Ako dostať čo najviac energie a čo najskôr z výmenníka do akumulačnej nádrže.

Zaujímalo by ma, či má vplyv prietok v potrubí z výmenníka do AN na nabitie. Kedy sa AN skôr nabije, keď bude Ladomat na jednotke, dvojke, alebo trojke, nezaoberal sa niekto týmto, v AN mám na prenos "hada" z antikorového vlnovca. Alebo aj iné zistenia :-)
Odpovedať
@gf565 prestup tepla je dany plochou vymennika a jeho schopnostou viest teplo. Teoreticky prestup tepla je rovnaky ci mas velky prietok ci maly (co sa tyka jaulov ako mernej jednotky energie). Cim rychlejsie voda preteka, tym menej tepla odovzda, ale zas sa teplejsia vracia na dalsi ohrev. Cim pomalsie preteka cez vymennik, tym viac tepla odvzda, odchadza s nizsou teplotou... Takze to mas vcelku putna jedno ci maly ci velky prietok, dolezite je aky mas prikon na ohreve primarneho okruhu
Odpovedať
@gf565 zaujimava tema... ja uvazujem takto, pri zaciatku ked je AN studena a voda z kotla 80C ta rychlost moze byt aj na 3 stupni a odovzda sa velka cast tejto teploty do AN, neskor ked sa teploty v AN a privode priblizia na mensi rozdiel, myslim, ze uz tak rychlo ten presun teplot neprebieha, takze stacila by nizsia rychlost 1. Nech nezerem daj si tam dvojku :) a mas to OK.
Odpovedať
@zita19 Teba brat do uvahy fakt,ze pri vyssom prietoku,pokial zdroj tepla je schopny toto teplo dodat,sa odovzda viac tepla cez vymennik preto,ze je jeho vacsia plocha nahriata na vyssiu teplotu,a tym sa aj odovzda vacsia tepelna energia ohrievanemu mediu.
Odpovedať
@dusan72 ale zas napred potrebujes vyhriat aj ten vymennik... Myslim, ze je to na siahodlhe vypocty, ktore aj tak skoncia tym, ze principialne je to v uzavretom primare lauter jedno ci tecie rychlo ci pomaly, odovzda len tolko tepla kolko dostane na vykurovanej strane
Odpovedať
Netreba žiadne siahodlhé výpočty.Čím rýchlejšie voda preteká cez nejaký spotrebič tepla-AN,radiátor,boiler,tým viac tepla odovzdá.To je normálna vec.Teplotný spád bude síce pri väčšom prietoku nižší,ale priemerná teplota výmeníka vyššia a tým aj výkon.Čo je z horúceho vrchu radiátora na 90°C,keď jeho spodok bude studený?V miestnosti bude zima.Stačí zvýšiť rýchlosť čerpadla zo stupňa 1 na stupeň 3 a výkon radiátora pri teplote napr.65°C bude oveľa vyšší.A to nebude ešte využitý jeho možný výkon pri vyššej dodávke tepla.Aj výrobcovia bojlerov-obojživelníkov udávajú tepelný výkon dvojplášťa pri teplote vykur.vody 80°C a prietoku 310l za hod. napr.11kW.Pri nižšom prietoku sa tep.výkon dvojplášťa adekvátne zníži a doba ohrevu predĺži.To platí aj u AN.Zvýšením prietoku zvýšime účinnosť výmenníka tým,že zvýšime jeho priemernú teplotu.Čím nižší prietok,tým väčší tep.spád.Pri rovnakej vstupnej teplote plocha diagramu bude nižšia.Teda aj výkon.A to je celé..
Odpovedať
@zita19 ono to vidno najlepšie na pecnom teplomery. Pri prepnutí na vyšsiu rýchlosť pec sa začína rýchlo ochladzovať. To je ale na druhej strane nepriaznivý vývoj pre pec, ktorej teplota by nemala klesnúť pod 60 C. Preto práve z pohľadu ochrany kotla treba, aby na začiatku kúrenia bola rýchlosť čerpadla malá a so zvyšujúcou sa teplotou vody narastala. Teda určite nie naopak, to pre autora dotazu.
Odpovedať
@viktor811 ,pokiaľ nazývaš pecou kotol UK,zníženie teploty na teplomeri kotla znamená zvýšenie odberu tepla spotrebičom/AN,radiátory/.Zároveň aj vyššiu účinnosť kotla lepším prestupom teplozmennými plochami.Čím rýchlejšie voda preteká,tým VIAC tepla odovzdá.Preto sa na radiátory montujú termostatické ventily,ktoré omedzovaním prietoku znižujú výkon radiátora.Vyšší prietok pre "pec"nemusí byť nepriaznivý,pretože kotol má pri vyššom prietoku priaznivejšie tep. pomery ako pri nízkom.Pre ochranu kotla pred nízkotep. koróziou je dôležitá teplota vody ktorá vstupuje do kotla/spiatočka/.A tá môže byť pri vyššom prietoku vody paradoxne vyššia ako pri nízkom.Čo je dobré pre kotol.Je to podobné ako pri spaľovacom motore,keď sa pokazí vodná pumpa..hlava valcov sa prehrieva,kým blok nemá ani prac.teplotu 90°C.Na udržanie teploty kotla nad určitou hranicou slúži termostat,ktorý spína čerpadlo podľa nastavenej teploty.
Odpovedať
@jaropetrik ďakujem za info. Mne to možno nebolo nutné vysvetľovať, ale tiež neviem ako sa to týka môjho príspevku
Odpovedať
@viktor811 ,časť môjho príspevku bola reakcia na tvoj "nepriaznivý vývoj pre pec".Iná časť bola zas reakcia na tvrdenie zita19,kde napísala,že čím rýchlejšie voda preteká,tým menej tepla odovzdá.Ja tvrdím opak.
Odpovedať
@dusan72, @jaropetrik, kam sa stratí teplo ak bude cirkulovať pomalšie? vždy sa prenesie všetko teplo do systému , rozdiel bude len v rýchlosti pri nábehu, aj keby čerpadlo nebolo a prenos len samospádom prenesie vždy rovnaké množstvo tepla, pridaním čerpadla sa nezvyšuje účinnosť, účinnosť každého kotla je daná jeho konštrukciou a spaľovaním na optimálny výkon získať čo najviac tepla,zároveň zabezpečiť aby čo najmenej uniklo do komína , pri el. kotli nemá kam uniknúť , nemá komín a má max účinnosť takmer 100%
Odpovedať
@zita19 @petermu @jaropetrik @dusan72 @viktor Veľmi pekne ďakujem za záujem o túto tému, aj za príspevky, nie som vzdelaný v tomto obore, ale mám záujem sa dozvedieť o problematike kúrenia drevom čo najviac. Som dôchodca tak okruh záujmov sa mi už zužuje, snažím sa pochopiť všetky súvislosti zo zvedavosti, samozrejme aj z praktického hľadiska, tak trochu koníček. Aj ja si myslím že prenos tepla bude pri vyššom prietoku vyšší, čiže AN sa skôr nabije. Lenže treba brať do úvahy hluk čerpadla, ako aj jeho spotrebu a opotrebovanie. Ostanem na jednotke. Na kotol by podľa mňa vyššia rýchlosť čerpadla nemala mať vplyv je chránený malým okruhom, toto len hádam. Ešte sa pokúsim odmerať čas a teplotu nabitia, ale nejaké relevantné výsledky neočakávam, nie som vedec :-)
Odpovedať
@duzu ,hovoríme o kúrení tuhým palivom.Teplo sa stratí napr.priamo vyššími stratami samotného kotla,ktorý má nerovnomernú teplotu a tým väčšími stratami vyžarovaním kotla,horším chladením kotla a tým aj vyššou teplotou spalín/komínová strata/,vyššia teplota rozvodov-vyššie straty v rozvodoch.To ešte nehovorím o samospáde,kde musia byť rozvody väčších priemerov-väčší povrch rozvodov-vyššie straty.Zvýšenie účinnosti je dosiahnuté teda nižšími stratami.To sa využíva napr.pri spaľovaní metánu v kondenzačných kotloch.Tie by bez čerpadla neboli nikdy kondenzačné.Rovnomerne nízkou teplotou vo výmeníku a tým nízkou teplotou spalín dosahuje vyššiu účinnosť.Pri vyšších teplotách výmenníka a tým vyššej teplote spalín jeho účinnosť klesá na účinnosť obyčajného plyn. kotla.U tuhého paliva znižovanie teploty spalín je dosť limitované,ale to už je iná téma.. Kúrenie elektrokotlom má tiež straty v rozvodoch,niekomu dokonca teplá voda z elektrokotla vykuruje vyhasnutý kotol v pivnici.Vplyv na účinnosť má aj teplota vody v systéme,účinná plocha vyk.telies,cyklovanie..
Odpovedať
Článok sa načítava...
@jaropetrik kúrenie tuhým palivom je najúčinnejšie pri spaľovaní za čo najvyššej teploty, vtedy sa spaľujú i plyny ktoré vznikajú horením, ak by sa nespálili teplo ujde nevyužité do komína, teplota spaľovania sa môže kontrolovať teplomerom v dymovode, má byť v rozmedzí od 130-250 st , ak je nižšia nespaľujú sa plyny, pri vyššej unikne veľa tepla do komína ,len to je strata tepla ktoré ujde komínom, aby mohol kotol stále spaľovať pri optimálnom výkone, používa sa akumulačná nádoba kde sa ukladá prebytočné teplo , rozvody na prenos teplej vody sa izolujú len tam kde nie je potrebné veľké teplo, v miestnosti sa izolovať nemusia, nevzniká v nich žiadna strata, len ohrievajú priestor v dome, aby sa čo najviac tepla dostalo tam kde je najviac potrebné musia sa izolovať v úseku v ktorom nie je potrebné vykurovať, prenosom tepla sa účinnosť nemení , tá je daná len spaľovaním v kotli. pri kúrení el kotlom na priamoohrev nie je potrebná AN , lebo výkon i teplá voda sa dá regulovať okamžite bez straty na účinnosti, ideálne je mať v systéme len takú teplú vodu , ktorá pokryje straty domu, el kotlom to nie je problém, ak sa zapojí paralelne s kotlom na pevné palivo, zbytočne ho ohrieva, i pri uzavretí prietoku a teplo môže uniknúť dymovodom do komína, musí sa odpojiť a otvor uzavrieť, no je to zbytočná spotreba,nepotrebuje nikam ukladať teplo a vykurovanie technickej je zbytočné
Odpovedať
@gf565 pokiaľ zostaneš na jednotke, tak nemôžeš očakávať, že AN bude nejako moc nabitá. Budú veľké rozdiely teplôt medzi vrchom a spodkom a kotol sa bude zbytočne prehrievať. V prostriedku kúrenia som vždy prepol na trojku. Teraz mám na to automatickú reguláciu otáčok v závislosti na teplote. Hluk v izbách nepozorujem. V kotolni je počuť ako čerpadlo začne preháňať studenú vodu, ale potom sa aj to stratí.
Odpovedať
@duzu teplota spaľovania,nie je to isté ako teplota spalín.Pri spaľovaní plynnej zložky na keramike je dosahovaná teplota až 1100°C.Kovová tryska by takú teplotu dlhodobo nezniesla.Teplota spalín na výstupe z kotla by mala byť čo najnižšia,nie však nižšia ako teplota rosného bodu spalín na konci komína.Záleží aké palivo spaľujeme,podrobne to tu nechcem rozvádzať.Pokiaľ si myslel teplotou spaľovania teplotu spalín za kotlom,teploty 130-250°C patria do minulého storočia.Splyňovací kotol na drevo ETA SH-20 má na certifikáte z akred.skušobne uvádzané teploty spalín od 84°C pri min. výkone,po 139°C pri max.výkone 21,4kW.Do komína uniká minimum spalín,nameraný ťah od 4,8Pa do max.10Pa. Vo väčšine domov sú kotle v kotolni,resp.v pivnici,kde nie je dôvod vykurovať neizolovanými rozvodmi.Aj izolované rozvody zbytočne horúcej vody majú určité straty. Celková účinnosť vykurovania nie len spaľovanie v kotli.Je potrebné z energie spaľovania odčítať straty samotného kotla vyžarovaním,straty spôsobené odvodom spalín,ich objemu a teploty/zavislým na ťahu/ ktoré vykurujú komín,straty v rozvodoch cez nevykurované miestnosti a v neposlednej rade účinnosť samotných vyk.telies,príp trubiek podlahového kúrenia. Pri elektrokotli som žiadnu AN ani technické miestnosti nikde nespomínal.
Odpovedať
@jaropetrik k spaľovaniu , v každom druhu spotrebiča na pevné palivo je samotná teplota v ohnisku rôzna podľa konštrukcie i podľa druhu čo sa spaľuje tak je rôzna i teplota spalín rovnaká sa nedá dosiahnúť,ja som uviedol s krbovej vložky, najúčinnejše spaľovanie je v splynovacích kotloch, najmenej účinné v otvorenom ohnisku, tepelné straty sú len tie ktoré uniknú do komína, vyžarovanie tepla s kotla nie je strata pre dom,to teplo ostáva v dome a kotol má byť zaizolovaný, bojlerom tiež miestnosť nevykúriš, straty v rozvodoch tiež nie sú straty ale použiteľné teplo ,dom má byť zaizolovaný, vždy ohrievajú a to teplo ostáva v dome, ved máš z trubiek celé plochy podlahy na vykurovanie ,len musia mať správnu teplotu, a správnu voľbu vedenia, ja tiež aktívne nevykurujem celý dom nepotrebujem už veľkú plochu, no nevykurované miestnosti sú vykurované nepriamo, tak isto ako v paneláku ked kradne teplo jeden druhému, keby som ich mal izolovať , náklady sa už mne nevrátia, kúrim už len el. kotlom, za zimu dám 400 Eur na vykurovanie , no úplne bez starostí, kotol na pevné palivo už nechcem ani vidieť, je to síce najlacnejšie vykurovanie na prevádzku no najpracnejšie ,každý si môže vyskúšať a potom porovnať, neoplatí sa mi už ani TČ, to je lacnejšie ak je vyššia spotreba,
Odpovedať
@duzu no ja pivnice nepotrebujem vykurovať ani kotlom,ani rozvodmi UK..tobôž nie boilerom. Boiler..je pravda,že miestnosť nevykúri,ale napr. u môjho boilera OKCV200 som v pivnici/14°C/ kedysi pred možno 12 rokmi nameral bez odberu TUV,pasívne straty 4,1kW/24hod.Tak som ho zaizoloval 6 cm pásom PUR-peny s alu-fóliou.Aj ventily s prípojmi.Pasívne straty boilera v pivnici klesli pri rovnakej teplote TUV/58°C/,bez odberu vody na 1,3kW/24hod.Ročne je to 365 x 2,8 = 1022 kWh.Za 9 mesiacov sa tá izolácia zaplatila.Myslím,že je to oveľa lepšia investícia,ako výmena obyčajných žiaroviek v dome za úsporné..V Amerike som videl hotové obaly so zipsom na rôzne veľkosti boilerov.
Odpovedať
@jaropetrik Nemám splyňovací kotol, ale sporák s výmenníkom,tvoja info o nižšej teplote spalín ma zaujala. Výrobca odporúča na jedno naloženie 5 kg dreva, pri tomto množstve je ťažké teplotu na dymovode udržať pod 250C. Keď sa drevo riadne rozhorí, uzavriem prívod vzduchu kde sa dá a ešte aj dymovú klapku na dymovode, ešte že som ju tam dal. Napadlo mi, keďže nič nepomohlo znížiť teplotu, naložiť na ohnisko ani nie polovicu dreva ako zvyčajne, prekvapilo ma, že teplota nestúpla nad 150C , ale čo je zaujímavejšie, drevo horelo približne rovnako dlho a AN sa nabila za rovnaký čas, bez odberu, pomerne rovnako ako s odporúčaným množstvom. Ešte sa musím tomuto viac venovať, je možné že vďaka tvojmu príspevku ušetrím drevo.
Odpovedať
@gf565 a presne taketo veci zistis len experimentovanim ;-) Pred tym si nadbytocne teplo pustal von kominom a vykuroval exterier :-)
Odpovedať
Riešim dilemu, či pripojiť TC na spodný výmenník a podlahovku na vstup/vystúp sanitárnej vody, alebo opačne, pričom by sa mi objem podlahovky vzrástol na 450l čo by dopomohlo pri nadmernom cyklovaní tepelného čerpadla. Ďakujem za každý postreh.
Odpovedať
@rkorba Niet nad experimenty :-)
Odpovedať
@gf565 tak tak a preto sa pytam verejne, lebo nikto uceny z neba nespadol ;-)
Odpovedať
@gf565 len máš iný spotrebič s inou technologiou spaľovania, ináč riadený vzduch, používaj hrubšie drevo, u teba obmedzené veľkosťou dvierok, ak by si mal dvierka zo skla vidíš spaľovanie plynov, nedá sa dosiahnúť také ako v splynovacom kotli , no sporák môžeš využiť na varenie ,pečenie a niektoré môžu kúriť i bez ohrevu vody, môžeš variť či piecť kedy chceš
Odpovedať
Mám toto:http://www.krby-lanordica.sk/product/la-nordica-termocucinotta-dsa-cierna-169kw-teplovodny-sporak-na-tuhe-palivo-265/ Inakšie je neskutočné koľko hlúposti je tam popísaných, dva sporáky teplovodný ako aj teplovzdušný, ktoré sa z vonku úplne podobajú sú popísané ako jeden. A potom sa drž toho čo majú predajcovia popísané. Reakcia pre duzu
Odpovedať
@duzu tu je manuál toho môjho sporáku, celé zlé, pomiešané dokopy dva úplne iné sporáky teplovzdušný s teplovodným, asi zlý preklad, neverím že výrobca toto píše. file:///C:/Users/Jozef/Desktop/N%C3%A1vod%20TermoCucinotta%20Evo%20-%20%C4%8Desk%C3%BD.pdf
Odpovedať
@gf565 ten s foto je to dobre popísané väčšia časť výkonu ide do vody a menšia do vzduchu, no je to obrovský výkon k tomu nutne treba veľkú AN, lebo asi ťažko máš tepelnú stratu 19kW, ak je vonku +15 kúriť už musíš no pri takom obrovskom výkone sa upečieš, má parádne spaľovanie na sporák, preto pomerne veľká účinnosť, to môžeš naložiť ako krbovú vložku, lebo má veľké ohnisko s veľkými dvierkami, nalož opačne, na spodok čo najhrubšie i 20x15 cm dlžka na vložku, na to trochu menej hrubé a navrch len trochu tenkého zapáliť podpaľovačom, prehorieva postupne a horí dlho , mne i 10 hod. a mám ani nie polovičný výkon, nehorí tak prudko všetko sa naraz nezapáli to najhrubšie , len veľmi neskoro, najlepšie by bolo keby si k niekomu išiel , kto s tým kúri už dlhšie, ja som sa to tiež išiel naučiť k známemu, tak veľa šťastia
Odpovedať
@duzu Vďaka, ako píšem v úvode tejto diskusie snažím sa dostať zo sporáka do AN čo najskôr a čo najviac energie. Skúšal som ako dlho vydrží v ňom horieť, viac ako dve hodiny to nešlo. Už som tu niekde písal, že so sporákom som spokojný, len sa snažím z neho dostať maximum, preto sa radím a experimentujem. Kúrim tak že keď mám čas, najčastejšie podvečer zakúrim, časť tepla ide do radiátorov a časť sa akumuluje v AN, z ktorej na druhý deň kúrim a zase podvečer zakúrim do sporáka. Máš pravdu, že by bolo dobre s niekým si vymeniť skúsenosti, možno niekde pri pive, len zatiaľ som na človeka s podobným kúrením v mojom okolí nenatrafil. Tu je všade plyn a ak niekto kúri drevom tak do kotla, alebo krbu bez výmenníka.
Odpovedať
1
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?