Rekuperácia po roku - postrehy

Zobraz úvodný príspevok
Zdravim, tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie. Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby. Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-) POUZIVANIE: Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365 Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb. Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam. Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti. HLUK: Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo. Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit. SPOTREBA: Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W. V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal. CO2: Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma. Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja. FILTRE: Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe. OSTATNE: 1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p... 2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime. 3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce. 4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval. 5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide. Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal. Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari). Pekny vecer. Link na .pptx subor https://drive.google.com/file/d/0B-hs... Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Odpovedať
Mam sentinel a zerie cca 0,4 kWh za den
Odpovedať
Profilova fotka
@realistanr tak ja tomu už fakt nerozumiem, ked nezapína špirála tak aj nám tak žerie. Ale akonáhle dohrieva tak tá spotreba je neskutočná. Neviem si predstaviť koľko žrala ked dohrievala na 22 °C cez tie mrazy. Vtedy sme ešte nemali merač...
Odpovedať
@nika1914 no ale my nemame ohrev na nej...
Odpovedať
Profilova fotka
@realistanr aha ;-) tak to bude asi tým...
Odpovedať
@nika1914 cim nizsia teplota v dome, tym viac sa zapina doohrev, ak kuris elektrokotlom, je jedno co ohrieva vzduch.
Odpovedať
Profilova fotka
@peto99 ale ved v dome máme 22°C ja to vážne nechápem, iný ľudia píšu že im to toľko žerie ked to doohrieva vzduchh na 22 a nie na 15 stupňov...
Odpovedať
@nika1914 treba skontrolovat jednotku, ci nema poruchu
Odpovedať
@peto99 @nika1914 Ziadna porucha - este raz pisem, ze mne za December brala RJ priemerne 7kWh za den pri 20% vykone (minimum) a dohreve na 22°C. Januar je podstatne chladnejsi, kludne si mohla potiahnut aj 10kWh za den.
Odpovedať
Profilova fotka
@jarosujo ale ona zozrala skoro 8 pri 0°C vonku a doohreve len na 15 °C vnútri, preto mi to nejde do hlavy, keby doohrievala na 22 tak to pochopím
Odpovedať
@nika1914 Aj ohren z 0°C na 15°C zhltne svoj pridel elektriny...
Odpovedať
@nika1914 Vypni ohrev, nastav vykon na 20% a napis aktualnu spotrebu. Mala by byt okolo 30-40W. Takto aspon zistime, ci nemas nieco upchate.
Odpovedať
@epto Ale aktualne, ked je okolo 0 a ma nastaveny dohrev na 15, by nemalo dohrievat vobec. Privodny vzduch by mal sam o sebe mat okolo 17. Mne sa zda, ze pri -20 som mal privodny vzduch okolo 12 stupnov.
Odpovedať
Článok sa načítava...
@jarosujo hmm, necital som cele od zaciatku ale napadlo ma: mas predohrev alebo dohrev vzduchu?
Odpovedať
@epto Mam dohrev. Kedze mam RJ s rotacnym vymennikom, predohrev nie je treba. Jednotka fungovala zatial nonstop celu zimu, aj pri -28.
Odpovedať
@jarosujo aha. Cize mas tam 3 zariadenia, ktore spotrebovavaju elektrinu: motory, rotacia vymennika a dohrev. To je uz jednoduche zistit, kolko ktore spotrebuje. Jeden merac spotreby, a trochu hrania sa s konektormi/nastavenim :)
Odpovedať
Dnes som pozeral, ci boli moje izolacie navyse efektivne. Vysledok je pozitivny, ale nie na 100%. 1. Zaizolovanie obruby otvoru na odtah z digestora pomohlo - uz som nenasiel ziaden kondenz na vrchu rekuperacnej jednotky. Predtym, ked som rukou pobehal po hornej stene, vzdy tam trochu bolo. 2. Zaizolovanie plechovej prepazky medzi filtrami sa zda byt tiez ucinne, filtre mokre neboli. 3. Zaizolovanie plechovej prepazky medzi "studenou" a "teplou" castou RJ az tak velmi nepomohlo, stale sa tam tvori kondenz. Vidno tam par kvapiek na spodnej casti plechu vedla skrutky (spodna fotka) . Tak som tam nalepil izolaciu este aj z tej strany, kde sa ten kondenz robil (prva fotka). Izolacia drzi dobre, hlavne treba dat pozor, aby sa dobre prilepila.
Odpovedať
Na druhej foto je hrdza ci len zaspineny pozinkovany plech?!
Odpovedať
@rkorba biela korozia zinku. Asi sa zanedbala pasivacia zinkovej vrstvy pri vyrobe :-p
Odpovedať
@rkorba @zita19 Netusim co to je, nieco biele :-) Ale asi to bude ta biela korozia.
Odpovedať
@jarosujo urcite je to biela korozia. A teraz verejne priznam medzeru vo vedomostiach: netusim ci sa s tym ma alebo nema nieco robit. Ci je to esteticka vada alebo sa to moze prezrat az k ocelovemu plechu. Som si ista, ze nam to v ske hovorili ale ci som uz zabudla, ci sim nevnimala neviem... ale nech mi sluzi ku cti, ze aspon bielu koroziu som rozpoznala. Skus sa uja googla spytat, co on na to
Odpovedať
@nika1914 skus si zmerat realnu teplotu privadzaneho vzduchu. Najlepsie na najkratsom privode od rozdelovaca. Zmeraj pri zapnutej aj vypnutej spirale (rezim Leto, ale nastav vysoku vnutornu teplotu, aby neotvoril chladiaci bypass). Kam smerujem: ci nie je chybne cidlo a spirala zbytocne ohrieva uz aj tak teply vzduch (lebo po rekuperacii v takom pocasi by naozaj mal byt okolo 17 bez doohrevu).
Odpovedať
@zita19 Biela korózia vzniká vtedy, keď je plech v kontakte so silikátovou konštrukciou v kombinácii s pôsobením vlhkosti. Biela korózia sa prejavuje postupnou premenou plechu na biely prášok. viac na strana 14: https://dspace.cvut.cz/bitstream/hand... Ťažká biela korózia vzniká vplyvom intenzívneho a dlhodobého pôsobenia vlhkosti. Najčastejšie sa tvorí pri použití pozinkovaných častí v priemyslovej zóne, chemickej výrobe, v kyslom prostredí atď. V takomto prostredí môže dôjsť až k úplnému znehodnoteniu zinkovej vrstvy. Ak nie je možné škodlivosť prostredia znížiť, je dôležité použiť duplexný systém ochrany povrchu (zinok + náter).
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 2 mesiacoch
Profilova fotka
@jarosujo pls o koho ide? skuste aspon do spravy, takito ludia sa tazko hladaju :-)
Odpovedať
@fifinka84 Ako bolo spominane, je to asex :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@jarosujo kedze mas uz za sebou celorocnu prevadzku, zaujimala by ma jedna vec, na ktoru som zatial nikde nenatrafil. Ako (ne)pouzivas rekuperaciu v obdobi, ked nie je potrebne rekuperovat? Uznavam vyhody rek. a urcite ju planujem vo svojej bud. stavbe, ale ako clovek dlhe roky nauceny na klasicke vetranie, sa urcite nechcem vzdat pocitu mat otvorene a citit vanok a slnko v pekny den - hovorim o dnoch, kedy nie je potrebne vonkajsi vzduch ani ohrievat ani chladit tym vnutornym. Kedze vsade citam, ze rek. by sa nemala v zasade vobec vypinat, je vhodne takto kombinovat rekuperaciu aj so sietkami na oknach a klasickym vetranim vo vhodnych dnoch? Dakujem
Odpovedať
@johnykone Minule leto, ked cez den nebol nikto doma, tak som mal rekuperaciu nastavenu tak, za sa vypinala v tyzdni od cca. 8:00 do 16:00. Kedze ale teraz uz bude stale niekto doma, tak pojde nonstop. Vedia sa diskusia, ci je vhodne ju vypinat alebo nie, kvoli usadzaniu prachu v rozvodoch. Ale zas na druhej strane, pokial nie je nikto doma a vypne sa dajme tomu hodinu po odchode, tak sa uz nema z coho prasit, takze to usadzanie bude minimalne. Okrem toho mam v plane to raz do roka precistit, takze ma to usadzanie moc netrapi. Okna mozte samozrejme otvarat kolko chcete, ci je jednotka zapnuta alebo vypnuta, jej to je uplne jedno. Akurat ze pobezi zbytocne. Ale keby to bezalo zbytocne dajme tomu aj polovicu z dna, tak to je strata cca. 1,5€ mesacne na elektrike, takze ziadna velka tragedia.
Odpovedať
Profilova fotka
Co sa tyka rotacneho vymennika - zaujimala by ma este ako funguje to spatne ziskavanie vlhkosti. Popis fyziky som niekde cital ale aku mas prakticku skusenost pri roznych vnutornych a vonkajsich podmienkach? T.j. ked je int. vlhkost vyssia ako ext. a opacne, prip. obe su vysoke / nizke. Pytam sa s ohladom na to, ze moja celozivotna snaha je skor znizovat vlhkost v interieri - co pri beznom fungovani domacnosti a pravidelnom vetrani u mna znamena niekde na urovni 40%. Takze keby som pravidelne nevetral tak som niekde na 55-60% v zimnom obdobi co je vela. Preto to spatne ziskavanie vlhkosti vnimam skor ako nevyhodu, ale porovnavam tu klasicky byt (tehlovy, nezatepleny, ale zdravy bez nejakych defektov s kvalitnymi oknami) s novostavbou, zateplenou a vzduchotesnou. Preto ma zaujimaju tvoje vlhkostne podmienky s touto rotacnou rek. Vdaka
Odpovedať
@johnykone Na kolko pomaha rotacny vymennik, tazko povedat. Asi lepsie ako klasicky vymennik, ale stale malo, kedze som mal v obdobi kurenia sucho. Kupil som diskovy zvlhcovac vzduchu a pomohlo. Mne suchy vzduch v zime vadi, chcel by som to mat aspon na 35-40%. Vlhko v zime urcite mat nebudes :-)
Odpovedať
Skúsim sa podeliť so svojimi skúsenosťami po troch rokoch prevádzky. Rekuperačná jednotka ATREA RK 4 – s vetracím výkonom 60 – 350 m3 a cirkulačným výkonom 100 - 1200 m3. Výfuky 4 obývačka a po dva v izbách v predsieni a na chodbe po jednom spolu 16x. Odsávanie kupelne 3x, šatníky 2 x, kuchyňa 1x, špajza 1x, práčovňa 1x WC (samostatné) 1x spolu 9x. Rozvody - prívodné plochý podlahový rozvod v izolácii podlahy 50x2000 mm v kombinácii s okrúhlymi o priemeroch 1600 a 2000 mm. Odsávanie plastové priemeru cca 160 mm. Okrem vetrania, slúži jednotka na teplovzdušné vykurovanie, kde teplý vzduch do cirkulácie dodáva hypokaustová kachľová pec o výkone cca 2,6 kWh. Používanie Jednotka beží celoročne buď v zimnom alebo letnom režime. Nemám samostatné meranie spotreby ale odhadujem, že na vetranie spotrebujem cca 1 kWh denne a na cirkuláciu cca 3 kWh denne. Jednotka je nastavená na automatickú prevádzku a jedine čo v nej nastavujem je počet osôb v objekte. Jednotka vypočíta podľa nastaveného výkonu vetrania a počtu osôb, potrebný čas vetrania a periodický zapína vetranie v hodinových intervaloch. Výkon vetrania mám nastavený na najnižšiu možnú mieru – v mojom prípade je to 115 m3/h – (čím nižší výkon vetrania – tým lepšia účinnosť rekuperácie). Každé tri mesiace zahlási jednotka upozornenie na výmenu filtra. Výmena filtra vyjde na cca 3 € - zakúpil som filtračnú tkaninu, ktorú som rozstrihal na potrebnú veľkosť a túto následne zapletiem do filtra. Ohrev vzduchu nepoužívam , pri teplotách pod 6 stupňov jednotka prechádza na režim vzduchu zo zemného vzduchového výmenníka a podobne je tomu v lete pri teplote vzduchu nad 26 stupňov. V letnom období (pri horúčavách) používam jednotku na predchladenie objektu v noci, kedy beží pretlakové vetranie cca od 22:00 hod do 6:00 hod. Zo skúsenosti môžem povedať, že lepšie je nočné vetranie cez okná (pri poschodovom dome vznikne tzv. komínový efekt), ale otvorené okno nemusí byť terno. V prívodnom potrubí sa prach neusádza a jednoduché prečistenie robím v lete a to spôsobom, že jednotlivé výduchy zaslepím, priechodný nechám len jeden výduch, doňho napojím vysávač a spustím jednotku na plný výkon – v mojom prípade niekde na hranici cez 1000 m3/h a to si zopakujem 16x :-D . Nárazové vetranie viem spusti z kúpeľní a WC. Pri veľkej návšteve spustím na jednotke režim „party“ S kondenzáciou pár a iné problémy s vlhkosťou nemám. Prívodné rúry sú zaizolované. Hluk s tým problém nie je. V izbách jednotku nie je počuť a či je v chode počuť len kuchyni cez digestor, nakoľko odvodné potrubie jednotky a digestora je spoločné aj to len v režime vetrania. Ostatné Určite som mohol kúpiť menšiu jednotu, nakoľko výkon je predimenzovaný a idem tak na 30 – 40 % jej výkonu. Trochu je počuť servopohony, keď sa prepína prívod vzduchu z fasády alebo zo zemného výmenníka.
Odpovedať
@vrajoz To cistenie som uplne nepochopil. Este pre rozvody, co fukaju cerstvy vzduch do domu, ako tak. Ale ako to funguje pre tie, ktore odsavaju vydychany vzduch ? Kam zapojis vysavac ? Ja uvazujem nieco taketo http://www.woehler.sk/ohybny-hriadel-... Vypnem rekuperaciu, dam dole ventil zo stropu, strcim a cistim. Este by som z druhej strany hadice dal vysavac, co by tahal prach, ako sa bude uvolnovat.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?