Ahojte, v projekte mam 38cm tehla a na to 10 cm polystyren. Staci tych 10cm, myslim kvoli rosnemu bodu. O tom, ze som mal kupit uzsie tehly nepiste. Na to som prisiel aj sam. Teda az po rozhovore s projektantom. Ale bola to dobra kupa.
Ahoj Sedrik.
Podľa tejto pomôcky http://www.tzb-info.cz/t.py?t=16&i=68...
vychádza zhruba toto:
R obvodovej steny je cca 5 m2K/W. Najideálnejšie by bolo, keby tehla zostala "v teple" t.j. do 12-13°C. Pri asi 9°C sa vodná para mení na vodu.
Ak je inter. teplota 21°C a exteriérová -12°C, na rozhraní muriva a EPS 10 cm bude iba 4,6 °C. Ak prídu mrazy -20°C, na rozhraní bude okolo nuly... :-.
Ak použijeme EPS hr. 20 cm, pri -12°C bude na rozhraní 10°C, pri -20°C cca 7°C.
Ak použijeme EPS hr. 25 cm, pri -12°C bude na rozhraní 11,5°C, pri -20°C niečo nad 9°C.
Hmmm. Je nad slnko jasné, že treba použiť čo najhrubšiu izoláciu. Vyjde však veľmi hrubá stena - vyše 60 cm. A bude investične drahá - nie však kvôli hrubej izolácii, ale kvôli použitej hrubej tehle.
Okná potom osaďte zarovno s múrom, tak, aby ste rámy mohli prekryť izoláciou a aby neboli "utopené".
Tých 20 cm bude asi taký kompromis... :-| V ktorej lokalite to staviate? Ak na "dolniakoch", tak by to snáď ušlo.
_______________________________________________________________________________________
http://pasivnydom.blog.cz
Lenkss:
Áno. Murivo nech spĺňa statickú a akumulačnú funkciu a izolácia nech izoluje. Tú tehlu kľudne ešte tenšiu, napr. 25 cm a k tomu 20-25 cm izolácie. Jeden môj priateľ postavil pred pár rokmi takmer pasívny dom z voštinovej tehly + 25 cm EPS. Ten dom je teda dosť veľký - pôdorys 10x12 a 3 podlažia. Statika v pohode.
Odkazy:
http://amper.ped.muni.cz/~svobodak/ze...
a
http://amper.ped.muni.cz/~svobodak/ze... .
Joj 5 cm staci, no ucty za teplo si dajte platit projektantovi. sfusovany projekt, v druhej tretine vam bude mrznut voda v murive vzniknuta kondenzaciou vodnych par zo vzduchu prechadzajucich stavbou. Co nasledne zamrznuta voda sa odmrazi opat zmrzne a narusi staticke vlastnosti tehly. Pozdravte pana projektanta, bud je stary a neprijima nove technicke riesenia alebo v skole nedaval pozor na fyzike. :-p
@silvia167 Veď o to ide - postaviť dom s čo najnižšou potrebou tepla. Priplatiť si 1500 € za izoláciu stien a ušetriť práve toľko na murive. Vyjde stena za rovnakú cenu, ale s oveľa lepšími tepelnoizolačnými vlastnosťami.
Potom pridať izoláciu do podlahy a na strop - a práve toľko alebo aj viac ušetriť na investícii do kúrenia.
Ak sa to vhodne preskupí, pričom vyjde aj na rekuperáciu (trojsklo beriem už ako samozrejmosť), tak ste blízko pasívneho domu za cenu klasického. Bilancia trojskiel (straty - zisky) je takmer vyrovnaná na JV, J, JZ. Ostatné okná sú stratové, ale stále ide o stratu polovičné oproti súčasným dvojsklám.
EPS neo - ak ho kúpite za 50 €/m3, tak je to fajn.
@blacksr veď ja sa nehádam, len keby si zrátaš tú celkovú sumu nákladov na to, čo minieš na materiály a návratnosťou investícií, tak sa ti to vráti o cca 30 - 40 rokov...
@silvia167 NED je väčšinou drahší, lebo ten je len o pridávaní izolácií - na investícii do kúrenia sa výrazná úspora nedosiahne. Pasívny môže vyjsť lacnejšie. Samozrejme, firmy si prihodia peniaze neúmerne - len kvôli označeniu domu... pritom veľakrát o NED ani nejde.
Samozrejme izolaciu pridat aj do stropu a do podlahy. poslite mi ten projekt aspon nakres, napisem vam aky R steny a podlahy a stropu ma mat. samozrejme aj s orientaciou. Co chcete davat, trojsklo alebo dvosklo, ake U okna a dveri. A kurenie uz doriesime, a kde idete stavat.
@blacksr dobrý deň, prosím vás a keď mám Ytong 30 CM a nalepil som naň 10cm polystyrén ,myslel som že budem lepiť v dvoch vrstvách ale mi to vyhovárajú kvôli rosnemu bodu máte s týmto skúsenosť?
@astorko1989
Tepelný odpor pri 10cm EPS
R = Rsi + R tehla + R EPS + Rse
R = 0,13 + (0,3/0,49) + (0,1/0,039) + 0,04
R = 0,13 + 0,612 + 2,564 + 0,04
R = 3,346 W/mK
Norma A1 hovorí že vonkajšia stena musí mať minimálne U = 0,22W/m2K čo je R = 4,54W/mK. Takže zateplenie nespĺňa normu. Ale trochu mi hlavou vŕta tá lambda, ktorá je uvedená v technickom popise materiálu. Pretože Ytong Standard má v technickom liste lambdu 1,00W/m2K a nie 0,49W/m2K.
Ak by som počítal s tým čo je uvedené v tech. liste výrobcu tak budeš mať tepelný odpor steny s 100mm EPS R = 5,716W/mK... čo spĺňa normu.
No ak je to nejaký Poľský výrobok napodobňujúci originál Ytong, tak je možné že má taký zlý tepelný odpor...
Každopádne s 20tkou EPS by si mal mať R = 5,91W/mK
Tento pl Ytong bol akýsi vyššia trieda, bol krásne porovity , ľahký a krehký, z mojich skúseností sa porfix,termalica,solbet... naň nechytajú,lepeny je na murovacej malte Ytong, a videli by ste roblém v Tom že 10cm mám už nalepenych lepidlom na rámiky a 10cm by som dolepil na Pur penu?
@peter977 poliak mi ešte spomínal že majú linku z Nemecka a držia sa aj ich noriem že Slováci sú fuseri 😁že keď chceme lacno že nám také aj vyrobia , ale že Ytong majú z nemeckej linky a čo som bral od nich rokofinal sadru mali oveľa kvalitnejšiu ako slovenské vrecko, bielsiu jemnejšiu