Teplota vody do podlahového kúrenia

Chcem vás poprosiť či by ste sa nepodelili o skúsenosti so vstupnou teplotou vody v podlahovke. Ja momentálne púšťam vodu do podlahovky 30C a teplota podlahy je cca 20 - 22C podľa miestností (vonkajšia teplota -10C). Ako je to momentálne u vás a akú ste dávali max. teplotu vody do podlahovky v minulom roku, aby ste vykúrili dom.
Odpovedať
1
2
23
do podlahovky +30, vyk.krivka 0,8,teplota v dome 23. Vonku -2. Mame aj izbove termostaty,tie su otvorene skoro na max.-nemaju dig.display.
Odpovedať
Ja davam 37C. Ale dovod je najma taky, aby mi kotol zbytocne dlho nebezal. Zerie totiz aj dost elektrickej energie. Takze ked namiesto 12hodin bezi iba 4hodiny, tak usetrim kazdy den 0.8kWh elektriny. A ta je tak 3x drahsia ako plyn.
Odpovedať
@frico Každý dom to má inak... Ak ide o dobrý NED: Zatiaľ ponechajte teplotu vody, ale spomaľte ju - čerpadlo na stupeň 1. Možno, že chyba je v tom, že voda príliš rýchlo prúdi a nestíha odovzdávať teplo. Ak je to dom s izoláciami podľa normy, tak zvýšte teplotu vody a prípadne ju aj spomaľte. Pri -10°C musí byť voda teplejšia. V projekte kúrenia by ste mali mať písanú hodnotu (prietok, teplota vody) pre výpočtovú teplotu napr. -15C. Predpokladám, že nebývate na "juhu".
Odpovedať
@frico Dobrý den. Teplota podlahovky , kterou má někdo jiný, je pro Vás nepoužitelný údaj. Co je jasné, že Vy musíte do systému dovést a předat více tepla. Čili nejsnadnější řešení je postupně zvýšit teplotu topné vody. Pravděpodobně nemáte projekt a možná nemáte ani průtokoměry, abyste to všechno nastavil podle výpočtu. Nicméně předávání tepla je funkce rychlosti proudění ( množství teplonosného média ), rozdílu vstupní a výstupní teploty topné vody a času. Mě z toho vychází, že zpomalením průtoku sice více vychladíte topnou vodu , ale na druhé straně té topné vody bude podstatně méně, takže já jako jedinné řešení vidím zvýšení teploty topné vody. Jelikož podlahovka má obrovskou setrvačnost, tak to bude trvat několik hodin, než se změní teplota vzduchu v domě. Čili zvyšte teplotu na cca 35 °C nechejte to tak přez noc a teprve pak teprve uvidíte, jestli to mělo smysl. Ještě poznámka - pokud máte různě dlouhé okruhy, tak ty nejdelší dejte na plný průtok a ty kratší adekvátně přiškrťte. Jestli máte průtokoměry, tak to nastavte podle výpočtu. S pozdravem Laďa
Odpovedať
Ďakujem, za vaše odpovede. Akurát pozerám., že som to zle napísal vonkajšia teplota je -10C, vnútorná teplota (v závislosti od orientácie a druhu miestností je teplota 20-22,5 C, teplota podlahy 24,5C a teplota vody v systéme je 30C. A môj problém je v tom, že dom má cca 150m jednopodlažný - 2 rozdelovače - v jednom - 8 okruhov a v druhom - 4 okruhy. Tá časť domu, ktorá je orienotovaná na juh je momentálne teplota 22,5 C, tak som trošku v týchto okruhoch priškrtil vodu, ale v dvoch miestonstiach na sever mám teplotu 20 C plný prietok a z teplotou sa nedostanem vyššie. No a obyvačka má otvorený strop a tam je tiež problém. Keď som pozeral projekt tak projektant vôbec nechychýdzal zo svetových strán a tak isto aj z toho, že obyvačka má otovorený strop (4m) a kurenár zas roztočil o 25 m rúry v obyvačke menej. No a ja neviem ako celý systém nastaviť aby v miestostiach na sever mal aspoň 21,5. Lebo keď zvýšim teplotu v systéme tak mi zas južne miesti strašbne vyskočia z teplotou. V rozdelovačoch mám tieto ventili:http://www.giacomini.sk/katalog/action/productdetail/oc/76.xhtml Dom má 24 x 8,5 zateplený EPS 8 Vopred vám ďakujem za vaše odpovede.
Odpovedať
@frico Dobrý den. Musíte postupovat experimentálně. Je to naprosto jednoduchá úvaha. Když to někde topí málo, a nejde už zvýšit průtok, tak se toho docílí tak, že se sníží průtok v ostatních okruzích. Čili, kde to netopí, otevřete průtoky na plno. Současně musíte snížit průtoky v těch okruzích, kde to topí dobře. Ale pozor, určitě nepůjde o dramatické rozdíly proti současnému nastavení. Pojkud to po přenastavení průtoků vytopí všechny prostory na stejnou teplotu, tak to základní nastavení máte hotovo. Potom celkový topný výkon budete regulovat změnou teploty topné vody, nebo změnou průtoku topné vody o stejné teplotě, případně délkou časových úseků, kdy budete topit ( třeba pomocí prostorového termostatu ). S pozdravem Laďa
Odpovedať
@frico termostaty do miestnosti, jednoduche nastavovanie teplot v izbach. Su aj take "bezdrotove" prenosne.
Odpovedať
@frico Koľko EPS je v podlahe, koľko na strope, aké sklá, aký je rozostup rúrok? Rátal projektant podlahovku podľa tepelnej straty každej miestnosti? Máte to v projekte rozpísané?
Odpovedať
Profilova fotka
@frico teplotná pohoda sa dosahuje pri podlahovom vykurovaní oveľa kvalitnejšie, pretože ideálny vertikálny teplotný profil je dosahovaný sálaním, pričom teplota v okolí hlavy má byť o 2-3 st.C. nižšia ako v okolí nôh.Tým pádom sa dá dosiahnuť úspora i pri nižších teplotách interiéru aj o 15-20%, pretože pociťujete teplo od nôh. T.z. keď miestnosť vykurujete na 20 st.C teplota pri podlahe bude v okolí 23 st.C. Teplotu vody a ochladzovanie média určuje kvalita zaizolovania podlahy plus izolácia stien a stropov. Pokiaľ máte dobre navrhnutú podlahovku musí fungovať pri vhodne zvolenej vykurovacej krivke na regulácii bez zásahu človeka, bez zmien interiérových teplôt bez zásahu človeka. Pokiaľ máte zle nastavené prietoky, a niekde máte prietok vyšší môžete prekurovať pri nižšom rozdiele prívodu a spiatočky a pokiaľ máte niekde prietok príliš zoškrtený môžete nedostatočne vykurovať priestor, čo sa prejaví väčším rozdielom teplôt prívodu a spiatočky čo vyvolá zónovanie plôch miestností na chladnejšie a teplejšie. Všeobecne je ideálny rozdiel teploty prívodu a spiatočky 5-6 st.C maximálne 10 st.C. Samozrejme teplota prívodnej vody sa určí podľa požadovaného teplotného spádu sústavy a tiež podľa druhu zdroja tepla. Pokiaľ Vám to nikto neriešil projekčne a návrhovo pred uložením podlahovky, musíte v súčasnosti realizovať experimentálne zoškrcovanie a otváranie okruhov, nedosiahnete však ideál. Zásah človeka pri správnom vyregulovaní a správnom nápočte nemá BYŤ ABSOLÚTNE ŽIADEN. Jediný parameter, ktorý môžte meniť je strmosť vykurovacej krivky, keď chcete mať pri rôznych podmienkach nie 20 ale 22 st.C interiérovú teplotu.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar k poslednej vete alebo vyššiu resp.nižšiu teplotu interiéru. Netreba tiež zabúdať na výtlačnú výšku obehového čerpadla, ktoré vytvára určitý dispozičný tlak na rozdeľovači/zberači a priamo ovplyvňuje rýchlosť a prietok.
Odpovedať
Profilova fotka
A preco si moj kotol Protherm Raja nastavuje teplotu vykurovacej vody sam?Zadal som mu iba obmedzenie na 45st a on si ju upravuje sam podla teploty vonnku.Bezne to tak nema byt?Mam moznost mu aj ja prikazat,aby ohrieval vodu na vyssiu teplotu,ako on sam chce,alebo aka mu staci na vykurenie priestoru podla termostatu?
Odpovedať
@zirafak A to tam akoze nemas ziadne nastavenie ekvitermickej krivky ????
Odpovedať
Článok sa načítava...
Profilova fotka
@pivec Nemam vonkajsie cidlo.Vraj u elektrokotla to nieje potrebne :-|
Odpovedať
@zirafak No lebo pises ze si ju upravuje sam podla vonkajsej teploty ...
Odpovedať
@zirafak Dobrý den. Vraj.... Co to je za odborný výraz. JPP ( jedna paní povídala ) je na stejné úrovni. Nicméně venkovní čidlo není doménou řízení nějakého konkrétného kotle a způsobu řízení teploty v domě. Čili každý kotel, který umí modulovat výkon a dá se nějak připojit na ekvitermní regulaci , se tak může řídit. Ale také se tak řídit nemusí. Někomu stačí prostorový termostat a provozovat kotel OF - ON. Nebo někomu stačí pouze nastavovat teplotu topné vody a nepořídí si ani ten prostorový termostat. Záleží, jak to kdo chce mít přesné, úsporné a komfortní. :-D S pozdravem Laďa
Odpovedať
Profilova fotka
@zirafak teplota vykurovacej vody je lineárne závislá na vonkajšej teplote. Pokiaľ nemáte snímač vonkajšej teploty, Vaše vykurovanie sa nemôže riadiť podľa ekvitermiky, kedže regulácia neprispôsobuje teplotu vody vonkajšej teplote. Namiesto toho máte termostat (izbový regulátor), v ktorom zadávate napr.týždňový program a požadované teploty interiéru. U podlahového kúrenia je najlepšia ekvitermika, z dôvodu dlhých prestojov pri zmenách interiérovej teploty termostatom a veľkému samoregulačnému efektu. Pri klasických telesách (panelových) je dobrý i termostat kedže reakčný čas je krátky. A potom sú i kombinované režimy kedy si navolíte denný režim podľa ekvitermiky, a nočný režim podľa termostatu keď Vám podlahovka pôjde napr.do útlmu a stihne zareagovať. Zase je to o konkrétnom riešení. Pripojenie vonkajšieho snímača na Váš kotol Protherm Raja je na strane 27, a vykurovacej krivky na strane 9. http://www.protherm.sk/stepone/data/d... Pokiaľ máte podlahovku a rátal Vám ju projektant, musel napočítať prietoky. Nie je pravda že u elektrokotla ho netreba, a hlavne u podlahovky. Iné je to pokiaľ by ste mali telesá, tam je pružný reakčný čas a je vhodné i riadenie termostatom.
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec Tiez mi to nejde do hlavy,ale teplotu vody upravuje sam podla teploty vonku.Cudne ze?Napr...Pri teplote okolo 0 mu stacila 30st voda,teraz pri -8 ju ma 36st a tento rok vo february,ked bolo -21 ju zohrieval na 42st.Podla coho to upravuje,ked nemam vonkajsie cidlo,to je zahada.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar Jasne,tiez sa mi to nezdalo,ale proste ho nemam.Da sa nejako dorobit dodatocne,alebo bezdrotovo?Len nechapem,preco sa moj kotol potom sprava,ako keby ho mal.
Odpovedať
@zirafak A nerobi len obycajnu modulaciu vykonu ? Cize mas nastavenu nejaku teplotu na vnutornom termostate a on sa ju snazi co najpresnejsie dosiahnut, ked je rozdiel vacsi, ide na vyssi vykon, ked je mensi, znizuje vykon. On sa urcite snazi zohrievat vodu co najmenej, ale ked uz par hodin zohrieva na 30C a vnutorna teplota sa nehybe, tak je jasne, ze musi zvysit vykon, aby dokazal vnutornu teplotu dosiahnut. ...
Odpovedať
Profilova fotka
@zirafak nemoze sa spravat podla vonkajsej teploty, pretoze ju nema ako snimat. chýba mu o tom informácia. pokiaľ ste si nastavili maximum vystupnej vody na 45 st.C kotol bude zohrievat vodu cez spirali na max.45 st.C. Elektrokotol nie je nic ine ako nadoba v ktorej su vlozene urcite pocty vykurovacich spiral (vo Vašom su myslim 3). Teplota media pri riadeni termostatom je premenliva a nie je zavisla od vonkajsej teploty. Kotol sa chova podľa Vašej zadanej poziadavky. Teplota ktoru pisete je nahodna a je zavisla od vychladenia priestoru a viacerych dalsich faktorov. Kotol vyuziva Vase nastavene maximum na okamzite dodanie tepla tak, aby co najskor dosiahol pozadovanu teplotu interieru. Cidlo je jednoducha vec, da sa kupit za pár eur(cca.14 ), napoji sa na svorkovnicu a umiestni sa na severnu stenu, podľa pokynov vyrobcu (nie nad okna,dvere a na miesta ktore mozu teplotne ovplyvnovat cidlo). Miesto na svorkovnici je v manualoch od toho ktoreho vyrobcu. pri bezdrotovom rieseni musite mat vysielac i prijimac. Vysielac je napr.http://www.protherm.sk/produkty/regulacna-technika/snimace-vonkajsej-teploty/snimac-vonk-teploty-bezdrotovy/ a prijimac je toto http://www.protherm.sk/produkty/regul... myslim ze mate thermolink ale iny typ co si pamatam (termostatu) takze s tym len drotove riesenie.ale zase je to o Vašom konkrétnom riešení vykurovania.
Odpovedať
Profilova fotka
@zirafak všetky tieto a dalsie informacie by Vam mal poskytnut projekt na Vas dom.
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec Pockaj...ale teraz uz pises o vykone,ale mne ide o teplotu vody,resp.bavime sa o teplote vody.Vykon si tiez prisposobuje sam,ako potrebuje.Ked bolo okolo 0,stacili mu 4kw.Pri terjasich telotach sa niekedy uskroni zo 7,ale vacsinou fici optimalnejsie na 9.
Odpovedať
Profilova fotka
@maros_kollar Mam thermolink S,takze musel by som vymenit aj ten,vsak?Co by mi ale instalacia exterieroveho cidla priniesla,ked ja nejaky problem,alebo nekomfort v podlahovom kureni nemam.Funguje tak,ako si predstavujem.Takto pred rokom sme kurenie spustali.Prvotne nastavenie spravila firma,ktora montovala podlahovku.Nejake doladenie technik,ked spustal kotol a nejake drobnosti v priskrteni a priatokoch som si spravil sam.Odvtedy s tym nehybem a vsetko funguje ako ma.Preto sa pytam,co by to mne prinieslo.
Odpovedať
Profilova fotka
@zirafak pokial Vam to bezi v pohode nie je dovod na vymenu. Dolezita je Vasa spokojnost. Pokiaľ Vam to montovala firma a previedla vsetky potrebne vypocty a system vyregulovala je to OK. nepoznam Vas system vykurovania, nepoznam tepelne straty domu, nepoznam pouzite moduly a telesa atd.nepoznam Vas system ako celok, preto sa nedokazem zodpovedne vyjadrit. odpovedam na vase otazky a na otazku @frico vo všeobecnej rovine. Považujem túto tému za veľmi relatívnu vec, pretože akékoľvek porovnávania nemajú výpovednú hodnotu, kedže všetky parametre vykurovania sú dané pre určitý typ domu s určitými teplotnými stratami. Jedine by sa dali porovnávať napr.katalógové projekty a domy takto postavené v závislosti na lokalite, kedy by sa dala porovnávať finančná nákladovosť z hľadiska lokality, aj to je ovplyvnované chránenou alebo nechránenou polohou domu, natočením objektu na svetové strany, vetrom atď.
Odpovedať
@maros_kollar ako som písal vyššie všetko mám riešené v projekte (kúrenie, podlahovka...), len teraz keď mi nastal ten problém vo vykurovaní, tak som si dôkladnejšie prešiel projekt vykurovania a vidím, dve zásadné chyby projektanta a to, že nevychádzal zo svetových strán a že mám obyvačku z otvoreným stropom a kurenár roztočil v obyvačke namiesto 150m rury, len 120m. Ja by som vás poprosil o radu, čo by ste mi poradili keď niektoré miestosti v dome sa nedokážu vykúriť do požadovanej teplotnej pohody a tak isto aj obyvačka kde je otovorený strop. To že koľko mám termostatov, okruhov, EPS v podlahe .... je už zbytočné riešiť lebo to už neovplyvním. Steny 44 tehla + 8EPS, Strop 20+8, Podlaha 5+5, 2 rozvádzače, 12 okruhov, 6 termostatov... Vopred ďakujem
Odpovedať
@frico Vodorovný strop dozateplite a teplo presmerujte pomocou prietokov, ako písali už vyššie. V obývačke je tých 120 m v kuse? Jeden okruh? Ostatné máte ako dlhé?
Odpovedať
@frico Svetové strany s tým teraz nič nemajú - tepelná strata sa ráta pre nočnú teplotu. A rozostupy sú aké?
Odpovedať
Profilova fotka
@zirafak podla mna si ten tvoj kotol reguluje teplotu vody podla toho, ako silnu musi dobehnut teplotu , co mas nastavenu na termostate... ak je rozdiel ( pokles teploty) velky, musi zvysit vykon a aby teda rychlejsie rozohrial dom, tak logicky pouzije vyssiu teplotu ( prave pri minusovych teplotach to mozno citit, ze cez noc dom viac vychladne a cez den viac dobieha a tym padom potrebuje teplejsiu vodu, alebo co... tak si to laicky vysvetlujem, ale mozno sa mylim ;-) ) , proste citi, ze musi viac makať na tom, aby udrzal teplotu, nez ked bolo vonku 15st a pokojne si šlapal a drzal vykon..... Kazdopadne maros kollar ti isto dobre poradi :) on sa vyzna :) Ja napriklad vidim, ako sa ochladilo ( nepozeram sice teplotu vody),ale vidim, ze kotol teraz skoro stale kuri a aj tak ma co robit aby dotiahol 23st na termostate..... lebo vonku je kosa a tepelne straty cez okna su asi teraz dost velke a nestiha to.. takze kuri ovela viac, ako pred tyzdnom napriklad.... a urcite je aj voda teplejsia... ale my mame ekvitermiku .. Len proste vidim, ze uz je to ine a to iste sa isto deje aj u vas, hoci vy mate iny kotol a zateplene aj, aspon ak si dobre pamatam....
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr dufam, ze to nema 120m v kuse.. lebo to by bola hned jasna pricina problemu :( Dufam, ze tam ma dva okruhy po 60m... Inak, s tolkymi termostatmi a okruhmi a 52cm murom - zvlastne, ze nevykuri dobre,, hmm.....
Odpovedať
Obyvačku mám 2 okruhu (62,58m). Keď nato pozerám, tak mi to príde ako keby projektant rátal teplenú stratu nie na miestnosti ale na celý dom.
Odpovedať
1
2
23
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?