Falošné a duplicitné účty na Modrej streche: Čo robiť?

Ahojte,

ani som sa nenazdala a prešiel rok, odkedy som tu, na Modrej streche, ako vaša "adminka" :) Rok to bol krásny, zaujímavý a plný nielen nových priateľstiev ale aj skúseností. Chcem sa preto na úvod poďakovať všetkým, ktorí to s nami ťahajú dlhé roky ale aj všetkým, ktorí k nám zavítali hoci len pred pár dňami a ktorí s nami budujú Modrú strechu.

Už teraz sa teším na všetko, čo nám budúcnosť prinesie. Prešla som si s vami kostrbatejšie obdobie prechodu na nový dizajn, zoznámila som sa s úžasnými používateľmi, kochala som sa fotografiami z vášho bývania, no bohužiaľ malo moje pôsobenie aj menšie tienisté stránky. A práve tejto skúsenosti sa chcem venovať v mojom dnešnom nedeľnom článku.

Dovolím si na úvod citovať článok mojej kolegyne Janky, ktorá zverejnila pred pár rokmi informácie o falošných účtoch/recenziách, s ktorými bojujeme do dnešného dňa. Zároveň však na konci pridám aj môj osobný pohľad na situácie, ktoré sa postupne začali stupňovať a ktoré mňa osobne veľmi mrzia - duplicitné účty a vulgarizmy na Modrej streche. Na záver ešte pripomeniem aj postup riešenia v prípade nekalých praktík v sekcii "Bazár" :)

Modrá strecha fórum

1. Falošné účty/recenzie na Modrej streche - čo s nimi?

Môj pracovný deň okrem množstva iných povinností trávim aj čítaním diskusií vo fóre a vyhľadávaním falošných profilov, ktoré boli založené, aby účelovo manipulovali diskusie. Za vytváraním týchto profilov častokrát stojí firma/dodávateľ/Profesionál a ich cieľom je vytvoriť profily, ktoré na prvý pohľad budú vyzerať ako reálne osoby, no následne budú diskusie ovplyvňovať určitým smerom a pretláčať preferencie na určitý typ výrobkov alebo na konkrétnu značku či firmu.

Tento problém riešime na Modrej streche dlhodobo. Aj v tieto dni som zablokovala viacero profilov, ktoré na stránke pôsobili, niekoľko ďalších mám vytipovaných a niekoľko ďalších som ešte s kolegami neodhalila. Zároveň som odstránila desiatky príspevkov, ktoré diskusiu manipulovali a boli skrytou reklamou konkrétnych firiem. Ak ste aj vy spozorovali profily, ktoré vyzerajú nedôveryhodne, dajte mi, prosím, vedieť. Bohužiaľ nie je v mojich silách čítať všetky diskusie na všetkých štyroch weboch, na ktorých som adminkou. A práve preto potrebujem vašu pomoc. Niektorí z vás nám už takto pomáhajú, za čo im patrí veľké ĎAKUJEM!

Ako na to? Ak si vo fóre všimnete osobu, ktorá zrejme účelovo propaguje určitú firmu alebo výrobok, jej príspevok nahláste. Pod každým príspevkom máte možnosti "Páči sa mi to", "Odpovedať" a tri bodky, ktoré slúžia na ďalšie možnosti. Tam vyberiete Nahlásiť príspevok a vyplníte dôvod nahlásenia:

Každú osobu, ktorú nám nahlásite, preveríme dostupnými prostriedkami a vyhodnotíme, či ide o reálny alebo falošný profil. Niekedy sa nedá profil používateľa vyhodnotiť hneď jednoznačne a môže chvíľu potrvať, kým zasiahneme. Vždy si totiž chceme byť istí, že nezasahujeme do správania reálnej osoby. Dôležité je, že danú osobu budeme mať poznačenú a môžeme ju ďalej sledovať.

Záleží nám na tom, aby v našom fóre vystupovali reálni ľudia s reálnymi skúsenosťami. Skrytú reklamu považujeme za neetickú a absolútne s ňou nesúhlasíme. Chceme, aby naši používatelia u nás našli hodnotné informácie, úprimné rady a cenné skúsenosti reálnych ľudí.

Verím, že fórum Modrej strechy bude i naďalej miestom pre Vás, ľudí, ktorí stavajú, rekonštruujú či zariaďujú a hľadajú tu informácie na to, aby dosiahli čo najlepší výsledok :)

2. Duplicitné účty a vulgarizmy na Modrej streche

Tu sa ale dostavám k časti, ktorá mi je menej príjemná. Píšem úprimne, pretože chcem, aby ste vedeli, že aj ja som len človek, mám to tu naozaj rada a prácu adminky neberiem len ako pracovnú povinnosť. Ste pre mňa super komunita, nie raz ste mi dobre poradili a ak sa aj nezapájam do každej diskusie, rada si ich spätne prečítam a teší ma, keď vidím, aké pekné vzťahy tu vznikli alebo keď vidím fórum, v ktorom si radíte a pomáhate. Nie vždy sú však disiusie vo fóre vedené slušne, vecne a v rámci témy. 

Som administrátorkou na všetkých našich weboch a bohužiaľ som ostala smutná z faktu, že práve slovenská Modrá strecha bojuje s trollmi, vyvolávačmi konfliktov či používateľmi, ktorí prechádzajú do opakovaných osobných a vulgárnych útokov. 

Takéto správanie však na stránke netolerujeme a mnohí z vás už našťastie pochopili, akú atmosféru tu chceme mať. Každý, kto rešpektuje kultúru a hodnoty komunity na Modrej streche, je u nás vítaný. Každý, kto sa snaží prispieť k tomu, aby atmosféra na stránke bola príjemná a priateľská, je u nás vítaný. Každý, kto chce svojou prítomnosťou pomáhať, radiť, inšpirovať sa a čítať si skúsenosti ostatných, je u nás vítaný. 

Ako to na Modrej streche funguje?

Myšlienka vytvoriť Modrú strechu vznikla ešte dávno, predchádzajúcimi majiteľmi, od ktorých sme neskôr Modrú strechu a Moju svadbu prevzali. Ako prvá vznikla Moja svadba, kde používateľky riešili svadobné prípravy. Počas príprav si na Mojej svadbe vytvorili väzby a niekoľko priateľstiev, a tak s nimi prirodzene chceli zdieľať aj posvadobné radosti, napríklad aj bývanie. Práve preto vznikla Modrá strecha so zameraním na bývanie. Vznikli tak rozličné stránky, aby si každý našiel svoje miesto, ktoré mu vyhovuje a kde vždy nájde informácie, ktoré ho zaujímajú, ktoré potrebuje a pre ktoré na danú stránku prišiel.

Modrá strecha je stránka zameraná na stavanie, rekonštrukciu, zariaďovanie, domácnosť a záhradu. Toto sú témy, ktoré sa tu primárne riešia a patria aj na hlavnú stránku Fotoblogov. Záleží nám na tom, aby si Modrá strecha zachovala svoju tématiku, a preto i naďalej príspevky nesúvisiace s okruhom tém Modrej strechy, budeme pozastavovať alebo meniť ich viditeľnosť tak, že sa budú zobrazovať iba v profile používateľa. Modrú strechu si vážime a chceme ju zlepšovať, chceme, aby pre vás bola tým najlepším miestom plným užitočných informácií a inšpirácií ohľadom bývania.

Prečo toto všetko píšem? Všetko má svoje pravidlá. Väčšie zoskupenia ľudí si pre svoju existenciu pravidlá prirodzene vyžadujú a občas je dobré ich oprášiť. A ja mám pocit, ako keby sa niekedy zabúdalo nielen na Podmienky používania Modrej strechy ale aj na celkové pravidlá spoločnosti či dokonca zákony, ktorými sa musíme riadiť nielen v reálnom živote ale aj v tom virtuálnom.

Sama som sa tu už bohužiaľ stretla s opakovanými a vulgárnymi útokmi na moju osobu a zároveň som sa stretla aj s nepochopiteľne negatívnymi dialógmi medzi používateľmi. Sloboda prejavu je jedna vec, sama ju uznávam ale vulgárne anonymné útočenie na druhú osobu, urážanie a zosmiešňovanie je vec druhá. Nepravdy a urážky sú často schovávané za princíp slobody prejavu. Vedľa slobody prejavu však existuje aj nemenej významný ústavný princíp a legislatíva. To zahŕňa ochranu dôstojnosti, mena, vážnosti a cti človeka. Myslite na to, že aktuálne sa dokonca od 1.7. Trestný zákon doplnil o nový trestný čin tzv. kybernetickej šikany. Okrem iného sa tam doplnilo napríklad aj: ponižovanie, zastrašovanie, neoprávnené konanie v mene šikanovej osoby alebo iné dlhodobé obťažovanie. V takýchto prípadoch sa môžete dostať už aj do väzenia.

1. Odpovedám tak, aby som poradil. Zbytočné a vulgárne komentáre či urážky a provokácie nikomu nepomôžu a zbytočne zahlcujú diskusiu. Nový používateľ, ktorý príde hľadať odpovede, nechce listovať stranami plnými "ničnehovoriach" dialógov.

2. Nediskutujem mimo tému. Téma je definovaná jej názvom a prvým príspevkom, ktorý vytvoril autor témy.

3. Nepíš vulgárne, nepoužívaj nadávky, alebo hrubé slová. Neurážaj, neprovokuj ani nereaguj na osobné útoky na teba. Ak niekto na teba útočí, oznám to adminovi stránky. “Ak niekto reaguje na urážku urážaním, nie je v ničom lepší ako ten, kto začal.”

4. Neodpovedaj ironicky, alebo nezosmiešňuj otázku.

“Fórum je miesto, kde sa všetci stretávame, rozprávame sa, radíme si, pomáhame si, spoznávame sa. Ak to má byť miesto príjemné pre všetkých, je dôležité správať sa tu slušne, rešpektovať ostatných a nezneužívať možnosť hovoriť k všetkým”

A tak chcem ešte raz zdôrazniť, že vulgarizmy, urážanie a osobné útoky nebudeme nikdy tolerovať. Ak používateľ opakovane poruší naše Podmienky používania, bude mu účet navždy zablokovaný. Duplicitné/nové účty vytvorené osobou, ktorej už raz bol prístup zablokovaný (napríklad z dôvodu opakovaného vážneho porušenia našich Podmienok používania), je rovnako zakázané vytvárať. V prípade, ak takýto duplicitný účet odhalíme automaticky našim systémom alebo ručne, bude tento účet okamžite a bez udania dôvodu zablokovaný.

Modrá strecha je tu predsa pre vás a záleží nám na tom, aby i naďalej bola pokojným miestom pre oddych a čerpanie užitočných rád a inšpirácií ohľadom bývania. Negatívnej atmosféry máme posledné mesiace predsa len okolo seba až až. Neprenášajme si to, prosím, aj sem, na Modrú strechu. :)

P.S. - Aj v tomto prípade platí možnosť "Nahlásiť" nevhodné príspevky.

3. Pozor na podvody v Bazári!

Nie raz sme v bazári zaznamenali viacero ponúk od podvodných kupcov. Ide o tzv. nigérijské podvody, ktoré sú v prostredí internetu známe už niekoľko rokov. Zväčša podvody prebiehajú tak, že vám podvodníci napíšu správu alebo mail, v ktorom vám ponúknu niečo, čo znie tak dobre, že to nemôže byť pravda :)

Nigérijské podvody majú rôzne podoby, u nás sa prejavujú tak, že do bazáru pod inzerát alebo do správy napíše "záujemca" správu ako neregistrovaný, anglicky hovoriaci záujemca, ktorý chce odkúpiť tovar za vyššiu sumu, ako je uvedené v inzeráte. Prípadne môže písať v lámanej slovenčine. Podmienky predaja určuje tak, že peniaze odošle na účet až vtedy, keď mu predajca tovar odošle a pošle číslo balíka. Následne sa už neozve a peniaze samozrejme nepošle.

Druhý spôsob podvodu spočíva v tom, že záujemca vám pošle akési falošné potvrdenie o tom, že peniaze vložil na váš účet, ale banka tieto peniaze blokuje a pošle ich až vtedy, keď im zašlete naskenovaný podací lístok. Potom napíše, že v banke došlo k chybe a stiahla dvojnásobnú sumu, a vy musíte uhradiť polovicu sumy na účet podvodníka, aby banka peniaze uvoľnila a poslala celú sumu späť.

Aj napriek tomu, že ich predajné postupy znejú úplne absurdne, veľa ľudí sa nechalo oklamať a prišli o tovar aj peniaze. U nás sa tieto podvody vyskytujú hlavne pri inzerátoch so svadobnými šatami, no nie je vylúčené, že podvodníci prejavia záujem aj o tovar z iných sekcií bazáru. Foriem podvodu je už mnoho, preto sa nás vždy pri akomkoľvek podozrení radšej opýtajte. :)

Odporúčame vám, aby ste na anglické správy pod inzerátmi nereagovali. Zväčša sú ponuky podvodníkov veľmi lákavé, no zároveň úplne klamlivé. Vyhýbajte sa aj odpovediam na správy, ktoré sú písané lámavou slovenčinou (pravdepodobne preložené z angličtiny cez Google Translator). Všetky obchody realizujte iba na území Slovenska, kde sa v prípade problémov môžete obrátiť na nás alebo na slovenskú políciu.

Na záver dodám už len jediné. “Predstav si miesto, kde pozývaš svojich známych a priateľov na krátke rozhovory, zdielaš s nimi svoje predstavy, nápady a realitu tvojho bývania. Je to tvoje “Doma” na Modrej streche.”

Ďakujem, že ste tu s nami, ďakujem, že ste tento môj článok dočítali až do konca a ďakujem, že sa budete spolu s nami snažiť udržiavať Modrú strechu v pozitívnom duchu! :)