Je zateplování nové náboženství?

Zobraz úvodný príspevok
V této diskuzi bych chtěl všeobecně probrat všechny klady zateplování a jeden, případně oba dva zápory zateplování. Smyslem tohoto pokecu bude vysvětlit a hlavně zdůvodnit proč tak, či onak řešit nějakou konstrukci. Pro začátek musím zdůraznit, že žádná samostatná konstrukce není samostatně směrodatná, neboť dům se skládá z podlahy, obvodových stěn, ze stropu, z výplní otvorů a velkou roli hraje tepelná ztráta větráním. Pouze globálně vyřešený soubor všech vyjmenovaných kostrukcí, jejich návaznosti a spolupůsobení dá dohromady dům. A ten dům bude mít takové tepelné a akustické parametry, jak se nám podaří vyřešit všechno dohromady. A dále musím uvést, že neexistuje pouze jeden vyvolený stavební systém, stavební materiál a taktéž druh a tvar domu. Takže zde nepostavíme nějaký dokonalý dům s dokonalými vlastnostmi a esteticky nejlepší. Ale uděláme si jakýsi přehled, který můžeme použít v úvahách co stavět, jak stavět, proč zateplit, nebo nezateplit, co a jak udělat, čeho se vyvarovat. Samozřejmě, že se budeme bavit i o cenách, které spoustu stavebníků limitují a oni pak mají pocit, že za 50.000 Euro nejde postavit normální kvalitní dům a pod. No a když jsem už použil ten nadpis, tak navrhuji že členem spolku se může stát každý, kdo pochopí, nebo už zaplať pán Bůh pochopil, že nevětší úspory dosáhnu tím, že něco vůbec nepotřebuji obecně a ve stavebnictví se to týká snižování potřeby tepla k nule. A to se dá krásně hodnotit jedním parametrem, který se nazývá měrná potřeba tepla ( MPT ). Takže tloušťka izolantu je sice také nějaký parametr, ale není rozhodující. Když budou vedle sebe stát dvě stěny a jedna bude mít 40 cm bílého a druhá 40 cm šedého EPS, tak to bude jiné. A když tam dáme 40 PU pěny tak to bude také jiné a navíc se nedoplatíme. Čili vrstva sádla je důležitá, ale také kvalita toho sádla hraje velkou roli. Svůj příspěvek končím volbou našeho guru, čili našeho učitele a šéfa nejvyššího. A protože je to moje vlákno, tak volím sám, aby do toho nikdo nemohl demokraticky kecat. Pak to dopadá, jako v politice. Jo zapoměl jsem to jméno : blacksr , alias paní Jarka. Proti této volbě není odvolání, ani opravného prostředku. S pozdravem Laďa
Odpovedať
Profilova fotka
@jossa mam katalogovy dom z ktoreho vraj pasiv neurobim. Ale vraj s katalogu sa neda pasiv. Podla toho nazoru zbadas ci ide o zavist atd. Proste je logicke ze samostatny projektanti budu kritizovat templaytove projekty pre masu ludi. Moc to kritizuju a vystatuju sa svojimi jedinecnymi tvarmi, ktore pre mna nemaju cenu. Aj tak to robia na jedno kopito. Moja stavebna tuzba zacala uplne primitivne. Zadal som do googla: predam projekt rodinneho domu. A naslo mi jediny inzerat na bazosi ze predavame 5 pare projektu za tusim ze 250 eur po prepocte. Ja som to kupil a nemal som ani pozemok. Mal som to doma asi 3 roky v posteli. kym som dal dokopy pozemok som zabil 2 roky. Pozemok som vyskladal z 26 vlastnikov. Chcel som uz riesit v jeseni zaklady ale vdaka ze sa mi to nepodarilo. Zacinala zima a ja som sa zacal hlbsie zaoberat vystavbou domov. Kupil som si knihu o NED a ciastocne tam boli pasivne domy ktore ma hned odpudili vetou ze su drahe. Cca po 2 mesiacoch som isiel predsa len este mrknut tie pasivne domy a zacal som fylozofovat ze podla mna urcite existuje riesenie aby cena pasivu nebola vysia. Ved ked dam z domu prec tie stresne okna. Balkony prec. Komin ziadny tak nemoze tu niekto tvrdit ze cena je vyssia. Ved v pasivnom dome netreba kurenie za 10000eur. Verim ze cenovo som lepsie na tom ako vacsina obycajnych tvarovo komplikovanejsich stavieb. Nakoniec ale mam balkony s drahymi spojkami z nemecka ktore su nakoniec lacnejsie ako nerezova strieska nad vchodovymi dverami. Teraz ako som si objednal stropne kurenie som pocitil ako sa mi peniaze do izolacie vratili a este tam nebyvam. Elektricke kurenie stoji do 500e komplet pasivny dom. Chcem byt vysmechom pre tych co sa tvaria a povzbudenim pre tych co nemaju odvahu.
Odpovedať
Profilova fotka
@mio23 akoze nic v zlom, naopak vsetko v dobrom - ale vyskladat pozemok od 26 vlsstnikov. Moje nervy! To sa ti chcelo? Nebol to trochu risk, ze niekto svoju cast nebude chciet predat?
Odpovedať
Profilova fotka
@mom3 to bol risk jak svina. Ale ja rad :)
Odpovedať
@mio23 Chcem byt vysmechom pre tych co sa tvaria a povzbudenim pre tych co nemaju odvahu. x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-) x-)
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr ty mas 24 hlaav?? :)
Odpovedať
@mio23 mas moj obdiv sympatie aj vsetko ostatne :-)
Odpovedať
@mio23 vies, Ty si zvlastna kategoria :) ale pre bezneho cloveka je podla mna nemozne stavat pasivny dom z katalogoveho projektu na urovni prejektu pre stavebne povolenie. Ved vieme, ze pasiv je hlavne o detailoch.
Odpovedať
@martin1212 uplne s tebou suhlasim.......dobry plan je zaklad kazdeho uspechu. A pri stavbe PD je to asi to najdolezitejsie, hlavne ked si chces stavat svojpomocne. Ja budem stavat asi az o rok, ale "plan" chystam uz teraz :-) Pockam si este na recenziu nasho priatela @mom3 a vsadim na kvalitu za rozumnu cenu..... :-)
Odpovedať
@mio23 mas moj obdiv chlape!!! A paci sa mi tvoj styl........"staviame s usmevom na perach":-). Myslim, ze je malo ludi na svete co si stavbu domu skutocne uzivaju...... :-)
Odpovedať
@jossa ja si stavbu domu uzivam, hlavne preto, ze to nemusim stavat vlastnymi rukami... A tiez preto, ze zatial frci vsetko ako po masle, klop-klop
Odpovedať
@maminnka to sa to potom užíva, keď makajú iní. :-) ale ono je to viac menej v pohode, musí mať k tomu človek vzťah. a keď vidíš že Ti to pribúda a je to len Tvoje tak o to viac. iná kategória je, keď sa to blíži k dokonalosti, je to vymakané a autor vie, že sa pohral so všetkými detailmi a výsledkom bude naozaj stavba s minimálnymi nákladmi a maximálne účelná. to je prípad niektorých prispievateľov. ja by som už dosť vecí riešil inak. už som sa pohrával aj s myšlienkou začať nanovo, na inom pozemku a naozaj sa pokúsiť o pasív, s tým že aktuálny dom predám. ale to je len také premýšlanie nahlas. zrejme nebude toľko času a energie. :-)
Odpovedať
@jossa s tým plánovaním stopercentne súhlasím. lepšie ako improvizovať počas stavby ... ale zas náhoda a improvizácia priniesla veľa vynálezov a objavov ;-)
Odpovedať
Článok sa načítava...
@martin1212 ahoj, niekde píšeš, že sa chystáš 44 tehlu (tipol som si porotherm 44Ti) zatepliť 10cm EPS. Dúfam, že si ešte nestihol. Ono je to totiž tak, že čím lepšie izoluje murivo, tým viac treba naň nalepiť izolácie, aby v ňom nedochádzalo ku kondenzácii. V tvojom prípade to znamená, že 10cm je málo, pri takejto skladbe bude pri -15°C v konštrukcii kondenzovať vlhkosť a povrchová teplota muriva pod EPS sa bude blížiť nule. Keby si mal tehlu rovnakej hrúbky s horšími vlastnosťami tak by to bolo paradoxne lepšie :) Preto aj tebe aj keď máš "drevenú bránu na murovanom plote" sa oplatí pár cm (aspoň na 15) pridať, alebo ísť do 10cm šedého. To mi vychádza ok (ale dúfaj, že teplota nebude pod -15 klesať moc často:) ) A ako sa už spomínalo inde, s hrúbkou zateplenia nerastie priamoúmerne aj cena zateplenej fasády. Tá pozostáva aj z ceny práce, povrchovej vrstvy a lepidla, ktoré sa s hrúbkou nemenia a tvoria podstatnú časť tejto ceny, tj ak už investuješ do zateplenia, tých pár cm navyše ti dieru do peňaženky neurobí.
Odpovedať
@all na margo zavádzania stavebníkov projektantami: Ono je to v architektúre tak ako vo všetkých progresívne sa vyvíjajúcich sa odvetviach: ak chce byť človek dobrý, musí sa neustále vzdelávať a sledovať trendy. Žiaľ veľa projektantov ustrnulo v dobe pred 10-20 rokmi, keď plyn bol za babku a o pasívnych domoch snívali blázniví deusthespracheri. Tento trend teda veľa z nich skrátka nezasiahol a vôbec im to nevadí a preto sa držia overených postupov a prezentujú ich aj svojim investorom ako jediné správne. Ak však idem kupovať mp3 prehrávač, zistím si aké sú na trhu, zisitím si aké majú parametre, ako dlho vydržia hrať, aké majú slúchadlá a potom si nejaký kúpim a to od overeného výrobcu o ktorom viem, že deklarované parametre určite splní. Zaberie mi to pol dňa, ale viem, že výsledný prehrávač bude ten, ktorý najlepšie vyhovie mojim požiadavkam. A to je investícia za 30€. Dom je investícia za milióny a ľudia sa čudujú, že majú niekomu zaplatiť toľko ako za novú sedačku do obývačky aby im urobil dobrý projekt. Iste, nie je ľahké niekomu zveriť také investície, ale šetrite na správnych miestach. A pre tých čo chcú stavať pasívne, základný zdroj informácií je IEPD.SK, tj inštitút pasívneho domu, ktorý robí vzdelávacie kurzy pre projektantov na základe ktorých im udeľuje certifikát na projektovanie pasívnych domov. Tento certifikát je garantovaný Passivhaus institutom v Darmstadte, ktorý vlastne najvyššou autoritou v problematike EPD, bol prvou organizáciou založenou na propagovanie tejto myšlienky a okrem iného certifikuje aj materiály a technológie pre EPD. Projektant s takýmto certifikátom je jeden z tých, ktorí nerezignovali na celoživotné vzdelávanie a majú relevantné informácie a teda nebudú zavádzať svojich investorov. Na stránke IEPD nájdete niekde aj ich zoznam i zoznam certifikovaných dodávateľov a profesistov. Nie sú v ňom pravda všetci čo to na SR vedia, ale je to relevantné vodítko pre tých, ktorí si to nevedia overiť inak. add. Mio a katalógové projekty: Nikde nie je napísané, že katalógový projekt sa nedá urobiť ako pasívny, ale vlastne tam treba zmeniť nosný systém, čiže nový projekt statiky, skladbu steny a jej hrúbku, výšku podlaží, hrúbku strechy a teda aj výšku celej stavby, v prípade že sú tam nejaké vikiere tak vlastne aj architektonický výraz celej stavby, urobiť nový projekt TZB, keďže tam nebudem mať kotol ani radiátory, niekde strčiť pomerne rozmernú šachtu na vzduchotechniku, ideálne pre ňu vyhradiť nejakú technickú miestnosť, čiže trochu poupraviť dispozíciu, takže vlastne aj projekt architektúry bude treba nový... Iste, záleží od konkrétneho projektu, koľko toho treba meniť, ale skôr viac ako menej. Dajte si toto všetko upraviť spomenutým profesiám a ušetríte nejaké percentá oproti novému projektu na mieru, ktoré v prípade, že je projektant znalý problematiky, zaplatíte za vyladenie projektu pre účel EPD (tj ich ušetríte za zbytočné technológie/predražené materiály), ušetrený čas za hľadanie skúsených profesistov a za projekt domu, ktorý bude určený konkrétne pre vás a pre váš pozemok. No hej, ak je niekto hyperaktívny fanatik ako mio (bez urážky, máš môj hlboký obdiv:) ) tak to ľavou zadnou zvládne a nepotrebuje žiadnu učenú hlavu, čo mu do toho bude kecať, ale žiaľ miov medzi nami asi nie je moc :) add. katalógy pasívnych domov: Pozeral by som sa na ne veľmi skepticky. Keďže dom, ktorý bude pasívny v BA už nemusí byť pasívny v Poprade, katalógové pasívne domy sa dajú spočítať na prstoch jednej zmrzačenej ruky :) Ak by sme princíp katalógového domu (tj možnosť postaviť ho kdekoľvek bez zmien projektovej dokumentácie) nebrali tak doslova, môžu existovať firmy, ktoré ponúkajú projekt PD s tým, že ho upravia podľa výpočtovývh parametrov danej lokality na také hodnoty, aby štandard EPD spĺňal. Také firmy nepoznám, ale ani som ich nehľadal, takže nemôžem vylúčiť že existujú. Ak takú hľadáte, určite sa pýtajte či majú projektantov s certifikátom od IEPD, alebo či s nimi spolupracujú. Inak ruky preč. Netvrdím že to automaticky nevedia, ale šanca rapídne klesá, takže radšej neriskovať. Ak túto službu firma neponúka, tak pravdepodobne kúpite projekt, ktorý aj tak nebude hotový, alebo, ak je firma superneseriózna, je to projekt bežného typového domu s nálepkou EPD. Pokiaľ toto čítaš a si českej národnosti, miesto každého slova IEPD si dosaď slovné spojenie Centrum pasívniho domu a miesto iepd.sk pasivnidomy.cz :)
Odpovedať
@geroj Podme sa hadat o tom, odkial sa vezme vlhkost v murive, co skondezuje pri -15*C pod 10 cm EPS.
Odpovedať
@kanvor noo žeby pri dýchaní? :) Človek v pokoji produkuje 0,05kg vodnej pary za hodinu. Hrniec vriacej vody 10x toľko. A neviem akou vodou sa sprchuješ ty, ale ja horúcou a tá sa zvykne odparovať. A celkom dosť. Priaznivá hodnota pre vlhkosť vzduchu pre človeka je 40-60%, ak ty máš doma menej ako 30, radím ti niečo s tým urobiť. Počítal som v tom príklade s vlhkosťou 50%, čo je normová výpočtová hodnota. V kúpeľni máš však pri špičke 90% a to už by výpočet vyšiel inak. Mám doma meteorologickú stanicu, meria aj vlhkosť vzduchu, bežne ukazuje 60% a to som v miestnosti, ktorá je v 20ročnom dome, kde sa na nejakú vzduchotesnosť nehľadelo, takže "dýcha" skvelo :) Niet sa veľmi o čom hádať. Kde sa berie tá voda, ktorá kondenzuje v stenách ľudí, ktorí na tomto fóre riešia problém plesnenia?
Odpovedať
@geroj No..pomaly dojdeme k pointe. Tie cisla co tu davas, to je relativna vlhkost vzduchu, dajme tomu, nech zostane 60%. Este ti doplnim teplotu, nech nezerem 20*C. Teraz .. kolko to je gramov vody na m3 vzduch?
Odpovedať
@kanvor Pomaly... radšej by som k nej došiel rýchlo, nech tu zbytočne nezaberáme priestor, ale ok. Absolútna vlhkosť nasýteného vzduchu pri teplote 20° (a kľudne sa najedz, ja kvôli teplotám hladný nebudem) je 17,25g/m3, tj. absolútna vlhkosť pri relatívnej 60% je 0,1035kg/m3. Ďalej?
Odpovedať
@geroj 8-) Tak skratme. Ja vykurujem objem 226,15m3. Takze ta vlhkost je 0,1035kg/m3 x 226m3 = 23,391 kg v celej chajde. Takze tu mam rozstriekane v lufte jednu plus minus 20L bandasku vody. K tomu, aby sa mi ta voda v lufte zacala rvat do muru, pripadne aby nim presla a skondenzovala na druhej strane potrebuje rozdiel tlakov interier-exterier. Hodnoty tlakov par zavisia od teploty, mnozstva vody, rychlosti vetra a este neviem od coho, ja som hlupy, sa v tom nevyznam az do detailov. Keby niekto na dom zhora polozil obrovsky zvon ako na prepchavanie umyvadla a pumpol tak nasaje vzduch aj s tymi 23L interier murmi do exterieru. V zavislosti od toho, z coho je postaveny dom, material kladie difuzny odpor. Ked je stena nezateplena, dochadza k zmene tlakov, para difunduje a mudre hlavy vypocitali (mam viac zdrojov), ze to je max. 4% vlhkosti. Ak to vezmeme na spominanu 20L bandasku tak to je 20/100 x 4 = 0,8 L. To je udaj za cely DOM, vsetkymi konstrukciami. Dalej mudre hlavy hlavy vypocitali, ze zateplenim stien sa postavi dalsia prekazka vyrovnavaniu tlakov ext.-int., a hodnoty difuzie sa dostanu do takych cisel, ze ta sa stane statisticky zanedbatelnou. S jednym prizmurenym a druhym vypichnutym okom sa da povedat, ze do murov uz nejde nic (o tych tlakoch sa bavime). Ak je ETICS spravne urobeny, tak nedochadza medzi stenou a izolaciou k prudeniu vzduchu, ani gravitacnemu. A zateplena stena je na tom co sa tyka par lepsie ako nezateplena. Vypocet sa robi podla Glaserovej metody, popis je napr. v CSN 73 0540-4 a este v inych dokumentoch v suvislosti celeho roka, kedy sa pocita, ci to, co sa nakondenzuje (teoreticky) v zime sa aj v lete (teoreticky) odpari - hodnoti sa tzv. bilancia. Tieto vypocty ze vraj su velmi komplikovane, uz sa to robi len softwarovo. Ked toto povie Zbynek Svoboda, tak to asi fakt bude komplikovane ako diva svina. Kondenzacia je podla normy nepripustna len v pripade, ak by ohrozila funkciu konstrukcie. U viacvrstvych konstrukcii to su take vzorce, ze v zlomku hore 10 velicin a dole 5 hodnot. To bezny uzivatel Ferko Jozko je bez sance sa niecomu dopocitat. Orientacne sa to da, tabulkami na TZB.info kde vidno priebeh teplot v konstrukcii a pokial dosahuju teploty rosneho bodu, tak sa predpoklada v tom mieste kondenzacia. Preto obvinovat interier a interierovu vlhkost za plesen na stene pod ETICS je blud. A cisty total brutal blud je obvinit EPS-ETICS, ze sa pod nim skondenzovalo tolko vlhka, ze az ide naspat do interieru. To by boli kvanta vody !
Odpovedať
@kanvor dôležitý bod tvojej správy: pre difúziu vodných pár je potrebný rozdiel tlakov vnútorného a vonkajšieho vzduchu (presnejšie vodných pár v tom vzduchu). Pri parametroch, ktoré sme si dohodli je vnútorný tlak 1402 Pa a vonkajší 139 Pa, čo je rozdiel bez ohľadu na zvony či absolútne množstvo bandasiek. Tj splnili sme základnú podmienku pre difúziu vodnej pary konštrukciou. Múdre hlavy zistili že ak sa čiastočný tlak vodnej pary rovná čiastočnému tlaku nasýtenej vodnej pary (tj vzduch už nie je schopný pojať ďalšiu vodnú paru), dochádza ku kondenzácii. V konštrukcii sa tento tlak mení v závislosti od spomenutého vonkajšieho a vnútorného tlaku, hrúbky vrstiev a ich faktoru difúzneho odporu. Spomínaná výpočtová metóda preto počíta priebeh teplôt (tj teploty na rozmedzí jednotlivých vrstiev - spomínaných 0,6° na povrchu tvaroviek) a tiež priebeh čiastočných tlakov vodnej pary, vďaka čomu sa dá (teoreticky) zistiť, kde bude v konštrukcii splnená podmienka č.t. v. pary = č. t. nasýtenej v. pary, tj v ktorej časti konštrukcie bude dochádzať ku kondenzácii. Dá sa to pomerne jasne vyjadriť pomocou difúznej schémy, kde sú znázornené priebehy č.t.v. pary a č.t.n.v. pary (niečo podobné ako graf na TZB, len sú tam čiary 2). Ak sa tie 2 čiary pretínajú, prvá hodnota v určitom mieste konštrukcie prekračuje hodnotu druhú, tj dochádza ku kondenzácii. Tie výpočty nie sú až také komplikované, software som si naprogramoval v exceli, takže hej, aj ja ich robím softwarovo :) Je pravda, že už sa mi nechcelo programovať to množstvo zkondenzovanej vody, ani tá ročná bilancia, ale aj tá norma hovorí že v prvom rade treba zabrániť kondenzácii a až keď to inak nejde, dúfať, že sa ten kondenz odparí (teda nedúfať, ale overiť) a keďže sa tu stále omieľa nasiakavosť materiálov a následné znižovanie ich tepelnoizolačných vlastností, som za dodržanie prvej podmienky, keďže to zvyčajne nie je vôbec náročné a stačí pridať tých 5cm, čím sa ostatné výpočty stanú irelevantnými. Takže asi nebudem žiadny Ferko Jožko a ani ty nemusíš byť. V prípade záujmu ti pošlem spomínanú excel tabuľku aj skriptá (tieto asi ešte nemáš), z ktorých som čerpal vzorce a teóriu a môžeš si to overiť, aj keď už by som sa v tom exceli ani sám nevysomáril. Tabuľka na TZB je fajn vec, ale chýba tam ten priebeh tlakov, počíta len teploty, preto som si to programoval sám. Grafy v exceli nevyzerajú tak pekne, ale stačí to. A nikde som neobviňoval EPS a ETICS za prechod vlhkosti späť do interiéru (ono to s tou parotesnosťou polystyrénu vlastne nie je vôbec také horúce, je len asi len 8x yššia ako u spomínanej tvarovky Ti. Parozábrany majú aj 100 000x vyššiu. Omietka je však iná kapitola). Tak isto som nehovoril nič o plesniach (o plesniach je v tých skriptách samostatná kapitola so samostatnými vzorcami). Hovoril som iba o kondenzovanej vode, ktorá nemusí ani spôsobiť haváriu stavby ani plesne (ale môže), ale určite bude mať vplyv na tepelnoizolačné vlastnosti konštrukcie a keďže ako vravím, je veľmi jednoduché sa jej vyhnúť, prečo sa zaoberať všetky tými ostatnými vzorcami? Ktoré mimochodom nie sú o nič zložitejšie, len je ich proste viac a ja som lenivý. Na záver: Žiaľ, musí priznať svoju chybu. Hoci teoreticky si ma nenachytal, zapôsobil ľudský faktor a miesto faktoru difúzneho odporu EPS som opísal z technického listu jeho vlastností hodnotu z kolonky nad, teda miesto 40 som napísal 80 (vidíš, ako dobre ten polystyrén vlastne "dýcha":) ) a so správnou hodnotou (40, aj keď norma hovorí o 40-67, čo už je opäť na hrane, ale nebuďme puntičkári) spomínaná skladba pri spomínaných parametroch vyhovie z hľadiska ne-kondenzovania. Mea culpa, mea maxima culpa, ospravedlňujem sa @martin1212 a tebe kanvor ďakujem za odhalenie chyby, ale prosím nabudúce k veci, nech sa tu zbytočne nedoťahujeme.
Odpovedať
@geroj A mne si bol hned podozrivy, ked si sa trafil do tych gramov :-) To viem, ze je viac metod vypoctu, narazil som aj na viac sposobov podla viacerych noriem (akysi Svobodov dokument), v tom mi neostava len tomu verit co hovoris, to uz je high level na mna, riesim veci ktore sa tykaju mojich problemov, tiez mam v plane vyriesit ich podobne ako pises, ze pridam +5 cm, nech sa v tom nemusim hrabat az tak do hlbky, (niet tolko casu, este musim vystudovat za kurenara a elektrikara :-) ) A na nikoho konkretneho som nemyslel ze obvinuje EPS tak to nevztahuj na seba, nechcel som ta ani nachytavat, myslel som to vseobecne, je to taky ludovy nazor, ze EPS ETICS = plesen, voda, vlhko, humus. Dokonca nazor, ze z pod ETICS z vonku sa vracia ako voda nazad. Myslim, ze ak sa spravi ETICS ako ma, tak to je blud. A zozaciatku to vyzeralo, ze aj ty si z ich klanu. Niekde v kute v hlave sa mi mari, ze EPS sa vo vlastnostiach v priepustnosti podoba betonu. Ale odkial to uz mam .. netusim. Tak lepim stitok na monitor : @geroj-nedotahovat 8-). A co za skripta to su?
Odpovedať
@geroj Dobrý den. To je přesně to, co je důležité a současně z nevědomosti opomíjené. Lidi prostě nevěří, že vodní pára se tlačí přez konstrukce a to tak rychle, jak to odpovídá difuznímu odporu. Pro ně je celkem nepochopitelné, že přez beton projde vodní pára a když narazí na teplotu rosného bodu, že vznikne ta potvora škodlivá, obyčejná voda. Že to funguje na základě parciálních, čili částečných tlaků vodní páry na obou stranách konstrukce je jasné totální menšině. A je s podivem, že to neví ani spousta profesionálů, kteří se tím živí, Nicméně většině stačí to konstatování, jestli vodní pára zkondenzuje a jestli je konstrukce bezpečná. Na TZB je program, který jaksi spočítá průběh teplot v kostrukci, ale podle něho se nedá určit, jestli v nějakém bodě té konstrukce něco zkondenzuje, protože nezohledňuje průběh parciálního tlaku vodní páry. A stejně podle mě je důležitější celková roční bilance, protože potom se dají navrhovat konstrukce bezpečné , spolehlivé a nemusí se tolik oplácat izolacemi. Nicméně, když to vezmu z ryze praktického hlediska např. systém podle mio23, tak už nic počítat nemusím. Ta izolace na fasádě na na vnitřní straně teplotu vzduchu v místnosti a tam se voda vyskytne pouze v případě, že ji tam někdo naleje. S pozdravem Laďa
Odpovedať
@kanvor Tak veľa úspechov pri ďalšom vzdelávaní :) Betón má faktor difúzneho odporu 29, isover pri tej 70ke uvádza 20-40 (prečo 20 AŽ 40, to netuším. To už je asi aj na mňa high level, možno niekto vie a poučí ma), takže máš asi pravdu. Ak si prečítaš iné moje príspevky tak zistíš z akého si klanu :) Tepelná ochrana budov - Ivan Chmúrny
Odpovedať
@geroj To mam tu knizku, ale i tak ti dik. :)
Odpovedať
@ladajaskva vo všeobecnosti pri skladbe, kde únosný materiál nesie a izolačný izoluje, nemá prečo dochádzať k týmto problémom, pretože nosný materiál s vysokou hustotou dobre vedie teplo a teda rozdiel teplôt na oboch stranách nosnej vrstvy nie je taký vysoký a teplota neklesá pod teplotu rosného bodu. Problém nastáva ak sa "izolačné" murivo pokúšame ešte ďalej izolovať a povieme si, logicky, že keďže samo už tak dobre izoluje, stačí prihodiť pár cm. tam je skutočne potrebné urobiť tento výpočet a premýšľať či prihodiť ešte trochu, alebo počítať ďalej a dúfať, že to vyjde s tou ročnou bilanciou.
Odpovedať
@kanvor Tak vidíš. Strana 119 :) Inak tú excelovskú tabuľku som sa snažil urobiť podľa možností prehľadne a teraz tam stačí hodiť skladbu steny, pri každej vrstve lambdu a faktor difúzneho odporu a celkom jasne to ukáže či dochádza ku kondenzácii alebo nie, takže v prípade, že sa nepokúsiš kontrolovať tie vzorce, mala by byť pomerne blbuvzdorná. Rád poskytnem komukoľvek ak mi pošle do správy svoj mail.
Odpovedať
Neda mi, aby som tuto anekdotu z ineho vlakna tu nezverejnil ... Autora pre istotu nezverejnim :-) Len pre priblizenie, je to z debaty o energetickom certifikate ... XXXX no zatial ziadny vysledok, len pisali , ze maju velke problemy, s tym , ze nam budu musiet napisat do certifikatu, ze budeme musiet zateplit , tak hladaju este moznosti co a ako aby to nemuseli pisat, ale zda sa mi to na hlavu, tehla je speci heluz, 44, nizkoenergeticka, aj beton na podlahovku sme davali ne obyc ale ten drahy tepelnoizolacny ci ako sa tomu nadava a oni napisu , ze to nevychadza, sused , kt. ma nasiakavy ytong zalepeny polystyrenom vysiel na B,vsetko je postavene na hlavu
Odpovedať
@geroj aký máš názor (ako som sa zmieňoval inde) na dodatočné zateplenie tehly STI 44 cm, ( resp iného podobného materiálu - Ytong Lambda ...) v menších hrúbkach, napr. spomínaných 10 cm lisovanou vlnou? ak nie je prikrytá nepridušnou fasádou samozrejme. Je to informácia pre mňa aj iných, ktorí sa z rôznych dôvodov rozhodli a už majú dom vymurovaný z týchto materiálov. Mohlo by to byť riešenie tepelných mostov, už utopených okien, neprispôsobených na hrubé zateplenie a zlepšenie tepelnoizolačných vlastností muriva, pričom by nedochádzalo ku kondenzácii pary v murive?
Odpovedať
@geroj nie, zatepliť som ešte nestihol. čo sa týka tých 10 cm EPS, do toho by som nešiel. proste mi EPS nie je sympatický. možno keď by som dal 25 cm, tak idem do toho kvôli cene. chem si to ešte odsledovať, čo to počítať, porátať a vidím to na tých 10 - 15 cm vaty. ako hovoríš, menej ako -15 stupňov asi naozaj často nebude, a vata "dýcha" :-D . týmto pozdravujem všetkých milovníkov tohto výrazu v spojitosti so stavbou. :-)
Odpovedať
@martin1212 vata dycha, len stena nie :-)
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?