@septiko ak by si mal potrebne vybavenie asi by si sa nepytal :). V zasade ide o par veci, ktore treba pozriet:
- netesnosti
- kontrola prehriatia
- mnozstvo chladiva
to prve zvladnes aj sam, na druhe uz treba speci merak a na tretie vyvevu a nove chladivo na pripadne doplnenie. A samozrejme na manipulaciu s chladivom by si mal mat skusky. Ale ak najdes nejakeho lokalne chladiara, urcite ma vybavenie a urobi ti to za zlomok ceny. Ak je dobre spravene TC tak 1x za 2-3 roky by to malo stacit. A ak ma TC diagnostiku, daju sa na udajoch vidiet zacinajuce problemy...
@septiko TC je len vacsia chladnicka .... Davas aj chladnicku pravidelne servisovat?
Ale tym ta nechcem nabadat aby si nedaval zarobit firme na servise :-)
Moja najstarsia klima na byte ma cca 8 rokov bez ziadneho servisu v prevadzke zima/leto...
@mackoke toto bol aj moj argument, ale ladnicka je predsa len trochu ina. V ladnicke je v podstate vsetko pozvarane. V TC je viacero srobovanych spojov a servisnych ventilov, cize potencial na unik chladiva tam je predsa len vacsi.
do servisu pre TČ vzduch -voda treba zahrnúť aj čistenie vonkajšieho lamelového výmenníka
pri prevádzke TČ s obsahom F plynov nad 2,5kg (nie som si celkom istý , ale malo by to byť blízko tohto čísla) sú servisné prehliadky povinné každý rok ako pri plynových spotrebičoch. kto má presnejšie info nech ma doplní.
@majkoj prid sa pozret na moje, na to chladivo su uz nariadenia pomaly ako na plutonium, pradidelne doplnanie chladiva do auta je diletanstvo servisakov a zebrackych majitelov co nemaju love na opravu, to je taky slovensky sport raz rocne preventivne doplnit.
@majkoj Sestra ma Peugeot 307 rv.2002 a nikdy tam nebol robeny ziadny servis klimatizacie, dokonca ani ziadne cistenie. Klimatizacia je tam automaticka, segra ju ma stale zapnutu (je zena a nechce sa jej riesit kedy zapnut a kedy vypnut) a iba si reguluje teplotu. Klimatizacia funguje stale perfektne a nekona sa ani ziadny zapach. Sam nechapem ako je to mozne. Olej a filtre v motore jej meni "Jozo z garaze", ktory nema ani ziadne veci na servisovanie klimatizacie. Kamarati okolo maju rozne stare auta ale na klimatizaciu musel siahnut (prederavil sa chladic), inak im to funguje bez akejkolvek udrzby. Nevidim dovod preco by sa tam aj nejaka udrzba robit mala. Ak je system tesny, chladivo sa nemoze len tak stratit.
@danculd je to mozne tak, ze si v zivote nevidel v takej klimatizacii vymenik :), keby si videl, nikdy viac tam nesadnes...
nuz nechcem zachadzat do fyziky ,ale plyny difnuduju. Cez niektore materialy menej cez niektore viacej. A kedze je tam viacero mechanickych spojov a vibracie, casom sa moze chladivo stracat. Kedze sa system moze nedostakom chladiva poskodit, je dobre z casu na cas to skontrolovat. netreba na to nutne dodavatela,ale kludne to moze spravit aj jozo z garaze.
@danculd ona je prvy majitel? aky tam je najazd resp motohodiny? nic nebucha neklepe super spotreba vykon vsetko hej. jasne olej nezere. top stav. rovno na bazos moze ist. hm. tak kedy sa ma menit ta napln klimy? preco nemeni aj olej az vtedy ked zacina dret motor?
@sysell kedy sa ma teda menit napln klimy? 2,5,10,15 rokov ako meni danculova sestra? ci je na to dake odporucanie vyrobcu ako pri motorovom oleji?
dajte vy dvaja dake cislo motohodiny/roky hocico ale konkretne cislo.
@rvs Doviezol som ho ako dvojrocne z Belgicka. Vtedy mal nieco cez 34000km. Najskor na nom jazdila 6 rokov moja zena, potom 7 rokov moj otec (zena dostala sluzobne), no a teraz segra. Takze servisnu historiu poznam dokonale. Teraz ma nieco cez 190 000km a stale slape ako hodinky. Je tam motor 2.0HDi RHS, ma 79kW. Nechapem tie tvoje poznamky......
Inak, ako casto menis napln v chladnicke?
@majkoj Trochu sa hybem/hybal som sa okolo aut a videl som aj vymeniky na starych autach s klimatizaciou ale nikdy to nebolo nic strasne. Jasne pod mikroskopom tam toho bude vela ale tak chceme zit v supersterilnom prostredi? :-)
@majkoj Inak na vsetkych autach ktore mi presli rulami bolo cidlo tlaku chladiva a ak bol tlak nizky tak nedovolilo zopnut kompresor. Boli to este stare klasiky kde sa cez elmag spojku pripinal kompresor a ten bezal v podststr stale naplno. Ako to funguje na novych, kde sa plynule riadi vykon a kompresor sa stale toci, to netusim ale nejaka kontrola tam bude urcite.
@danculd pytal som s preto, aby som vedel ako dlho je auto tvoje a ako dlho malo ineho majitela. takto mozme teda s istotou povedat ze auto je 15 rokov tvoje a teda 15 rokov klima slape ako hodinky bez problemov bez jedineho zasahu. nic viac nic menej. tu otazku s chladnickou som cakal, tiez poznam jednej historiu, prvy servis bol vymena kompresora a tym padom aj vymena media, ale po akej dobe to ti presne nepoviem, odhadujem ze to mohlo byt po 5-7 rokoch. tento rok uz isla lebo uz zle zopinal kompresor a prestavala chladit. kolko a ci ubudlo chladiaceho media netusim, uz sme to neriesili nakolko uz nebolo zaujimave jej predlzovat zivot. celkovo teda nabehala cca 22 rokov. calex/samsung symphony, konkretny model ale neviem povedat.
napisal si motorizaciu auta co je super ale nenapisal si odpoved na moju otazku po kolkych rokoch je vhodne menit chladivo, ci vobec menit ak nieje problem, otazka je ze co to je problem , ci prehrievanie kompresara je dostatocny signal na vymenu chladiva a tak. ci nahodou sa nema kontrolovat tlak v chladiacom okruhu a pri poklese tlaku doplnit chladivo. zaujima ma odpoved ludi, pytal som sa konkretne tak cakam aj konkretnu odpoved. moze byt aj ze netreba, ze az ked nechladi. a zaujimal by ma potom komentar servisneho technika co by mala obsahovat taka preventivna prehliadka. dakujem za odpovede.
@rvs aj cinske TC maju barometer a dokazes si pozriet tlak v systeme .
Vacsinou ho i snimaju a vyhadzuju chybu pre vlastnu bezpecnost.
Drahsie maju i priesvitny manifold na vizualnu kontrolu media.
Niekedy je menej viac a dalsia mudrost hovori, ked to funguje tak sa toho nechytaj ;-)
@rkorba@danculd presostat na nizky a vysoky tlak ma kazde TC, ale to je havarina situacia. Ked mas malo chladiva zvysuje sa ti prehriatie, v kvapalnom chladive mas bublinky a znizuje sa cop, kompresor bezi na vyssom tlaku a teplote (znizuje sa tym zivotnost). A to si ako laik nevsimnes.
@majkoj No takto, vymeny oleja su predpisane, ja nehovorim a naplniach co sa maju menit, hovorim o chladive a o kravine o pravidelnom doplnani chladiva, chladivo nema co unikat bodka.
Ak niekoho svrbi pohlavny ud a ma potebu menit olej v systeme aby mu lepsie chodil kompresor tak nech si to da odsat a vymenit olej aj chladivo, Cudne ze v chladnice ten olejcek fukguje stale, aj ked ok nei su take teplotne rozdiely. Moje auto je rok 99 mam hop asi 15 rokov a napln klimy som nemenil, holt stara nemecka kvlita nie tieto nove hovna z blata co nic nevydrzi.
@rvs ak chces vediet ci a kolko predpisuje vyrobca internal na vymenu oleja v chladiacom syteme spytaj sa vyrobcu, ja neviem o tom ze by bola takato vymena predpisana, je to asi dozivotne - cize auto je aj tak za 10 rokov do srotu cize toto nikto neriesi. Pokial ide o km moje auto ma cez 300k ja som presiel asi 160k cize za 160k + 15 rokov som s tym nerobil nic, Ale ano nechodim po dialniciach v zime ked akurat mrholi a soli sa - co najviac zere chladice a pod.
@rvs@sysell
na olej v chladiacom systéme nie je predpísaná výmena po určitom čase, tak isto sa nevymieňa chladivo (len sa doplňajú prípadné uniky)
výmenu oleja alebo chladiva musí posúdiť odbornik, robí sa to iba vtedy ak olej je znečisteny alebo degradovaný a to môže byť spôsobené iba nekvalitnou inštaláciou, výrobnou chybou alebo mechanickým poškodením systému.
@sysell ok, po X krat, okruh v chladnicke je pozvarany, okruh v TC ma viacero skrutkovanych spojov s tesneniami. Kompresor TC pracuje s uplne inymi tlakmi a teplotami ako ten v chladnicke (pri ohrievani TUV ma chladivo aj cez 100C a tlak 20bar), Kontroly klimatizacie su rovnako predpisane ako oleja. Ak niekto urobi 100k na jeden olej (aj takych som videl) a auto funguje dalej, neznamena to, ze ho netreba vymienat.
@majkoj ano je to podstatne nachylnejsie na poruchu ako chladnicka, to ale neznamena ze normalne je to kazdy rok doplnat. Predpisana kontrola moze byt ale nie ze tam za kazdym tlacim chladivo. O oleji som vravel v koplresore nie v aute, tam sa samozrejme meni v klime tazko.
mam 12 rokov klimatizaciu samsung a stale slape ako nova.
Montoval mi ju profesionalny chladiar (bratranec :-) ) a od novoty nebadam ziaden problem!
Nemam potrebu do nej tlacit peniaze ked funguje, lebo stala 250E a vsetky peniaze do nej by boli vyhodene.
U mna stoji rocna udrzba TC vzduch voda 100Eur.
Je v tom
Kontrola netesnosti chladiva
Cistenie vyparnika
Cistenie filtra na sekundarnej strane
Uprava tlakov v expanzkach
Preverenie funkcii zariadenia
Test v maximalnom zatazeni
Cca 2H s kavickou.
@septiko
200 euri je urcite prestrelena cena.., iba ak by musel k tebe technik 10 tky kilometrov...
na to ostatne si uz dostal fundovane odpovede ako citam.... :)