrebu sme mali tiez 1400m3... Inak ekvitermiku mam vypnutu, frcim na termostat, kurim rano aj vecer po cca 2 hodiny cez zimu. Cerpadlo bezi len ked je -5 , protimrazova ochrana ktoru som nenasiel ako vypnut. Kotol mam viessman kondenzacny.
Odpovedať
@mcdog Je to veda... A ked si este vezmem komplikovanost nastavenia parametrov pre ekvitermiku, tak niekedy ma stve, ci som nemal ist do klasiky a hotovo. A sused mi to este sťažuje :D V chladnom obdobi musim upravit pätný a koncový bod, ked sa otepli, tak znova, lebo prekuruje alebo nedokuruje. Cez den teplo, v noci primrzne a sice mam nocny utlm na 20 °C, aj tak mi prekuri aj na 21 a v pohode kuri dalej. Ked upravím krivku (skorigujem pätný a koncový bod), tak sice neprekuruje, kuri napr. s 35-36° vodou, ale casto vypina a zapina... Ej... stare dobre GAZEXy :D:D:D Este som zvedavy, ako sa odrazi na spotrebe to, ked zateplím povalu..
Odpovedať
@madein1974 Hm, tak moje predpoklady sa naplnili. Spotreba sa ani mne nepozdávala. Ja mám evitermický regulátor a myslím ze sa nedá prepnút do rezimu obycajného termostatu.Dom más zateplený? My nie ale to ani sused. Ale podla jeho tvrdení usudzujem, ze nás dom ovela ovela rýchlejsie vychladne (minuly rok som na noc skusal uplne vypnut kurenie a od 21:00 do 5:00 vychladol dom z 22° na 18-19 a to neboli nejake super mrazy, co je brutalita podla mna), ako jeho - pricom obvodové mury mame rovnake. Len ten strop.... ach...
Odpovedať
Profilova fotka
@beejay nie nemam zateplene, staval som z ytong lambda. V strope mam 36cm izolacie, okna dvojsklo, dom orientovany na juh. Mne sa ekvitermika da vypnut v servisnom menu kotla... Sak zatepli ten plafon a hned to mas lepsie...ci je to tak komplikovane?
Odpovedať
@madein1974 Podobne aj ja, ale Porfix Plus, okna tiez dvojsklo... No myslim ze dnes vybehnem hore a pomeriam zvysok povaly. Nad dvoma izbami mám 8 cm EPS... Zvysok som si nechával na neskôr a nejako som zaspal... Ale toto ma teraz nakoplo.. Musim nahrabat nejaké euráče a dokončiť zvyšok.. Ako vidím, tak sa to velice oplatí. Povalu využívam, tak to budem musieť poriešiť nejak pochôdzne. Môžem sa ja zbytočne hrať s kotlom a hľadať optimálny kompromis medzi komfortom, plynulým chodom a dobrou spotrebou, ked vykurujem povalu...
Odpovedať
My mame 130m2,dom z plnej tehly,nezatepleny,na plafone 10-15 cm skvary a 5 cm EPS....rocna spotreba s varenim 1600m3....dom ciastocne podpivniceny a pivnica este nema odizolovane stropy.Tam sa chystam dat 8-10 cm EPS a na povalu aspon 16 cm Ursy....az Boh da,tak buduci rok sa bude zateplovat aspon kupelka cela lebo ta je na konci domu a rychlo chladne.
Odpovedať
@mcdog Ja dám 8 cm EPS. Uvidím čo to urobí. Potom ešte prípadne na okrajové nepochôdzne časti dám minerálnu vlnu a hotovo. Kolega riešil ten istý problém, každému na okolí pekne ostal sneh na streche, jemu sa hneď na druhý deň roztopil (ako aj nám). Postupne poukladal na povalu len 4 cm EPS a sneh mu odvtedy ostava na streche - čo hovorí samé za seba.
Odpovedať
@beejay da sa aj na junkerse vypnut ciastocne ekvitermika.. a to tak ze to cidlo proste odpojis;) a nastavis vplyv vnutronej teploty na 100% .. ak spravis iba druhy krok tak stale bude brat aj vonkajsiu teplotu.. a minimalne stale bude brat tu protizamrazovu ochranu co ako vidim ma aj viessman.. ked ti casto spina kotol tak to je len tym ze ma spodny vykon vyssi ako je strata domu.. stym nespravis moc.. a prekurovanie sa da regulovat jedine tou vystupnou vodou (co si napisal patny/koncovy bod) alebo tym ze si nastavis rezimy kurenia.. ze raz kuri raz nie.. ale to uz hranici s kotlom bez ekvitermiky on/off termostatom.. ale za mna osobne jednoznacne ekvitermika.. pri on/off kureni mi to striedanie "tepla" a "zimy" nevyhovovalo.. tak tu vodu teplu udrzuje cely cas a cely cas je nejake to teplo resp. prisun tepla
Odpovedať
Profilova fotka
@bodka4 @beejay 1) odpajanie cidla - staci v servisnom menu vypnut ekvitermiku 2) cyklovanie kotla - znizit minimalny vykon upravou horaka (malokedy) - upravit vyk. krivku - upravit hystereziu z 0,5 na 2 - zakazat cyklovanie (pocet cyklov za hod) v pokr. nastaveniach 3. prekurovanie - on/off rezim by som nahradil vodorovnym posunom ekv. krivky (napr -3st) alebo upravou krivky -prechod na nizsiu krivku ak je prekurovanie LEN v mrazivych dnoch. sumar: dobre nastavena on/off regulacia je lepsia ako zle nastavena ekv. regulacia :)
Odpovedať
@mgx super pises len junkers nic take v nastaveniach nema (okrem tej hysterzie vnutornej teploty ale to je naprd lebo to ti upravuje ekvitermika a vystupna voda.. ) .. dokonca aj ked som sa pytal na znizenie spodneho vykonu kotla tak nikto z technikov to robit nechce lebo zvycajne takto upravene kotly maju problem so startovanim horaka nasledne..
Odpovedať
Profilova fotka
@bodka4 - napis typ kotla a presny typ regulatora. bol si aj v servisom menu,alebo si len uzivatel? hystereziu ti ekvitermika nikdy neupravuje, lebo je to vlecna regulacia, ale mozes tym znizit pocet cyklov. nevyhoda je nizsi tepelny konfort a kolisanie teploty.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@mgx joj konečne sa tu niekto takémuto niečomu venuje. Tiež som z jedných, ktorí maju Immergas 26 a krásnu ekvitermiku. Zatial sme v štádiu ladenia kurenia, nový dom, podlahovka komplet - pre nás všetko novinky. A samozrejme dosiaľ neznáma ekvitermika. Len malý dotaz. Pri takýchto teplotách vonku ostať na krivke 3 ? kúrime cca na 22 stupňov. A postupne zvyšovať krivku?
Odpovedať
Profilova fotka
@cernula precitaj si http://www.modrastrecha.sk/forum/kure... a postupuj ako @simsalabim :). Hlavne si pozri prilozene grafy :) zvolena ekv. krivka - konkretne napr. #3 zodpoveda tep. stratam domu - cim horsie zateplenie a vyssie tepelne straty, tym vyssia/strmsia ekv.krivka. Meni sa len vtedy, ak: a) doslo k zmene tep. vlastnosti domu (zateplenie atd) b) ekv. krivka nezodpoveda tep.vlastnostiam domu (hlavne v teplotach pod -10st.)
Odpovedať
Profilova fotka
@beejay cisto z fyzikalneho hladiska by mal tvoj kotol s ekvitermikou mat mensiu spotrebu, pretoze bude zohrievat vodu len na taku teplotu aka je potrebna na udrzanie teploty. Tym kotol bude pracovat viac v kondenzacnej oblasti a tym aj ucinejsie. Ale podmienka je, ze to musi byt cele dobre nastavene.
Odpovedať
@mgx jasné, túto diskusiu mám preštudovanú.... ;-) dakujem :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@cernula - ak bude nieco nejasne, pripadne budes mat nejaku specificku otazku, tak sa kludne spytaj. Nastavit ekvitermiku nie je ziadna veda, len treba dodrzat zopar pravidiel. V podstate by to mal urobit servisak pocas uvodneho zaskolenia obsluhy, ale opak je pravdou.
Odpovedať
@mgx @bodka4 Tak jednoznačne dobre nastavená ekvitermika je z hladiska teplotneho komfortu lepsia ako on/off termostat - v dome nekolise teplota. Kde sa dá upravit hysterézia vnutornej teploty? Ja mám regulátor FW100. Momentálne bežím s ekvitermikou a so 100% vplyvom vnútornej teploty - t.z. ze vypocítaná potrebná teplota vody je este vo velkom rozsahu skorigovaná podla rozdielu ziadanej a realnej teploty v dome. Toto nastavenie zatial vyhovuje najviac z hladiska komfortu, ale je problematicke ak je vonku nad 4°C a je aktívny rezim utlmu (20°C) v dome. Vtedy ked nahodou jemne prekúri, okamzite skoriguje teplotu vody smerom nadol az na taku hodnotu, ze kotol proste vypne - vysoký spodny vykon. Ale s tým nic nenarobím. V servisnom rezime má nejaké parametre k cyklovaniu, len Junkersáci to maju v navode tak perfektne vysvetlené, že som z toho paff. mgx: Suhlasím, ze zle nastavená ekv. je horsia ako on/off... Len co to presne znamená zle nastavená ekvitermika? Co mám sledovat, aby som vedel, ze ci je to OK, alebo to ide neefektívne? Pocas rezimu kurenia (22°) mi kotol bezi plynule bez vypnutia celý čas. Kúrime radiátormi. Pri teplotách -2 - 2°C ohrieva kotol vodu na cca 42° kým pomaly nedosiahne ziadanú teplotu v dome, potom udrzuje vodu na 39-40°C. Pri vyssích teplotách ohrieva na 36-38. Pod 35°C uz má problém udržať teplotu a castejsie vypína. Ked minulý rok prituhlo, tak ohrieval aj na 45°.Pre kondenzák su tieto teploty pomerne OK, spiatočka je cca o 4° chladnejšia. Neviem, či sa s tým ešte mám hrať, alebo to je pomerne optimálny stav a už s tým nič nenarobím. Ako som písal vyššie, najprv musím zatepliť povalu-strop, keďže dom po vypnutí kotla strašn rýchlo chladne. Dnes mi dovezú matroš. Som zvedavý, ako sa to prejaví na spotrebe oproti minuloročnej - 1450m3.
Odpovedať
@bodka4 Este jedna vec... Ak by som nemal regulátor FW 100 ani termostat, tak by som si stýl vykurovania (krivku) nastavoval na kotly otočným voličom (1,2,3...). Keďže ale mám regulátor, tak jeho nastavenia sú nadradené, čiže môžem mať ten volič v akejkoľvek polohe, aj tak parametre vykurovania riadi a počita regulátor. Mám pravdu? Čiže my na Junkerse nemáme možnosť voliť rôzne krivky, či? Ja fungujem na metóde pätného a koncového bodu. Koncový bod platí pre vonkajšiu teplotu -15°C. A pre akú teplotu prislúcha pätný bod? Pre 20°C alebo pre teplotu, ktorú mám nastavenú, kedy sa má vypnúť kotol? Kolega má napr. kotol Beretta kde má síce regulátor ale takisto môže voliť iba krivky. Metódu P/K bod nemá vôbec, čo je trochu čudné...
Odpovedať
Profilova fotka
http://www.servisjunkers.sk/data/Navo... @beejay - pri FW100 nemas moznost zvolit si krivku, ale presne nastavit P/K bod (strana 49 manualu), co je podla mna lepsie. Nastavenim tychto bodov si nastavis krivku do polohy, aku potrebujes. Prednastavene krivky su viac-menej kompromisom. U teba je zakrivenie (exponent) 1.1- podlahovka, 1.3 radiatory/ 1.4 konvektory Presne nastavenie este ovplyvnis tymito dvoma parametrami: - Menu: Hodnoty vykurovania > Posun vplyvu vyk. priestoru v rozmedzi +-5 C/K - Menu:Hodnoty vykurovania > Vplyv vykurovaného priestoru (0-100%). Ak nastavis 0, pojde len podla ekv. krivky. Ak nastavis >0, vlecna regulacia bude brat aj deltaT vnutorneho priestoru a bude s krivkou sibovat doprava/dolava/hore-dole. nastavenie hysterezie je v tomto pripade napevno 0,5C a da sa trosku menit parametrom vplyv vyk.priestoru Junkers ma zbernicu modBUS, s ktorou ja velmi nerobim, zaujimam sa len o OPENTHERM/+
Odpovedať
@mgx Minulú sezónu som pouzil prednastavený tvar krivky pre radiatory (exp. 1,3). Pri tomto nastavení som si ale vedel nastaviť len "koncový bod" (v tomto režime sa to volá myslím vyrovnávacia teplota) + maximálnu výstupnú teplotu. Spodnú hranicu (pätný bod) som nemal možnosť nastaviť - tá je v tomto režime napevno 25°. Tento režim fungoval dobre, kým vonku nebolo 10° (prechod zo zimy na jar). Vtedy bola v dome zima a kotol cykloval jak blázen. Ohrieval vodu na 30-32°, co samozrejme nedokazal udrzat a ani dom zdaleka nevykuril na 21°. Vtedy som zacal skusat P/K metódu, dvihol som pätný bod a hned kuril tak ako mal. Pri metóde P/K sa myslím nedá nastaviť nejaké zakrivenie krivky... (exponent). Otázočka: v Menu Hodnoty vykurovania: Posun vplyvu vykurovacieho priestoru - co to presne znamená? Co tým ovplyvním? Je to teplotný rozdiel medzi ziadanou a skutocnou teplotou v dome, pri ktorom zacne korigovat krivku podla percentuálneho nastavenia vplyvu vyk. priestoru? To znamená, ze ak napr. nastavím ten posun na +1K, tak začne korigovať teplotu vody podľa perc. vplyvu až keď teplota v dome stúpne o 1° nad žiadanú hodnotu....? Ako je to potom pri poklese pod žiadanú T? Konečne osoba, s ktorou si o tom viem normálne pokecat.... Zial servisní technici (väčšina) sú dobrí odborníci len na inštaláciu, spustenie a opravy kotlov. Čo sa týka nastavenia a vyladenia samotného kúrenia, tak to je 0 bodov. A je uplne jedno, ze s ktorou znackou technik pracuje.
Odpovedať
Profilova fotka
@beejay Pri metóde P/K sa myslím nedá nastaviť nejaké zakrivenie krivky... (exponent) Ano, dane su napevno 3 rezimy zakrivenia = 1.1/1.3/1.4. Tie tvary kriviek su aj tak nahovno :), takze lepsie je kurit podla priamky :). ohladom FW100 mi dodal rozum ex-kolega: - hysterezia je napevno 0,5C, neda sa zmenit :(. Vyraba to siemens, nie junkers :(. Kod je vraj indicky, takze uz sa netreba cudovat, co to stvara :) Posun vplyvy vyk.priestoru - je vertikalny posun ekv. krivky v rozmedzi +-5 C/K. tzn. ze ak das posun krivky +5C, z kotla pri vonkajsej teplote 0 st nevyleze co ja viem teplota kotlovej vody 39 ako pri ekv.krivke cislo #3, ale +5st, takze 44st. http://uloz.to/xva7arjS/ekv-regulacia... (priklad posunu nahor o 10 st - cista teoria :)) Ja osobne by som nastavil Vplyv vykurovaného priestoru na 0%, aby to pruzne reagovalo na ext. vplyvy. Dalsia vec je, ze vnutorny senzor meria teplotu vzduchu (casto na blbom mieste), ale pocit chladu/tepla urcuje hlavne teplota steny, co nemera nikto. Preto ten system kmita a sprava sa ....slusne povedane cudne :) Ad servisny technik - to je ako s automechanikmi. Vecna tema :). Treba si najst dobreho a je to OK.
Odpovedať
@mgx DIky za info.. Prakticky ak som dobre pochopil zmysel Posunu vyplyvu vyk. priest., tak pre metódu P/K to moc význam nemá, kedze ja si tam s krivkou/priamkou robim co chcem. Vyznam by to teda malo pri preddefinovanom tvare a rezime napr. pre radiatory, kde spodny bod je napevno dany a pri teplejsom pocasi to blbne. Vtedy pomôže dvihnutie celej krivky. Ale aj tak je aj v tom case lepsia P/K - nastavim plochsiu krivku a hotovo... Takze ako pises, tie tvary kriviek nie su idealne. Ad vplyv vnútornej teploty: Uz druhy rok riesim dilemu, co je lepsie, ci 0% alebo 100%. Skusenosti ludí sa rozchádzajú. Pre podlahovku je podla mna jednoznacne lepsie 0%. Pri radiatoroch neviem...Zatial sa mi 100% rep. 60 až 80 osvedčilo z hľadiska komfortu viac ako0%. Otázka je ale spotreba. Budem musiet asi este experimentovat, kedze ja mam radiatory.... Pri 0%nom vplyve sa ale sakramentsky musi trafit krivka... Kedze regulacia neberie do uvahy, ci zacina prekurovat alebo este nie je dosiahnuta pozadovaná teplota. Proste kotol si drzi vypocitanu teplotu vody bezohladu na to, ako sa vyvíja teplota v dome. Príklad: Teraz mám 100% a P = 26°, K = 53°. Pozadovaná teplota v rezime UTLM = 20°, v rezime vykurovania 22°. Vecer pri aktivácii útlmu mi kotol zapne až keď dom ochladne na 20°C. Zapne a ohrieva vodu na napr. 38°C = tá istá hodnota, ako by bola pri 0%nom vplyve, co je OK kým aj napriek 38°vode nezacne prekurovat napr na 21°. V tomto prípade by pri 0%nom vplyve nadalej drzal 38° vodu, pri 100%vplyve by uz ale znizil vodu na 36°. Co by sa dalo riesit samozrejme korekciou krivky. Väcší problém je ale pri prechode z režimu útlmu na režim vykurovania (požadovaná teplota 22°). Teraz pri 100% nom vplyve dočasne zvýši teplotu na napr. 45° a postupne ako sa zvyšuje teplota v dome, tak kotol znižuje teplotu vody až na napr.40,5° pri teplote v dome 22°(čo je vlastne teplota, ktorú by udržoval pri 0%nom vplyve). Potom túto teplotu udržuje. Ak by som mal 0%ný vplyv, tak pri prechode na režim vykurovania by ohrieval vodu na tých 40,5°. S takouto vodou by ale trvalo vykúrenie domu o 2 stupne aj celý deň. A to je neprijateľné... Teoreticky by teda bolo najlepšie pre 0%ný vplyv nepoužívať režim útlmu a kotol by iba konštantne udržoval v dome tú istú teplotu po celý čas - samozrejme teplota vody=výkon kotla by rovnomerne stúpala a klesala podľa vonkajšej teploty. Mám pravdu alebo sa v niečom mýlim? Alebo som celkom vedľa :)?
Odpovedať
Profilova fotka
vplyv vnutornej teploty radiatory - niekde okolo 60%, ale zavisi pripad od pripadu. Ako vravim, modBUS nerobim, na opentherme by som to vedel aspon pozriet co sa na urovni protokolu deje... S takouto vodou by ale trvalo vykúrenie domu o 2 stupne aj celý deň. A to je neprijateľné = co je optimalne z hladiska nakladov nemusi byt prijatelne z hladiska konfortu :) - a sme pri obmedzujucich podmienkach http://fsi.uniza.sk/ktvi/leitner/2_pr... kotol by iba konštantne udržoval v dome tú istú teplotu po celý čas - samozrejme teplota vody=výkon kotla by rovnomerne stúpala a klesala podľa vonkajšej teploty mas pravdu, sam by som to lepsie nepovedal :)
Odpovedať
@mgx Súhlasím. Komfort je jedna vec a prevádzkové náklady druha... :) Zbytočne budem experimentovať hore dole, aj tak zaváži v plnej miere to, aby boli v dome optimálne podmienky... Nebudeme predsa mrznut a vytesovat sa, ze ej kolko plynu usetrime :-D Ale tých 60% skusim nastavit a budem dlhsi cas sledovat, ako to bude bezat. Myslim, ze to bude taka zlata stredna cesta. 0% ale asi predsalen vyuzijem - a to vtedy, ked prikurime v piecke. Teplo , ktore ide z obyvacky dopredu, kde je regulátor, uplne zblbne cely system a potom je v niektorych miestnostiach chladno. Vypnutím vplyvu by som toto zblbnutie mal eliminovat... Este raz ti dakujem za info... zas som o cosi mudrejsi... a aspon som si potvrdil to, co som si doteraz len myslel, resp. spekuloval. Myslim, ze aj mnohi ini v tom maju jasnejsie...
Odpovedať
Este jedna vec... Zajtra idem zateplit povalu/strop. Dufam, ze týmto sa izolacne vlastnosti stropu o dost zlepsia,spotreba poklesne a budem mat nejaky jasnejsi dôkaz pre suseda, ze plynulá prevádzka kotla na malom vykone je z hladiska nákladov optimalnejsia ako jeho on/off system, kde kotol bud neide, alebo ide na plný výkon...
Odpovedať
@beejay @mgx chalani dobre pisete rozumne;).. junkers je nepochopitelne tragicky s jeho siemens indickou regulaciou, aj ked kotly ma spickove, horaky dokonca jedne z najlepsich na trhu.. beejay ked pripojis regulaciu ku kotlu na kotly si mozes nastavit svetske nebeske.. aj tak sa kotol bude riadit uz len tou pripojenou regulaciu.. a podla mna zbytocne precenujes to percento nastavenia vplyvu vykurovacieho priestoru.. a plus este je otazka v akom case to nastavis.. vo vyzname ci je vonku plus desat.. nula.. alebo minus desat.. pri junkerse vzdy berie nejaky priemer dvoch hodnot aj vnutornej aj vonkajsej.. a je to len nejake dostelovanie toho ako si nastavis P/K bod.. to je v podstate najpodstatnejsie.. ako sa trafis do vystupnej vody vsetko ostatne su len pomocne barlicky ako najlepsie trafit aby kurilo.. nehovoriac o tom ze od zajtra zas nadavas ze sa kotol sprava inak.. kedze mu zmenis podmienky.. (zateplis strop).. to co plati dnes pre kotol od zajtra sa vyrazne zmeni.. podla mna ti to bude viac prekurovat ako doteraz.. a este sa ta chcem spytat.. tebe kotol bezi teraz stale... znizi vodu a bezi?? ci aj vypne horak a bezi len cerpadlo a tak zapne horak atd/.. cize cykluje??
Odpovedať
Profilova fotka
@beejay fuha, ak ti dom vychladol do rana o 4 stupne, tak to mas nenormalne straty... akože aj my mame velke okna vsade, nezatepleny ytong375 , ale o4st nam dom za noc nevychladne.... max. o 2.... plocha 150m2 strop je tiez nedozatepleny, niekde je nieco, ale nie vsade.... nejako je vzdy nieco dolezitejsie, co treba :-p
Odpovedať
@bodka4 To ano, o regulacii FW 100 som cital same "chvaly" :) Aj ked podla mna sa s tym ma. Samozrejme alfou a omegou je spravne zvolenie P/K. Percentom vplyvu mozem max "dostelovat" resp. kompenzovat nie prilis idealne nastavene P/K. Prípadne spruznit rychlost zakurenia na pozadovanu teplotu. No som zvedavy, ci aj volaco tym zateplením usetrim... To sa asi ukaze az o pár dni, kedze najprv musi sa musi strop "nabit" teplom - aspon ja si tak myslim. Este k tvojej otazke: Ano teraz bezi stale - horak samozrejme. AKo sa ohrieva dom, tak postupne znizuje vodu az na uroven aka ma byt pri 0%nom vplyve a tu teplotu drzi (samozrejme kym nezacne prekurovat ak je zle P/K). Horak stale hori. Problem nastava vtedy, ked regulacia pozaduje vodu chladnejsiu ako cca 37-36°. Vtedy to nie je schopny dlhsi cas udrzat a zacne mierne cyklovat... Ale aj to v zavislosti od toho, ako je chladno vonku, t.z. ako odchadza teplo z domu...
Odpovedať
@katrin21 My mame tiez nezatepleny Porfix Plus 375, velke okna, vela okien (dvojsklo) a hlavne nezatepleny strop. V podlahe len 4 cm EPS... Uvidim co teraz urobi strop... Ci sa sneh roztopi alebo nie :)
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?